Bukefalos 28 år!

Löpande kostnader per dag

Prova och stek pannkakor utan salt och du blir gråhårig/flintis fortare än kvickt...

De håller INTE ihop!

Samma sak med bröd, det behövs lite salt i för att det ska bli bra.
 
Kamomilla det stämmer inte har aldrig haft salt i pannkaka och de håller ihop ändå, första pannkakan brukar bli lite risig men sen så :)
 
Gå en matlagningskurs ihop, matlagningen blir roligare och enklare med lite mer kunskaper. Då är det också lättare att variera maten Se det som en investering i tid tillsammans och för framtiden. Finns mycket sånt på studieförbund som börjar till hösten, oftast en gång i veckan. Sen är en lergryta en bra investering, då kan man t.ex. göra stek med allt i ett t.ex. slänga i grönsaker, potatis och vad man nu vill ha på helgen och göra matlådor av som man fryser. Medans maten lagar sig själv i lergrytan kan man ägna sin tid åt annat, jag brukar göra allt från kött, fisk, grytor m.m. i mina. Vid grytor kan man nån gång behöva ta ut den och lägga ner nån ingrediens men det tar inte många minuter.
 
Där är ju köttfärsen den genaste vägen.
Köp hem köttfärs i kubik, 1-3 kg, gul lök, krossade tomater.
Ta fram en stooor gryta - häll i tomatkrosset, låt det koka upp och ställ det sen på låg värme.
Här kan man krydda- peppar, vitlök, sambal, och lite salta saker som soja o buljongtärning etc men ta det lugnt med salt beroende på att lök är salt.
Stek lök gyllengul i fett i en stekpanna - häll över i stora tomatgrytan.
Lök som man vill ha finhackad i stora mängder är lätt att köra i mixerstavens "knivburk".
Bryn sedan köttfärsen i omgångar och skeppa ner i stooora grytan.
Se till att det puttrar, kanske får du höja lite - rör i botten några gånger.
Smaka - det ska smaka mycket, både salt, starkt osv - en nypa socker kan vara på sin plats eller 1/2 msk senap som min mamma hade i - både socker o krydda.
Låt koka under lock minst en halvtimme så färsen gottar till sig.
Smaka igen.
NU har du en BAS.

Ta fram burkar.
Ett gäng småburkar för "torrare" köttfärs. Ös upp färs utan sås (låt det rinna av om det behövs i en trådsil men se till så såsen sparas) - funkar som fyllning i de förbankade pannkakorna eller i en couscoussallad eller till en Hönöpizza/varm macka.

Sen köttfärssås - ös upp lagom såsig köttfärs i portionsburkar - en eller två portioner beroende på lunchlåda eller kvällsmat - till detta äter man i panik pulvermos eller färsk pasta.

Nu borde du ha en tunnare sås kvar i grytan. Det är en sås/soppbas. I med den i lagom burkar. I den kan man när det är dags att äta koka upp tunnskivad potatis o morötter. Tar max 10 min att få genomkokt och smakigt.
Här kan man få tillsätta mer salt då rotfrukter suger i sig salt.

Wow :)! Smart :)!
 
När man börjar se på matlagning som ett intresse/hobby känns det inte alls betungande att laga mat. Om man vill umgås med sin sambo kan väl båda laga mat tillsammans, eller en iallafall sitta med i köket så att man kan prata om hur dagen har varit. Idag tex köpte jag en hel kyckling, vad kan den ha kostat; 35-40 kr kanske. Jag styckade upp den själv i 6 bitar + 1 till hunden (skrovet + slamsor). Gjorde egen marinad med citronsaft, olivolja, soja, krossad vitlök, timjan ur trädgårdslandet, chili och svartpeppar som jag köpt på Sri Lanka, paprika och salt, och så in i ugnen med allt. Det ser trevligt ut, luktar gott, är som terapi att gå och fundera på vad man ska ha i marinaden. Ätes med ris tex.
 
Bara för att... ;) Jag tog tiden på att laga till en pizza med färdig pizzadeg och sås. Tio minuter i sex satte jag på ugnen. Arton minuter över sex tog jag ut en färdig pizza. Det tog alltså bara 28 minuter allt som allt - från start till mål... Säkerligen inte världens nyttigaste måltid (säkert inte den värsta heller, å andra sidan), men pengamässigt (ca 30 kr för två personer) och tidsmässigt (28 minuter) helt okej :) !
 
Men 40 minuter/dag är det väl ändå värt att lägga på att laga en god måltid???

Framförallt om den räcker till lunch åtminstone dagen efter.
Men jag håller med ts, 40min är ganska lång tid om man inte trivs i köket.
Dagens middag tog inte ens 15 min att göra med få moment och lite disk.
Gott blev det också :)
Det är matlagning som passar min nivå.
 
15 min för stekt falukorv och nykokt färskpotatis med tomat och löksallad samt gräddfil. Det som tog längst var potatisen men under tiden diskade jag gårdagens disk.

Tar köttfärsåsen mer än "typ en kvart" för er att göra så krånglar ni till det!
Nu vet jag inte hur lång tid färdig potatisgratäng tar i ugnen men annars undrar jag vad som tog 40 min. Fläskfilé ska typ bara ner och vända i pannan med lite salt o peppar på. Mer tid skulle jag inte orka lägga på det iaf. :)

Nu ska jag äta. :p
 
Jo visst kan det vara så. Köttfärssås går ändå att få att smaka gott på kort tid och tid var ju en faktor. Kompisens korv stroganoff tog nästan timmen att göra för att smakerna skulle sätta sig, jag kände inte ett skit skillnad mot min som jag gör på 5-10min.

Försöka göra kalops eller pulled pork på fem min lär ju inte bli så bra, vare sig smak eller ffa konsistensmässigt sett. :p
 
Vissa smaker tar flera timmar att "odla" fram ordentligt. Särsilt köttfärssås tjänar på mer tid.
Åh, alltså min pappas köttfärssås kan vara det godaste i världen. Tar eeeevigheter att göra men gud i himmelen vad gott det är! :d

Allt pappa lagar på helgerna tar evigheter men det blir alltid supersupergott också.
 
Tips på billig "snabbmat":

Koka vatten i vattenkokare och häll över couscous. Färdigt på fem minuter. Kör wokgrönsaker i micron och öppna en burk kikärtor. Blanda. Vill man ha sås till kan man köpa färdig creme fraiche med smak, typ paprika eller liknande.

Färdiga kycklingpannor som bara är att stoppa in i ugnen. Finns i frysdisken. Tillsammans med couscous eller snabbris eller liknande. Koka gärna mycket kolhydrater samtidigt, särskilt om det är sega grejer som råris eller fullkornsbulgur. Gör kall sås på creme fraiche och pressad vitlök, salt och peppar. Riv en morot till.

Kokt potatis och sill. Tar ett tag att koka potatis men kräver mycket liten arbetsinsats. Koka med skal, orka skala.

Linsgryta. Finns 5-minuterslinser, koka dem med buljongtärning och krossade tomater. Ät med bröd till. Orkar man kan man hacka lök och riva i morot eller andra grönsaker.

Stek halloumi och blanda med pasta och valfria grönsaker. Eller bara en salladspåse om man inte orkar mer.

Pizza på tortillabröd, på med tomatsås, valfri topping och riven ost. Ät med sallad.

Quesadillas, supergott och smidigt, finns massor med bra recept om man googlar.

Jag skulle aldrig orka laga vardagsmat i 40 minuter, även om jag är matintresserad. Jag är oftast hungrig och det är inte så jäkla kul att stå och slava för länge. Finns massor med enkla recept om man googlar runt lite och gör en matlista. Storhandla till veckan och så vips, massor av pengar sparade.
 
Försöka göra kalops eller pulled pork på fem min lär ju inte bli så bra, vare sig smak eller ffa konsistensmässigt sett. :p

Nä, fast pulled pork/beef/chicken tar ungefär 5 min i aktiv tillagningstid. Kasta in i lergrytan innan jobbet, ugnen på 90 grader och voila 10h senare har man middagen klar.
 
15mins middag idag, ugnsstekt kyckling filé med ris.
Ställ riset på plattan(näh ställ inte riset direkt på plattan men följ anvisningarna på rispaketet ska det nog bli bra :p), bryn kycklingen 1 minut på varje sida - in i ungen med lite klycklingfond/buljong och vatten i 12-13 min ( till 72 grader) under väntetiden är det lätt att bryna lite curry och slå på lite grädde+ kycklingbuljong så får man en god currysås till. Enkelt och gott och billig.
 
Brukar alltid använda riskokare .Tycker det är smidigt .Så köper jag alltid jasminris på 20kg säckar .Smakar mycket bättre än det vanliga man brukar köpa !Men så är jag gift med en Thai
 
Man kan spara massor med pengar på att laga egen mat och baka eget bröd men jag kan verkligen förstå det där med disken, jag har en hel del utrustning som kräver handdisk och det är ofta kö på min diskbänk :o. Igår var en fulltecknad dag men jag hann ändå med en del mat till ganska liten mängd disk, så bara som exempel: vi stängslade sommarhagar hela dagen så innan vi började, vid 10-tiden någon gång, klippte jag upp en tetra med passerade tomater och hällde i en stor gryta tillsammans med en djupfryst kyckling, hällde över lite rödvin och saltade och pepprade, skjuts in i ugnen med lock på ca 110 grader. Tog in en stor djuptallrik frysta gröna bönor för att tina under dagen. Disk: en sax (klipp kycklingen sist så går det att använda samma sax till allt som ska klippas). Vid 17.30 tog jag ut grytan, tillsatte bönorna och tryckte ner dem hjälpligt i tomatsåsen runt kycklingen, på med locket igen och tillbaka in i ugnen i ytterligare dryga 40 minuter. Under tiden kokade jag en stor panna pasta och en ganska stor kastrull bulgur för att ha till matstarter idag och imorgon. Till middag åt vi kycklinggryta med gröna bönor och pasta. Disk: 5 tallrikar med bestick och glas samt en pastagryta och 2 slevar samt djuptallriken bönorna tinat i. Efter middagen grovrensade jag resten av kycklingen och lade köttet i en burk, bönorna avrunna i en burk, benen tillbaka i grytan med resten av tomatsåsen, hällde på mer vatten, en torkad bit purjolök, två små morötter i slantar och en lök i klyftor - rev av skalet av löken men i övrigt inget skalande. Den överblivna pastan lade jag i en glassburk och ställde i kylskåpet när den svalnat, bulguren fick vara kvar i sin kastrull. Disk: en kniv (hör väl kanske till middagsdisken egentligen). Imorse tog jag ut grytan ur ugnen där den fortsatt att gå på ca110 grader och silar av buljongen, då får jag i disk: grytan + silen, filtret, filterhållaren och en slev. Till lunch åt vi bulgursallad med kyckling, gröna bönor och lite grönsaker ur landet, ingen av burkarna blev tom, disk: 5 tallrikar, 5 gafflar, en stor salladsskål, slev, en liten skärbräda och kniven. Skar grönsakerna före kycklingen och tog "torra" saker före "kladdiga" så använde samma kniv och skärbräda till alla ingredienser. Nu har jag bakat fingerbullar och sedan blir det limpor, disk: degbunken och redskapen. Måtten diskas bara när påsarna tar slut och plåtarna torkar jag av med papper om det behövs efteråt. Vi kommer att kunna äta minst tre fullständiga måltider till (en pasta, en bulgur och troligtvis drygt en soppa) utan att det blir speciellt mycket disk för besväret, det blir skärbräda, kniv, ätporslinet och burkarna när de blir tomma. Det tar förstås lite tid men hela dagen igår och halva idag har vi stått ute på åkern medan resten skött sig själv. Buljongkok och bakning är ju lite överkurs om man bara vill ha mat men det går alltså att spara både disk och tid på att laga mycket (eller flera rätter) när man ändå är igång.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 346
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 526
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 766
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp