Bukefalos 28 år!

Sv: Löpband?

Jag undrar faktiskt hur gammal Helena Fredrikson ar? Hela resonemanget kanns sa valdigt omoget.

Vilket tråkigt uttalande:crazy:
Härskarteknik kallas det på politikerspråk...
Även om hen nu skulle vara ung, varför skulle hon inte få ha åsikter i ett fritt forum?
De här är den tråkiga sidan av bukehund...

*Jenny *
 
Sv: Löpband?

Du är väl ändå inte så imbecill att du tror att hunden enbart springer löpband i flera månader. Löpband är som sagt ett komplement när underlaget ute är för halt.

Och det gäller ungefär halva Sverige. Resa bort låter väl onödigt när det finns bättre alternativ. Sedan kan jag undra varför ridhus är okej men inte löpband. Båda aktiviteterna sker inomhus. Ska man absolut vara ute så ska även ridhus, treadmill och inomhussimning bort.
 
Sv: Löpband?

När jag bodde i Piteå så tog vi långpromenader tills det var ca -20, kanske -25. Täcke åkte inte på hundarna förrän det var minus -10 ungefär, kanske -15. När jag bodde utanför Gbg åkte täcke på så fort det blev nollgradigt och jösses vad vi frös hela tiden där.
Kort sagt: bara för att du och dina hundar klarar kylan uppe i norr utmärkt, så betyder det inte att ni skulle klara kylan längre ner lika bra. De som klagar neråt i landet har all anledning att göra det. Fyfan. Jag kommer aldrig bosätta mig neråt i landet eller på västkusten igen, just för att det är så kallt. Däremot hade jag gärna bott uppåt i landet om det inte vore för mörkret, kylan är ett mindre problem där.

Och vet du, det är inte överallt i landet som det finns skoterspår eller skogar där man med lätthet kan träna hund ;) Vissa platser i landet är faktiskt som täckta av is eller skare längre tid än en vecka och då går det inte att träna hundar på ett smidigt sätt utomhus.

Ja, den här fuktiga råa luften gör rent ont att andas in redan vid fem minusgrader. Tar mycket hellre minus 20 uppe i fjällen där det är torrt. Och skoterspår?
Vad är det? Det finns knappt här. Har vi tur kan de lyckas hålla kanonsnöspåret igång hela vintern.
 
Sv: Löpband?

Kolla med SMHI om det verkligen är så mycket kallare i södra Sverige?
Har hört att det är en myt, att det inte kan vara högre luftfuktighet vid kallare tempraturer??
Min man är från Fagersta, och han säger att det var MYCKET kallare där än här vid -15 grader-
SMHI säger att det är precis lika kallt var man än bor?
Vi är bara bättre på att klä oss?
Skit samma! jag och mina djur tål kylan.
Isen däremot... den vill jag INTE ha!

* Jenny*
 
Sv: Löpband?

Du är väl ändå inte så imbecill att du tror att hunden enbart springer löpband i flera månader. Löpband är som sagt ett komplement när underlaget ute är för halt.

Och det gäller ungefär halva Sverige. Resa bort låter väl onödigt när det finns bättre alternativ. Sedan kan jag undra varför ridhus är okej men inte löpband. Båda aktiviteterna sker inomhus. Ska man absolut vara ute så ska även ridhus, treadmill och inomhussimning bort.

Vilda hundar och vargar vandrar många många mil om dagen i ganska så jämn trav.

Ser inte varför det skulle vara tråkigt för en hund att få möjlighet att göra det som den i naturligt tillstånd hade gjort som vardagssyssla.

Det måste egentligen vara ett bra mycket bättre sätt att springa på löpband än att göra sig av med (för mycket) överskottsenergi orsakad av att ligga på soffan, genom att gå ut och leka/springa explosivt för att sedan vila igen.
 
Sv: Löpband?

Ett vanligt klagomål från utlokaliserade norrlänningar som hamnat i Skåne är att de aldrig frusit så mycket som här. Ni har torr kyla, vi har det råkallt. När temperaturen går ner under -10 fryser man inte alls på samma vis, för då är luften torrare, och dessutom brukar vädret vara klart. Hellre -15 än +2, med snöglopp och stormbyar.

Vi vill inte heller ha is, men vi får dras med den. Typiskt vinterväder här nere i gamla Östdanmark: snöfall och -3, dagen efter +4 och regn, på kvällen fryser det på och snöslasket förvandlas till is. Sedan någon plusgrad, och så ner på minus igen. Plus råfuktiga vindar som går igenom märg och ben, för att inte tala om kläderna...

Jag förstår att de som vill hålla sina elit-brukshundar i trim drömmer om löpband. Maratonlöparna försöker hålla igång på rullskidor eller inlines, om det inte är allt för mycket modd i vägkanterna, men def fungerar mindre bra för hundar...
 
Sv: Löpband?

Ett vanligt klagomål från utlokaliserade norrlänningar som hamnat i Skåne är att de aldrig frusit så mycket som här. Ni har torr kyla, vi har det råkallt. När temperaturen går ner under -10 fryser man inte alls på samma vis, för då är luften torrare, och dessutom brukar vädret vara klart. Hellre -15 än +2, med snöglopp och stormbyar.

De va just det påståendet hon, på smhi, som är mörk och brukar ha en blå dräkt när hon läser vädret, sa att de inte stämde.
Är det -10 så är luftfuktigheten lika var man än bor...
Jag vill varken säga bu eller bä, men nog är jag sämre klädd när jag är och julhandlar i Skellefteå, än när jag är på promenad hemma i fjällen.
Alltså fryser jag mer i Skellefteå än hemma:angel:

*Jenny *
 
Sv: Löpband?

Jag hyr aldrig ridhuset ägaren är snäll å låter mig låna det gratis, är bara en metod som funkar bra för mig och som tål att provas om man vill. Tvingar som sagt inte någon. Ps, min häst orkar bra mycket mer än jag å i mycket högre tempo å det verkar ju som att en del har just de problemen att de fysiskt inte kan ge hunden det tempo den behöver å då är ju häst en jättebra lösning.

Men men orkar man inte lägga ner tid å ev i ditt fall inte pengar på att hyra ridhus eller be folk som vill om hjälp emellanåt så kanske man inte ska ha hund!
*helena*

Jag vill inte ha dom förslitningsskadorna på min häst som blivit om jag använt den till fysträning för hund i ridhus. Jag vill inte skada ett djur för att det andra ska få sin träning.

/Camilla(som fys-tränar min hund för att mentalt ska orka med det arbete han ska göra)
 
Sv: Löpband?

Kolla med SMHI om det verkligen är så mycket kallare i södra Sverige?
Har hört att det är en myt, att det inte kan vara högre luftfuktighet vid kallare tempraturer??
Min man är från Fagersta, och han säger att det var MYCKET kallare där än här vid -15 grader-
SMHI säger att det är precis lika kallt var man än bor?
Vi är bara bättre på att klä oss?
Skit samma! jag och mina djur tål kylan.
Isen däremot... den vill jag INTE ha!

* Jenny*

Det finns en mer än en faktor som avgör hur "kallt" det faktiskt är.
Bl.a just luftfuktiheten som tidigare sagts, och även det där med blåst, oftast blåser det mycket mer ju längre söderut eller ut mot kusterna som du kommer.
Och är du enda nere i skåne så blåser det mer eller mindre konstant så pass att det blåser rakt igen kläder oavsett vad du har på dig.

/Camilla
 
Sv: Löpband?

De va just det påståendet hon, på smhi, som är mörk och brukar ha en blå dräkt när hon läser vädret, sa att de inte stämde.
Är det -10 så är luftfuktigheten lika var man än bor...
Jag vill varken säga bu eller bä, men nog är jag sämre klädd när jag är och julhandlar i Skellefteå, än när jag är på promenad hemma i fjällen.
Alltså fryser jag mer i Skellefteå än hemma:angel:

*Jenny *

Och jag är tydligen alltid sämre klädd i skåne än här i småland, eftersom jag alltid fryser mer där än vad jag gör här oavsett temperatur ?:cool:

/Camilla
 
Sv: Löpband?

De va just det påståendet hon, på smhi, som är mörk och brukar ha en blå dräkt när hon läser vädret, sa att de inte stämde.
Är det -10 så är luftfuktigheten lika var man än bor...
Jag vill varken säga bu eller bä, men nog är jag sämre klädd när jag är och julhandlar i Skellefteå, än när jag är på promenad hemma i fjällen.
Alltså fryser jag mer i Skellefteå än hemma:angel:

*Jenny *

Om det är -10 ja. Det är det inte någon som sagt emot, däremot när det är runt nollgradigt eller mellan 0 och minus 5... Fysjutton. Problemet är ju att det sällan blir -10 eller kallare mer än någon enstaka gång ibland där nere i landet.

När jag bodde i Piteå gick jag med tjocka strumpbyxor och kjol (inga täckbyxor) tills det var -10. När det var -12 blev det för kallt. Här i Sthlm får jag ha på mig annat än tjocka strumpbyxor när det blir nollgradigt eller någon enstaka minusgrad. Inte så att jag inte vet hur man klär sig varmt, eller vill låta bli för att det är snyggare att ha andra kläder. Jag klär mig så att jag inte fryser här med, men jag märker att jag får sätta på mig mina varma kläder vid helt andra temperaturer här jämfört med när jag bodde i Piteå.
 
Sv: Löpband?

De va just det påståendet hon, på smhi, som är mörk och brukar ha en blå dräkt när hon läser vädret, sa att de inte stämde.
Är det -10 så är luftfuktigheten lika var man än bor...
<snip>

Antingen missforstod du eller sa hade hon fel. Man beraknar "heat index" efter luft fuktighet, eller 'dew point'. Har ar en 'dew point' scala dar man kan se hur luft fuktigheten forandras.
Har nagon varit i alperna och sett riktigt torr sno? Sno som flyger runt som mjol nar man gar i den darfor att luftfuktigheten ar sa lag? Da kan det vara mycket kallare an nar det ar hog luftfuktighet innan man fryser.
 
Sv: Löpband?

Jag tycker gott att du kunde vara lite mer ödmjuk. Många av dem du argumenterar med i den här tråden har STOR vana av att träna och tävla hundar på hög nivå. Det är rätt drygt att ta sig en ton som om man vet allt.

Dessutom måste jag säga att du visar att du inte har sådär väldigt stor kunskap om hur det ser ut i det här landet. Liksom andra i tråden bor jag i Skåne. De senaste vintrarna har marken varit täckt av is, och då menar jag överallt. Vägarna är is, stigarna är is, stranden är is. Utanför stigarna har det varit djupsnö. Här finns inga skidspår eller skoterspår. Jag har mops med en mankhöjd på några dm. De kan inte gå i snö som når dem över huvudet. Vi har inget löpband, men nog sjutton hade jag gärna haft ett. Mina hundar älskar att springa och behöver det för att hålla konditionen uppe. Vi har inget ridhus som jag kan få låna för hundträning. Tanken att rida runt på min 170 cm medryttarhäst med två ystra ungmopsar i kölvattnet är rent löjeväckande. Förstår du vad som händer om hästen blir skrämd och trampar fel? Förstår du vad som händer om vi hoppar ett minihinder och bommen ramlar på mopsen? Resultatet i båda fallen är begravning för mopsen. Du får träna din hund som du vill, men lyft blicken lite innan du börjar döma ut andra som lata och olämpliga hundägare för att de inte kan eller vill göra som du.
 
Sv: Löpband?

Antingen missforstod du eller sa hade hon fel. Man beraknar "heat index" efter luft fuktighet, eller 'dew point'. Har ar en 'dew point' scala dar man kan se hur luft fuktigheten forandras.
Har nagon varit i alperna och sett riktigt torr sno? Sno som flyger runt som mjol nar man gar i den darfor att luftfuktigheten ar sa lag? Da kan det vara mycket kallare an nar det ar hog luftfuktighet innan man fryser.

Möjligt att jag har missförstått allt, men jag va på en föreläsning i Vilhelmina som hon hade, och där betonade hon massor av gånger att just att det skulle vara kallare i södra Sverige var en myt... Jag har inte varit söder om stockholm vintertid, och alperna är inte intressant eftersom jag bor i fjällen:angel: så jag tänker inte säga att jag VET...
I alla fall har alla här håriga hundar som klarar kylan. Vet bara en hund som behöver kläder i byn, och det är en wippet som en stugägare ibland har med sig.
Med detta vill jag fram hålla att vi valt ras efter vårt klimat..
Hundar som går att träna även om det är kallt.
Förresten slog jag en signal till vår veterinär, som har stuga i byn, för att kolla om han tyckte att vi tränade våra hundar i för kallt väder. och han skrattade och tyckte all vi bangade nog före hundarna:o

* Jenny *
 
Sv: Löpband?

<snip> där betonade hon massor av gånger att just att det skulle vara kallare i södra Sverige var en myt... Jag har inte varit söder om stockholm vintertid, och alperna är inte intressant eftersom jag bor i fjällen:angel: så jag tänker inte säga att jag VET...
<snip>

Det ar helt ratt, det ar inte kallare ... men ju hogre luftfuktigheten ar desto kallare KANNS det. Samma om det ar varmt, desto hogre luftfuktighet desto varmare KANNS det som.

Har i USA far vi inte bara temperaturer utan ocksa 'heat index' ... som raknar om hur varmt/kallt det KANNS som. Det foljer en skala som raknar om luftfuktighet och temperatur for att ge en motsvarighet till 50% (tror jag det var, men minns inte riktigt) luftfuktighet som 'median'.
 
Sv: Löpband?

I alla fall har alla här håriga hundar som klarar kylan.

Det är luftrören som kan ta stryk om du hårdtränar i stark kyla.

Men det stora problemet är inte så mycket kyla, utan underlag. Is, is och mer is. Inte trevlig plan sjöis heller, utan knagglig ojämn is, som det blir när snömodd töat och frusit x antal gånger.

En annan sak - uppe hos dig används det väl inte så mycket vägsalt? Det gör man här - saltblandad snömodd är inte speciellt bra för hunden att slira runt i.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 536
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
631
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp