Bukefalos 28 år!

Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

:D

Drog ner lite på hösilaget, ökade på halmen och gav proteinpellets i stället och han var lite bättre idag.

Har fimpat hönätet, det verkar inte göra mycket till eller från men det tar för mycket tid att fylla.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jag är så elak att jag sprider ut höt eller halmen:D
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Min håller sig fin än trots tö. Peppar peppar!
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Jag är så elak att jag sprider ut höt eller halmen:D

Jag förstår principen men gör tvärtom. Allt i ett och samma hörn. Jag har en skitspridare och det blir lite lättare om nosen håller sig i ett hörn av boxen större delen av stallvistelsen... Då rör sig i alla fall bakdelen efter en viss radie...
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Åh, är det då patentet går ut - halleluja!

Nej man tar normalt inte bakterieprov. Av någon anledning som jag glömt så är inte bakterier (heliobacter) inblandad vid magsår hos häst, antar det är därför man inte tar prov?

I USA finns ett preparat med omeprazol och någon mer ingrediens, till ett betydligt bättre pris än omeprazol. Det är något jag skulle kunna tänka mig ge förebyggande faktiskt.

Tror gastro gått ner lite i pris? 1 v beh för knappt 600 kg häst kostar 2240 kr. Dvs 1 mån blir strax under 9000 kr. Det är mindre än jag gav när fbl behandlades, då gick det ju på 12 000 kr (+3 k för det jag fick hämta på klinik)

Efter resultatet på min herre, så jag skulle lätt prova lite gastrogard på en annan med samma problem - bara för att se. Ska bli intressant att se vad som händer när gastrog sätts ut. SÅHÄR bra i magen har han nog aldrig varit, även om snön och kylan nog bidrar

Är det detta preparat ni pratar om?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=215142

Hur snabbt/lätt får en häst magsår egentligen om den slutar äta?
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Ja just det.

Det är individuellt i viss mån. Men det man vet är att 12 h svält kan räcka. Man kan vid gastroskopi nämligen se magsår som är just av svälten inför gastron. Nu görs ju en gastro av en anledning så är ju mycket möjligt en sådan häst har lättare få sår.

Men snabbt, åtminstone om de har "anlag för det".
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

En veckas matägran känns väl iaf klart lovande om magsår inte redan fanns.
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Han är notoriskt kräsen med krubbmat, så har inte minsta hopp få i honom linfrö.

Men det är ju det att det finns tusen och en tips på vad man kan ge, men kan man via veterinär få reda på varför, så blir det ju enklare att behandla och man slipper prova en hel massa grejer (som kanske riskerar att uppröra magen mer). Så frågan är just vad kan man få för "svar" via klinik/djursjukhus egentligen? (Dvs är det en bättre väg och värt att gå före att leka tillskotts-bingo)

Blanda linfrökaka ordentligt med betfor. I stallet där jag jobbar får några linfrön och en av dessa är mycket kräsen. Blandar man linfröet i berforen ordentligt så äter hon gladligen :)
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Och om hästen inte får äta betfor och vägrar äta maten när jag blandar linfrön/linfrökakor/linfröpellets i hans vanliga mat ?
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?

Blanda linfrökaka ordentligt med betfor. I stallet där jag jobbar får några linfrön och en av dessa är mycket kräsen. Blandar man linfröet i berforen ordentligt så äter hon gladligen :)

Betfor? Det smakar bajs om du frågar mina ;)
 
Sv: Lös/rinng avföring, vad kan egentligen veterinär/klinik göra?



Betfor? Det smakar bajs om du frågar mina ;)
Intressant tråd! Har haft tidigare år haft rinniga magar och undrar nu vf inget vet föreslagit koll av magsår! Är mycket intresserad av - hur det gick sen för din häst Alexandra?... Testar just nu Peptinor (samma som Gastrogard) o oroar mig för hur det kmr gå när jag slutar.. Testar även Pronutrin för att se. Förstår inte hur det kan vara magsår/katarr här med de höga grfmängder vi ger! :(
 
Hej Min häst fick lös avföring för ca 4 veckor sedan, och vet rådde mig att ge halm(Fiberrikt), och Gastroguard. Då det är en pensionerad häst som får höet på marken, så gav jag även loppfrön. Han blev bra då. Jag tror att det var loppfröna som hjälpte honom
 
Gammal tråd, men aktuellt ämne! Min valack är med i SLU:s studie, ser fram emot deras resultat! Kan iaf konstatera att hö inte gör nån skillnad, så fort det blir minusgrader så börjar magbekymren. Jag är lite inne på att han kanske blir kall, men eftersom han avskyr att ha täcke på sig blir den hypotesen svår att testa.

I fjol blev han även dålig när han hade fri tillgång, så det verkar (i hans fall) inte ha med mängden att göra. Jag vill tro att det hänger ihop med den hygieniska kvalitén, men då borde han bli dålig redan när han går över till hö.

Suck och dubbelsuck att ha en sån här häst. Nu ska jag läsa igenom den här tråden och se om jag får några bra tips. :)
 
Gammal tråd, men aktuellt ämne! Min valack är med i SLU:s studie, ser fram emot deras resultat! Kan iaf konstatera att hö inte gör nån skillnad, så fort det blir minusgrader så börjar magbekymren. Jag är lite inne på att han kanske blir kall, men eftersom han avskyr att ha täcke på sig blir den hypotesen svår att testa.

I fjol blev han även dålig när han hade fri tillgång, så det verkar (i hans fall) inte ha med mängden att göra. Jag vill tro att det hänger ihop med den hygieniska kvalitén, men då borde han bli dålig redan när han går över till hö.

Suck och dubbelsuck att ha en sån här häst. Nu ska jag läsa igenom den här tråden och se om jag får några bra tips. :)
På min häst så fungerade det att behandla för magsår. Nu lär jag behöva behandla igen då hon åt dåligt när vi särade henne från fölungen och dessutom snart ska flytta igen. Tänker att jag påbörjar behandlingen när vi har flyttat, gör jag det innan så blir det nog bara dubbelt arbete.
 
Min är också med i studien. (Inkl min andra som kontrollhäst). På honom gör magsårsmedicinering ingen skillnad. (Han har haft konstaterat magsår och behandlats för det, har även fått magsårsmedicin när han inte haft magsår).

Gör ingen skillnad vilken typ av grovfoder han får eller mängd/tillgång.
 
Min är också med i studien. (Inkl min andra som kontrollhäst). På honom gör magsårsmedicinering ingen skillnad. (Han har haft konstaterat magsår och behandlats för det, har även fått magsårsmedicin när han inte haft magsår).

Gör ingen skillnad vilken typ av grovfoder han får eller mängd/tillgång.

Jag har ju mor och son med i studien. ;) De som forskar blev rätt glada med två så pass närbesläktade individer. Jag tror ju att Rickys bekymmer kommer från när Ariel fick medicin när han diade, att nåt i tarmen skadades permanent då. Men det känns som det endast går att fastställas via obduktion. :crazy:
 
Efter flera år utomlands och nu tillbaka hemma igen har jag min egen teori.
Hästen har flyttat med till Sverige och Ta Ta! Lös ridning mage!

Inte haft under hela tiden i Holland. Likadant 3 andra hästar som flyttat med mig fram o tillbaka mellan Sverige och Nederländera. I Sverige: lösa rinniga magar, I Nederländerna: fina magar.

Min teori är vårt hö vi odlar här, det är får grovt och för långa strån. Det är för kossor.
Det är just det gräset hästarna väljer bort när de betar.
I Nederländerna odlar man andra grässorter till hästarna, inte så långt och inte så grovt.
 
Efter flera år utomlands och nu tillbaka hemma igen har jag min egen teori.
Hästen har flyttat med till Sverige och Ta Ta! Lös ridning mage!

Inte haft under hela tiden i Holland. Likadant 3 andra hästar som flyttat med mig fram o tillbaka mellan Sverige och Nederländera. I Sverige: lösa rinniga magar, I Nederländerna: fina magar.

Min teori är vårt hö vi odlar här, det är får grovt och för långa strån. Det är för kossor.
Det är just det gräset hästarna väljer bort när de betar.
I Nederländerna odlar man andra grässorter till hästarna, inte så långt och inte så grovt.

Jag har mest gett silage men inte sett skillnad på späd andraskörd kontra förstaskörd. Men min var ju inte bättre på betet heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 381
Senast: Roheryn
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 264
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
6 908
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 604
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp