Bukefalos 28 år!

Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Alexandra_W

Trådstartare
En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är normal/nästan normal och ibland koblajor. Således ganska mycket klet på bakbenen och i svansen. Pruttar en hel del och jag upplever honom lite "uppsvälld" i buken (och tycker det minskar i de bättre perioderna).

Träckprovad i början på betessäsongen och avmaskad på intervall.

Inga övriga symptom på att något är fel, pigg och glad och äter med god aptit etc.

Har fri tillgång på foderhalm men äter ganska sporadiskt av den. Fodras regelbundet över dygnet, har provat sätta honom på fri/i det närmaste fri tillgång för att se om det hjälpte men icke, enda resultatet var en väldigt rund häst :nailbiting:

Ingen skillnad på om han få hö eller hösilage.

Jag provade Diamond V och foderjäst, även provat att ge lucernhack för att öka TS ännu mer. Ingen skillnad. Dricker normalt, missbrukar inte saltstenen. Ingen av kompisarna är dålig i magen.

Gav på veterinärs inrådan en kur diarsanyl, som hjälpte något under tiden (eller så var det en slump, vem vet) men så fort kuren var slut samma veva. Ger nu på veterinärs inråda pronutrin, nyss börjat men ingen märkbar effekt än.

Veterinären tyckte att om man inte får bukt med det "och du vill göra något mer" så var det Ultuna i princip, där de kunde "ta mer prover och göra mer undersökningar och man kanske kunde hitta någon anledning, även om man inte alltid gör det"

Nyfikna frågan är såklart vad kan man egentligen göra veterinärt i sådana här fall? "Hemmaveterinären" tyckte inte det var något måste att rota i det utan det kändes mer som att det mest hängde på hur besvärligt jag tyckte det hela var, att det för hästens skull inte fanns någon egenanledning att gräva i det sålänge det inte var värre och hästen pigg och glad. Samtidigt vill jag ju för både hans och min skull få bukt med det. Det finns ju tusen och en medel att prova, men det blir ju lite att prova i blindo och kan man då få vettiga svar och veta vad man ska sätta in för hjälp med en klinikutredning/utredning på djursjukhus så?
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Prova att ge stöpta linfrön. Slemmet som blir smörjer tarmslemmhinnan, det hjälper mina hästar varje gång de har blivit lösa.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Han är notoriskt kräsen med krubbmat, så har inte minsta hopp få i honom linfrö.

Men det är ju det att det finns tusen och en tips på vad man kan ge, men kan man via veterinär få reda på varför, så blir det ju enklare att behandla och man slipper prova en hel massa grejer (som kanske riskerar att uppröra magen mer). Så frågan är just vad kan man få för "svar" via klinik/djursjukhus egentligen? (Dvs är det en bättre väg och värt att gå före att leka tillskotts-bingo)
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Det en veterinär/klinik kan göra är ju att undersöka så att hästen t ex inte har magsår. Vilket ju ofta kan behöva behandlas med medicin för att det ska bli bra.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Sett den hippsonartikeln, och det är lite i linje med när jag för många år sedan hade en herre som hade "bajsvatten" varje vinter, det var mest "prova det här". Han hade dock jättefina bollar osv så där var det verkligen lindriga problem och mest jag som "stördes" av det.

Samtidigt så när det gäller rejält sjuka hästar kan de ju ta prov och se hur hästen tar upp proteiner, ultraljuda tarmväggarna för att se om det verkar vara inflammation och en massa annat. Men utesluter bara de vissa läskiga sjukdomar som ändå kan uteslutas för min herre redan pga allmäntillståndet - eller skulle de kunna ge svar måntro? Tänker om man skulle kunna få ett svar i stil med "tarmen är lite inflammerad" och då kunna rikta vad man nu tänker ge för tillskott?

Men får man liksom bara "det är inget dödligt, men vad det är vet vi inte" som svar och sen klassikerna (ge fritt grovfoder, bara grovfoder) samt rek att prova diverse preparat - ja då kan man ju prova själv lika gärna hellre än den stress det ändå innebär med ett djursjukhusbesök.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Det en veterinär/klinik kan göra är ju att undersöka så att hästen t ex inte har magsår. Vilket ju ofta kan behöva behandlas med medicin för att det ska bli bra.

Magsår borde han inte ha, saknar helt andra symptom. Men har han det (alla hästar har ju inte läst instruktionsboken så att säga) borde han bli bättre på pronutrinet. Men en gastroskopi kan de ju göra ja, borde vara en av de undersökningar som vet åsyftade!
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min är inte svullen om magen iaf.

Får ju hem yea-sacc nästa vecka, får rapportera om det. Hon äter allt man ställer fram, mycket praktiskt (men kanske också problemet...). Vilket för övrigt även är linfrö som varken gör till eller från.

Hon är som din "normal" i övrigt. Pigg, vaken, hovar, päls osv är i bra skick och hon verkar inte lida brist på något.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Vet inte, men jag skulle inte utsätta min häst för den stressen pga lite lös i magen.
Min häst hade magsår i våras och har varit lite halvrisig i magen sedan dess.

I somras/höstas hade han kassa blodvärden och man ville sätta honom på universitetskliniken för diverse prover för att hitta problemet (under flera dagar). DET hade garanterat gett honom ett nytt magsår då det är en känslig herre.
Vi provade då att sätta honom på stereoider ifall det var en inflammation i tarmarna. Magen blev mycket bättre av det. I hans fall hade Magsår+nya insekter (vi har flyttat utomlands) kraschat hela hans immunsystem totalt och han kunde inte bli bra varken i magen eller annat. Nu är han mycket bättre.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Det som gör att jag gärna skulle se en lösning är mest för jag är nojig att det ska bli "kroniskt" på något vis?
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Förstår det. Jag tror man får kämpa på o hitta det som fungerar för sin häst. Men just stöpta linfröna lindrar ju tarmen om det är lite inflammerat.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min häst hade diarré (men även några rejäla koliker) under en lång tid. Gjorde tillslut gastroskopi på klinik och hittade felet. Enligt veterinären på kliniken kan de även undersöka rätt mycket med röntgen och ultraljud också.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Berätta mer! Vad var det för fel och vad gjordes? Vad fick du veta mer?

Har också en krånglig mage i stallet...
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Det behövdes bara göras gastroskopi på min, samt en röntgen för att kontrollera så det inte låg sand i tarmarna.

Under två års tid hade han diarré till och från, men det kom i princip alltid vätska med avföringen. Han fick tre rejäla förstoppningskoliker under kort tid. Jag provade tusen olika preparat, jäst osv men inget hjälpte ju. Provade fri tillgång grovfoder och han blev bara sämre. Tillslut pratade jag med en duktig klinikveterinär och hon tyckte absolut att vi skulle komma dit. Hästen fastade i 14 timmar innan (har jag för mig), men det blev några timmar extra utöver det. När de gick ned med kameran var magsäcken fortfarande 3/4 full... Så där var problemet, han kunde inte tömma magsäcken ordentligt. Magsäcken är uttöjd och funkar inte som den ska, den är förstörd för all framtid. Detta var enligt henne ett MKT ovanligt fel.


Jag läste väldigt mycket om magproblem hos häst innan jag fick diagnos på min. Oftast handlar det om för liten grovfodergiva, känslighet mot silage, felaktigt kraftfoder, för mkt socker i fodret, hygien på hästens utfodringsställen, vattenkvalitet osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Det behövdes bara göras gastroskopi på min, samt en röntgen för att kontrollera så det inte låg sand i tarmarna.

Under två års tid hade han diarré till och från, men det kom i princip alltid vätska med avföringen. Han fick tre rejäla förstoppningskoliker under kort tid. Jag provade tusen olika preparat, jäst osv men inget hjälpte ju. Provade fri tillgång grovfoder och han blev bara sämre. Tillslut pratade jag med en duktig klinikveterinär och hon tyckte absolut att vi skulle komma dit. Hästen fastade i 14 timmar innan (har jag för mig), men det blev några timmar extra utöver det. När de gick ned med kameran var magsäcken fortfarande 3/4 full... Så där var problemet, han kunde inte tömma magsäcken ordentligt. Magsäcken är uttöjd och funkar inte som den ska, den är förstörd för all framtid. Detta var enligt henne ett MKT ovanligt fel.


Jag läste väldigt mycket om magproblem hos häst innan jag fick diagnos på min. Oftast handlar det om för liten grovfodergiva, känslighet mot silage, felaktigt kraftfoder, för mkt socker i fodret, hygien på hästens utfodringsställen, vattenkvalitet osv.

Oj, ja måste vara ett ovanligt fel. Hur löste/hanterade man det, eller gick det inte?

Det som är så frustrerande just med maghästar är ju när man inte hittar varken någon riktig anledning eller "bot". Jag har ju uteslutit de "klassiska" orsakerna (för lite TS, känslighet mot fodertypen i fråga, hygieniska anledningar kopplade till foder/vatten, för lite ättid osv) - och det verkar vara det som veterinärerna har att rekommendera med. Sen är det "prova tillskott", och just som hippsonartikeln belyser så vad som hjälper en hjälper inte en annan.

Sen tycks "bara" lite rasslig mage inte vara något som bekymrar veterinärerna, utan mest "ja tycker du det är jobbigt att hålla på att tvätta kan vi ju kolla upp det, men för hästens skull så är det ingen fara". Samtidigt så måste det ju åtminstone vara irriterande för hästen att hela tiden vara lite halvrasslig i magen?

Får se om pronutrinet ger effekt eller ej, det ska få någon vecka på sig, annars får jag slå Ultuna en pling och höra vad de säger och vad de kan tänka sig göra förutom det uppenbara (dvs blodprov, rtg efter sand samt gastroskopi).
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jag har uppfattat det som att många inte riktigt tar magproblem på allvar, så jag tkr det är bra att du gör det. Min häst fick fång av sin dåliga mage då den till slut kapsejsade helt. Jag har sen dess provat väldigt många olika tillskott och gjort mkt undersökningar men inget har i princip hjälpt. Han äter nu enbart hö och jag tkr han är okej i magen nu. Tidigare kunde han ju äta silage utan att vara dålig så det är svårt att säga vad som utlöste det. Det kom när jag bytte stall och blev aldrig bra där, så det måste varit ngt där. Men som du säger är man ju rädd att det ska bli kroniskt och det tror jag det blivit på min. Han tål inget nu i princip och är väldigt känslig mot förändringar. Jag köper in hö av bra kvalitet och med en bra analys så jag ska slippa ge annat. Och det funkar tkr jag men han kommer nog aldrig ha perfekta hårda bollar. Men det är bollar iaf, varje dag.

Hur länge har du provat med hö? Jag tyckte jag hade provat med hö tidigare utan skillnad men då hade jag provat för kort tid. Det tog kanske 4 månader med hö innan min blev bättre. Jag har sen hoppats på att kunna blanda lite hösilage för att få ner priset (silage ingår här). Men lägger jag till 1 kg bara så blir han sämre. Så det kommer nog få vara hö för honom alltid, känns det som nu iaf.

Det finns säkert vissa som funkar med olika tillskott, om de då har mildare problem. Jag har tyvärr inte hittat ngt jag tkr är ultimat ännu för den här. Sen är det ju svårt att prova tillskott också för varje gång man provar ngt nytt stör man ju tarmfloran och då kan det ju bli sämre av det också.

Hoppas du hittar ngn bra lösning! Gastroskopi är ju bra för man kan se allting, samtidigt väldigt elakt mot en dålig mage då min iaf blir riktigt dålig om han går för länge utan mat, eftersom det då blir för surt i magen.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Hur länge har du provat med hö? Jag tyckte jag hade provat med hö tidigare utan skillnad men då hade jag provat för kort tid. Det tog kanske 4 månader med hö innan min blev bättre. Jag har sen hoppats på att kunna blanda lite hösilage för att få ner priset (silage ingår här). Men lägger jag till 1 kg bara så blir han sämre. Så det kommer nog få vara hö för honom alltid, känns det som nu iaf.


Hoppas du hittar ngn bra lösning! Gastroskopi är ju bra för man kan se allting, samtidigt väldigt elakt mot en dålig mage då min iaf blir riktigt dålig om han går för länge utan mat, eftersom det då blir för surt i magen.

Tre veckor ungefär på bara hö (var ju en period han fick blandat med, för att vänja över), det är väldigt opraktiskt för mig att övht ha hö, så jag avbröt när det verkligen var noll skillnad. Nu äter han torrt silage, och har som sagt bra dagar och dåliga dagar, precis som på hö, så det verkar inte sitta ihop med det. Skulle inget annat hjälpa kan jag prova en längre period med hö i sommar, men det är nästan omöjligt för mig ha hö vintertid tyvärr så när det ändå inte hjälpte släppte jag det för nu.

Just det du nämner, svälten, är ju nackdelen med gastroskopi. Och den perioden svält är tillräcklig för att de ska utveckla magsår. Dessa magsår brukar förvisso läka snabbt och lätt sen, men just det där att addera en sak till när man har en krångelmage. Känns inte som "steg ett" om man kan slippa, samtidigt så kan man få svaret av det är det ju verkligen värt det
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min gamla häst fick mycket magproblem pga anaplasmos, så fästingsjukdomar kan vara värt att testa för om ni inte redan gjort det. Hon fick tillfällig lindring av ProEquo, men det som hjälpte på sikt var ju att hjälpa henne bli av med anaplasmosen.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

*KL*

Kom på att jag kan uppdatera lite.

Han fick pronutrin i en månads tid, ev gav det en liten effekt men den var då den lilla. Var bra dagar och sämre dagar och utan röd tråd. Jag misstänkte att han petade i sig allt möjligt han grävde fram i hagen och inväntade nästa period med snö för att se om magen skulle bli bättre igen, eller om det var en slump gången innan. Men den lät ju vänta på sig.

Sen förlorade han sin kompis och blev ganska nere av det, och slutade äta några dagar. Det ballade ju ur magen fullkomligt - rinndiarre verkligen. Började äta efter några dagar men pyttelite, alldeles för lite.
Vet rek först att testa quick fix/pro paste. Gav noll effekt första dagarna. Sen sattes magsårsmedicin (gastrogard) in, och två dygn efter det så åt han normalt igen och magen bra.

Idag sätts quick fix ut (efter totalt 10 dagar), gastrogard ska han ha ett tag till (har fått i 7 dgr). Nu har dessutom snön kommit och ligger djup. Så ska bli intressant att se "vad som händer" sen.

Lite intressant är det också att fundera på om det kan funnits låggradigt pyttemagsår innan som gjort den ostabila magen, samtidigt är det inte ett magsårssymptom man så att säga associerar med magsår? Men jag tycker ändå det är intressant, just eftersom det finns så många hästar med "bajsvatten" som man liksom inte får rätsida på. Om de skulle behandlas med magsårsmedicin, skulle det göra skillnad?
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min häst var likadan under lång tid, veterinärerna sa samma till mig. Det slutade med en akuttid på klinik helgen innan jul då han blev uttorkad vilket ledde till förstoppning..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 409
Senast: Roheryn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 276
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
6 924
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 620
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp