Män förklarar saker

Igenkänningsfaktor: Hög!


"I worked at an historical archives center this summer alongside other university students. At some point, I was talking to a colleague about how I often thread a thin line between being angry or being amused when I read articles about women in our 1910-1930s newspaper collection. One of my colleagues (currently pursuing a master’s degree in literature) jumped in the conversation. We pretty much had the following exchange:

Him: Ha, as long as you don’t become one of those crazy feminists!

Me: And what if I am already?

Him: Ah, well, that’s up to you really, you could put that energy to better use. It’s not like there’s still sexism to fight.

Me: Oh, I can assure you that sexism still exists, even if I agree that it’s less obvious than it was in the 1930s newspapers. Just look at sexual assault statistics, the wage gap, workplace discrimination, and all that jazz. That stuff is still happening as we speak.

Him: Well, you know, that’s just the way things are. Those things are hardly important problems in today’s world, if you compare them to racism, poverty in Africa and Latin America, pollution or human trafficking. Anyway, the sexism that we have today is just the leftovers of, like, two thousand years of patriarchy! It can’t just change overnight, you know! As a matter of fact, it’s probably going to take another two thousand years before mentalities completely change. So why bother?

I ran out of time to explain to him that the patriarchy had lasted so long exactly because of the people who supported the status quo. Some supported it with their ardent approval, and some with their indifference, just like he did. Why bother, he said? Because if he, a brilliant educated young man, is still lacking the historical perspective to understand the utility of feminism all the while manipulating century-old newspapers, then the world needs change more than ever."
Ja, jag läste också den och det kan jag tänka mig!
 
Igenkänningsfaktor: Hög!


"I worked at an historical archives center this summer alongside other university students. At some point, I was talking to a colleague about how I often thread a thin line between being angry or being amused when I read articles about women in our 1910-1930s newspaper collection. One of my colleagues (currently pursuing a master’s degree in literature) jumped in the conversation. We pretty much had the following exchange:

Him: Ha, as long as you don’t become one of those crazy feminists!

Me: And what if I am already?

Him: Ah, well, that’s up to you really, you could put that energy to better use. It’s not like there’s still sexism to fight.

Me: Oh, I can assure you that sexism still exists, even if I agree that it’s less obvious than it was in the 1930s newspapers. Just look at sexual assault statistics, the wage gap, workplace discrimination, and all that jazz. That stuff is still happening as we speak.

Him: Well, you know, that’s just the way things are. Those things are hardly important problems in today’s world, if you compare them to racism, poverty in Africa and Latin America, pollution or human trafficking. Anyway, the sexism that we have today is just the leftovers of, like, two thousand years of patriarchy! It can’t just change overnight, you know! As a matter of fact, it’s probably going to take another two thousand years before mentalities completely change. So why bother?

I ran out of time to explain to him that the patriarchy had lasted so long exactly because of the people who supported the status quo. Some supported it with their ardent approval, and some with their indifference, just like he did. Why bother, he said? Because if he, a brilliant educated young man, is still lacking the historical perspective to understand the utility of feminism all the while manipulating century-old newspapers, then the world needs change more than ever."
Ja, jag läste också den och det kan jag tänka mig!
 
Eller när man får höra: Du är faaan både snygg, smart och inte en "löjlig" tjej som bryr sig mer om sin trasiga nagel än om vad man håller på med, du är fantastisk som både kan vara snygg kvinna och "nersölad" med fiskslem innan dess...
Den där kommentaren hade jag kräkts rakt fram åt. Först och främst avskyr jag "komplimanger" på bekostnad av andra kvinnor. Ingen kommer göra mig glad av att såga andra tjejer, de tjejerna har all rätt att vara precis så som de vill. Och sen hade inte uppskattat en kommentar om att jag kan vara "både en snygg kvinna" och normal människa (dvs som gör saker, exempelvis grejar med fiskar) O_o :down:.

Nä, superunket tycker jag.
 
Vad är det för män ni träffar?

Jag känner mig alltid uppskattad i manligt sällskap, och får ofta höra bra saker om både det ena och det andra. Var ute med min manliga vän senast igår och vi satt på sjön. Att skära sönder en fisk i småbitar, att trassla ur en kräfta i ett fisknät, eller koka upp ett gäng kräftor för några slantar... Komplimangen var inte efter kön, utan : Faan vad bra du är, vi funkar ju kanon ihop med fisket. Har prövat fiska med både "ca 5 namn", och ingen funkar det så bra med som dig.

Eller när man får höra: Du är faaan både snygg, smart och inte en "löjlig" tjej som bryr sig mer om sin trasiga nagel än om vad man håller på med, du är fantastisk som både kan vara snygg kvinna och "nersölad" med fiskslem innan dess...Eller när man drar med sin hund på sjön ( i en båt) och får höra av "han" med de bästa jakthundarna i stan, säger att du har en fantastisk relation med din hund och det borde du hedras för även om du inte tävlar/ställer ut.
Vad de säger är att du är bra trots att du är kvinna.
 
På vilket sätt är det där bra saker att säga?

Ungefär som att de flesta kvinnor ska vara så jävla snygga med "duckface", fixade naglar, silicontuttar mm och samtidigt skrika rätt ut när de ser en spindel/mus och förfasa sig över att det finns jägare som faktiskt skjuter djur och tar död på fisk de fiskar upp. Och ja, det är mer vanligt än vad du tror...
 
Eller när man får höra: Du är faaan både snygg, smart och inte en "löjlig" tjej som bryr sig mer om sin trasiga nagel än om vad man håller på med, du är fantastisk som både kan vara snygg kvinna och "nersölad" med fiskslem innan dess...

Det där är ju ett intressant fenomen faktiskt. Verkar vara så väldigt åtråvärt att inte vara en "löjlig tjej" eller en "tjejig tjej", har hört det från både män och kvinnor i min bekantskapskrets och tycker att det är ett så himla tråkigt synsätt.

Personligen brukar jag också känna mig uppskattad av dem jag umgås med, annars skulle vi inte umgås. Dock känner jag mig varken mer eller mindre uppskattad för att det är män (eller kvinnor) jag umgås med.
 
Vad de säger är att du är bra trots att du är kvinna.

Ungefär som att de flesta kvinnor ska vara så jävla snygga med "duckface", fixade naglar, silicontuttar mm och samtidigt skrika rätt ut när de ser en spindel/mus och förfasa sig över att det finns jägare som faktiskt skjuter djur och tar död på fisk de fiskar upp. Och ja, det är mer vanligt än vad du tror...

Och det säger tydligen även du.

Jag. Dör.
 
Den där kommentaren hade jag kräkts rakt fram åt. Först och främst avskyr jag "komplimanger" på bekostnad av andra kvinnor. Ingen kommer göra mig glad av att såga andra tjejer, de tjejerna har all rätt att vara precis så som de vill. Och sen hade inte uppskattat en kommentar om att jag kan vara "både en snygg kvinna" och normal människa (dvs som gör saker, exempelvis grejar med fiskar) O_o :down:.

Nä, superunket tycker jag.

Så att vara "idealet" med att alltid vara snygg, kvinnlig, gå i kort kjol och sminka sig vacker är det rätta, istället för att få komplimanger för att vara jämlik och kunna göra samma saker är fel?
 
Ungefär som att de flesta kvinnor ska vara så jävla snygga med "duckface", fixade naglar, silicontuttar mm och samtidigt skrika rätt ut när de ser en spindel/mus och förfasa sig över att det finns jägare som faktiskt skjuter djur och tar död på fisk de fiskar upp. Och ja, det är mer vanligt än vad du tror...
Ja, de får väl se ut hur de vill? Vem angår det? Varför behöver du eller jag eller någon annan än de själva engagera sig i deras utseende?

Jag KRÄKS på att patriarkatet först säger hur kvinnor ska se ut och bete sig och när de försöker anpassa sig till det får de skit för att de är för "brudiga". Fy fan alltså.
 
Har två ingifta som gör detta. Hunduppfostran är ett kärt ämne.
Den ene växte upp med en collie på gården fram till 12 års ålder men har aldrig ägt en hund.
Han är 70+ men tipsar mig gärna om hur hundar fungerar.

Den andre har faktiskt haft/har hundar. Den förste fick lämnas bort 2 år gammal för han inte fick stimulans och blev besvärlig, nya ägaren hade inga problem, nästa hund bet familjemedlemmar så de fick uppsöka sjukvård några gånger och blev aldrig rumsren, nummer tre var mycket mataggressiv och efter att vid 5 års ålder ha nackat katten hon vuxit upp med togs hon bort. Nuvarande jycke är fruktansvärt bortskämd och överviktig.
Men får jag tips av honom om hunduppfostran och skötsel - jajamen.

Allt i största välmening. En gång fick jag nog och frågade nr ett om han haft många hundar. Fick inget svar.
 
Så att vara "idealet" med att alltid vara snygg, kvinnlig, gå i kort kjol och sminka sig vacker är det rätta, istället för att få komplimanger för att vara jämlik och kunna göra samma saker är fel?
Hur i hela friden kommer du till den slutsatsen? :confused: Det är inte jag som graderar kvinnor, det är det du och din fiskarkompis som sysslar med.
 
Ungefär som att de flesta kvinnor ska vara så jävla snygga med "duckface", fixade naglar, silicontuttar mm och samtidigt skrika rätt ut när de ser en spindel/mus och förfasa sig över att det finns jägare som faktiskt skjuter djur och tar död på fisk de fiskar upp. Och ja, det är mer vanligt än vad du tror...

Ehh? Hur svarar det på min fråga?
 
Så att vara "idealet" med att alltid vara snygg, kvinnlig, gå i kort kjol och sminka sig vacker är det rätta, istället för att få komplimanger för att vara jämlik och kunna göra samma saker är fel?

För mig är grejen att jag inte förstår varför man ens måste lägga olika värden i sånt där.
Om jag gillar lackkjol och högklackat men OCKSÅ att fiska, är inte det ok? Där ligger själva poängen tycker jag, att alla ska få gilla det dom vill utan att det ska betraktas som fel pga kön.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 180
Senast: cassiopeja
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 267
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp