Bukefalos 28 år!

Män förklarar saker

Så nu är det jag som skriver hur en tjej ska vara? Blir bara så jävla trött på att vi ska vara så jämlika, men ändå ska en massa "brudar" säga usch och oj om saker som är "okvinnliga". Ändå ska de vara så jämlika samtidigt som de ska fixa naglar, fixa silikonbröst, läppar och hår i tid och otid, JAG är en jävligt stolt kvinna som med både manliga och kvinnliga vänner kan klä upp mig OCH smutsa ner mig.
En "massa"? Hur mycket är en "massa"? 99%? Vad är det som säger att en tjej med silikon, målade naglar och plutmun inte kan rensa en fisk?
 
Just det, det är grejen, att både kunna vara kvinna och jämlik, men de flesta kvinnor spelar högt på att de är rädda och saker är osmakliga. Ändå ska de vara jämlika?

Alltså, det låter som att för att vara jämlik så ska kvinnan klara allt som mannen klarar. Precis som @mandalaki påpekar finns det ju säkert väldigt många män som inte klarar av (eller ens VILL) göra det du beskriver som något slags jämställdhetskriterium.

För mig ligger inte jämställdhet i vad man vill eller klarar av, det ligger i grundläggande värderingar om att män och kvinnor är lika mycket värda. I ditt inlägg låter det som att kvinnan hela tiden måste prestera för att kunna vara värd lika mycket som mannen.
 
Men det är väl ingen som uschar och ojar över att du gör det du kallar "okvinnligt" (och alltså själv kategoriserar som just okvinnligt. Jag har aldrig själv direkt sett fiske som en typiskt manlig aktivitet...). Snarare är det DU som uttalar dig väldigt kritiskt om "99% av kvinnorna" (alltså vi som är helt ointresserade av just fiske...)

Jaha, så att ni kritiserar min manliga män om vad han sagt, så är det helt plötsligt min åsikt? Och ja, jag umgås med rätt många kvinnor och ca 99% av dem tycker det är äckligt med rutten fisk, med inälvor, med att stycka djur, att koka kräftor, att skjuta en hare mm
 
Jaha, så att ni kritiserar min manliga män om vad han sagt, så är det helt plötsligt min åsikt? Och ja, jag umgås med rätt många kvinnor och ca 99% av dem tycker det är äckligt med rutten fisk, med inälvor, med att stycka djur, att koka kräftor, att skjuta en hare mm

Jaha, det där med duckface och så var det alltså din manliga man som hade sagt?
 
Alltså, det låter som att för att vara jämlik så ska kvinnan klara allt som mannen klarar. Precis som @mandalaki påpekar finns det ju säkert väldigt många män som inte klarar av (eller ens VILL) göra det du beskriver som något slags jämställdhetskriterium.

För mig ligger inte jämställdhet i vad man vill eller klarar av, det ligger i grundläggande värderingar om att män och kvinnor är lika mycket värda. I ditt inlägg låter det som att kvinnan hela tiden måste prestera för att kunna vara värd lika mycket som mannen.

Det som ligger för just dig i jämställdhet diskuterar jag inte. JAG ANSER dock att ska vi vara helt jämställda i samhället så ska väl allt vara på lika villkor? Även jakt? Även död? Arbete? Att skaffa mat?
 
Det som ligger för just dig i jämställdhet diskuterar jag inte. JAG ANSER dock att ska vi vara helt jämställda i samhället så ska väl allt vara på lika villkor? Även jakt? Även död? Arbete? Att skaffa mat?
Så alla män ska också tvingas göra det? Min stackars sambo kan fan inte skjuta en hare. Vad ska vi göra med honom då, tvinga honom att avgå som man?
 
@makarontanten

Jag ska försöka förklara det här så enkelt jag bara kan.

Jämställdhet handlar inte om att alla oavsett kön ska kunna, vilja, våga eller slippa samma saker.
Jämställdhet handlar om att alla oavsett kön ska ha möjligheten att kunna, vilja, våga eller slippa samma saker.
Utan att bli hånad. Oavsett om det handlar om att måla naglarna, rensa fisk, tala i grupp, ha sex, be om löneförhöjning.
 
Absolut, men då vill jag heller inte höra en massa skit att det är äckligt och osmakligt med jakt, fiske, blod och inälvor.. Gissa om det är män eller kvinnor som kommer med kommentarerna?

Det spelar väl ingen roll vem som fäller dömande kommentarer. Poängen är ju att dömandet ska sluta existera.
 
Jaha, det där med duckface och så var det alltså din manliga man som hade sagt?
Nope, det var jag. Duckface på facebook varje dag och sen en bedjan om att : Jo jag vill gärna köpa kräftor om de är kokta och klara, för jag vågar inte... Jo då, kvinnligt så det förslår och sen en bild på deras nya naglar också, kvinnligt som tusan...
 
Jaha, så att ni kritiserar min manliga män om vad han sagt, så är det helt plötsligt min åsikt? Och ja, jag umgås med rätt många kvinnor och ca 99% av dem tycker det är äckligt med rutten fisk, med inälvor, med att stycka djur, att koka kräftor, att skjuta en hare mm

Du umgås med väääldigt många kvinnor på Buke och kom inte med att några 99 % av oss stämmer in på det där. Och inte på resten av mänskligheten heller.
 
@makarontanten

Jag ska försöka förklara det här så enkelt jag bara kan.

Jämställdhet handlar inte om att alla oavsett kön ska kunna, vilja eller våga samma saker.
Jämställdhet handlar om att alla oavsett kön ska ha möjligheten att kunna, vilja och våga samma saker.
Utan att bli hånad. Oavsett om det handlar om att måla naglarna, rensa fisk, tala i grupp, ha sex, be om löneförhöjning.

Tack, du förklarade det precis så som jag försökte men inte kunde :up:
 
Nope, det var jag. Duckface på facebook varje dag och sen en bedjan om att : Jo jag vill gärna köpa kräftor om de är kokta och klara, för jag vågar inte... Jo då, kvinnligt så det förslår och sen en bild på deras nya naglar också, kvinnligt som tusan...
Men vem bryr sig?? Vad spelar det för roll? Och? So what? Que?

Jag fattar inte. Så länge dessa kvinnor inte mordhotar folk för att få dem att ordna deras jävla kräftor kan jag inte se varför någon behöver engagera sig i deras matlagningsvanor. Deras utseende fattar jag fortfarande inte varför du tjatar om. Får de inte se ut som de vill?
 
@makarontanten

Jag ska försöka förklara det här så enkelt jag bara kan.

Jämställdhet handlar inte om att alla oavsett kön ska kunna, vilja, våga eller slippa samma saker.
Jämställdhet handlar om att alla oavsett kön ska ha möjligheten att kunna, vilja, våga eller slippa samma saker.
Utan att bli hånad. Oavsett om det handlar om att måla naglarna, rensa fisk, tala i grupp, ha sex, be om löneförhöjning.

En eloge till dig. Jag blir bara upprörd och då ehrm...mindre pedagogisk.
 
Jag har ju både läst (varför syns länkar så himla svagt? :cautious:) om fenomenet och upplevt det själv förr, men när jag nyss fick en dos mansplaining mitt i nyllet kom jag att tänka på den diskussion som var här i någon tråd förut (var det månne i nån dejtingtråd? @CillaW ? @Myrten ? Är jag helt ute och cyklar?), och undrar om det kanske finns några historier att dela med sig av?

Själv var jag bjuden på mat och var inte enda gästen. Eftersom jag är vegetarian så blev det lite prat om huruvida jag kunde/ville äta av diverse rätter, vilket alltså var triggern för mansplainingen... För ser ni, det är väldigt svårt att vara vegetarian! (Jag: :confused:... :)) Krångligt, väldigt opraktiskt i en köttätande värld. (Jag: :confused:... :confused:... :)) Och så svårt att se till att man får i sig allt man behöver, jösses vad man måste krångla med matvalet! (Jag: :confused:... O_o... :meh:-:)) Finns ju väldigt få alternativ också, om man inte vill slava i köket i timmar varje dag och göra allt helt från scratch - vegetarisk mat går ju inte att spara rester av, allt måste ätas genast, huvvaligen. (Jag: :crazy:... O_o... :cautious:... ... ... :)) Aldrig kan man äta borta heller! (Jag: *tittar ner på min tallrik i inte-mitt-kök* :meh:... :cautious:... :banghead:... ... ...:angel:) Dessutom kan man ju inte vara vegetarian hela livet, förr eller senare måste man ju ändå äta kött så varför krångla? (Jag: :up: :D :rofl: :laugh: :up:)

Och så höll det på. Mina försök att tala om att nä, jag är faktiskt vegetarian och det är inte ett dugg svårt blev envetet överpratade (på riktigt, han bara höjde rösten och pratade fortare). Hela jäkla tiden vi satt där så fick jag förklarat för mig - av någon som aldrig i sitt liv provat leva som vegetarian - hur det är att vara vegetarian. För det visste han allt om, och jag ingenting. Såklart. Tyvärr har Magdalena Ribbing gjort väldigt tydligt att man inte får döda andras gäster, så jag försökte hålla mig artig (därav alla :)). Men till slut satt jag bara och skrattade åt honom - det fick inte stopp på honom heller! Så nu vet jag: det är hemskt att vara vegetarian. :up:

Vad har ni fått förklarat för er?

Just vegetarian-grejen verkar väldigt provocerande för både män och kvinnor. Vet inte hur många gånger jag blivit ifrågasatt på liknande sätt.

Om jag sitter och äter med lite halvbekant folk börjar inte jag diskutera "ÄTER DU KÖTT?" och pekar mot någon köttbit. Men att peka på min tallrik och dra igång veggiediskussionen är tydligen helt okej.
 
  • Gilla
Reactions: Bri

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 491
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
Senast: cassiopeja
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 322
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp