Bukefalos 28 år!

Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Lena Furberg

Trådstartare
Jag har ju skrivit i ett par trådar här på Buke om min Beauceronhanne som sysslar med ett mycket märkligt, och fruktansvärt enerverande, "luftslickande". Han slickar med tungan långt ut, rakt ut i luften, slick-slick-slick ibland i det oändliga. Till slut valde vi, på veterinärens anmodan, att operera bort tonsillerna på honom - men det hjälpte inte. Han slickade vidare, fast periodvis mer eller mindre.
Så, för ett par veckor sedan, började slickandet om med förnyad styrka - jag har det på film för att visa veterinären! Samtidigt tyckte vi också att hunden var väldigt "låg", inte trött och sömnig men deppig på nåt vis. Inte sitt vanliga spelevink-jag!
Vi misstänkte Borrelia igen, men blodprov visade negativt. Blodproven visade inte på infektioner eller liknande heller. Veterinären trodde att slickandet "satt i skallen" på hunden, dvs nån slags stressyttring. Personligen är jag övertygad om att så INTE är fallet.
Hur som helst, så fick han Metacam, som är smärtstillande och inflammationshämmande, för sin "deppighet". Tre dar senare var hunden sitt vanliga, tossiga, glada jag igen - OCH SLICKANDET ÄR SOMN BORTBLÅST!!
Så NU är jag totalt konfunderad. Slickar/slickade han pga av smärta??? Eller en inflammation? Hängde deppigheten och slickandet ihop?? En halsINFEKTION kan det ju inte röra sig om, för Metacam tar ju inte bort infektioner, väl, bara hämmar inFLAMMAtioner.
Vad tror ni?? Jag känner att jag äntligen fått en ledtråd i mysteriet - men vart leder den? Någon som kan se nåt jag inte ser?
Jag läste nånstans att slickande kan frigöra endorfiner, dvs vara smärtstillande. Han har D-höfter men är bara 3 år, och visar inga som helst tecken på höftsmärtor, springer, reser sig, hoppar och far, och vill bli kliad rejält på rumpan som alltid.
Nån som orkar fundera ...?
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Det är ett helsike med djur som inte riktigt mår som de ska, och maktlösheten som följer av att man inte hittar vad som felar.

Så jag ska spåna lite....

ag drar lite paralell till hästar som krubbiter, att krubitandet är ett symptom på en fysisk orsak och ingen beteendestörning som så ofta sägs.

De senaste åren ser jag att fler och fler studier styrker den uppfattningen.
Jag tror att krubbitandet beror på smärtor, allt som oftast från mag/tarm och att krubbitandet är ett sätt att smärtlindra, därför lider jag så när jag ser krubbitarremmar.

Kan hundens sickande vara samma sak dvs som du själv är inne på ett sätt att frigöra endorfiner men också kansk att avleda hjärnan från smärtan.

Kan smärtorna komma från mage/tarm, magsår, inflammation i tarmarna etc.

Finns det några andra symtom på detta. Äter han dåligt i perioder, hur ser bajset ut, slemmit, kornigt?, kräks han lätt etc?


Kan smärtan sitta någonannanstans, egentligen var som, men jag funderr på munnen, tandvärk?
När jag hade jävelusisk tandvärk och skulle rotfylla senare på eftermiddagen var det enda som lindrade värken att fylla munne med iskallt vatten, för honom kanske det är att öppna munnen och slicka i luften för att på sätt med luften kyla munhålan?!

Har man noga tittat i munnen, dvs utan att bara fokusera på halsen. De borde ju gå att röntga för hål som en människa, eller? Annars kanske det vara ett hål som smärtar eller en inflammation i tandköttet?
 
Senast ändrad:
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Han äter som en häst! ;) Har aldrig haft magproblem. Bajset är finfint etc. Lite har jag funderat på sura uppstötningar/smärtor från matstrupen. Men hur diagnosticerar man det? Och att han var så otroligt hängig och deppig, och detta botades ihop med luftslickandet av Metacam... Hm.
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Hmm fast jag funderar på om mage och tarm ändå kan spöka trots att bajs är finfint och aptiten bra ( hade dessa dock spökat hade det dock varit yttrligare ett symptom i rätt riktning dock) men en häst med magsår ex där kan ju både bajs och aptit vara normala men ändå gör det ont.

Vi har en hollandsimporterad inackordering med konstaterade förträngningar på krösroten, enligt veterinär troligtvis orsakade av Stor blodmask som ung vilket gör att det ligger nära till hands att misstänka även andra skador mag mage och tarm. hans aptit och bajs är normala men han krubbiter frenetiskt
( mest när han får mat) och får, lite nu och då, fruktansvärda koliker. :(

Jag googlade lite på luftslickande och hittade detta.
http://www.cecs.se/berattelser-sigge.php

Att hunden slutade slicka när han fick metacam för sin deppighet/ hängighet tolkar jag snarare som att deppigheten/ hängigheten beror på något fysiskt/smärta och att när denna försvann med metacam så försvann också deppigheten.
Metacam är ju inget "prosac" och bör ju inte påverka humöret som sådant utan endast fungera smärtstillande och antiinflammatioriskt.

Vad tror du om smärtor från munhåla/ tänder?
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Tack för att du funderar!
Jo, jag förstår att Metacamet antingen fick bort smärtan eller också inflammationen, vilket gjorde honom gladare och piggare. Men det tog alltså nästan 4 dagar, borde inte en smärtstillande medicin verkat redan första dagen?
Och vad är det då som Metacamet botat/lindrat som orsakade slickandet, för nu slickar han inte alls!
Jag funderar också på halsen eller magen, ev tänderna. Jag kan inte se nåt i hans mun, han har fina tänder utan tandsten. Det känns motigt att sedera honom/söva honom för ännu en undersökning, men återkommer besvären efter Metacamet är slut, måste jag ju...
Han är dessutom en rätt tuff hund, fysiskt, så jag misstänker att det ska till rejält med smärta/obehag för att han ska visa nåt...
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Min beagle luftslickade när han hade halsinfektion, inte så maniskt som din verkar göra men dock.
Tonsillerna är opererade två gånger på honom eftersom de "kom tillbaka" efter den första operationen. Luftslickandet i hans fall var bara märkbart när han var dålig, dvs röd och irriterad i halsen. Då även mycket låg humörsmässigt. Till detta snörvlade han så vi även trodde att han hade noskvalster.

Beteendet försvann när han opererats, nu har han varit besvärsfri i 3 år.

Hoppas det löser sig för dig och din hund.
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

For att dra parallellen med hastar... jag har en dressyr hast som plotsligt inte ville fatta hoger gallop. Han "tjafsade" ordentligt om det, nagot han aldrig gjort forut. Jag tog hem en acupunktor/kotknackare som checkade honom och sa att han hade formodligen ont i magen... "Yea right", tankte jag med akte till veterinaren och kopte lite magsars medicin (VANSINNIGT dyrt) ...det tog 4 eller 5 dagar sa fattade han hoger gallop hur villigt som helst...
Han at som vanligt hela tiden, hans avforing sag bra ut, och visade inga som helst tecken pa att ha nagra mag problem alls.
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Men vad käkar vovven? Har ett svagt minne av typ RC eller nåt sånt..? Har du testat att byta?
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Jo, jag testade James Wellbeloved en tid men det gjorde ingen skillnad.
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Har ni kollat ryggen så det inte sitter där? För ett par dagar sedan stod en av mina hundar mitt på köksgolvet och det syntes hon hade ont. Hon stod och slickade sig runt munnen, men skakade samtidigt och att det var av smärta syntes tydligt. Däremot reagerade hon inte vid tryck någonstans eller när man kände på henne. Direkt till veterinär som inte heller kunde känna om det magen, livmoder eller i skelettet. Men en röntgen gav svaret. Diskbråck med rejäl svullnad runtom. Och mera, det fanns nästan ingen disk alls mellan två kotor + att hon hade spondylos. Stackarn så ont hon hade i ryggen. Disken har hon ju uppenbarligen haft ont av länge, för den försvinner ju inte bara på en gång utan det har hon säkert haft känning av länge. Är nu mycket bättre med kortison och vila/värme. Vi håller tummarna att hon blir bra, helt återställd kan hon ju inte bli, men smärtfri iallafall. Så mitt tips är att kolla ryggen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Tack för tipset! Vad har du gjort sedan dess, för hunden, fanns det hjälp att få?

Jag lutar just nu åt antingen magen/matstrupen (inflammation) eller någon annan form av inflammatorisk smärta. Ska gå vidare hos veterinären. Vågar knappt sluta med Metacamen nu (han ska ha den i 10 dagar) ifall eländet kommer tillbaka. Just nu verkar han må bra, slickar inget, är piggelin och busig! Som det ska vara! :-)
Ska tillägga att han också ätit extremt mycket gräs, vilket ju kan tyda på att problemet sitter i magen/halsen. Han "smaskade" också väldigt mycket, speciellt om natten när han vaknar till, kan "lägga tungan tillrätta"/smaska i flera minuter innan han kommer till ro igen. Det har också upphört nu.
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Magsår lär det ju inte vara, för anti-inflammatoriskt gör sånt värre snarare.
Jag kan dra en parallell till mig själv, som väl har typ fibromyalgi(säger doktorn), om jag överanstränger mig (enligt min kropp, vilket egentligen kan innebära att jag sitter och hänger på armbågarna vid datorn några dagar) så får jag en inflammatorisk smärta i muskler/muskelfästen som bara INTE ger sig.
Tar jag tex Voltaren så försvinner det på ett par dagar och är sedan "botat" till nästa gång jag "överanstränger" något annat.

Om jag har hängt på armbågarna vid datorn tex, så är jag inte "trycköm" på något ställe, det är bara vissa rörelser som gör ont.
Så din hund skulle ju kunna ha någon muskelinflammation som ni inte hittar med palpation. Att h*n rör sig mindre känns ju också som ett tecken på det.

Om inte veterinär har några "heta" ideer om detta skulle jag avvakta och se om slickandet återkommer efter avslutad behandling. Notera om det isf kommer fort(då kvarstår ju orsaken) eller om det dröjer(då kanske hunden "överansträngt" sig igen, se om du kan komma på vad ni gjort typ 2 dgr innan slicket återkommer).

För mig fungerar också homeopatisk Arnica (piller man äter) förvånansvärt bra.

Hoppas ni kan lista ut vad det är, vet hur jobbigt det är med "diffusa" fel på älskade djuren :(
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Intressant, tack!

Jag läste just att Metacam INTE ska ges vid "gastro intestinala störningar", irritationer och blödningar... Jag som trodde jag var nåt på spåret...

Hunden visar inte minsta tecken på smärta när han rör sig, och han är en vild och aktiv hund som rör sig MYCKET trots sin storlek! När han var "nere" dessa senaste veckor innan medicineringen, visade han detta mest inomhus. Han var inte trött och ville sova, utan låg med huvudet halvt lyft och såg - jättedeppad ut! Det syntes på hela hans kroppshållning,på ögonen etc etc. Han var inte lekfull, inte glad, inte busig. På promenaderna höll han sig intill mig och på lydnadskursen var han superlydig... :angel:

Hans luftslickande har ju hållit på i säkert 2 år snart, men blivit värre. Och luftslickandet hände oftast när han vaknat om morgonen, efter frukost, om kvällen när han vilade osv. Han kunde ligga framför soffan och sova och plötsligt hoppa upp och börja slicka som besatt! Det gick upp och ner i frekvens, men dessa sista veckor då han var så nedstämd och deppig, slickade han värre än nånsin och väldigt ofta. Och att Metacamet då fick bort både deppigheten OCH slickandet samtidigt, tyder ju på ... något!

Men nu får jag fundera vidare, tack för dina tankar! Han har som sagt D-höfter och en 1:a på armbågarna, men är ju bara 3 år för Guds skull :cry: och visar som sagt inga tecken på fysisk smärta när man tar i honom. Han är lika "nära" och fysisk med oss som alltid. En riktig knähund - på 73 cm!
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

totalt okunnig:p
Men hur fungerar det med tandfällning hos hundar? kanske något sådant?
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Kolla hans tänder extra noga. Kenzo, som ju hade problem med sina tonsiller i flera år, höll på så där att luftslicka, men sen blev det akut värre helt plötsligt, han verkade också väldigt besvärad/irriterad och jag misstänkte en tand, men trots att jag tittade och tittade så hittade jag först inget. Tog närmare två veckor innan jag en dag hade tur, kikade på honom i strålande dagsljus och hittade en pytteliten spricka i en incisiv i nederkäken. Det visade sig att den var kluven nästan hela vägen ner till roten men det gick banne mig inte att se om man inte tittade jättenoga, skulle nästan behövt förstoringsglas.

Tanden drogs ut och slickandet gick tillbaka till "normal" nivå... tills vi till slut fick rätt på tonsilleländet, då försvann slickandet äntligen. Han kan iofs fortfarande göra så idag om han är irriterad i ett öra eller så, men då vet jag ju direkt att något är fel.

Nu verkar det ju inte vara magen hos din hund, för annars hade han väl blivit betydligt sämre av Metacam, inte bättre. Men annars kan man ju tänka sig att man testar med Losec eller liknande (Omeprazol är en billigare variant tror jag) och se om det gör det hela bättre.

Nu minns jag inte allt ni kollat hos honom, men jag antar att de även kollat hans öron ordentligt? Inga små gräsfrön eller annat som sitter och irriterar långt nere i örat?
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Slickandet har ju hållit på i ett par år snart, och han har varit hos veterinären för det, men tror faktiskt inte dom kollat såna detaljer, uppriktigt sagt. Han har fått Kåvepenin innan tonsilloperationen men det hjälpte inte. Borde givetvis bett dem kolla igenom allt när han var sövd för operation, men då sa dom bara att tonsillerna såg fula ut så jag tänkte ju att det nog berodde på detta.
Intressant med tänderna - han är ju en gnagare av stora mått, tuggar vedklabbar till flis, biter märgben i småbitar osv osv så han kan mycket väl ha en trasig tand!
Han får nog sederas igen och kollas igenom supernoga...
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Tillägg: Att han under en tid var så otroligt nere och deppad, fick mig att tro att han hade ont eller mådde illa. Men hur kunde Metacam ta bort smärtan men efter 4 dagar, inte på en gång, som en värktablett ju borde ha gjort? Det är därför jag tänker på inflammation, för den går väl inte ner förrän på några dagar av medicin?

Himmel vad jag grubblar...
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Min tik slickar frenetiskt både i luft och på golv samt äter gräs periodvis. Det visade sig att hon ibland får magkatarr. Från början gav dom penicillin och trodde att det var tonsillerna eller halsinfektion.

Nu har vi fått en medicin av vet. som jag ger henne i några dagar då hon börjar visa symptom, och då försvinner det. Förpackningen är stor och räcker länge. Jag minns tyvärr inte vad den heter, jag är inte hemma just nu.

Men det är ett av många tips på vad det kan röra sig om.
 
Sv: Luftslickandet - mysteriet har en ny vändning

Min hund beter sig som din. Jag har bett 4 veterinärer på 2 olika sjukhus kolla henne i samband med annat tex att de sederar henne för tandstensborttagning (så de har kunnat kolla ostört). Detta har pågått i 4 år till och från och senaste året har hon även börjat snörvla ibland men ingen hittar nåt fel - varken halsinfektion eller nåt med tänderna. Jag tycker hon luktar förjävligt i munnen med men det tycker tydligen ingen veterinär...

Ska verkligen be dom kolle henne ordentligt nu när vi ska in i vår igen. Kankse tom åker till Strömsholm direkt för att få ett tredje djursjukshus att titta. Vet någon om försäkringen täcker såna undersökningar om de är i samband med rutinborttagning av tandsten?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 515
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp