Bukefalos 28 år!

Löpande kostnader per dag

Maken har en egen variant av fläskpannkaka. Han skippar fläsket och skär äpple i tunna klyftor 5 mm kanske. Dom skakas runt i en påse med socker. Lägg sen ut dom på smeten på plåten och grädda.

Jag tror att han känner det är nyttigare med frukt i än fläsk men egentligen så är han en fruktansvärd sockerråtta.
 
Jag har en vän som äter ute typ alltid. På riktigt.

Men så jobbar han rätt så hårt för att ha råd med det, det är ett intresse.

Och han bor i Sthlm och äter inte ute på Mcd :p
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag bara älskar min ugn!

en långpanna med gott, och det blir lätt ett stort gäng matlådor. Alternativt sådant som bara behöver kompletteras med någon form av tillbehör i stil med ris, quinoa, potatis, pasta etc.

Kycklingdelar tex, de sköter sig helt själva.

Och visst kan man lämna ett långkok. Köp en större kastrull! En biff bourgogne puttrar i flera timmar. Ha alarm på mobilen och gå och gör något helt annat i några timmar.

Eller en ärtsoppa :)

Jag kanske är överdrivet nojjig men vi har två katter som jag inte gärna lämnar ensamma med varma grytor, kastruller och plattor. Och jag skulle aldrig någonsin fara hemifrån eller ens gå ut (bor i lägenhet) medan jag hade något på spisen.

Men ska försöka mig på några matförslag som lämnats i tråden, att stå och laga 20 matlådor i stöten kommer nog dock aldrig hända :)
 
@tanten vi använder en ungsduk från Clas Ohlson för att slippa köpa rullar. Mer ekonomiskt och miljövänligare. Pappret passar på längden, men på bredden, saknas någon centimeter, så det rinner ner smet i hörnen. :rage:
Skulle jag lägga två dukar i plåten så böjer duken sig lite i kanterna och smeten blir olika tjock över plåten, vilket leder till en olika gräddad pannkaka. Därmed berövar jag min sambo på rätten till att få fläskpannkaka. Och det är ju inte så snällt.. :angel:

Angående att det fastnar, plåten ska vara välsmord (vilket jag tror du provat) sen är tricket att köra den så länge i ugnen att botten släpper för den blir skorpig.
Viktigt att plåten står på mittfalsen i ugnen - inte långt ner.
 
Men perfekt! Slå ihop matlådorna med det racet. En kör tvättstuga, en kör mat, och båda städar! Fyra timmars underhållning i stil med Morden i Midsomer, varje söndag! :D

Det är det upplägget vi brukar ha, med undantaget att den som lagar mat gör 4 portioner, inte 20 :p Får nog börja försöka öka på portionsantalet så smått.
 
För att få pengarna att räcka hela månaden istället för att slippa snåla på slutet så har jag och sambon börjat köra lite löst med "daglig budget". Det vill säga, att efter att alla räkningar och andra fasta avgifter är betalda så delar man kvarvarande summa på antalet dagar till lön för att få fram vad man maximalt kan spendera på dag.
Förra månaden blev det 300 kronor per dag för oss två. Dom pengarna skulle då räcka till alla löpande kostnader (mat, kläder, grejer) med undantag för drivmedel till bilarna. Upptäckte ganska snart att 300 kronor funkar men det är ganska tajt, man får helt klart tänka till vad man handlar för att det ska räcka. Ändå blir det 9000 kronor i månaden totalt och då låter det helt plötsligt inte så lite längre :eek:

Hur mycket pengar skulle ni behöva ha till förfogande varje dag för att känna att ni kan leva "normalt" men ändå inte i överflöd. En hållbar vardagsbudget alltså?

Anledningen till att jag undrar är att jag nu inför nästa månad satt och räknade baklänges, dvs 9000 kronor löpande kostnader (baserat på dom är 300 kronorna)+ fasta utgifter vilket resulterade i att det inte skulle finnas något kvar av lönen alls :o Min lön varierar från månad till månad så uppenbarligen måste jag ha haft mer luft i budgeten förra månaden då jag räknade ut summan på 300 kronor. Samtidigt känns det som att vi verkligen kommer måsta anstränga oss för att klara oss på mindre än 300 kronor per dag, det räcker ju ingenstans, eller är vi slösaktiga? :cautious:
Vi klarar oss väldigt bra på 100:-/ dag och då är vi två pers
 
Men vad är billig, nyttig och god mat med minimal insats? :confused: Vi har så fruktansvärt dåligt fantasi så det slutar ofta med att vi står där i mataffären som två fågelholkar och sen blir det det gamla vanliga i alla fall..

Fast vi har faktiskt kommit på en bra vardagslunch för helgerna vi brukar köra med om vi är hemma, bullens och korvbröd :angel: Inte så roligt men billigt och bra.

Med det svåra är ju om man inte är hemma och man inte är på jobbet för då kan man varken laga mat eller äta matlådor. T ex på helgen om man vill fara in till storstan (;)) efter frukost så kommer man ju vara ute på vift över lunchen, då blir det också lätt att man äter ute. Om man nu inte ska bära med sig en pastasallad hela tiden, just in case ;)

För den med dålig fantasi så rekommenderar jag ICAs billiga veckan :)
 
Börjar ju förstå att dom flesta tycker 150 kronor per person och dag är rätt mycket pengar. Men jag kan ändå inte låta bli att undra, räknar ni verkligen med ALLA löpande kostnader då? Mat, kläder, hygienartiklar, nöjen, hushållsgrejjer, mat m.m. till ev husdjur osv. osv.?
 
@Sandros Min sambo minimerade inte på någon medicin/insulin när han åt LCHF utan fortsatte med det som vanligt också. Hans sockervärde, eller vad man nu kallar det, låg under den perioden på en normal nivå :)
Jag förstår att det kan kännas tveksamt med för mycket fett, man kan ju ha en mer fettsnål sås i stället, och kött och sallad till sen gör ju den till en ganska så "vanlig" måltid ändå :) Tänkte att det i samma veva skulle vara enkelt att laga mat för er med ;)
 
Det beror ju på om man bara räknar den aktiva tiden eller även den passiva ;) Har jag någonting står på spisen så kan jag ju inte gärna lämna det bara för att det sköter sig själv.

Vad lagar man för några maträtter om man ska lyckas laga 20 portioner på en gång med bara en stekpanna osv. ? Vi har inte hur stora kastruller som helst heller :p

Jag pratar den totala tiden.
En stor kastrull och koka tex massor av ris, i stekpannan kan du göra köttfärsås eller korvstroganoff, i en annan kastrull kan du göra en korvgryta, i ugnen kan du ugnssteka lax eller kyckling eller varför inte falukorv med en god tomatsalsa.
Det som tar lite tid är att hacka ned i lagom bitar och sen är det ju bara att kasta ned i ugnsform eller en gryta, rör om nån gång ibland och 20 min senare är det klart.
Billigt och skitenkelt.
 
@Sandros Jag är student så för 300 kr/dag skall det täcka upp för allt dvs hyra, el, mat, kläder, medicin, läkarbesök, buss, bensin osv. Men när allt det fasta är betalt blir summan/dag betydligt mindre :)
 
Köttfärssås och spagetti är en standardrätt här också men fort vet jag inte om det går. Eller så har jag en annan definition av fort.

Först ska man skala och hacka löken, värma upp pannan och spagettivattnet, bryna köttfärsen och löken, krydda, på med mjöl och vätska, reducera, koka spagettin. Sen står du där med disken: skärbräda, kniv, stekspade, vitlökspress, stekpanna, kastrull, tallrikar, bestick, glas som ska handdiskas. Matlagning + disk och röja upp tar nog i alla fall en timme. Och en timme är jäääkligt länge när man är hungrig, trött och grinig :nailbiting:

Däremot har jag hittat en rätt som jag faktiskt tycker går fort. Färdig pytt i panna :D Värma upp pannan, ner med pytten, steka 5-10 minuter, upp på tallrikarna och sen knäcka ett par ägg i pannan och steka dom. Det är min definition av fort ;)

Det finns ju en hel del olika typer av köttfärssås. Vi gjorde storpack i fredags (tror det landade på 150:-) och det räckte till 12 portioner.

Min variant är:
Blandfärs (tror det var 1,5kg - storpack iaf)
Bryn lök (2st)
Häll i färsen, låt den få färg
3 mindre burkar majs
2 stora burkar inlagda champinjoner (min favvo är hela champinjoner)
3 förp krossade tomater med basilika smak
Låt det puttra ett tag
5dl matlagningsgrädde + kryddor (salt, peppar + ev. chili)
Koka pastan medan köttfärsen puttrar färdigt

Supermättande, superbilligt och inte särskilt mycket disk. Gör ni storpack kan ni frysa in och ha de kvällar ni inte orkar laga mat
 
Pannkakor är jättegott men dom gånger vi gjort det så har det väl dröjt ungefär en timme innan vi är redo att mörda varandra igen pga att vi inte har någon vettig mat i magen. Fast att göra crepes kan nog fungera bättre, då är det ju "mat" i fyllningen :)

Sen finns ju alltid risken att själva pannkaksstekningen går helt åt helvete, det brukar hända det med. Härliga middagsminnen när man står där med blodsocker nere vid fotknölarna och svär sig förbannad över dom där jävla pannkakorna som antingen bränns fast eller bara går sönder tills man är redo att sula in stekpannan i väggen och hoppa från balkongen typ..

Jag tror vårat största problem är ointresse och talanglöshet i köket. Det är det där när folk börjar prata om att det bara är att "slänga ihop någonting" till middag. Vi "slänger inte ihop någonting". För att lyckas med det så måste man ha något form av handlag när det gäller matlagning.
Därför kan vi inte heller improvisera öht. Jag kan t ex smaka av en rätt och säga om det är gott eller inte, men jag kan helt omöjligt säga vad som saknas ifall det nu inte är gott :banghead:

Ugnspannkaka med bacon är ett matigare alternativ för oss som inte är så bra på att steka vanliga pannkakor :d
 
Börjar ju förstå att dom flesta tycker 150 kronor per person och dag är rätt mycket pengar. Men jag kan ändå inte låta bli att undra, räknar ni verkligen med ALLA löpande kostnader då? Mat, kläder, hygienartiklar, nöjen, hushållsgrejjer, mat m.m. till ev husdjur osv. osv.?

Min budget är inte uppbyggd så.
Jag har en mat/hembudget, en hundbudget, en hästbudget, en för bilen, en för kläder, en övrigt osv.
Jag tycker ditt sätt att räkna blir fel eftersom vi alla har olika familjekonstellationer.
Klart att min totala budget behöver vara större än din eftersom min 'familj' är helt annorlunda än din med mina hästar, hundar, motorcyklar, båtar osv än vad din med katter är.
Då är det enklare att jämföra matkostnader eller klädkostnader eftersom min häst självklart är dyrare än din katt.
 
Börjar ju förstå att dom flesta tycker 150 kronor per person och dag är rätt mycket pengar. Men jag kan ändå inte låta bli att undra, räknar ni verkligen med ALLA löpande kostnader då? Mat, kläder, hygienartiklar, nöjen, hushållsgrejjer, mat m.m. till ev husdjur osv. osv.?

Nej. Det är inte mycket pengar.

Lunch ute kostar kanske 80. Det är inte på något sätt onormalt att äta ute 2-3 ggr/v. Jeans kostar 1000 kr. Det är ju mer än en veckobudget för dig, och två par/år är inte onormalt. Vinterjacka kostar ju lätt två veckobudgetar för dig.
 
Blev helt plötsligt sugen på att göra långkok och fixa matlådor då regnet står som spön i backen .Får bli lite fläsklägg .Så har man buljong till klimp flera helger framöver
 
@Sandros Min sambo minimerade inte på någon medicin/insulin när han åt LCHF utan fortsatte med det som vanligt också. Hans sockervärde, eller vad man nu kallar det, låg under den perioden på en normal nivå :)
Jag förstår att det kan kännas tveksamt med för mycket fett, man kan ju ha en mer fettsnål sås i stället, och kött och sallad till sen gör ju den till en ganska så "vanlig" måltid ändå :) Tänkte att det i samma veva skulle vara enkelt att laga mat för er med ;)

Nu blev jag faktiskt nyfiken. Hur kunde han äta mat utan några som helst kolhydrater och ändå fortsätta med insulin som vanligt utan att få insulinkänningar? :confused:

När vi gjorde LCHF-middag en gång så glömde sambon bort att det var blomkålsmos istället för vanligt potatismos och tog den vanliga mängden insulin. Och blodsockret barkade åt helvete, jääkligt fort, det var knappt jag hann hänga med på vad som hände. Antingen så måste ju din sambo ta för lite insulin när han äter mer kolhydratrik mat eller alldeles för mycket när han inte äter kolhydrater alls?
 
Nej. Det är inte mycket pengar.

Lunch ute kostar kanske 80. Det är inte på något sätt onormalt att äta ute 2-3 ggr/v. Jeans kostar 1000 kr. Det är ju mer än en veckobudget för dig, och två par/år är inte onormalt. Vinterjacka kostar ju lätt två veckobudgetar för dig.

Vad skönt med någon som är lite motpol till övriga svar i tråden iaf :D Började nästan tro att det bara är jag som är helt verklighetsfrånvänd. Nog vet jag att vi varken lever snål eller är särskilt sparsamma, men 150 kr per dag är knappast något överflöd att leva av i en normal vardag. Inte om man slår ut alla löpande kostnader man har.
 
Min budget är inte uppbyggd så.
Jag har en mat/hembudget, en hundbudget, en hästbudget, en för bilen, en för kläder, en övrigt osv.
Jag tycker ditt sätt att räkna blir fel eftersom vi alla har olika familjekonstellationer.
Klart att min totala budget behöver vara större än din eftersom min 'familj' är helt annorlunda än din med mina hästar, hundar, motorcyklar, båtar osv än vad din med katter är.
Då är det enklare att jämföra matkostnader eller klädkostnader eftersom min häst självklart är dyrare än din katt.

Självklart är det så, men om jag tycker att 300 kronor är lite för oss med våra katter och du tycker det är mycket för er fast du/ni har hästar, hundar, motorcyklar osv så säger det ju ändå en del :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 361
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 564
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 859
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp