Bukefalos 28 år!

Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Sunt förnuft eller inte men jag har dels haft en häst själv som vantrivdes på lösdrift och ville sova i box och dels träffat andra hästar som haft samma problem, de slappnar inte av när de går ute utan måste hela tiden hålla koll åt hela flocken. :crazy:

Idag går mina på lösdrift men som alltid anser jag att man ska utgå från individen, för min gamling var det rena döden och tärde enormt när hon gick på lösdrift med fölis, medan de jag har nu fungera bra både på box och lösdrift.

Som jag skrev så har jag en biaserad erfarenhet eftersom jag bara haft ett 30-tal hästar genom åren på lösdrift/ute 365/24/7 och det jag sett av stallar har varit på ridskolor, andras stall dvs bara mest utifrån. Och jag har sett både bra och dåliga lösdrifter och bra och dåliga stall. Det jag har lagt märke till är att stall ofta blir dåliga om man inte är noggrann. Det finns fler utmaningar och stora kostnader (som ofta undviks!) med att bygga ett väl fungerande stall än en väl fungerande lösdrift.

Min tanke är att de hästarna du pratar om är domesticerade/tillvanda med att inte hitta tryggheten i flocken och den relativa friheten (hektar jfrt med kvadratmeter) utan i boxen och självklart måste man då se till individen och ge den bästa möjliga förutsättningar. Jag tror dock inte att en häst som föds och växer upp i flock skulle plötsligt föredra att sova instängd i en liten box på ett tiotal kvadratmeter. Det verkar osannolikt.

Sedan är verkligen inte lösdrift jobbfritt. Det krävs fortfarande tillsyn, fodring (gemensam och individuell) , mockning, hårdgöring av mark (kostar stora pengar), bra underhåll av ligghallar och stora hagar osv osv - plus installning när det behövs pga sjukdom/hältor osv. I skötseldelen kan man väl säga att det mest positiva är att det kräver betydligt mindre tidspassning.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Dom flesta stall jag jobbat i har gett ca 15kg hö om dagen och som mest 5kg kraft! Min har fritillgång o äter ca 25kg på vintern o mellan 4-6kg kraftfoder. Där har du fel angående travarna!
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag har egen gård med stall och har för ungefär 8 år sedan gått över till lösdrift.

Jag har enbart egna hästar på gården (halvblod) och alla har varit ok med att gå ute. Antalet hästar har varierat mellan 2 och 5 stycken.
Tack och lov har alla hållit sig bra i hull och utan att bli feta. Eventuell trötthet är inget jag märkt av då jag har motor så det räcker på alla.

Det är jätteskönt att ha stallet för att göra i ordning och kunna stalla in vid eventuella skador.
Jag är glad över att vi gjorde 2 öppningar till lösdriften, då blir det omöjligt för kungen i hagen att vakta båda. Han står gärna i dörröppningen.
 

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: warg
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
499
Senast: Ketrawzc
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Piglet82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp