Bukefalos 28 år!

lutar mig fram...

Bamse

Trådstartare
det är så att min häst blir väldigt tung i handen när jag rider och när jag ska ge han stöd på tygeln så medför de att jag lutar mig fram för att jag inte ska dra han i munnen. Jag försöker driva fram han allt vad jag kan för att han ska jobba med ryggen och bakbenen men de tycks inte hjälpa. Eftersom har är lite mer åt de latare hållet så måste jag sitta och banka på han under nästan hela ridturen så han inte går i snigelfart. Måste också försöka få upp nacken på honom för att hans ägare har ridit han i en väldigt låt form förut. Har ingen möjlighet att rida för tränare just nu heller. Någon som har några tips på hur jag kan göra?
 
Sv: lutar mig fram...

:eek: vad likt det låter ponnyn jag rider nu, hadde och har samma problem, men mitt tips är att räta upp dig, när han blir tung så "släpper" du tyglarna så att han håller balansen själv, rid mycket backar och ha ett långspö med dig.
 
Sv: lutar mig fram...

Läng tygeln istället för att luta dig fram? Jag lovar, huvudet trillar inte av:P Samling får komma när han har framåtbjudning, och ''stöd'' ska inte vara tungt.
 
Sv: lutar mig fram...

men om jag länger tyglen när han lägger sig i handen så tycker jag att de blir mer en belöning, att jag länger tygeln och han slipper undan.
 
Sv: lutar mig fram...

Men om du inte länger tygeln så låter du ju hästen ta det enorma stödet som den vill ha för att den tycker det är jobbigt. Regel nr 1 när det gäller hästar som hänger i handen är att inte ge dom det femte benet som dom vill ha!
 
Sv: lutar mig fram...

Eftersom har är lite mer åt de latare hållet så måste jag sitta och banka på han under nästan hela ridturen så han inte går i snigelfart. Måste också försöka få upp nacken på honom för att hans ägare har ridit han i en väldigt låt form förut.

Det är inte så att han faktiskt inte är stark nog för en högre form?
Om bakdelen inte aktiveras när du driver, kommer den inte aktiveras för att du drar upp huvudet heller. Bry dig inte om forman, håll ett ultralätt stöd i tygeln och anpassa tygellängden efter hästen. När du har en ordentlig framåtbjudning kan du försöka få en bättre form, men det får du inte genom att dra eller såga i bettet.
 
Sv: lutar mig fram...

*kl*
Att släppa hästens stöd när den lägger sig i handen är inte optimalt eftersom den snart kommer att totalt sluta kräva stöd och du kommer inte att få någon kontakt med hästen.
För det första så ska du räta på dig, någonstans måste du bryta den onda cirkeln som ni skapat.
Prova sedan övergångar- så fort hästen lägger sig i handen i t. ex. skritt så fatta trav och sedan sakta av igen. Genom övergångar så kommer hästen att använda mer bakbensaktivitet och sätta under sig lättare.
 
Sv: lutar mig fram...

Min häst hängde i handen så där förrut, tills jag helt enkelt släppte tygeln när vi galopperade och hon tappade balansen och gick ner på knä, då slutade hon att hänga i handen, för hon tyckte att det var obehagligt att tappa balansen :p

Men annars är det massa övergångar och snabba tempoväxlingar som hjälper :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 238
Senast: MJLee
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp