Bukefalos 28 år!

Löpande kostnader per dag

Fast det är svårt att relatera vissa kostnader till ett antal kronor per dag. 150*30 är ju trots allt bara 4500 kr per månad. De flesta av oss får betydligt mer varje månad insatt på våra konton och jag tror att de allra flesta spenderar mer (eller är alla bukare stormrika). Vilka kostnader ska räknas in i den summan respektive inte räknas med?

En normal månad ligger exempelvis min matbudget på 8000-10000 kr och då ingår hygienartiklar/tvättmedel/städ. Då äter jag aldrig lunch ute (matlåda 98% av dagarna), men hela familjen brukar gå på restaurang 1-3 ggr på en månad.

Ska bil(ar) räknas med? Den snittar på säkert 4000 kr/månad. osv.
 
Börjar ju förstå att dom flesta tycker 150 kronor per person och dag är rätt mycket pengar. Men jag kan ändå inte låta bli att undra, räknar ni verkligen med ALLA löpande kostnader då? Mat, kläder, hygienartiklar, nöjen, hushållsgrejjer, mat m.m. till ev husdjur osv. osv.?

Hästen går in under fasta kostnader för oss eftersom allt ingår i stallhyran utom hovslagare och försäkring (och det kostar lika mycket var månad). Hundens mat + kloklipp räknas ihop med vår. Kläder inhandlas sällan, hygien går ihop med maten, nöjen får mannen gratis biobiljetter i jobbet ibland eller så får man presentkort vid födelsedagar och liknande. Annars är vi stora fan av sällskapsspelande och det kostar ju inte så mycket när man redan har spelet ;)
 
Fast det är svårt att relatera vissa kostnader till ett antal kronor per dag. 150*30 är ju trots allt bara 4500 kr per månad. De flesta av oss får betydligt mer varje månad insatt på våra konton och jag tror att de allra flesta spenderar mer (eller är alla bukare stormrika). Vilka kostnader ska räknas in i den summan respektive inte räknas med?

En normal månad ligger exempelvis min matbudget på 8000-10000 kr och då ingår hygienartiklar/tvättmedel/städ. Då äter jag aldrig lunch ute (matlåda 98% av dagarna), men hela familjen brukar gå på restaurang 1-3 ggr på en månad.

Ska bil(ar) räknas med? Den snittar på säkert 4000 kr/månad. osv.

Alla räkningar som jag betalar i början av månaden dvs hyra, försäkringar, abonnemang, studieskulder osv räknar jag inte med. Dvs fast utgifter som jag inte kan påverka i så stor utsträckning (inte på en gång iaf).
Resten, alltså sånt som jag köper under månadens gång för att få vardagen att gå runt ska dom här 150 kronorna räcka till (förutom drivmedel som vi tankar på kort och betalar i samband med räkningarna).
 
Jag älskar den här tråden, bukefalisterna har väl aldrig varit så lösningsorienterade och hjälpsamma under så här lång tid förut :D

@Sandros Vad tror du om mat som "lagar sig själv" i ugnen, där du inte behöver vara så aktiv?
Det enda som behövs då är till exempel fisk eller kyckling, någon slags krydda, en ungsfast form och creme fraiche med eller utan smak. Till fisken kan ni köpa fryst dill och citron på flaska, superenkelt.

Att koka ris eller potatis (med skal, så slipper du skala) och servera till, eller koka och mixa gröna ärtor till fisken. Det är supergott att mixa ärtor, lite salt och peppar och en scharlottenlök och äta det till fisk. :d

Mat som är billig, supersnabb och enkel:
Omelett! Älskar omelett! Stek bara en slät omelett och servera med god sallad till.
Caprese (min ständiga bästis), med mozzarella, tomat, olivolja och basilika som grund. Jag brukar koka färsk tortellini med basilikafyllning och blanda ner. Tar ingen tid alls och är supergott.
Örtvåfflor, gör våffelsmet och blanda ner en förpackning med örter (förslagsvis med provencale, den svarta pappersförpackningen från knorr). Grädda våfflorna som vanligt och servera med färskost och god skinka.
Ostkaka. Köp ostakaka, värm, ät med typ hallonkvarg.
 
Jag skulle ha lite svårt att bryta ner allt jag köpte i dagsbudget, för om jag handlar för fyra dagar blir ju redan då inköpsdagen apdyr medan de följande helt gratis, och lite så är det ofta för oss. Många dagar går jag helt utan att spendera pengar, men det bygger ju på att jag redan köpt kläderna, maten, betalt hyran....
 
Jag älskar den här tråden, bukefalisterna har väl aldrig varit så lösningsorienterade och hjälpsamma under så här lång tid förut :D

@Sandros Vad tror du om mat som "lagar sig själv" i ugnen, där du inte behöver vara så aktiv?
Det enda som behövs då är till exempel fisk eller kyckling, någon slags krydda, en ungsfast form och creme fraiche med eller utan smak. Till fisken kan ni köpa fryst dill och citron på flaska, superenkelt.

Att koka ris eller potatis (med skal, så slipper du skala) och servera till, eller koka och mixa gröna ärtor till fisken. Det är supergott att mixa ärtor, lite salt och peppar och en scharlottenlök och äta det till fisk. :d

Mat som är billig, supersnabb och enkel:
Omelett! Älskar omelett! Stek bara en slät omelett och servera med god sallad till.
Caprese (min ständiga bästis), med mozzarella, tomat, olivolja och basilika som grund. Jag brukar koka färsk tortellini med basilikafyllning och blanda ner. Tar ingen tid alls och är supergott.
Örtvåfflor, gör våffelsmet och blanda ner en förpackning med örter (förslagsvis med provencale, den svarta pappersförpackningen från knorr). Grädda våfflorna som vanligt och servera med färskost och god skinka.
Ostkaka. Köp ostakaka, värm, ät med typ hallonkvarg.

Kyckling eller fisk i ugnen är bra förslag, det brukar vi göra :) När det gäller dom andra förslagen så har vi ett till problem, vi är ganska kräsna :o
Både ostkaka och omelett har ju rätt speciell konsistens. Gjorde faktiskt omelett för ett tag sen men det blev ingen höjdare och misslyckas jag första gången så tappar jag lätt lusten att göra om det.

Våfflor har vi kört någon gång, men varken våfflor eller pannkakor känns som någon höjdarmat, iaf inte när man äter det på klassiskt vis med sylt. Även om det är faaaasligt gott :love:
 
Jag skulle ha lite svårt att bryta ner allt jag köpte i dagsbudget, för om jag handlar för fyra dagar blir ju redan då inköpsdagen apdyr medan de följande helt gratis, och lite så är det ofta för oss. Många dagar går jag helt utan att spendera pengar, men det bygger ju på att jag redan köpt kläderna, maten, betalt hyran....

Även om det är svårt att tänka "per dag" så kanske du vet om du köper kläder, mat, nöjen osv för mer än 4500 kronor i månaden (per person)?

Senaste månaden har jag gjort så att jag fört över 2100 kr till vårt spenderarkonto varje vecka för att på det sättet dela upp månaden i fyra delar. För att säkerställa att vi har lika mycket pengar att röra oss med i början på månaden som i slutet. En vecka är en mer överskådlig tidsram för mig än vad en månad är.
 
Men ska försöka mig på några matförslag som lämnats i tråden, att stå och laga 20 matlådor i stöten kommer nog dock aldrig hända :)
Där är ju köttfärsen den genaste vägen.
Köp hem köttfärs i kubik, 1-3 kg, gul lök, krossade tomater.
Ta fram en stooor gryta - häll i tomatkrosset, låt det koka upp och ställ det sen på låg värme.
Här kan man krydda- peppar, vitlök, sambal, och lite salta saker som soja o buljongtärning etc men ta det lugnt med salt beroende på att lök är salt.
Stek lök gyllengul i fett i en stekpanna - häll över i stora tomatgrytan.
Lök som man vill ha finhackad i stora mängder är lätt att köra i mixerstavens "knivburk".
Bryn sedan köttfärsen i omgångar och skeppa ner i stooora grytan.
Se till att det puttrar, kanske får du höja lite - rör i botten några gånger.
Smaka - det ska smaka mycket, både salt, starkt osv - en nypa socker kan vara på sin plats eller 1/2 msk senap som min mamma hade i - både socker o krydda.
Låt koka under lock minst en halvtimme så färsen gottar till sig.
Smaka igen.
NU har du en BAS.

Ta fram burkar.
Ett gäng småburkar för "torrare" köttfärs. Ös upp färs utan sås (låt det rinna av om det behövs i en trådsil men se till så såsen sparas) - funkar som fyllning i de förbankade pannkakorna eller i en couscoussallad eller till en Hönöpizza/varm macka.

Sen köttfärssås - ös upp lagom såsig köttfärs i portionsburkar - en eller två portioner beroende på lunchlåda eller kvällsmat - till detta äter man i panik pulvermos eller färsk pasta.

Nu borde du ha en tunnare sås kvar i grytan. Det är en sås/soppbas. I med den i lagom burkar. I den kan man när det är dags att äta koka upp tunnskivad potatis o morötter. Tar max 10 min att få genomkokt och smakigt.
Här kan man få tillsätta mer salt då rotfrukter suger i sig salt.

Alla dessa rätter går att krydda mer på tallriken eller under uppvärming. Det går alltid att tillsätta mer grönsaker, råa, kokta eller konserverade efter smak. Kokta broccolibuketter tex.

Trodde du det var klart nu ;-) ?
Ja om du vill. Annars när du ändå köpt valfri köttfärs i kubik och hackat lök så du måste diska så gör biffar.
Slå upp vilken kokbok som helst på grundrecept för köttbullar. Slå på ugnen. 200 grader.
Låt smeten stå i kylskåp någon halvtimme minst och vila.
Om du vill delar du sen upp den på olika satser för olika smaksättning.
Heta biffar med chilibitar i, "grekiska" med oliv eller fetabitar, "mormors" med ingenting alls.
Ta nu upp en lagom klump färs i handen och krama två gånger till en bulle, tryck ut den jämt på smörpapper på plåten eller på smord plåt så den blir ca 1 1/2-2 cm tjock, du kan lägga dom ganska tätt.
Kör i 15 minuter. Ta ut en och kolla om det är klart - genomstekt till blandfärs, lätt rosa till nöt eller lammfärs. Annars kör 5 minuter till. Här kan det läcka ut köttsaft men strunt i det - den tar du inte med när du plockar upp biffarna helt enkelt.
Frys in biffarna med smörpapper mellan så kan du plocka upp valfritt antal som behövs.

Men du vill ha sås till biffarna?
Det har du ju - häll i grädde i en av såsbaserna från övre receptet, låt koka upp - lyxvariant.
Vardagsvariant - rör ut lite mjöl i vatten eller mjölk - 1/2 dl mjölk -någon matsked mjöl.
När det är klumpfritt häller du det i den kokande såsbasen. Rör runt ordentligt, detta måste kokas 5 min annars smakar det mjöl. Smaka av - eventuellt krydda.
 
Även om det är svårt att tänka "per dag" så kanske du vet om du köper kläder, mat, nöjen osv för mer än 4500 kronor i månaden (per person)?

Senaste månaden har jag gjort så att jag fört över 2100 kr till vårt spenderarkonto varje vecka för att på det sättet dela upp månaden i fyra delar. För att säkerställa att vi har lika mycket pengar att röra oss med i början på månaden som i slutet. En vecka är en mer överskådlig tidsram för mig än vad en månad är.

Mitt resekonto uppgår nog till 4500 per månad, och vi räknar alltid in all mat köpt i mataffär i våra "fasta kostnader" (Hyra, el, försäkringar, drivmedel, mat mm) så maten brukar jag inte behöva tänka så mycket på, men utelunchande, fika, kläder och sådant blir garanterat inte 4500. Det beror nog mycket på vad man räknar ska ingå.
 
Där är ju köttfärsen den genaste vägen.
Köp hem köttfärs i kubik, 1-3 kg, gul lök, krossade tomater.
Ta fram en stooor gryta - häll i tomatkrosset, låt det koka upp och ställ det sen på låg värme.
Här kan man krydda- peppar, vitlök, sambal, och lite salta saker som soja o buljongtärning etc men ta det lugnt med salt beroende på att lök är salt.
Stek lök gyllengul i fett i en stekpanna - häll över i stora tomatgrytan.
Lök som man vill ha finhackad i stora mängder är lätt att köra i mixerstavens "knivburk".
Bryn sedan köttfärsen i omgångar och skeppa ner i stooora grytan.
Se till att det puttrar, kanske får du höja lite - rör i botten några gånger.
Smaka - det ska smaka mycket, både salt, starkt osv - en nypa socker kan vara på sin plats eller 1/2 msk senap som min mamma hade i - både socker o krydda.
Låt koka under lock minst en halvtimme så färsen gottar till sig.
Smaka igen.
NU har du en BAS.

Ta fram burkar.
Ett gäng småburkar för "torrare" köttfärs. Ös upp färs utan sås (låt det rinna av om det behövs i en trådsil men se till så såsen sparas) - funkar som fyllning i de förbankade pannkakorna eller i en couscoussallad eller till en Hönöpizza/varm macka.

Sen köttfärssås - ös upp lagom såsig köttfärs i portionsburkar - en eller två portioner beroende på lunchlåda eller kvällsmat - till detta äter man i panik pulvermos eller färsk pasta.

Nu borde du ha en tunnare sås kvar i grytan. Det är en sås/soppbas. I med den i lagom burkar. I den kan man när det är dags att äta koka upp tunnskivad potatis o morötter. Tar max 10 min att få genomkokt och smakigt.
Här kan man få tillsätta mer salt då rotfrukter suger i sig salt.

Alla dessa rätter går att krydda mer på tallriken eller under uppvärming. Det går alltid att tillsätta mer grönsaker, råa, kokta eller konserverade efter smak. Kokta broccolibuketter tex.

Trodde du det var klart nu ;-) ?
Ja om du vill. Annars när du ändå köpt valfri köttfärs i kubik och hackat lök så du måste diska så gör biffar.
Slå upp vilken kokbok som helst på grundrecept för köttbullar. Slå på ugnen. 200 grader.
Låt smeten stå i kylskåp någon halvtimme minst och vila.
Om du vill delar du sen upp den på olika satser för olika smaksättning.
Heta biffar med chilibitar i, "grekiska" med oliv eller fetabitar, "mormors" med ingenting alls.
Ta nu upp en lagom klump färs i handen och krama två gånger till en bulle, tryck ut den jämt på smörpapper på plåten eller på smord plåt så den blir ca 1 1/2-2 cm tjock, du kan lägga dom ganska tätt.
Kör i 15 minuter. Ta ut en och kolla om det är klart - genomstekt till blandfärs, lätt rosa till nöt eller lammfärs. Annars kör 5 minuter till. Här kan det läcka ut köttsaft men strunt i det - den tar du inte med när du plockar upp biffarna helt enkelt.
Frys in biffarna med smörpapper mellan så kan du plocka upp valfritt antal som behövs.

Men du vill ha sås till biffarna?
Det har du ju - häll i grädde i en av såsbaserna från övre receptet, låt koka upp - lyxvariant.
Vardagsvariant - rör ut lite mjöl i vatten eller mjölk - 1/2 dl mjölk -någon matsked mjöl.
När det är klumpfritt häller du det i den kokande såsbasen. Rör runt ordentligt, detta måste kokas 5 min annars smakar det mjöl. Smaka av - eventuellt krydda.

Verkar som att jag inte kommer undan, nu har jag nåt att göra i helgen :eek::D Tack!
 
Men TS har väl visat rätt tydligt vad som ska täckas av de där 300 kr/dag för två pers.

Mat, hygien, kläder, kattkostnader, nöjen, sjukvård, frisör, heminredning och sådant. Något "resekonto" finns öht inte, eller ingår i beloppet, som jag fattar det.

Bilkostnader tycks ha en egen pott.

Om det finns någon lyx, som häst, mycket resor, ett flådigt hus, eller att man sparar som besatt till något sådant eller har fått för sig att man måste sätta undan mycket etc, så kan man ju se den snålt tilltagna budgeten som ett resultat av prioriteringar. Men om inget sådant finns, då är det verkligen inte mycket pengar att röra sig med.

Jag skulle välja bort min häst om jag hade så lite pengar kvar, tex.
 
Verkar som att jag inte kommer undan, nu har jag nåt att göra i helgen :eek::D Tack!
Fast man behöver inte göra en stor grej av att laga mat heller. Jag skulle tro att vi i genomsnitt lagar mat 2 ggr/veckan hemma hos oss. Då gör vi tillräckligt mycket för att göra lite matlådor också. Sen äter vi en del ute, och jag äter lunch hos svärföräldrarna 4 av 5 dagar i veckan.

Att göra tex spagetti och köttfärssås tar typ en kvart. Sen har man 4-5 st matlådor extra som man stoppar in i kylskåpet. Vissa dagar när vi inte har varken matlådor eller orkar laga ny mat käkar vi fil och müsli, gröt, mackor eller någonting annat som man inte behöver varken vänta på eller bry sig om.

Folk verkar göra stora projekt med att typ laga en massa olika maträtter när de väl lagar mat, men orka med att ha det så.
 
Men TS har väl visat rätt tydligt vad som ska täckas av de där 300 kr/dag för två pers.

Mat, hygien, kläder, kattkostnader, nöjen, sjukvård, frisör, heminredning och sådant. Något "resekonto" finns öht inte, eller ingår i beloppet, som jag fattar det.

Bilkostnader tycks ha en egen pott.

Om det finns någon lyx, som häst, mycket resor, ett flådigt hus, eller att man sparar som besatt till något sådant eller har fått för sig att man måste sätta undan mycket etc, så kan man ju se den snålt tilltagna budgeten som ett resultat av prioriteringar. Men om inget sådant finns, då är det verkligen inte mycket pengar att röra sig med.

Jag skulle välja bort min häst om jag hade så lite pengar kvar, tex.

Om svaret var till mig; mycket möjligt. Jag erkänner att jag nog missat några inlägg i den här tråden.
 
Fast man behöver inte göra en stor grej av att laga mat heller. Jag skulle tro att vi i genomsnitt lagar mat 2 ggr/veckan hemma hos oss. Då gör vi tillräckligt mycket för att göra lite matlådor också. Sen äter vi en del ute, och jag äter lunch hos svärföräldrarna 4 av 5 dagar i veckan.

Att göra tex spagetti och köttfärssås tar typ en kvart. Sen har man 4-5 st matlådor extra som man stoppar in i kylskåpet. Vissa dagar när vi inte har varken matlådor eller orkar laga ny mat käkar vi fil och müsli, gröt, mackor eller någonting annat som man inte behöver varken vänta på eller bry sig om.

Folk verkar göra stora projekt med att typ laga en massa olika maträtter när de väl lagar mat, men orka med att ha det så.

Att laga spagetti och köttfärssås tar inte "typ en kvart" för oss. Igår åt vi fläskfilé med färdig potatisgratäng. Det tog 40 minuter från det att jag började tills det var klart. Med tanke på den här tråden höll jag koll på klockan ;)

Sen är det inte så lyckat att leva på fil och mackor när man är diabetiker, det är väl den främsta anledningen till att vi ändå känner behovet av att få till ordentlig lunch och middag varje dag. Ibland skulle det vara skönt att bara kunna skita i det där med maten, men det funkar inte riktigt för oss.
 
TS vi har under flera år haft en grundbudget på 300 kr per dag som ska täcka allt utom räkningar, dvs till mig, min man och våra två katter samt lite diverse övrigt till hästen, räknar tyvärr även in mindre husrenoveringar och bilreparationer här. Har ett Excel ark där jag följer vår "budet" och det vi inte gör av med idag är kvar till andra dagar. Är inte alltid roligt men det fungerar.

Ett bra tips är att köp hem mat för flera dagar när det är billigt typ köttfärs och laga flera portioner så det finns till matlådor och orkar man inte eller inte hinner går det ju att göra typ varma mackor på kvällen och ändå ha matlåda till dagen därpå
 
Självklart är det så, men om jag tycker att 300 kronor är lite för oss med våra katter och du tycker det är mycket för er fast du/ni har hästar, hundar, motorcyklar osv så säger det ju ändå en del :)

Fast jag tycker ändå inte det går att jämföra när du inte specat mer exakt vad som ingår i 150kr/dag.
Hästen ingår inte där för mig tex, hon kostar mer än 150kr/dag, motorcyklarna ingår inte heller för att det går inte att räkna på vad de kostar, just nu kostar de ingenting, åker vi på träning en helg är det åtminstone 5000kr/pers.
I min budget ingår mat, städ, tvätt, hundmat, hygien, de vardagliga sakerna och där gör vi av med väldigt lite pengar eftersom vi hellre har en stor nöjesbudget där häst, hoj osv ingår och där varierar det som sagt så kraftigt att det inte går att räkna ut en dagskostnad.
 
Att laga spagetti och köttfärssås tar inte "typ en kvart" för oss. Igår åt vi fläskfilé med färdig potatisgratäng. Det tog 40 minuter från det att jag började tills det var klart. Med tanke på den här tråden höll jag koll på klockan ;)

Sen är det inte så lyckat att leva på fil och mackor när man är diabetiker, det är väl den främsta anledningen till att vi ändå känner behovet av att få till ordentlig lunch och middag varje dag. Ibland skulle det vara skönt att bara kunna skita i det där med maten, men det funkar inte riktigt för oss.

Men om du lagar mat oftare kommer du ju att lära dig att effektivisera matlagningen till minsta möjliga tid.
Orutin gör att det tar längre tid eftersom man gör alla moment långsammare då.
Sen tar ju olika rätter såklart olika lång tid ändå.
 
Har nu tittat på förra månadens korttransaktioner (lunch + nöje) samt mat/huskontot (då delat på 2,5 med anledning av fru och en liten på snart 3 år).

Hamnar på ca 220:-/dag för min del, då har restaurang besökts kanske 4 ggr och lunch under arbetsdagar äter jag ute (p.g.a. jobbet).

Då är inga fasta eller extra häst eller fordonskostnader medräknade trots att vi till stor del ser på det som ett nöje eftersom det sällan ger pengar tillbaka.

Vi gör så att de fasta kostnaderna och återkommande räkningarna sätts undan på ett konto så fort alla pengar kommit in (lön/csn och föräldradgr). Sedan delas det upp fasta pengarna på hus/bränsle/spar/projekt/fordon/lunchpeng m.m. och så dotterns månadspeng som sätts in på sparkonto. Och så blir det som är kvar typ en nöjesdel.

Hade för flera år sedan en dagsbudget där det som blev över fördes över till nästa dag och så fick man se hur stor potten blev i slutet, mycket roligt enligt mig iaf! Nu känns det tyvärr mer som att de stora oväntade utgifterna tar överhanden med gård, hästar och fordon att det andra bleknade. På gott och ont då såklart!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 355
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 541
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 802
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp