Bukefalos 28 år!

Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet.

Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och hon gjorde det när jag satt på och vi skulle rida för en vecka sedan.
Idag såg jag henne i hagen och lyckades filma pyttelite!

Hon lyfter och sänker huvudet i raskt tempo (inte särskilt stressat men inte jättesakta). Fick tyvärr bara lite på film men ni kanske får ett hum om det.
Hon stod i någon minut och gjorde så, upp och ner, upp och ner utan avbrott.

Hon äter och dricker, ingen feber.
Blodprov togs i april i samband med att min ponny dog, det hittades ingenting. Hon kändes även igenom i kroppen utan att något hittade. Vi ville bara kolla upp henne också eftersom den andra dog ganska plötsligt.

Hon rids barbacka och rids bara sporadiskt just nu, inga hårda pass.
Lite svullen fram men hon gick på gräs några dagar hos hingsten så det kan bero på det (inte mycket bete), hon har blivit lite svullen fram tidigare på gräs men det har gått bort ganska fort.

Det är en del insekter här men vi har aldrig sett henne göra så tidigare.

Vad kan det vara?
Vi ska till veterinär (inte vår vanliga veterinär) för ultraljud nästa fredag så då kan jag fråga om detta med, om det inte är mer akut kanske? Jag tänkte ringa vår veterinär imorgon och prata lite.

Jag blir så orolig eftersom vi redan förlorat en och jag vet inte vad jag skulle ta mig till om det händer även Vanja något.

http://www.youtube.com/watch?v=9XxyJzUETs0&feature=youtu.be
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Min gör så när hon har svidknott i öronen ! Kolla öronen , flughuvan verkar ju uppknäppt oxå så det är ju mycket möjligt att hon fått in något där.
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Den är inte uppknäppt, den var bara lite för stor så kardborren hänger ut lite :)
Hon fick flughuvan igår så har gått utan tidigare, men sprayar såklart med medel som har funkat bra.

Förhoppningsvis har det ju med insekter att göra. Ska gå igenom öronen.
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Min valack höll på så en sommar och då hittade veterinären svamp i ytterörat på honom. Så håller med de andra, kolla öronen.. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

I`bland kan insekterna komma innanför mössan.

Hur betér den sig utan? Håller den på oavbrutet?

Tycker inte att det ser konstigt ut -det lilla som gick att se.
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Det är bara för att hon är irriterad av insekterna, sådär gör min shettis hela tiden när insekterna är på henne. Även med huva på. De tar sig in :meh:
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Min hästs hagkamrat gör också på det viset när han är irriterad på flygfäna.
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Håller med de andra, kan bero på insekter eller något med örat.
Min eksemhäst gör så när han har fått sår i örat eller när han hör irriterande insekter.
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Exakt så gör min nordsvensk när han är irriterad på flygfäna!
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

så har min gjort också, fast hela vintern! och mest i boxen. hon gör det ofta när hon äter hö (?) har även sett i hagen ibland. hon piskar även med svansen och stampar med benen. jag blir inte klok på vad det kan vara. kollade mask och behandlade, sedan mage och behandlade, sedan trodde jag att det kanske var fotskabb men det var det inte. tips på vad det kan vara mottages TACKSAMT, eftersom jag är rädd att det ska öka när hon flyttar in i boxen igen. beror alltså inte på flugor och knott. ska kolla öronen men hur känner man igen svamp?
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

Sådär gör mina när de är irriterade över flygfän. De gör precis samma sak så det är säkerligen inget farligare än så :-)
 
Sv: Lyfter och sänker huvudet på märkligt vis *Film*

så har min gjort också, fast hela vintern! och mest i boxen. hon gör det ofta när hon äter hö (?) har även sett i hagen ibland. hon piskar även med svansen och stampar med benen. jag blir inte klok på vad det kan vara. kollade mask och behandlade, sedan mage och behandlade, sedan trodde jag att det kanske var fotskabb men det var det inte. tips på vad det kan vara mottages TACKSAMT, eftersom jag är rädd att det ska öka när hon flyttar in i boxen igen. beror alltså inte på flugor och knott. ska kolla öronen men hur känner man igen svamp?

Tycker låter som headshaking syndrome.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
848
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 463
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp