Bukefalos 28 år!

Lösdrift utan ligghall.

mimus

Trådstartare
Dispens? Min uppfattning är att det är krav på ligghall om man har hästar ute dygnet runt från okt-april, stämmer det?
Kan en vet skriva dispens att man inte behöver ligghall?
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Jag kan aldrig i livet tänka mig att intyg från en veterinär skulle räcka för att kringgå kravet på ligghall.
Och varför skulle man vilja ha sin häst utomhus dygnet runt hela vintern utan ett erbjuda den skydd för väder och vind samt en torr sovplats?
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Jag tror att det är väldigt svårt att få dispens, om nu djurskyddet får en förfrågan öht. Man kan ju skita i det tills nån anmäler.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

*kl*

Har inte de som har hand om russen på Lojsta hed dispens att inte ha ligghall till dem?
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

vet inte hur det har blivit där ,men där är dispensen iså fall pga att det är ett undantagsfall, dispens beviljas i stort sett aldrig.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Det är jordbruksverket som beslutar om eventuella dispenser från ligghallskravet.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Först undrar jag varför du inte vill ha ligghall, sedan är det inte vissa månader det gäller utan när betessäsongen är över ska hästar ha tillgång till ligghall!

Sverige är ett stort å långt land, man kan aldrig säga från den å den månaden till den å den månaden!
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

KL

Tack för svar.
Jag vill inte ha mina hästar på lösdrift, utan de står på stall.

Frågan kom upp i en annan diskussion och jag vill kolla med buke. Jag tror inte heller att en vet kan skriva ett intyg för dispens och att det skulle hålla juridiskt.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Det står i jordbruksverkets föreskrifter (saknr L100) att utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall under den period som betstillväxt inte sker.

Det är på gång att öppna upp för möjlighet till dispens för att ha nötkreatur (dvs kor, jag vet inte om detta kommer gälla även hästar framöver?) ute vintertid utan ligghall. Men då ska man antas till ett kontrollprogram, det räcker INTE att en enskild veterinär skriver något intyg.

Källa: ATL.nu

Öppning för utegångsdjur utan ligghall
Jordbruksverket öppnar en laglig möjlighet för djurägare som vill ha utegångsdjur utan ligghall.


Utegångsdjur på Revingehed i Skåne. Arkivbild: Dan Birgerson
Myndigheten har beslutat om en ny paragraf i föreskriften om lantbrukets djur. Den gör det möjligt för djurägare som ansluter sig till ett kontrollprogram att hålla nötkreatur utomhus även vintertid utan ligghall.

Kontrollprogrammet, som tas fram av Svenska djurhälsovården, beräknas vara klart till kommande vintersäsong. Djurhållare som ansluter sig programmet förbinder sig att se till att djuren ska ha det lika bra som om de hade tillgång till ligghall. En fristående kontroll görs minst en gång per säsong för att få djurhållningen godkänd enligt kontrollprogrammet.

- Det lagstiftningsmässiga hindret för att godkänna ett kontrollprogram för utegångsdjur är nu avklarat, även om en hel del arbete återstår för främst näringen med själva programmet innan det kan godkännas, säger Johan Loberg på Jordbruksverkets enhet för idisslare och gris, i en kommentar
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Det står i jordbruksverkets föreskrifter (saknr L100) att utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall under den period som betstillväxt inte sker.

Det är på gång att öppna upp för möjlighet till dispens för att ha nötkreatur (dvs kor, jag vet inte om detta kommer gälla även hästar framöver?) ute vintertid utan ligghall. Men då ska man antas till ett kontrollprogram, det räcker INTE att en enskild veterinär skriver något intyg.

Källa: ATL.nu

Tack.
:bow:
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Jag kan aldrig i livet tänka mig att intyg från en veterinär skulle räcka för att kringgå kravet på ligghall.
Och varför skulle man vilja ha sin häst utomhus dygnet runt hela vintern utan ett erbjuda den skydd för väder och vind samt en torr sovplats?

Man kan erbjuda sin häst trorr liggplats och skydd från väder och vind utan ligghall, så det ena innebär inte automatiskt det andra! Det beror helt på hagens beskaffenhet och markens!

Personligen skulle jag föredra att kunna ha hästarna ute dygnet runt när det är bra väder och bara behöva ta in dom om det regnar och är ruskväder.... Som i vintras mina hästar ville inte in i stallet på kvällen, dom hade det fint ute i snön.....
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Och i L 101 som är föreskrifterna för häst står det samma sak. Det är mycket ovanligt att dispens ges. Det har då handlat om mycket tät skog (i normalfallet är inte skog så tät), under en kortare period, eller i alldeles speciella fall (såsom Revinge hed och Lojsta). Ibland överskattas verkligen veterinärens befogenheter... Var hade den som talade om veterinären som dispensbeslutande fått det ifrån kan man fråga sig.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Är det inte så att man kan få dispens om man har skog som ger motsvarande skydd?
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Det här var en riktigt intressant fråga, som mina hästar gick i somrasd i en jättehage med tät tät skog, men de hade även en ligghall. Men de hade utan problem klarat sig utan den för de var aldrig inne tog skydd under de stora granarnaistället. Det skulle va jätteskönt med dispens om jag i framtiden skaffar fler hästar så ligghallen inte räcker till, men samtidigt känns de alltid bra att de har alternativet att gå in. Det där känner jag att det skulle va intressant att kolla upp har inte ens tänkt tanken på dispens
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Ja det var ett skäl de tog med Lojsta men det var inte tillräckligt, vet att det fanns nån bonde med köttdjur som också hade så, men det räcker inte att erbjuda annat skydd utan kravet på ligghall ligger fast.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

*dl kl*

Förr gick det bra med skog som vindskydd (innan det blev nytt byta för vilka som hade hand om att komma ut pch inspektera).
Men det var också väldigt olika beroende på vilken inspektör man hade.

Luleås tex tyckte det var helt ok med skog (har personligen ringt upp och frågat dom då det kom upp en diskution här på buke om vad som räckte), medans andra inte tyckte det.
Å andra sidan var reglerna rätt luddiga på den tiden. Det stod tex "Bör finnas 3 väggar" vilket gav en möjlig öppning för tolkning och därför räckte det med 1 vägg...

Lägger mig inte i diskutionen om vad som numera räcker. :)
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

*kl*

Saxat ur saknr L 101 (tack a1agnlju, den här gången länkade jag till rätt djurslag)

1 kap. Allmänna bestämmelser
3 § Ord eller uttryck som används i denna författning har följande betydelse:

ligghall: stall med liggplatser för lösgående hästar. Hästarna hålls inte
instängda i stallet utan kan själva välja när de vill använda det,

kalla årstiden: den tid på året då betestillväxt inte sker,

utegångshäst: en häst som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark
eller i rasthage mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker

3 kap. Byggnader och förvaring
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar
samtidigt kunna beredas utrymme i stall.

8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort.
Liggytorna ska hållas torra och rena.

5 kap. Rastning och utevistelse
10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
21
· Visningar
1 505
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 014
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 382
Senast: nexxa
·
Anläggning tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet...
Svar
3
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp