Bukefalos 28 år!

Sv: Löpband?

För det andra finns det ingenting som säger att man inte spenderar tiden tillsammans med sin hund för att den springer på löpbandet. Det går ju faktiskt att springa på bandet tillsammans ifall man inte har en jättestor hund. Dessutom så behöver man ju vara med och övervaka i alla fall så att ingenting händer.

Det jag menade med det hela är ju just det att om man ändå lägger tiden på att springa med hunden på bandet eller att ständigt passa upp på hunden så kan man ju lika gärna spara de pengar som ett rullband kostar och lägga de pengarna och den tiden på den vardagliga träningen. (Du kan ju ta å läsa mitt tidigare upplägg där står just detta) Men som sagt alla gör som det passar bäst för dem. Men jag tycker som sagt att löpband ej är en bra lösning. Alla får väll lov att tycka som dom vill å ge sina råd eller hur?? Det är väll det de här trådarna är till för!

Jag vet inte vad du har för vänner å bekanta som har hund men mina kan jag i alla fall jämföra mig med då vi ofta tränar ihop och jag umgås med dem i deras hem. Och vi har det INTE stökigt å grisigt hemma, här är det välklippta gräsmattor dammsuget skurat å fint, å som sagt ändå hinner de med att tävla!!! Som sagt så handlar det om att prioritera, å det är upp till var och en hur man vill göra med den saken, säger bara att det går om man vill!

Dina bekanta kanske har prioriterat bort städningen då för att hinna med att träna inför tävling men det är väll deras ensak, vill man ha det lite småstökigt hemma så får man väll ha det om man vill! Det betyder ju inte att hundarna inte är lyckliga å har det bra, en hund är ett djur och ska egentligen vara ute i naturen så lite smuts här å var är dom fullt kapabla att leva med. Är nog faktiskt så att en hund trivs bättre i ett lite smutsigare hem än i ett hem fullt av dofter från kemikalier å andra saker i skurmedel med tanke på deras luktsinne. Så det där går att diskutera i oändlighet. Hur man har det inomhus säger ingenting om hur hunden mår, det vill säga om vi inte diskuterar ett fall av vanvård. Dessutom skulle det inte vara någon ide att träna å tävla med en vanvårdad hund då den i alla fall inte skulle prestera

Dessutom har man inte tid med sina barn eller sin familj eller andra viktiga saker som man måste göra så skippar man väll iså fall att tävla med sin hund, då kräver den inte lika mycket träning och då har du tid att göra både familj å hund lyckliga! Det är samma sak där prioritering!!!!

Bara för att du inte hade velat leva på ett visst sätt å i ett visst hus så betyder väll inte det heller att dom inte är nöjda med sin tillvaro. Å är det så att det är så himla dålig hund hållning på det ställena du berättar om så borde du väll i så fall lägga energin på att anmäla dem istället! Å hela den här tråden handlar om LÖPBAND å hur skulle ett löpband lösa det för dem? Har de inte råd att bo finare som det låter som på dig så har jag svårt att tro att man har råd med ett löpband till sina hundar. Tycker att din kommentar är rätt oväsentlig i denna tråd!

*helena*
 
Senast ändrad:
Sv: Löpband?

Sant sant!
Men om inte vädret tillåter mer utevistelse under några veckor på vintern, får väl både hund och ägare "gilla läget"
De flesta hundar är inte så högpresterande att dom inte tål ett par veckors mindre motion.
Dom kan ju få en skada som gör dom mer stilla, de får dom ju klara också.
Om jag inte har tid att motionera så mycket som min hund behöver kanske jag har valt fel ras:confused:

*Jenny* som inte gillar slentrian användning av skrittmaskiner heller:angel:

Håller absolut med dig! Samma sak gäller när man skaffar en hund att tävla med. Skaffa en ras som kräver det du hinner med så ni hinner bli redo för tävling.;)
 
Sv: Löpband?

Undrar lite nyfiket hur du tänker där? Skulle en mindre (aktivitets-)krävande ras kräva mindre tid/träning för att bli startklar?
Nej lite fel formulerat där=) Menar självklart en ras/hund som inte behöver lika mycket träning för att prestera, vissa hundar behöver mer träning än andra gäller att hitta rätt hund=) Gäller inte bara att hitta rätt ras utan rätt individ!
*helena*
 
Senast ändrad:
Sv: Löpband?

Det är liksom inte jämförbart med 30 min konditionsträning på löpband, eller 30 min "vardagsträning".

Hela grejen med löpbandet är ju att man kan konditionsträna även om föraren inte kan springa/cykla. Övrig träning med hunden gör man ju utöver konditionsträning!

/Migo
som inte har nått löpband, men inte hade tackat nej om nån gav ett till mig;)
 
Sv: Löpband?

Kl:
Jag hade gärna haft ett löpband till hundarna som ett komplement till den övriga fysträningen. Istället har jag köpt en moped som vi är ute och rejsar med i skogen, funkar inte när det är snö dock!

För mig är det viktigt att mina hundar har god kondition dels för att orka träna rent fysiskt men också för att öka den mentala konditionen. Jag märkte stor skillnad på min äldsta hund som är av den segare sorten när jag började "moppa" henne. Helt plötsligt orkade hon mycket mer i lydnaden och hela hunden blev piggare och gladare.
 
Sv: Löpband?

Ut och löp, och då menar jag verkligen löp, i -20 grader flera gånger i veckan så får vi se hur dina lungor och slemhinnor mår sedan. Att gå eller jogga räknas inte. Det ger ingen kondis på en hund.

De flesta av oss har nämligen inte polarhundar som är gjorda för fys-träning i hård kyla.
 
Sv: Löpband?

Min hund fys-tränas för att orka med det mentala arbetet bättre. Det handlar inte om att hunden ska springa på band för att få utlopp för energi eller istället för att göra saker tillsammans. Fys-träningen syftar till att han ska orka prestera max under en hel tävlingsdag. Det tar på hundarna att gå spår, lydnad och sedan skydd. Har de inte toppkondis då får de inte maximala poäng.

Och promenader bygger ingen sådan kondis. Inte heller vill jag ägna månader åt att bygga upp denna kondis år efter år bara för att vårt vinterklimat suger. Om andra har lust att förlora dyrbar tid är upp till dem.

Inte heller sparar man tid med att ställa hunden på löpband. Det tar snarare mer tid. Det blir ännu en grej man måste göra med hunden. All annan träning fortsätter man ju med. Den plockas inte bort.
 
Sv: Löpband?

Ut och löp, och då menar jag verkligen löp, i -20 grader flera gånger i veckan så får vi se hur dina lungor och slemhinnor mår sedan. Att gå eller jogga räknas inte. Det ger ingen kondis på en hund.

De flesta av oss har nämligen inte polarhundar som är gjorda för fys-träning i hård kyla.

Finns stora hallar i nästan alla kommuner samt ridhus osv som man kan använda vinter tid om man har en hund som behöver ha det lite mindre kallt. Man kan kontakta kommunen för att få hjälp med det, dom flesta ridhus ägare har absolut inget emot att man lånar deras lokal på kvällarna efter avslutade ridpass osv om man går in direkt efter en avslutad träning så är tack vare hästarna ridhuset något lite varmare än utsidan!. Och vissa gymnastik hallar får man också lov att vara i. Samt lager lokaler.

Är ett bra tips till er som inte vill använda löpband å har problem med träningen vintertid.;)

*helena*
 
Sv: Löpband?

Fast att springa runt-runt i ett ridhus eller en liten gymnastikhall i en halvtimme med sina hundar är sannolikt betydligt tristare för hunden än att gå/springa på ett löpband (se bara på de utställningshundar som "dör" i ringen när utställningen är i dylika lokaler). Dessutom är underlaget i en gymnastikhall för hårt (och ofta halt) för hundar för att springa på om det ska göras regelbundet.

Jag tror i och för sig att del flesta inte har något behov av ett löpband. Med lite fantasi och periodisering av träningen vintertid så löser man det ändå. Men samtidigt kanske det inte fungerar på alla hundar att dra ner på den aeroba konditionsträningen när det är väldigt mycket snö och halt för att bara fokusera på mer anaerob träning som snöpulsning. För dessa individer och i vissa fall för sin egen enkelhets skull så kan det ju vara bra med ett löpband. Eller om det är allt för kallt ute. Jag har inga moraliska betänkligheter angående det. Men det ska vara för rehab eller för målinriktad konditionsträning. Inte för att ersätta vardagspromenader och rekreation.
 
Sv: Löpband?

Du vet uppenbarligen inte hur tidskrävande sporter som skydd och IPO är. Eller konditionskrävande. Att bara gilla läget och låta hunden stå under vintern fungerar inte.

Kör det resonemanget med professionella idrottsutövare och de kommer garva.

Och just ja, då borde man ju ta bort alla ridhus också.
 
Sv: Löpband?

Tål o tål. I mitt fall handlar det om att det kommer ett omfattande igångsättningarbete innan hunden är fullt användbar igen. Dvs två veckor vila innebär minst två veckors återuppbyggning innan vi kan jobba normalt igen.
Jag skulle gärna ha ett löpband att komplettera med här hemma. Självklart med samma fokus på hunden som vid all annan träning, inte som en förvaringslösning.

Mina hundar vilar, men planerat så att det inte ska störa jobbet så mycket.

Då är det iofs arbetshundar, inte sporthundar...

/Migo

Amen to that. Och det finns en skaderisk att ta hänsyn till vid varje igångsättning. Hundar har inte vett att ta det lugnt och kan lätt överanstränga sig.
 
Sv: Löpband?

Vi tränar i ridhus på vinter, lydnad och skydd, men förklara för mig hur jag ska kunna cykla med hunden där inne eller köra backträning?

Idrottshallar har så jäkla hala underlag så där sätter jag inte min fot.

Jag tror faktiskt inte du vet hur man fys-tränar en hund.
 
Sv: Löpband?

Jag tror att de flesta som är emot löpband tror just att om man släpper in en hund lös i en ridhall så kommer den kunna upprätthålla och bygga kondition.

Så kan ju fallet vara för en hund som endast promeneras och får rusa av sig lös lite då och då, men man bygger/upprätthåller ju inte muskler, uthållighet, styrka och snabbhet på så sätt.
 
Sv: Löpband?

Vi tränar i ridhus på vinter, lydnad och skydd, men förklara för mig hur jag ska kunna cykla med hunden där inne eller köra backträning?

Idrottshallar har så jäkla hala underlag så där sätter jag inte min fot.

Jag tror faktiskt inte du vet hur man fys-tränar en hund.

Herre gud ta ett lugnande piller!

Vem har sagt att man måste cykla i ett ridhus, tror du det var det jag syftade på eller? Själv använder jag mina hästar som hjälp både inne å ute vi hoppar samma hinder, joggar i trav, gallopera tillsammans å kan säga det att min hund i alla fall tycker att det är askul att köra följa john där inne å skulle aldrig tröttna på det. Men det varierar säkert från hund till hund det också som allt annat. Man kan ju ta hjälp av någon som har häst i närheten om man inte har själv det där med ridhuset var bara ett tips för dem som inte vill använda springband men ändå kunna träna hårt ute på vintern de dagar det är riktigt kallt och jag tvingar ingen att apa efter.

Jag vet i alla fall att min hund skulle hata att stå på ett tråkigt springband å bara stirra rakt fram på samma sak i oändlighet å har valt andra sätt att träna den på. Passar löpband bra för dig ja då får du väll hålla på med det då, jag tänker inte stoppa dig. Ger bara mina tipps och säger vad jag tycker.

Kan tala om för dig att jag vet en himla massa om fys-träning av hund, min hund är i super kondition å det är säker din hund med, jag har bara valt att göra det på ett annat tillväga gångs sätt.

Du kanske skulle lägga in ett inlägg om varför du tycker att springband funkar så bra för dig, och hur du gör å dina tips för det enda vi vet här om dig är att du tydligen älskar ditt springband så då kan du ju ge lite fakta om det!!

dont worry be happy

*helena*
 
Sv: Löpband?

Så istället för att ställa hunden på ett löpband hemma så är ditt tips att hyra ett ridhus, låna en häst eller anlita någon som har häst ev bygga några små hinder och rida runt i ridhuset med hunden i släptåg?
 
Sv: Löpband?

Jag äger inget löpband, men skulle gärna vilja ha det. Som det är nu tappar han kondis på vintern när det är kasst underlag. Tack och lov att det varit snö de senaste två åren. Löpband ger en möjlighet att komma upp i rejäla hastigheter och låta hunden springa en mil eller två några gånger i veckan även när det är blankis ute. Man kan även ställa lutning och köra backträning. I ridhus blir det alldeles för mycket svängar om man ska hålla på och fysa i en timme. Finns väl ingen normalt funtad hästmänniska som skulle galoppera runt, runt i rejäl fart i en timme i sträck i ridhus. Intervallträning i all ära, men det behövs uthållighetsträning också.

Om jag inte kan cykla med hunden ute kan jag heller inte ta hjälp av en häst. Då är det för halt eller för kallt.
 
Sv: Löpband?

Så istället för att ställa hunden på ett löpband hemma så är ditt tips att hyra ett ridhus, låna en häst eller anlita någon som har häst ev bygga några små hinder och rida runt i ridhuset med hunden i släptåg?

Jag hyr aldrig ridhuset ägaren är snäll å låter mig låna det gratis, är bara en metod som funkar bra för mig och som tål att provas om man vill. Tvingar som sagt inte någon. Ps, min häst orkar bra mycket mer än jag å i mycket högre tempo å det verkar ju som att en del har just de problemen att de fysiskt inte kan ge hunden det tempo den behöver å då är ju häst en jättebra lösning.

Men men orkar man inte lägga ner tid å ev i ditt fall inte pengar på att hyra ridhus eller be folk som vill om hjälp emellanåt så kanske man inte ska ha hund!
*helena*
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 182
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
624
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 515
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp