Lugna ner osäker ryttare.

Så gjorde jag också, men någonstans så hamnar man tillbaka i den där situationen då man är ensam med hästen och ska till att rida. Då blir det alltid lite extra puls. För mig var det viktigt att det fick bli just det. Nervös var okej, bara jag inte var rädd. Det blev min regel.

Som du skriver här är problemet oftast inte hästen, utan en själv. Måste berömma din "tillridare" som luskade ut att problemet var du och inte bara lämnade tillbaks hästen efter "tillridning" utan faktiskt förstod att problemet låg hos dig och därvid erbjöd lektioner hos tillridaren.
99% av alla fall där en häst skickas till tillridning beror på ryttarens/ägarens bristande erfarenhet och skulle enkelt undvikits om ryttaren ägnat några hundra timmar till i ridskolan istället för att efter 15 timmar säga "Kan själv ..."
 
Senast ändrad:
En whiskeypinne eller en halv flaska vin , testa det :-) rid inte själv i början. Ta med någon som promenerar om du inte har ridsällskap.
Haha, skulle bli lite småjobbigt att lämna bilen vid stallet och gå hem två mil efter varje ridtur.
Men som sagt för egen del är det löst, men jag rekommenderar verkligen alla som är rädda eller nervösa vid ridning, att kolla på mental träning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: mackan
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 988
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp