Bukefalos 28 år!

Sv: Löpband?

Äh, människan har väl en liten sällskapshund som funkar att bara joggas med. Men försök fys-träna en dobermann i ett ridhus. Den hinner ju knappt ta två steg innan det är dags att bromsa.
 
Sv: Löpband?

Ola opla! Så bara för att jag inte vill hyra ridhus och häst så ska jag inte ha hund? Jag tror faktiskt inte du inser hur mycket det krävs för att fysträna en hund.
 
Sv: Löpband?

Emellanåt?

Eh, kondition är avhängigt av kontinuitet. Kan vara lite svårt att hitta någon som känner för att rida runt med min hund fyra dagar i veckan. Och återigen får vi problemet med is ute. För är det inte is kan jag lika gärna cykla eller köra fyrhjuling som använda häst.

Ridhus är helt enkelt för litet. Galopp- eller travbana är väl det som skulle kunna funka. Om det nu inte råkar bli -20 ute för då ska man inte anstränga sig hårt fysiskt. Det gäller både människa, hund och häst.
 
Sv: Löpband?

Du vet uppenbarligen inte hur tidskrävande sporter som skydd och IPO är. Eller konditionskrävande. Att bara gilla läget och låta hunden stå under vintern fungerar inte.

Kör det resonemanget med professionella idrottsutövare och de kommer garva.

Och just ja, då borde man ju ta bort alla ridhus också.

Lite koll tycker jag allt att jag har.
Min man jobbade några år i ett hundspannsföretag.
Min grannes hund vann kungspokalen (fågelhundstävling i Norge) härom året.
En kompis hund är lavin hund.
En annan hund tränar sin hund till likhund.
Min bästa kompis kom 4:a på high chaparall i somras.
En nyfunnen vän har en färdig skyddshund.

Här snackas det hund hela tiden.
I vår by finns nästan bara arbetande jakt hundar, Många framstående...
En dvärgspets, och en bichon frise finns, men annars är det arbetande hundar.
Men ingen... har ett löpband till sina hundar! (om dom inte döljer det väl)

En vältränad hund tappar inte mycket på ett par dagars mindre motion, eller en veckas stående.
Här tränad hundarna till det är ganska kallt, och jag har aldrig hört att det skulle vara något problem.
Däremot gnäller förarna en del över kylan:o

Var och en är salig sin tro, men den dagen jag väljer ett löpband till hunden har jag valt fel ras!

Förövrigt tål min häst att stå ett par dagar ibland också. och till närmsta ridhus har vi 12 mil, så det är inget alternativ för oss.

* Jenny *
 
Sv: Löpband?

En vecka är en sak. Här nere kan vi ha is i fyra månader om det vill sig illa. Är det bara snö kan man alltid åka skidor och köra drag. Men det är sällan vi har sådana vintrar.
 
Sv: Löpband?

Jag äger inget löpband, men skulle gärna vilja ha det. Som det är nu tappar han kondis på vintern när det är kasst underlag. Tack och lov att det varit snö de senaste två åren. Löpband ger en möjlighet att komma upp i rejäla hastigheter och låta hunden springa en mil eller två några gånger i veckan även när det är blankis ute. Man kan även ställa lutning och köra backträning. I ridhus blir det alldeles för mycket svängar om man ska hålla på och fysa i en timme. Finns väl ingen normalt funtad hästmänniska som skulle galoppera runt, runt i rejäl fart i en timme i sträck i ridhus. Intervallträning i all ära, men det behövs uthållighetsträning också.

Om jag inte kan cykla med hunden ute kan jag heller inte ta hjälp av en häst. Då är det för halt eller för kallt.

Måste vara ett väldigt svårt och komplicerat liv för dig du! Vill man så går det.

Bara så att du vet så är det inte farten som räknas när man tränar konditionen å uthållighet. Man ska självklart hålla ett raskt flås uppe å gradvis förlänga arbetspassens längd precis på samma sätt som man konditions tränar sin häst, men för hundar som jobbar kort men explosivt eller gör snabba ruscher, till exempel apportörer måste man träna upp (styrkan). Snabba ryck =styrka

OBS bra att veta för den som inte vet! Mellan hårda träningspass ska hunden vila i minst 48 timmar, annars bryts kroppen ner och träningen gör skada istället för nytta. Så låt era hundar även få den vila de behöver!

Vilken temperatur räknar du som för kallt? Jag tränar ute med min hund i princip hela vinterperioden, de gånger vi strejkar är när det ligger mellan 24-30 minus ute annars är vi alltid ute. Har man en frusen hund kan man ju köpa jättebra täcken å så finns det ju sådana där söta höga figurtajta stövlar också.
Är det halkigt ute så kan man väll slänga på sig skidorna å ge sig ut på en skogsstig eller skoterspår som frusit till där är det lätt för hunden att springa å ej heller halkigt för den. Sen rör man sig ju själv fortare på skidor. Många skidorter å el-ljusspår som tillåter hundar. Sedan så har för det första hästarna broddar på vintern å man ger sig ju självklart ut på en slinga där det är möjligt för hunden att springa utan att halka. JA DET FINNS! världen är inte täckt av is. Gäller också att vara i topp kondition själv om man ska kunna få sin hund i topp kondis.

*helena*
 
Senast ändrad:
Sv: Löpband?

Lite koll tycker jag allt att jag har.
Min man jobbade några år i ett hundspannsföretag.
Min grannes hund vann kungspokalen (fågelhundstävling i Norge) härom året.
En kompis hund är lavin hund.
En annan hund tränar sin hund till likhund.
Min bästa kompis kom 4:a på high chaparall i somras.
En nyfunnen vän har en färdig skyddshund.

Här snackas det hund hela tiden.
I vår by finns nästan bara arbetande jakt hundar, Många framstående...
En dvärgspets, och en bichon frise finns, men annars är det arbetande hundar.
Men ingen... har ett löpband till sina hundar! (om dom inte döljer det väl)

En vältränad hund tappar inte mycket på ett par dagars mindre motion, eller en veckas stående.
Här tränad hundarna till det är ganska kallt, och jag har aldrig hört att det skulle vara något problem.
Däremot gnäller förarna en del över kylan:o

Var och en är salig sin tro, men den dagen jag väljer ett löpband till hunden har jag valt fel ras!

Förövrigt tål min häst att stå ett par dagar ibland också. och till närmsta ridhus har vi 12 mil, så det är inget alternativ för oss.

* Jenny *
Bra att det finns fler UTEFOLK i världen. Lite is å kyla ska inte behöva stoppa en om man har motivationen! =)
 
Sv: Löpband?

En vecka är en sak. Här nere kan vi ha is i fyra månader om det vill sig illa. Är det bara snö kan man alltid åka skidor och köra drag. Men det är sällan vi har sådana vintrar.

Så din hund står på löpband i 4a månader istället då det låter ju jätteskojj. Om förutsättningarna för att kunna träna sin hund är så dåliga så skulle jag sluta med hundandet eller flytta dit det finns bättre! Eller kanske resa bort de där 4a månaderna!
*helena*
 
Sv: Löpband?

Bra att det finns fler UTEFOLK i världen. Lite is å kyla ska inte behöva stoppa en om man har motivationen! =)

Man kan inte bo i fjällen om man inte är utemänniska.
Nu har vi haft 4 dagar snöstorm, men både hästen och hunden ha fått sitt, även om inte "träningen" varit optimal.
När man knappt ser 2 meter framför sig är det inte lätt att "fart träna" men vi har i alla fall haft kul i snöyran!;)

* Jenny *
 
Sv: Löpband?

Man kan inte bo i fjällen om man inte är utemänniska.
Nu har vi haft 4 dagar snöstorm, men både hästen och hunden ha fått sitt, även om inte "träningen" varit optimal.
När man knappt ser 2 meter framför sig är det inte lätt att "fart träna" men vi har i alla fall haft kul i snöyran!;)

* Jenny *

Å va kul här har det inte kommit en enda flinga än å knappt varit kallt men vi väntar å längtar både hunden å jag! :D
 
Sv: Löpband?

Vilken temperatur räknar du som för kallt? Jag tränar ute med min hund i princip hela vinterperioden, de gånger vi strejkar är när det ligger mellan 24-30 minus ute annars är vi alltid ute. Har man en frusen hund kan man ju köpa jättebra täcken å så finns det ju sådana där söta höga figurtajta stövlar också.
Är det halkigt ute så kan man väll slänga på sig skidorna å ge sig ut på en skogsstig eller skoterspår som frusit till där är det lätt för hunden att springa å ej heller halkigt för den. Sen rör man sig ju själv fortare på skidor. Många skidorter å el-ljusspår som tillåter hundar. Sedan så har för det första hästarna broddar på vintern å man ger sig ju självklart ut på en slinga där det är möjligt för hunden att springa utan att halka. JA DET FINNS! världen är inte täckt av is. Gäller också att vara i topp kondition själv om man ska kunna få sin hund i topp kondis.

*helena*

När jag bodde i Piteå så tog vi långpromenader tills det var ca -20, kanske -25. Täcke åkte inte på hundarna förrän det var minus -10 ungefär, kanske -15. När jag bodde utanför Gbg åkte täcke på så fort det blev nollgradigt och jösses vad vi frös hela tiden där.
Kort sagt: bara för att du och dina hundar klarar kylan uppe i norr utmärkt, så betyder det inte att ni skulle klara kylan längre ner lika bra. De som klagar neråt i landet har all anledning att göra det. Fyfan. Jag kommer aldrig bosätta mig neråt i landet eller på västkusten igen, just för att det är så kallt. Däremot hade jag gärna bott uppåt i landet om det inte vore för mörkret, kylan är ett mindre problem där.

Och vet du, det är inte överallt i landet som det finns skoterspår eller skogar där man med lätthet kan träna hund ;) Vissa platser i landet är faktiskt som täckta av is eller skare längre tid än en vecka och då går det inte att träna hundar på ett smidigt sätt utomhus.
 
Sv: Löpband?

Vem har sagt att man måste cykla i ett ridhus, tror du det var det jag syftade på eller? Själv använder jag mina hästar som hjälp både inne å ute vi hoppar samma hinder, joggar i trav, gallopera tillsammans å kan säga det att min hund i alla fall tycker att det är askul att köra följa john där inne å skulle aldrig tröttna på det. Men det varierar säkert från hund till hund det också som allt annat. Man kan ju ta hjälp av någon som har häst i närheten om man inte har själv det där med ridhuset var bara ett tips för dem som inte vill använda springband men ändå kunna träna hårt ute på vintern de dagar det är riktigt kallt och jag tvingar ingen att apa efter.

Men det du beskriver är ju ingen träning som ersätter den konditionsträning man kan få med sin hund till cykel/joggandes och därmed inget alternativ till ett löpband. På löpband är det lågintensiv träning eller tröskelträning som fungerar. Släpper jag min hund i ridhus så blir det snabba rusher, dvs. sprint. Det är träning av helt olika system som kompletterar, men inte ersätter, varandra.
 
Sv: Löpband?

Men det du beskriver är ju ingen träning som ersätter den konditionsträning man kan få med sin hund till cykel/joggandes och därmed inget alternativ till ett löpband. På löpband är det lågintensiv träning eller tröskelträning som fungerar. Släpper jag min hund i ridhus så blir det snabba rusher, dvs. sprint. Det är träning av helt olika system som kompletterar, men inte ersätter, varandra.

Vad menar du, att häst inte är ett komplement till cykel??? släpper jag min hund lös i ridhuset så har han inte tillåtelses att susa runt hur som helst han är lärd att följa mig å min häst när vi joggar runt, även självklart ute. Han värmer upp som vi gör han joggar igång sakta som vi gör sen höjs tempot (vill understryka att vi inte är i ridhus särskilt ofta å tränar utan som sagt bara när det är för kallt) jag vet inte hur du cyklar men jag å min häst kan hålla samma raska tempo bra mycket längre än du orkar på din cykel det kan jag lova såvida du inte är en topp idrottare som cyklar jorden runt, så jag tycker att hästen är bra mycket bra komplement till cykeln.;)
 
Sv: Löpband?

Ja eller ha en kampglad malle efter sig i full galopp... Hm, skaderisken är överhängande!

Precis ... Jag har annu inte vagat gallopera med hunden los ... Nar jag rider ar hunden inte ute ... jakt lusten ar allt for stark.

Jag undrar faktiskt hur gammal Helena Fredrikson ar? Hela resonemanget kanns sa valdigt omoget.
 
Sv: Löpband?

Vad menar du, att häst inte är ett komplement till cykel??? släpper jag min hund lös i ridhuset så har han inte tillåtelses att susa runt hur som helst han är lärd att följa mig å min häst när vi joggar runt,

Det skulle aldrig falla mig in att trava runt, runt i ridhuset så långt pass som skulle behövas för att konditionsträna mina hundar.:cool:

De följer med mig ut på tur från ca 10 månaders ålder, men då i skritt på trafikerad väg. I skogen går de oftast "lösa" och väljer tempo själva. Dvs de rör sig med exakt samma tempo (full fart fram och tillbaka) som när jag letar svamp eller joggar...

/Migo
vars BCs behöver MINST 1½ h rask trav för att öht via något som helst trötthetssymptom...
 
Sv: Löpband?

Vad menar du, att häst inte är ett komplement till cykel??? släpper jag min hund lös i ridhuset så har han inte tillåtelses att susa runt hur som helst han är lärd att följa mig å min häst när vi joggar runt, även självklart ute. Han värmer upp som vi gör han joggar igång sakta som vi gör sen höjs tempot (vill understryka att vi inte är i ridhus särskilt ofta å tränar utan som sagt bara när det är för kallt) jag vet inte hur du cyklar men jag å min häst kan hålla samma raska tempo bra mycket längre än du orkar på din cykel det kan jag lova såvida du inte är en topp idrottare som cyklar jorden runt, så jag tycker att hästen är bra mycket bra komplement till cykeln.;)


Jag löptränar upp till 80 km/vecka och springer maraton, så jag kan hålla på rätt länge ... ;)

Men i varje fall. Jag sa att ridhus inte är ett komplement till cykel- eller löpträning med hunden. När jag springer eller går raskt med min hund så kan jag med hjälp av pulsklockan se till att hålla rätt tempo. I ett tempo tränas aerob uthållighet och i ett annat anaerob uthållighet för att flytta fram mjölksyratröskeln. Det viktiga är att hålla ett jämnt tempo, vilket sannolikt gör det minst lika tråkigt att lulla runt-runt i ridhuset som att trava på löpbandet. Jag ser ärligt talat inte skillnaden mer än att man har mindre fokus på hunden när man motionerar den till häst i ridhuset än om man övervakar hunden på löpbandet, samt att man i ridhus även involverar hästen i tråkigheterna.
 
Sv: Löpband?

Jo, det är till viss del farten som räknas. Om jag löper på i så bra fart jag kan så joggar min hund fortfarande. Mina vänner som har Dobermann kan springa i fullt ös och hunden joggar. Vad gäller temperatur så följer jag rekommendationer från elitidrottare. Hård träning ska undvikas vid minus 20. Det är inte bra för lungorna. Nu är inte kylan problemet egentligen utan isen och den är svår att komma undan. Åka skidor på is? Nja, det går nog för mig men hunden spänner sig och det är inte nyttigt för musklerna att springa på halkigt underlag.

Intervallträning är ett måste det också men utan uthållighetsträning pallar inte hunden en hel dag.

Jag fattar inte varför man ska krångla till det för sig och springa och leta isfria spår där det går att cykla eller köra fyrhjuling när man lika gärna kan använda ett löpband och slippa skador. Aktivering och utevistelse får hunden ändå för man slutar ju inte gå ut. Att hunden skulle tycka att det är tråkigt...nja, det är nog mest sin egen värdering man lägger in i det där. Jag vet inte om hunden tycker det är så mycket tristare än att jogga eller cykla ute med mig i draglina. Den ska inte glo på saker då heller utan koncentrera sig på att springa och riktning framåt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 180
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
624
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 036
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp