Bukefalos 28 år!

Lösdrift eller stall?

Sv: Lösdrift eller stall?

Jag står inför det valet nu så passar på att fråga om råd om det är okej.

Det finns en ledig box i stallet och jag får ta den om jag vill ha den.
Står just nu i stallets lösdrift.

Vet inte riktigt hur jag ska göra. I lösdriften behöver jag inte göra någonting.
I stallet behöver jag ta 3 pass per vecka och även en hel helg delat under en period av 7 veckor, det blir 6 pass.
Det ska ju även mockas och på lösdriften är det inte tvunget att komma en dag om det är något som gör att jag verkligen inte kan komma ifrån (typ inlagd på sjukan helt plötsligt), ägaren av stallet säger ju självklart till om det händer något (superbra kommunikation i stallet!) och står han på box så måste jag komma ut alt. be om hjälp/köpa tjänsten.
Dom har slowfeednät i hagen och balen är ute dygnet runt så maten finns alltid tillgänglig.
Fin ligghall och en bra hage.

Men jag kan välja att köpa till tjänster och på så vis slippa mina 3 pass i veckan men fortfarande ha kvar helgpassen.

Det är en unghäst på 2 år som jobbas framåt för inridning till vinter/vår.

Han gick på lösdrift i vintras men hade tillgång till box om han behövde.
Vi har tillgång till stallet här och även en box om någon häst blir sjuk/får boxvila.

Hur skulle ni göra?

Om jag måste välja antingen eller med en unghäst hade jag helt klart valt lösdrift.
-Kroppen på dom mår bra av rörelsen och oftast blir det mycket enklare att lära in alla grunderna utan den extra laddningen av energi som ofta blir när dom står inne. Hellre rida in en unghäst som är lite för "trött" än en med stallmod i kroppen, alla nyheterna blir mycket enklare att hantera om dom inte har en massa överskottsenergi att hantera också, och även kroppen blir mer avslappnad. Vi har faktiskt till och med blivit av med mindre sadeltvångssymtom bara genom att ha unghästen på lösdrift istället för stall.

/Camilla
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Det är inga missuppfattningar, det är ren fakta. Hästen sover bättre inne än ute eftersom de inte behöver vara vaksamma inomhus.
Jag undrar också vart du fått den faktan ifrån?
Och gäller det även de hästar som går på sommarbete, eller kan dom helt plötsligt sova ute då?
Och är det som så att hästarna som står inne sover för att dom behöver det eller för att dom inte har något annat att göra?
Med tanke på att det finns klara och tydliga studier på att en häst behöver i genomsnitt 15 minuters rem-sömn, dvs djup sömn.
Dessutom ska hästarna ha tillgång till en ligghall där dom kan gå in, och min sova som stockar i mellan åt både där och ute i hagen

Det är skönt att stå och mocka, för det är min plikt då jag har häst.
Jag kan tycka att det är latmaskar som har lösdrift då mycket av jobbet försvinner, t.ex se till att stall är snyggt iordning gjort, boxarna är mockade, stallgång sopad, väga upp hö etc,etc.
Varför stå och mocka dagligen om det inte behövs?
För att så har vi alltid gjort, eller?

Och överlag verkar det som att många som har sämre ekonomi använder sig av lösdrift eftersom halm,spån (eller vad man kan tänkas använda) inte går åt i samma utsträckning som då man behöver mocka riktigt ordentligt varje dag. Och nu har det blivit modernt med de här "slow feeding" nät, alltså behöver det inte gå åt mer foder om dagen än om hästen stod inne eftersom hästarna får "tuggbehovet" tillfredsställt då de får med lite ur näten och tuggar mer.O_o
På vilket sätt kan det vara annat än bra att hästarna både får sitt tuggbehov tillgodo sett och lagom mängder med mat så att dom slipper gå och bära på en massa onödiga extra kilon som bara sliter på kroppen?

för mig finns bara stall. men antagligen för att det är det jag är vand vid.

Jag blir bara ledsen när jag läser sådan inlägg som dina. Varför vara så bakåtsträvande och rädd för det nya?
Det är sådant här som gör att ridsporten allmänt lever kvar i stenålder vad det gäller arbetsmiljön, och vi sliter sönder kroppen på dom unga tjejerna och killarna alldeles för tidigt, och många får gå omkring med värk och andra problem redan från tidig ålder till absolut ingen nytta :-(

/Camilla
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Men du får ju ändå inse att man HAR bättre koll på hästen om den står på box. Då kan du se att den tex inte bajsat på hela natten, knappt ätit och inte rört vattenhinken. Har du en flock hästar som går tillsammans ute är det helt omöjligt att veta vem som druckit vatten och ätit hö, och även om du ser skillnad på nytt och gammalt bajs så ser du väl inte skillnad på 10 hästars bajs eller hur??

Det säger sig själv att det är omöjligt att ha samma kontroll på en lösdrift (såvida hästen inte går ensam i en lösdrift..), att hävda något annat är bara dumt! Sen har förstås lösdrift andra fördelar framför uppstallning så som fri rörelse, social kontakt etc men man behöver inte bli fanatisk...

Fast det är ju bara att se på djuren i flocken, jag kan ju min flock tillräckligt väl för att se om dom äter med sin vanliga aptit, och jag ser mina hästar ett antal gånger varje dag så då reagerar jag självklart om jag ser att det är någon som inte är borta vid maten lika mycket som vanligt.
Och det syns i vattenkaret om det är någon häst som inte dricker ordentligt, det brukar då följa med andra tecken när man tittar på hästarna så att man snart listar ut vart problemet är ändå.
Och även en häst som har början till något problem med magen så brukar det synas då dom sällan är helt sig själva då heller utan man ser det på att dom är tröttare än vanligt eller inte lika sociala som dom brukar, såna där småsaker.
Så visst måste man känna sin flock och sina hästar mycket mer för att få en bra koll, men då tycker jag skillnaden från när dom står på box är marginell.

Så att komma till lösdriften en gång om dagen och tro man har koll, lär inte stämma, men har man dom som mina som går precis runt huset och man ser dom x antal gånger varje dag så tro inte jag skillnaden är så stor längre.
Även om mina tyvärr står på stall nattetid, då jag inte har en bra ligghall åt dom.

/Camilla
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Också varit med om att(ofta) att "hö räcker". Liksom jag tycker det hemskt att hästarna ska stå ute om det är 30 minus, inget extra foder utan det är en giva hö om dagen som gäller. Vart tog mineraler och eventuellt kraftfoder vägen?

Men räcker höet inte om man bara har koll på analysen så att dom får vad dom ska i det?
Med tanke på att du har travare i tävlingskondition uppe på elitnivå som klara sig på bara ett bra hö i tillräcklig mängd, så varför skulle inte en lite shettis göra det?
Känns som många av dessa raser är risken att folk överutfodrar så dom får tex fång mycket större än att dom får problem av att "bara" äta hö.

/Camilla
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Jag säger inte att lösdrift inte ska få finnas, men jag fattar liksom inte tjusningen med det då jag personligen inte skulle klara att bara åka till stallet och inte göra stalltjänst etc. Jag säger inte att alla lösdrifter är dåliga, men 9 av 10 personer jag pratat med har shettisar eller islänningar i nuläget för att de menar på att dessa hästar kan gå ute i regn och rusk och svinkallt väder utan att se röken av ett täcke. Och visst, en islänning t.ex är gjord att klara hårt väder, men att stå i en hage på 1 hektar är inte samma sak som att ha halva island att röra sig på.
Också varit med om att(ofta) att "hö räcker". Liksom jag tycker det hemskt att hästarna ska stå ute om det är 30 minus, inget extra foder utan det är en giva hö om dagen som gäller. Vart tog mineraler och eventuellt kraftfoder vägen? Detta är få av dom anledningar jag har hört och sett vad gällande lösdrift.
Sen är det en annan sak om man har en lösdrift som Rolle beskriver. Har man en sådan lösdrift, och ser till allt mellan himmel och jord har jag inget att säga, men tyvärr är det inte så många som håller sina hästar i en sådan lösdrift. Jag har märkt att visst folk nästan släpper ut dom vind för våg. Tyvärr är det bara en lösdrift jag sett som hålls som du beskriver. Det kan jag tycka är sorgligt!

Låter som du har väldigt dåliga erfarenheter av lösdrift.
och jag förstår dig faktiskt, då en del lösdrifter tenderar till att bli avdumpnings platser med mindre intresserade ägare.

Jag har som sagt ett halvblod som står på lösdrift, hon har täcke när det är kallt/dåligt väder.
Kraft får hon en gång om dagen av mig.
Saltstenar finns i hagen och fri tillgång till analyserat hö.
Hagen är 3 h och 3 ligghallar.
Stor gård med folk där dygnet runt.

Men jag som tittat mig om efter andra lösdrifter blir lite chockad.
Står i valet och kvalet att stalla in eller fortsätta i lösdriften under nästa vinter.
Och det har och göra med att jag vill närmare till ridhus.
Inte för att jag inte trivs.

Sen ekonomin, jag betalar mer än vad jag gjorde på stall.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Håller med om att kvaliteten på olika lösdrifter varierar väldigt mycket.
Från välskötta till leriga, skitiga med isiga vattenkar och hästar som inte sköts frusna blöta mm.
Precis som med stall, fina stall med mycket utevistelse och kompisar . Till trånga mörka ammoniakstinkande stall med minimal utevistelse i små utefållor 6 timmar om dagen iklädda 4-5 täcken.
Det är upp till hästägaren och välja det bästa alternativet baserat på en hästs naturliga behov.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

ja man blir chockad över hur vissa håller sina djur! inte för att vara otrevlig men jag tror inte riktigt att camilla vet vad hon
talar om riktigt. är man inte redo att jobba med tyngre jobb som även tillkommer med lösdrift kanske man ska satsa på
en hamster eller en guldfisk. och om dina hästar står uppstallade under natten så går dom inte på lösdrift. då går dom
bara ute. om en travare på elitnivå endast lever på hö är det märkligt att dom orkar med tanke på att t.ex. just travhästar
på eöitnivå oftast får tvåsiffrig mängd havre och kraftfoder och ensiffrig mängd hö.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

ja man blir chockad över hur vissa håller sina djur! inte för att vara otrevlig men jag tror inte riktigt att camilla vet vad hon
talar om riktigt. är man inte redo att jobba med tyngre jobb som även tillkommer med lösdrift kanske man ska satsa på
en hamster eller en guldfisk. och om dina hästar står uppstallade under natten så går dom inte på lösdrift. då går dom
bara ute. om en travare på elitnivå endast lever på hö är det märkligt att dom orkar med tanke på att t.ex. just travhästar
på eöitnivå oftast får tvåsiffrig mängd havre och kraftfoder och ensiffrig mängd hö
.

Jag vet inte hur insatt du är i travvärlden och det är naturligtvis olika skolor på olika ställen, men min uppfattning är att man inom travet väldigt många gånger har betydligt sundare utfodringsrutiner än man har inom ridsporten. Några foderstater med tvåsiffriga kraftfodergivor har jag i alla fall aldrig sett inom travet (ja, inte någon annan stans heller för den delen) och då har jag tagit del av foderstaterna i väldigt många stall. Sedan får man tänka på att elittränande hästar faktiskt har ett högre energibehov än hobbyhästen och därmed behöver en större mängd kraftfoder än hobbyhästen trots fri tillgång till grovfoder.

Angående lösdrift eller stall så ska lösdriften vara mycket välskött och väldränerad (på utsatta ställen), ligghallen optimal och mycket välströad för att jag ska välja lösdrift till mina hästar. Det finns en hel del sådana, men det finns väldigt många lösdrifter som inte borde få finnas också. Naturligtvis ställer jag lika höga krav på stall. Personligen har jag inte tillräckligt med mark för att få till en bra lösdrift och då kan jag lika gärna ha hästarna uppstallade. Det finns plus och minus med båda systemen, men det optimala (som jag också skulle kunna tänka mig) vore lösdrift med tillgång till uppvärmt skötselutrymme och box vid behov :)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Har aldrig hört om elit hästar som fått 10 kg kraftfoder eller mer och då känner jag till ganska många trav stall både amatör och proffs.

Den ända jag träffat som fodrat med mycket havre var en med två avels ston och dom hade fri tillgång på havre under vintern, gubben över 80 år som bor/bodde i ingemansland
 
Sv: Lösdrift eller stall?

. Det finns plus och minus med båda systemen, men det optimala (som jag också skulle kunna tänka mig) vore lösdrift med tillgång till uppvärmt skötselutrymme och box vid behov :)

Precis så går min häst. Lösdrift där vi turas om att visitera, fodra och mocka varje dag. Tillgång till box vid behov, skötselhus och sadelkammare som är upplyst och uppvärmt. Ridbana och ridhus. På vintern får hästarna fri tillgång på halm och hösilage i slow-feeding-nät.

KL.
MS Oldie, de travhästar som Camilla refererar till hör till en studie på Wången. Så det hon säger om deras utfodring är helt riktigt. Men de fick mineraler och lucern utefter analysen på hösilaget.

Att ha lösdrift är faktiskt inte för att smita undan arbete. Det kräver noggrann kontroll för att se till så att alla hästar får det, de behöver. Och att de inte sover ute är bara strunt. Min häst sover knappt inne, men ute sover hon som en snarkande stock! För att hon är vad man kallar ett vanedjur. Van att gå ute och är då tryggast ute.

Tyvärr måste jag stalla in henne i höst eftersom det blir lättare för mig att få i henne rätt mängd mat då. Helt egoistiskt alltså eftersom hon är svårfödd och går med lättfödda hästar så har jag valet att antingen flytta, stalla in eller åka ut och fodra några gånger per dag. Trivs ju bra så av egoistiska skäl och för att jag inte har möjlighet att åka fram och tillbaka till stallet så stallar jag in henne till hösten. Så tvärt emot vad du skriver så "flyr" jag stalljobb genom att stalla in...
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Precis så går min häst. Lösdrift där vi turas om att visitera, fodra och mocka varje dag. Tillgång till box vid behov, skötselhus och sadelkammare som är upplyst och uppvärmt. Ridbana och ridhus. På vintern får hästarna fri tillgång på halm och hösilage i slow-feeding-nät.
med tanke på din hemort gissar jag att det är samma stall som jag har som föredöme när det gäller lösdriftstall. Ett ställe som börjar på K och vars ägares efternamn börjar på B ;)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

ja men snälla nån, det är ju inte bara havre som räknas till kraftfoder. anledningen till att trav och galopå hästar får mer kraft(7-10) kg och mindre hö är för att man inte vill ha en wnda föraning till hömage utan endast muskler som är explosiva. och vi pratadw inte om hösilage och lucern utan vi pratade om att dom endast skulle leva på hö. bara man kollar olika studier, hårt arbetande hästar kan inte bara leva på hö med tanke på att protein mängden måste finnas. för dåligt med protein kan bli livsfarligt för hästen. varför flyr man från stallarbetet? jag fattar inte! kan inte någon vara så vänlig och förklara och framföra ett argument som inte slutar med att det låter som att man är lat?
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Ser inte problemet med att investera i att göra stall eller utedrift så arbetes besparade som möjligt eller är det en tävling om vem som har mest ont i kroppen vid 50.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Avels och unghästar behöver protein elithästar energi.
Även om jag räknar med allt dom travhästarna jag känner till får i krubban (inte bara havre) blir det långt ifrån 10 kg.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

ja men snälla nån, det är ju inte bara havre som räknas till kraftfoder. anledningen till att trav och galopå hästar får mer kraft(7-10) kg och mindre hö är för att man inte vill ha en wnda föraning till hömage utan endast muskler som är explosiva. och vi pratadw inte om hösilage och lucern utan vi pratade om att dom endast skulle leva på hö. bara man kollar olika studier, hårt arbetande hästar kan inte bara leva på hö med tanke på att protein mängden måste finnas. för dåligt med protein kan bli livsfarligt för hästen. varför flyr man från stallarbetet? jag fattar inte! kan inte någon vara så vänlig och förklara och framföra ett argument som inte slutar med att det låter som att man är lat?
Jag har inte nämnt havre, jag har definierat kraftfoder som kraftfoder, precis som du. Och jag har fortfarande inte sett den mängden i någon foderstat i något travstall. Så antingen är det stor skillnad mellan de tränare som håller till där du bor i jämförelse med där jag håller till, eller så går du på gamla sanningar och tar dem för något som fortfarande skulle vara sant.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

kl

Känns som att det är flest lösdriftshästägare som svarar i tråden :)

Jag har haft mina djur både på lösdrift och uppstallade. Ser fördelar och nackdelar med båda sätten.

Lite "känsligare" hästar som fryser och tappar vikt lätt tycker jag är lättare att ha uppstallade än på lösdrift, även om lösdrift också kan fungera.

Nu i sommar kommer jag flytta och vi kommer bygga för häst vid nya huset. Det kommer bli en kombinerad lösdrift/uteboxar. Min tanke är att ha dem i regel på lösdrift, men skulle det behövas så vill jag ha möjligheten att ställa dem på box. Till exempel om det blir snorkallt ute så kan jag stänga i dem och de värmer utrymmet så det inte blir lika kallt. (innan någon börjar hojta, ja det planeras även för uppvärmd sjukbox).
Jag väljer lösdrift eftersom jag dels upplever att hästarna trivs bra med det och att man som hästägare inte blir lika bunden vid tider. Jag har småbarn och att slippa in/utsläpp samt fodringarx4ggr/dag kommer förenkla hästeriet.
 
Sv: Lösdrift eller stall?

*KL*

Efter att ha läst den här tråden blir jag ännu mer sugen att fixa till så mina hästar kan gå på lösdrift om jag skulle vilja att dom gör det :)

Har just nu stall och dom är uppstallade nattetid på vintern men börjar gå ute dygnet runt tidigt på våren till hösten någon gång. Skulle vilja ha en lösdrift så dom kan gå ute mestadels men ändå har jag ju stall så jag kan ta in dom vid behov :)

Ska börja planera lite så kanske vi kan ha det klart till hösten!
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Kl - har stall hemma, två hästar och en inackorderad. Trots att jag har detta fina, bara 10 år gamla, väl fungerande stall väljer jag nu att bygga en lösdrift och hoppas att det ska fungera med mina hästar.
Det jobb jag sparar är in- och utsläpp, samt hö flera gånger om dan. De kommer att ha fri tillgång, kan alltså köra ut en storbal med traktorn.
Annars ska de ju in och skötas och ridas varje dag. Lösdriften måste så klart mockas, jag mockar normalt sett hagen också...
Blir det skitväder, och då menar jag inte kallt, utan mer blåsigt, regnigt på nollan, (bor på västkusten) så kan jag ta in dem ett par dagar om jag vill.
Det jag hoppas ha är lugna hästar som rör sig fritt, äter när de vill och vilar när de behöver, inte när jag stänger in dem.

Återkommer till vintern hur det fungerar ;)
 
Sv: Lösdrift eller stall?

Det är nog den gården du tänker på. Jag trivs super så hästen kommer att stå kvar på samma gård men i box till hösten.
 

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: warg
·
Hästvård Är det någon som vet om man kan lägga på hästen ett tunt regntäcke efter att ha behandlat den med zitch vet pour-on? Tänker häst på...
Svar
3
· Visningar
499
Senast: Ketrawzc
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 399
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag och min sambo har planer på att flytta till Umeå. Hur är det att ha häst där? Tips på bra stall (gärna med lösdrift alternativt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Piglet82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp