Bukefalos 28 år!

Lösdrift utan ligghall.

Sv: Lösdrift utan ligghall.

Ja det var ett skäl de tog med Lojsta men det var inte tillräckligt, vet att det fanns nån bonde med köttdjur som också hade så, men det räcker inte att erbjuda annat skydd utan kravet på ligghall ligger fast.

*delvis KL*

Köttdjuren, det var korna på Revingehed. www.kcranch.se

För intresserade så går de på ca 2000 hektar, har dungar och granskog etc, och hade gått så i många år. Ekologisk produktion, enbart grovfoderutfodring. De hade hur mycket 'stöd' som helst av de som 'kan' att korna hade fullgott skydd och inte behövde ligghall. Efter bråk som gick upp i rätten, så fick de dispens med motivering bla just granskogen. DIspensen gick dock ut förra våren, och just nu hänger det i luften i väntan på att jordbruksverket ska bli klart med något kontrollprogram riktat just mot bönder, där de ska kunna undantas från ligghallskrav om de kan (be)visa att djuren mår väl och har tillräckligt skydd av terrängen.
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Jo, de har också dispens. Deras dispens gäller till 2011.

De berörs dock INTE av det där kontrollprogrammet Jordbruksverket filar på som jag nämnde i föregående inlägg. Det kommer bara gälla bönder med nötkreatur =/
 
Sv: Lösdrift utan ligghall.

Det här var en riktigt intressant fråga, som mina hästar gick i somrasd i en jättehage med tät tät skog, men de hade även en ligghall. Men de hade utan problem klarat sig utan den för de var aldrig inne tog skydd under de stora granarnaistället. Det skulle va jätteskönt med dispens om jag i framtiden skaffar fler hästar så ligghallen inte räcker till, men samtidigt känns de alltid bra att de har alternativet att gå in. Det där känner jag att det skulle va intressant att kolla upp har inte ens tänkt tanken på dispens
Det är just det, dina hästar hade valet att använda ligghallen eller skogen. Nu valde de skogen (kanske för att de hade bättre sikt där, vad vet jag). Det är just valmöjligheten som är viktig. Tyvärr är det många som anser att t ex. lövskog skulle räcka som skydd, vilket det definitivt inte gör på vintern. Tät granskog däremot kan många gånger ge både skydd och torr och ren liggplats (när det är mycket snö uppfylls inte kravet på termisk komfort dock), men tyvärr är det inte ofta det handlar om sådan skog när man söker dispens. Jag gissar att det är anledningen till att så få får dispenser.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
21
· Visningar
1 506
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 014
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 382
Senast: nexxa
·
Anläggning tja tja jag undrar om det är ett måste att ha ligghall? läste någonstans att det bara gäller ifall hästarna är ute mer än 16h om dygnet...
Svar
3
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp