Bukefalos 28 år!

G

glee

Har ni några bra förslag på hur man kan träna stående? Selma stannar blixtsnabbt och rör sig inte ur fläcken.. men hon SÄTTER sig. Har försökt gå fram och peta på magen så hon ska ställa sig men då tror hon att jag kommer med godis. :smirk:
Måste dela upp det på något sätt och träna del för del, men jag vet inte riktigt hur.

Och så undrar jag om platsliggandet & läggandet. Återvänder man till hunden i båda momenten? Så man behöver aldrig träna inkallning från plats?
 
Sv: Lydnad

börja med att lära hunden "stå" eller liknande, alltså att den ska stå när du är bredvid. sedan kan du lära hunden "stå" vid fotgående, men då stannar du själv också och till sist så fortsätter du gå. om hunden sätter sig när du går din väg kan du gå tillbaka och lära hunden stå fast du går en bit.

man återvänder till hunden i både platsliggande, läggande och ställande.
 
Sv: Lydnad

Tack för svar.. Ska ut och träna nu. :)

Ska tillägga att jag gärna baklängeskedjar, men det kanske är svårt att göra med det här momentet?
 
Sv: Lydnad

Jag brukar aldrig lära mina valpar sitt. Jag lär de först stå, sen ligg och sitt kommer nån annan gång. Typ när de är ett år eller så :P (De kan sitt med handtecken om jag liksom "trycker" bak de med att föra handen över huvudet på dem, men de har inget komando för det och får aldrig nån belöning för det heller, därför blir det inte aktuellet för de att sätta sig i tid och otid) Därför har jag stående under gång "gratis"!

Men sedan när träningen flyter på lite så vill de ju gärna sätta sig när jag kommer tillbaka och ställer mig vid deras sida och räknar tyst till tre. Där är jag snabb och belönar med godis medans det är stående. Då går det snabbt för dem att förbli stående eftersom att det lönar sig.

Träna ALDRIG ALDRIG inkallning från liggande!! Ligg ska vara ligg. Speciellt under platsliggningen så ska de inte få för sig att när du hostade till så betydde det HIT. I LKL 3 kommer inkallande från läggande, men då har man fått så mycket rutin att det är inte nått problem nått mer :)

Säger du stå eller stanna? Mina hundar kan ordet stå och jag använder också ordet stå under momentet, det blir ju också lite extra att de faktiskt ska stanna stående.
 
Sv: Lydnad

Jag lärde Loka först ordet stanna, så att hon kan det. Sedan lärde jag henne stå. Det behövs ändå eftersom jag ställer ut.

Eftersom hon stannar kvar kan vi skippa den delen. Men du stannar och säger ditt kommando, förstärk sedan med "stå" och beröm, lämna inte hunden förrän den står bredvid dig. Sedan kan du gå ett steg i taget, allt eftersom du inte vill att hon ska sätta sig, så att du kan berömma när hon står.

När det gäller belöning är extern belöning jättebra vid detta momentet. Ex. ha en boll bakom henne och sedan när hon är klar och har varit duktig säger du bara "varsågod" eller "okej". Det lär henne att du nte alltid har godiset i handen, dessutom får hon tänka lite extra. Du kan också lägga godis på ställen eller en kamptrasa, viktigt vid detta momentet är att du lägger belöningen bakom eller vid sidan, eftersom du inte vill att hon ska framåt.

Lär henne sen när hon står att hon ska inte sätta sig om ni inte har tagit ett steg framåt, det är nämligen vanligt att de sätter sig för snabbt.

//E
 
Sv: Lydnad

allra enklast är väl att aldrig träna på att de ska sätta sig när man kommer tillbaka? på tävling kan man ju säga sitt som ett extrakommando (?).
 
Sv: Lydnad

Från början sa jag stå, men ibland blandade hon ihop det med skall så jag bytte till stanna, men det används så mycket i vardagslydnaden så nu har jag bytt tillbaka till stå igen. Hon gör rätt, förutom när hon tror att jag säger skall, så vi har inte behövt träna ett helt nytt kommando. Riktigt snurrigt har det blivit, men nu får det bli stå och hon får lära sig att lyssna lite bättre.

Tränade 2 korta gånger nu på eftermiddagen, det gick ganska bra. :) Hon märker ju att hon inte tjänar på att skälla så det kommer hon säkert sluta med.
 
Sv: Lydnad

Hunden ska ju stå tills man blir tillsagd att komendera sitt, så hunden ska aldrig sätta sig på eget initiativ i nått moment. (nåja.. linförighet och fritt följ då...)
 
Sv: Lydnad

Det tror jag absolut att hon slutar med! Hon lär sig snart vad det är för moment ni pysslar med. Min ena hund ville gärna lägga sig istället, men det gick ju bort med träning. Men det var lääänge jag fick träna stå stå stå precis innan vi gick in på plan :)
 
Sv: Lydnad

Fast om vi går och jag stannar och säger kommandot, så hinner hon sätta sig innan jag säger något eftersom vi tränat på att hon ska sätta sig när jag stannar.

Provade lite extern belöning och det gick jättebra! Jag la godis vid sidan om där vi gick, hon stannade jättebra utan att sätta sig :)
 
Sv: Lydnad

Sätt handen i nyllet då utan att stanna själv, så blir det tydligt att hon ska stanna, säg sedan kommandot och gå ett steg så du kommer ifrån hennes sida. Håll kvar handen om du tycker det är ostadigt, personligen tycker jag att handen är lätt att ta bort sen.

//E
 
Sv: Lydnad

så gjorde jag för att få snabbare ställanden och nu har jag gått över helt till handtecken där. jag använder "stanna" som ett universalkommando, det betyder kort och gott "rör dig inte".
 
Sv: Lydnad

Undra varför man envisas med att använda röst istället för bara tecken?? Det skulle ju underlätta för en själv... Eller? De flesta hundarna går ju klockrent på handen...
 
Sv: Lydnad

enda lilla nackdelen är att man inte kan gå och svinga med armen i det fria följet, då kan du plötsligt upptäcka att din hund står en bra bit bakom dig ;)
 
Sv: Lydnad

Det ska jag prova. :idea:

Egentligen borde jag kanske bara använda tecken för det är hon mycket bättre på. Får se hur jag gör.

Hittade förresten en jättebra artikel i en Canis från förra året, som handlar om just stående. :)
 
Sv: Lydnad

mmm det är sant... Ett tag var jag jätteduktig på att bara säga ligg när armen svängde uppåt och stå när armen pendlade bakåt. Men det har jag glömt att göra sista året typ.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 663
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 491
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp