Bukefalos 28 år!

Longering, tökörning och double lounging.

Faust_86

Trådstartare
Liten spinn off på tömkörnings tråden på gnägg, där det verkar vara lite problem med vad som är vad...

Vad har ni lärt er är vad?

Jag har i alla fall i de allra flesta böcker och filmer uppfattat det på följande vis:

Longering:
Longeringslina, longerspö.
På volt, med eventuell sidvärts utåt.
Övergångar och tempoväxlingar.

Tömkörning:
Tömmar, tömmkörningsgjord (eller sele) och körspö.
Tömmarna fästs direkt från hästens mun, via selen och till handen.
Mest rakt spår, med "kusken" bakom, förberedelse för att köra hästen.
Öppna, sluta och sidvärts samt volter i gymnastiserande syfte, men alltid "kusken" bakom.

Double lounging (eller dubbel longering/tömlongering på svenska, allmänt också kallat tömkörning)
Tömmar, tömkörningsgjord och körspö.
Tömmarna fästs olika beroende på svårighetsgrad och samling, men nästan aldrig direkt från munnen till handen.
Rakt spår och voltarbete omväxlande samt mera ingående på öppna, sluta, sidvärts, piaff ,passage m.m.
"kuskens" position varierar.

Så, vad tycker ni? :bump:
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

14 har tittat, inga kommentarer??

Kom igen nu! :bump:
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

"Double lounging" heter tömkörnings longering har jag lärt mig:smirk:

Håller med dig för övrigt:)
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

"Double lounging" heter tömkörnings longering har jag lärt mig:smirk:

Håller med dig för övrigt:)

Aha, ja det¨är väl ett alternativ till de jag skrev...

Ingen mer som vill kommentera???
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Jag har inte direkt lärt mig vad olika sätt heter. Däremot har jag sett olika tillvägagångssätt.

Det ena är då helt vanlig longering, en longerlina som fästs i bettet antingen direkt eller så tar man linan över nacken. Linföraren står i mitten hela tiden som hästen går på en volt.

Sen finns det ju tömkörning. Jag har sett två varianter, för mig är det bara den sistnämnda som är tömkörning. Den andra varianten är för mi9g longering på två tömmar, personen gör alltså allt likadant som när hästen longeras fast hästen har två tömmar/longerlinor fästade i bettet och oftast i en gramanversion, alltså något som drar ihop hästens hals.

Sen finns det då vanlig tömkörning. Hästen har på sig en tömkörningsgjord och personen tömkör med tömmar/longerlinor. Personen går bakom hästen, oftast, men hon/han kan även ställa sig i mitten av en volt eller springa med hästen på en volt. I tömkörning kan man göra allt som hästen har styrka till. Kan den piaffera så gör man det, kan den göra öppna/sluta så gör man det.

Sen finns det arbete vid hand/markarbete men jag föredrar att säga att man arbetar hästen vid hand då markarbete för mig är hoppning på låga höjder/bommar. Man springer/går bredvid hästen och har tyglar, alltså går man väldigt nära hästen.

Sen finns det ju de som tömkör hästen med korta tömmar, de går de ungefär vid rumpan på hästen tror jag det är och har ingen tömkörningsgjord som de fäster tömmarna i.
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

ok, så du har eg slängt om tömkörning och duoble lounging om man jämför med mig...:idea:

Intressant..
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Jag har lärt mig longering så som du gör, likaså tömkörning. Men jag har mixat lite och när jag tömkör så går jag sällan enbart bakom hästen. Jag är bakom och vid sidan, byter sida och håller på, mycket för att hästen ska vara lugn vart jag än är eller vad jag än gör. Avståendet till hästen varierar, dels beroende på hur van hästen är vid att bli tömkörd och på vad vi gör för övning.

Dock så använder jag mig inte av longering längre utan bara tömkörning om jag ska jobba hästen avsuttet.
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

För mig är longering en häst som springer runt, runt i en lina fäst i en kapson eller i träns. Inget jag gör numera.

Tömkörning har två betydelser för mig.
1. Förberedelse inför vidar körutbildning med vagn/kärra/arbetsredskap. Hästen är selad med körsele. Man går bakom eller vid sidan med tömmen fäst direkt i bettet via däckelringarna till handen. Arbetet går ut på att hästen ska läras att starta, stanna, svänga osv.

2. Markarbete med hästen selad med tömkörningsgjord och träns. Tömmen kan vara fastsatt på olika sätt (inspänd, men inte nödvändigt) beroende på hästens utbildning. Allt som man kan göra uppsuttet kan man göra i tömkörning och vice versa. Hästen kan tränas i alla gångarter. Man kan variera att gå bredvid, snett bakom eller helt bakom. Köra på en volt och då stå i mitten.

Sen finns det ju löslongering som jag gillar. Även min häst uppskattar det ibland. Att få kunna balansera sig själv, blir mer uppmärksam på mig och framför allt få röra sig fritt. Då kan jag få henne att gå över bommar, små hinder m.m. lyssna på mina kommandon och bli mer lydig.

Double lounge är för mig dubbellongering (longering med två tömmar) eller tömkörning ex 2 översatt.
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

håller med dig förutom att jag säger att Double lounge är tömköra
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Såhär gör jag :D

Tömkörning eller arbete vid hand
Tömmar/hopknutna tyglar, samt eventuellt dressyrspö
Människan går snett bakom eller bredvid hästen på rakt spår varierat med serpentiner, volter, skolor och andra övningar efter häst och "ryttares" utbildningsgrad. Precis som ridning alltså fast man istället kan påverka hästen med sin position och se hur den arbetar.


Longering
Longerlina och eventuellt spö eller ingenting alls.
Människan påverkar hästens rörelser, vägriktning och form genom sin egen kroppshållning, positioner och eventuellt även lina och spö.




Double-lounging är ju detsamma som tömkörning på volt och det varvar jag ju normalt med den vanliga tömkörningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Såhär gör jag :D

Tömkörning eller arbete vid hand
Tömmar/hopknutna tyglar, samt eventuellt dressyrspö
Människan går snett bakom eller bredvid hästen på rakt spår varierat med serpentiner, volter, skolor och andra övningar efter häst och "ryttares" utbildningsgrad. Precis som ridning alltså fast man istället kan påverka hästen med sin position och se hur den arbetar.

Det är arbete på "långa tyglar" för mig. Vid tömkörning har hästen en tömkörningsgjord också vilket gör att signalerna till hästen blir lite annorlunda. Annars tränas ungefär samma saker.
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

För mig är longering en häst som springer runt, runt i en lina fäst i en kapson eller i träns. Inget jag gör numera.

Tömkörning har två betydelser för mig.
1. Förberedelse inför vidar körutbildning med vagn/kärra/arbetsredskap. Hästen är selad med körsele. Man går bakom eller vid sidan med tömmen fäst direkt i bettet via däckelringarna till handen. Arbetet går ut på att hästen ska läras att starta, stanna, svänga osv.

2. Markarbete med hästen selad med tömkörningsgjord och träns. Tömmen kan vara fastsatt på olika sätt (inspänd, men inte nödvändigt) beroende på hästens utbildning. Allt som man kan göra uppsuttet kan man göra i tömkörning och vice versa. Hästen kan tränas i alla gångarter. Man kan variera att gå bredvid, snett bakom eller helt bakom. Köra på en volt och då stå i mitten.

Sen finns det ju löslongering som jag gillar. Även min häst uppskattar det ibland. Att få kunna balansera sig själv, blir mer uppmärksam på mig och framför allt få röra sig fritt. Då kan jag få henne att gå över bommar, små hinder m.m. lyssna på mina kommandon och bli mer lydig.

Double lounge är för mig dubbellongering (longering med två tömmar) eller tömkörning ex 2 översatt.

Däckelringar heter det ju! :idea:Tack!

Så kan man också utrycka det. Det beror ju på i vilken grad av utbildningen man är.

Jag gör egentligen ingen skillnad på tömkörning och DB, men det ÄR ju eg skillnad. Fast jag blandar också hej vilt och kallar därför ofta båda för TK i vardagen. Det är bara när jag ska förklara eller vara noga som jag använder DB.

Löslongering är jätte bra! :love:
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Såhär gör jag :D

Tömkörning eller arbete vid hand
Tömmar/hopknutna tyglar, samt eventuellt dressyrspö
Människan går snett bakom eller bredvid hästen på rakt spår varierat med serpentiner, volter, skolor och andra övningar efter häst och "ryttares" utbildningsgrad. Precis som ridning alltså fast man istället kan påverka hästen med sin position och se hur den arbetar.

Sorry ella! Det där ÄR arbete på lång tygel. För att det ska vara tömkörning måste du ha gjord...
Longering
Longerlina och eventuellt spö eller ingenting alls.
Människan påverkar hästens rörelser, vägriktning och form genom sin egen kroppshållning, positioner och eventuellt även lina och spö.

Det där kallar jag löslongering/horsemanchip...

Det där är longering!
Har svarat i citatet!
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Jag har lärt mig longering så som du gör, likaså tömkörning. Men jag har mixat lite och när jag tömkör så går jag sällan enbart bakom hästen. Jag är bakom och vid sidan, byter sida och håller på, mycket för att hästen ska vara lugn vart jag än är eller vad jag än gör. Avståendet till hästen varierar, dels beroende på hur van hästen är vid att bli tömkörd och på vad vi gör för övning.

Dock så använder jag mig inte av longering längre utan bara tömkörning om jag ska jobba hästen avsuttet.

Som jag svarade till Thora så varierar jag också positionen och blandar TM och DB hej vilt.

Vad jag ville med den här tråden var att få fram vad ni har lärt er är det KORREKTA sättet!
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Jo, men varför måste just ditt sätt eller det sättet som du lärt dig på vara det korrekta? Jag kan medje att det sättet jag jobbar på kanske borde kallas "Arbete vid hand" eller "långa tyglar" istället för tönkörning, men vad spelar det egentligen för roll? Man kan ju arbeta med samma mål och samma syfte fast på olika sätt och med olika utrustning?

Och varför måste man ha gjord för att tömköra? Eller menar du att man måste ha en gjord för att få kalla det "tömkörning"?

Lite mer fantasi skulle nog vara bra i dagens hantering och arbete med hästar! :p
 
Sv: Longering, tökörning och double lounging.

Det finns inget som säger att man inte får kalla det för vad man vill, men för att undvika missförstånd och förvirring är det betydligt enklare att använda de namn som vanligtvis används.
 

Liknande trådar

Hästvård Har precis kommit tillbaka från klinik med min halta häst och vi har fått tid för UL nästa vecka. Dock är inte vet säker på riktigt vart...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: Asa_S
·
I
Träning Jag har lite problem med min häst vid longering. Jag har testat att variera longeringen med kapson, repgrimma och träns med bett...
Svar
4
· Visningar
1 934
Senast: incognito
·
Körning Nu känns det som om jag och hästen har ganska bra koll på varandra i tömkörningen. (På bana, med mycket volter& böjda spår) Det svåraste...
Svar
7
· Visningar
3 026
Senast: pannkakssmet
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 583
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp