Människor som ska "rädda" varenda katt de ser

Och om katten blir sjuk eller skadad och katten lider i flera dagar innan den dör var det ju värt det. För den hade ju ett så bra liv att den säkert tröstade sig med det när den låg där med smärtor och ångest...

Det har inte hänt någon av de katter min familj har haft genom åren. Alla har avlivats under kontrollerade former pga ålderssjukdomar.

Alla katter trivs inte som innekatter, ska vi avliva de katterna på en gång då?
 
Det har inte hänt någon av de katter min familj har haft genom åren. Alla har avlivats under kontrollerade former pga ålderssjukdomar.

Alla katter trivs inte som innekatter, ska vi avliva de katterna på en gång då?
Om det inte fungerar att ha ett djur som en kan aktivera och hålla koll på
Då får en ju sluta att avla på dom djuren, det gäller även katter

Ett förbud på utekatter skulle snart få bort den oseriösa "aveln"
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Det har inte hänt någon av de katter min familj har haft genom åren. Alla har avlivats under kontrollerade former pga ålderssjukdomar.

Alla katter trivs inte som innekatter, ska vi avliva de katterna på en gång då?

Alla hundar trivs inte inne, vad gör vi med dem?

Finns väl en mängd lösningar på det problemet som varken innefattar avlivning eller okontrollerad utomhusvistelse.
 
Hund? Fällor? Gift? Råttskrämmor?
Nu har vi tack och lov inte råttor utan möss.
Hund, för stor och kommer inte åt.
Fällor brukar vi ha när vi har mindre bra katt och inte i närheten av så bra som en bra katt.
Gift, nej tack så fruktansvärt vidrigt gift, vi har dock testat och luktar vidrigt när djuren dör i väggen.
Skrämmor har jag lite svårt att hur det bara skulle kunna påverka bara råttor och möss och inte andra djur på gården.

Finns ju alternativet att ha hägn runt ekonomi byggnader men här skulle det bli problem med allemansrätten då många gårdar har stigar ut i skogen bakom gårdarna.
 
Nu har vi tack och lov inte råttor utan möss.
Hund, för stor och kommer inte åt.
Fällor brukar vi ha när vi har mindre bra katt och inte i närheten av så bra som en bra katt.
Gift, nej tack så fruktansvärt vidrigt gift, vi har dock testat och luktar vidrigt när djuren dör i väggen.
Skrämmor har jag lite svårt att hur det bara skulle kunna påverka bara råttor och möss och inte andra djur på gården.

Finns ju alternativet att ha hägn runt ekonomi byggnader men här skulle det bli problem med allemansrätten då många gårdar har stigar ut i skogen bakom gårdarna.

Det finns ju gårdar som inte har katt, hur klarar dom sig? Och en Jack Russel eller DSG är ju inte så mycket större än en katt, så varför skulle sånna vara för stora?
 
Det finns ju gårdar som inte har katt, hur klarar dom sig? Och en Jack Russel eller DSG är ju inte så mycket större än en katt, så varför skulle sånna vara för stora?
Har än inte besökt en mus/rått fri gård som inte har katt men möjligt att det finns.

Tyckte du att hundar och katter kan ta sig fram lika bra? Måste ha träffat riktiga måndags ex till hundar i så fall.
 
Har än inte besökt en mus/rått fri gård som inte har katt men möjligt att det finns.

Tyckte du att hundar och katter kan ta sig fram lika bra? Måste ha träffat riktiga måndags ex till hundar i så fall.

Med tanke på att vissa hundraser är avlade för att ta sig fram i trånga utrymmen, så ja. Råttfria är dom nog inte, men det är inte alla gårdar med katt heller.

Men det handlar ju till syvende och sist om inställning. En katt skaffas för att jaga råttor. Den stängs ut på natten eller när man inte är hemma och får i långt ifrån alla fall ens komma in. Blir den påkörd är det bilistens fel och sen tar man en ny gratiskatt någonstans ifrån. Vaccination och kastrering kostar ofta för mycket, den ska ju ändå bara jaga råttor.
Gårdens hund å andra sidan tas in under natten, liksom när man är på jobbet eller borta. Den får det den behöver i form av vård och omkostnader.
Hunden, människans bästa vän! Katten, människans bästa slitochsläng-pryl!
 
Med tanke på att vissa hundraser är avlade för att ta sig fram i trånga utrymmen, så ja. Råttfria är dom nog inte, men det är inte alla gårdar med katt heller.

Men det handlar ju till syvende och sist om inställning. En katt skaffas för att jaga råttor. Den stängs ut på natten eller när man inte är hemma och får i långt ifrån alla fall ens komma in. Blir den påkörd är det bilistens fel och sen tar man en ny gratiskatt någonstans ifrån. Vaccination och kastrering kostar ofta för mycket, den ska ju ändå bara jaga råttor.
Gårdens hund å andra sidan tas in under natten, liksom när man är på jobbet eller borta. Den får det den behöver i form av vård och omkostnader.
Hunden, människans bästa vän! Katten, människans bästa slitochsläng-pryl!
Fast alltså av alla dem (många, många) gårdar jag har varit på och haft mina hästar. Så är det väldigt sällan jag träffar på katter som inte tas hand om, trots att de bara är gårdskatter. :confused:
Vi pratar kastrerade, vaccineras en gång om året, får mat, man bonar ett isolerat rum som de kan ligga i när det blir kallt. De tas definitivt till veterinären om det behövs och får fästingmedel under den årstiden det behövs.
(Vet de som skaffat "grislampa" för att de ska kunna ligga riktigt varmt.
De flesta tycker det är förlegat att inte kastrera/ ta hand om sina katter.

De flesta jag känner pratar en liten stund med katten om dagen och klappar och kollar över den. :)
 
Med tanke på att vissa hundraser är avlade för att ta sig fram i trånga utrymmen, så ja. Råttfria är dom nog inte, men det är inte alla gårdar med katt heller.

Men det handlar ju till syvende och sist om inställning. En katt skaffas för att jaga råttor. Den stängs ut på natten eller när man inte är hemma och får i långt ifrån alla fall ens komma in. Blir den påkörd är det bilistens fel och sen tar man en ny gratiskatt någonstans ifrån. Vaccination och kastrering kostar ofta för mycket, den ska ju ändå bara jaga råttor.
Gårdens hund å andra sidan tas in under natten, liksom när man är på jobbet eller borta. Den får det den behöver i form av vård och omkostnader.
Hunden, människans bästa vän! Katten, människans bästa slitochsläng-pryl!
Här bor dock både katt och hund ute, helt rätt att mindre läggs på katt än hund rent veterinärt men beror inte på att det är just katt eller hund utan för att katterna här mår dåligare än hundarna under konvalescens vilket alltid tas med i beräkning på djuren.

Dom djuren som inte tas till vet här är hönsen.
 
Med tanke på att vissa hundraser är avlade för att ta sig fram i trånga utrymmen, så ja. Råttfria är dom nog inte, men det är inte alla gårdar med katt heller.

Men det handlar ju till syvende och sist om inställning. En katt skaffas för att jaga råttor. Den stängs ut på natten eller när man inte är hemma och får i långt ifrån alla fall ens komma in. Blir den påkörd är det bilistens fel och sen tar man en ny gratiskatt någonstans ifrån. Vaccination och kastrering kostar ofta för mycket, den ska ju ändå bara jaga råttor.
Gårdens hund å andra sidan tas in under natten, liksom när man är på jobbet eller borta. Den får det den behöver i form av vård och omkostnader.
Hunden, människans bästa vän! Katten, människans bästa slitochsläng-pryl!
Vår katt sover i sängen på natten (eller soffan), är självklart kastrerad, id-märkt (både örontatuerad och chipmärkt) och vaccineras. Får vård, precis som hundarna. Han är självklart också en i familjen.
Tyvärr har många katt som slit- och slängdjur, men säkert lika många har sina katter som familjemedlemmar som får den omvårdnad och vård som behövs om de blir sjuka/skadade. Det vittnar alla patienter på jobbet om.
 
Totalt OT.
ina_dance5.gif
Grattis @nullo-modo !
 
Och om katten blir sjuk eller skadad och katten lider i flera dagar innan den dör var det ju värt det. För den hade ju ett så bra liv att den säkert tröstade sig med det när den låg där med smärtor och ångest...
Fast man kan ju ha gps-halsband på dom, så hittar man dom även om dom inte kan ta sig hem själva. Och även innekatter kan bli sjuka/skada sig och plågas innan deras ägare kommer hem.

Jag själv förespråkar att ha innekatt som får kontrollerad utevistelse för att berika livet (mina har nätad rastgård för det ändamålet). Men jag förstår också t.ex. @athena_arabians som släpper ut sina på gården där hon bor och skulle aldrig ifrågasätta det (lite och långsam trafik, välmående, kastrerade katter som går in och ut som dom behagar, ses till dagligen och får veterinärvård vid behov). Mest troligt skulle även jag ha katt ute om jag bodde på ett sånt ställe, där katten även behövs som musjägare. Hellre ett miljövänligt system där råttorna äts av rovdjur än att använda gift som kan vara farligt för andra djur och människor.

Däremot har jag inte mycket till övers för de som inte bryr sig om sina katter, där dom släpps lösa på farliga platser (centrum, vid högtrafikerade vägar etc), inte får komma till veterinär trots uppenbart behov, fertila katter som förökar sig okontrollerat o.s.v.
Alla människor som har utekatter är inte sånna, man får se till varje specifik situation. Och detsamma gäller såklart även åt andra hållet, alla med innekatt som förespråkar ett sånt liv är inte utekattshatare.
 
@cili: Jag kan tillägga att jag inte släpper ut dem för att jag vill att de ska jaga utan för att de vill gå ut (och de har blivit mer och mer ointresserade av lång utevistelse ju äldre de har blivit). Att de jagar i ladorna är en bonus. När jag har med dem på jobb eller är hos särbon får de inte gå ut. Jag har fått intrycket av att även kastrerade hankatter vandrar mer så därför föredrar jag honor. Fast ena grannens hankatt rör sig knappt från stolen i deras hall! :p Det är kors i taket när han gör en vända här på gården (han är faktiskt kompis med mina, de har aldrig bråkat). Mina katter är dessutom ganska avvaktande till främmande, vore de mer sociala hade jag varit orolig och omprövat om de ska få gå ut.

De har alltid tillgång till skydd när de är ute (tex om det blir dåligt väder under dagen när jag är borta). Givetvis är de kastrerade och ID-märkta (min familj har aldrig haft okastrerade katter ute förutom en vi hade när jag var liten som de medvetet tog en kull på och behöll en kattunge, sedan kastrerades honan och även dottern som behölls).

Händer något med dem får de givetvis vård men peppar, peppar har det inte varit något allvarligare än öronskabb en gång på ena katten.
 
Finns det nu så små gps er som går att följa i realtid?
Vet att det kommer ut en som väger 10g snart men vet inte om det är realtid eller inte på den.

Min katt är liten en på max 3 kg och ha en sänder som väger 30g blir stor på han att ha på 24/7
 
Finns det nu så små gps er som går att följa i realtid?
Vet att det kommer ut en som väger 10g snart men vet inte om det är realtid eller inte på den.

Min katt är liten en på max 3 kg och ha en sänder som väger 30g blir stor på han att ha på 24/7
30 gram är som 1½ vanligt brev i vikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 085
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 086
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
77 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp