Bukefalos 28 år!

Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Prova att ta bort lucernet. Min häst får diarre av lucern och av andra baljväxter som t. ex klöver. Hon tål inte heller potatisprotein men däremot tål hon soja.

Fast hon har ju ätit lucern tidigare år utan att reagera och klöver är heller inga problem, det är en del klöver i mina hagar? Det som gör mig konfunderad är att hon har ätit samma mat i åtta år utan problem? Det enda som är annorlunda är mineralerna men hon får 60 gram om dagen.

Men om det inte blir bättre nu när kylan och snön har lagt sig så får det bli en nytt försök med enbart hö.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min mara är inte tjock.

Min knatte har ju tills nyss varit för tunn. (om han la på sig för magen blev bättre eller någon av de andra tänkbara anledningar som finns är svårt att säga, men det sammanföll)
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

KL

jag upplever att väldigt många just denna milda höst och extrem milda vinter, inneburit knasiga problem för väldigt många, med hästar med dåliga magar, tjocka i benen osv på väldigt otraditionella diffusa sätt. Väldigt många stall här i trakten har rapporterat samma problem, och veterinärerna också. Vet även några stall där det konstaterats att problemen uppstått pga ngn jordbakterie i hagarna som etablerat sig där.

tror som flera varit inne på, att det är det extremmilda vädret som spelar in i flera fall. Det är lite samma med sjuka hos människor när det är såna här milda vintrar. Ngnstans behöver kylan komma och strypa bakterier och skit som florerar eller frodas, och så har inte skett detta år. Därav tror jag det uppkommer såna här grejer på ett helt annat sätt än om det varit en normal vinter med stadiga minusgrader betydligt tidigare och ihållande några månader. Har man bra hagar klarar man sig bättre, men om det som flera stall här i trakten som är de som haft problem, handlar om megaleriga blöta och klafsiga hagar, så har det uppstått symptom av denna typ osv.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

*delvis KL*

Något jag tycker är intressant/fascinerande är varför vissa individer är känsligare. Alltså om man tänker att det är konstiga vintrar etc som är orsaken (vilket även jag tror absolut kan påverka - speciellt som många hästar blir bättre just när det kommer snö och kyla). Vad gör att häst A reagerar med dålig mage, medan häst B är opåverkad. Naturligtvis finns inget svar, än mindre som någon här kan ge, men det är intressant att fundera på.

Hos mig så 1 av 3 med problem, lil-sis har också bara en av flera med problem och för det mesta är det en/några individer av flera, sällan "hela stall" som drabbas, även om hästarna har identiska förutsättningar etc.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

det är väl inte konstigt öht?
inte konstigare än att x antal personer på ett kontor får kräksjuka, och y antal personer inte får det. behöver ju inte ens vara ngt så drastiskt som just exemplet kräksjuka.
vissa människor blir förkylda jämt och ständigt, andra blir i princip aldrig det. och ibland drabbar det den mest motståndskraftiga oavsett, och inte ngn annan. tycker inte det är konstigt öht, virus och bakterier är komplicerade grejer ffa hur de kopplar på individer beroende på typ 100 variabler i sammanhanget.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Inte konstigt, utan just intressant som jag skrev att få veta varför, att veta VAD det är som avgör. Har de en annan sammansättning i tarmfloran, är de bara känsligare etc.

För visste man vad som avgjorde, skulle man enklare kunna förhindra det. Det kanske aldrig går att få ett svar, men om det gick så skulle det vara intressant just veta vad som gör skillnaden.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

se tidigare svar. du kan aldrig få ett medicinskt svar utifrån din undring utan precis som jag skrivit.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

se tidigare svar. du kan aldrig få ett medicinskt svar utifrån din undring utan precis som jag skrivit.

Fast det återstår ju att se. Forskning skulle ju kunna visa att gemensamt för hästarna med "oförklarlig diarre" är att de inte har ett enzym som andra hästar har t ex.

En gång i tiden var man säkerligen helt frågande till varför vissa barn fick magproblem när de gick över från bröstmjölk till välling med t ex. Idag vet man flera anledningar, och kan även testa för flera av dem.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

låter otroligt spaceat att efterlysa i denna tråden, eftersom det som sagt knappast lär hända. Jämför med varför folk får kräksjuka som sagt. eler feber och blir förkylda i kontorsmiljö medans andra öht inte får det.

svårt att se hur ngn skulle kunna ge svar liksom utifrån det, som sagt, enligt min tidigare respons.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Men LÄSTE du vad jag skrev mackan?
"Naturligtvis finns inget svar, än mindre som någon här kan ge, men det är intressant att fundera på. "
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Såklart jag har läst det framgår väl tydligt ? Jag tycker mina svar är både pedagogiska och tydliga . Så letar du svar medicinskt utöver det så som sagt tror jag det blir omöjligt.

Enligt din respons 49 så kan man tolka det som du tror att ngn ska ha svar bortsett från medicinskt , på internet ?
 
Senast ändrad:
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

KL

jag upplever att väldigt många just denna milda höst och extrem milda vinter, inneburit knasiga problem för väldigt många, med hästar med dåliga magar, tjocka i benen osv på väldigt otraditionella diffusa sätt. Väldigt många stall här i trakten har rapporterat samma problem, och veterinärerna också. Vet även några stall där det konstaterats att problemen uppstått pga ngn jordbakterie i hagarna som etablerat sig där.

tror som flera varit inne på, att det är det extremmilda vädret som spelar in i flera fall. Det är lite samma med sjuka hos människor när det är såna här milda vintrar. Ngnstans behöver kylan komma och strypa bakterier och skit som florerar eller frodas, och så har inte skett detta år. Därav tror jag det uppkommer såna här grejer på ett helt annat sätt än om det varit en normal vinter med stadiga minusgrader betydligt tidigare och ihållande några månader. Har man bra hagar klarar man sig bättre, men om det som flera stall här i trakten som är de som haft problem, handlar om megaleriga blöta och klafsiga hagar, så har det uppstått symptom av denna typ osv.

Så kan det säkert vara, i början av varje vinter verkar vi i stallet ha en släng av diarré med svullna ben som följd, det verkar dock gå över av sig själv på några dagar normalt sett.
I mitt fall är det (nog) något annat då hästen blir mer eller mindre såhär varje vinter, oavsett snömängd, och snön/kylan verkar om något göra problemet värre.
Vi har fina hagar som, förutom vid grinden och vid höhäckarna, har grästorven kvar där de har kunnat gå och småbeta ända in i januari i år.
Fodrar i nät i höhäckar, så extremt lite hö lär hamna på marken.

Jag har börjat lura på om det kan vara att han blir kall om magen? Han är en jäkla fryslort och när jag (när snön kom) lät honom gå ut ett par timmar på dagen utan täcke så kraschade magen totalt...
Ska prova att sy en maglapp åt honom och se om det hjälper.

Nästa vinter flyttar vi till ett stall med hö (får hösilage idag) och fri tillgång i slowfeedingnät, så får vi se om det kanske gör susen...

Otroligt frustrerande, man får ju magsår själv på kuppen..
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

*KL*

Apropå lösa magar och fiberfattigt grovfoder - nu börjar jag hoppas att jag är en lösning på spåret.

Jag har testat småmaskigt hönät i ett par dagar nu, och magen har torkat upp. Har kunnat öka till 7,5 kilo hösilage per dag. Han får minst hälften i hönätet ordentligt uppblandat med 3 skivor halm, och resten fördelat på fodringarna.

Han få alltså i sig en ganska jämn blandning mellan hösilage och halm så länge hönätet räcker.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

*KL*

Min är av gastogard sen ett bra drag (10 dagar?) och magen fortsatt kanonfin. Halleluja!
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Snön är ju inte direkt en nackdel heller... Men min höll sig bara fin tills jag började öka på hösilaget, sen brakade magen igen. Vi har väldigt finstråigt hösilage.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jag har också funderat på om det är fibrerna som spökar kanske. Höet är ju mycket hårdare och mer att tugga på än hösilaget om man jämför.

Min är kanonfin sedan han svälte inför gastroskopin och sedan har han fått bara hö. Jätteskönt!
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

När Tristan var liten och kom hem till mig var han jättemager, så jag köpte riktigt dunderhö från en kobonde, väldigt näringsrikt och väldigt finstråigt. Det vägrade Tristan att äta, medan det vanliga grova ponnyhöet slank ner.

Och med nuvarande hösilage slinker portionerna ner fort, samtidigt som näringsvärdet är högt. Det är inte konstigt om systemet blir överlastat...

Lyckligtvis äter han snällt halm, så det går bra att blanda.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Snön är ju inte direkt en nackdel heller... Men min höll sig bara fin tills jag började öka på hösilaget, sen brakade magen igen. Vi har väldigt finstråigt hösilage.

Snön kom innan förbättringen. Men kyla och snö brukar hjälpa till, dock inte såhär mycket (han brukar ändå ha bajsvatten). Så hoppas, hoppas det håller i sig det här med toppenfin mage.

Nu får han ingenting i tillskottsväg, men ska sätta in gutbalancern igen, just för jag tror det är bra om han har lite understöd - ffa när det dyker upp annat man kan peta i sig i hagarna.

Jag har också väldigt finstråigt, och fick ju i samband med magsåret byta grovfoder till just det åt honom. Han bestämde sig ju för att helt vägra äta det gamla. Men verkar gå bra. Han får av det torrare dock, ingen aning om det påverkar men jag tar inte risken "störa" något igen
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

*KL*

Och så blev det tö då... :meh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 381
Senast: Roheryn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 264
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
6 908
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 604
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp