Människor som ska "rädda" varenda katt de ser

Det finns många som är beredda att skänka pengar till dessa katters veterinärvård. Vill du veta vilken veterinär som katten som avlivades på Blå är kan jag ge dig namnet. Hen är ökänd.


Det borde vara ett fall för Lst. Man får inte föda upp fler än 2 katter/år utan tillstånd.
Vad spelar namnet på veterinären för roll? :confused:
 
Länsveterinären som fattade avgörandet, veterinären som undersökte och skrev utlåtande eller veterinären som avlivade?
Det är bara namnet på den förstnämnde som står i Länsstyrelsens beslut, så jag blir lite nyfiken. Och ökänd på vilket vis?

Jag är trött, veterinären som kattfolket ville transportera katten till. Inte någon av de på Blå.
 
Jag tycker det är rent bedrövligt att människor släpper ut sina katter vind för våg
Är dom inte rädda om sina djur öht?

Förbjud lösspringande katter på landet och i samhällen
 
Min enda erfarenhet av s.k katthem är när en bekant till mig hittade en övergiven (ja, den var nog faktiskt övergiven, på riktigt) kattunge. Hon la ut en efterlysning på sin privata Facebook och bad om hjälp. Min mamma brukar ta hand om "hitte-djur", framför allt katter som ingen vill ha verkar hamna hos henne, hon har en sån hemma i dagsläget faktiskt. Jag skrev och förklarade att mamma säkert kunde ta den om det krisade, vi kunde stå för vaccinationer och kastration när den dagen kom.

Efter detta var det nån "kattehems-människa" som hoppade in i diskussionen. Kattungen bedömdes vara yngre än 12 veckor och behövde en amma innan den blev leveransklar. Det argumentet köper jag _absolut_, självklart skall djuren omplaceras i vettig ålder!
"Problemet" var bara att vi vidhöll att mamma kunde ta kattungen och ombesörja alla kostnader så fort den var redo för flytt, men då skulle det plötsligt inplaneras hembesök för att mamma skulle godkännas som omplaceringshem, katten skulle kosta pengar och hej och hå. Då backade vi, som mamma sa, hon får vuxna katter "kastade" efter sig och har goda referenser och vi hade erbjudit oss att sköta allt det ekonomiska och praktiska, _innan_ katthemmet blev inblandade, då kändes det inte värt besväret.

Självklart borde katthemmen kunna ta en slant för sina omplaceringar och få sina omkostnader ombesörjda, men här hade vi nog snarare sparat pengar åt dem då de varken behövde ordna vaccinationer, avmaskning eller kastration och vi hade hämtat katten åt dem. Sen ser man snyft-inlägg från katthemmen där de skriver att det är så svårt att hitta omplaceringshem och att omkostnaderna skenar. Undrar varför... :meh:
 
Hund? Fällor? Gift? Råttskrämmor?
Hos grannen, som har barn, katt och hund och därför inte vill använda gift (eftersom råttorna höll till särskilt hos hönsen samt att en av deras förra katter fick i sig råttgift från ett annat ställe i byn och var tvungenatt avlivas) så fungerade inte fällor. Råttorna var för smarta. Råttorna lärde sig även känna igen stegen från en annan granne som sköt dem.
Grannens egna katter gjorde några tappra försök men hade inte riktigt snitsen utan råttorna undkom.
Vår katt lyckas de dock inte undkomma. Senast igår kväll kom han med en råtta.
Grannarna har numera råttor i ladan, men inget problem längre.

Rädd för att vår katt ska bli påkörd? Ja, varje dag, äen om vi bor vid en mindre väg.
Rädd att räven ska ta vår katt? Jodå, har känt den rädslan med.
Kan vi tillgodose vår katts aktivitets - och jaktbehov inne? Nej, han skulle inte alls må bra då.

Med det sagt menar jag inte att vi inte älskar vår katt. Det gör vi, han är en del av familjen. Medveten om riskerna men vet att det här är ett toppenliv för honom ändå.
 
Hund? Fällor? Gift? Råttskrämmor?
Fällor och skrämmor fungerar inte (tillräckligt bra).
Skrämmor är dessutom obehagliga för barn, ungdomar och sannolikt även andra djur än möss/råttor. De går bara att ha i stängda utrymmen där människor inte vistas (t ex köksskåp).
Fällor - ja får man en mus på hundra beten som de snor så ska man vara glad. Burar är bättre - men då måste man passa och kunna avliva snabbt. Och som @hemlig skrev så överlistas även de. Råttor och möss är smarta djur.
Gift är inte att tänka på i bostadshus, speciellt inte om man har barn. Även i stall etc så är gift ett problem eftersom det dabbar andra djur också (t ex hundar). Jag är dessutom osäker på om det är lika effektivt som katt. Oavsett är det ett plågsamt sätt för djuren att dö och - väsentligt - man vet inte var de dör! Inte så kul om det är i en vägg eller i bjälkläget. Eller om en hund, räv eller fågel tar den innan den dött.
Skillnaden mellan katt och de övriga är också att katten ser till att hålla möss och råttor borta från huset, de kommer inte ens in. Gift och fällor bygger på att mössen redan är inne.
Förtydligande: Vi skaffade inte katt för att bli av med mössen (det vara en slump att vi blev med katt). Men det var en mycket positiv bieffekt.
 
Fällor och skrämmor fungerar inte (tillräckligt bra).
Skrämmor är dessutom obehagliga för barn, ungdomar och sannolikt även andra djur än möss/råttor. De går bara att ha i stängda utrymmen där människor inte vistas (t ex köksskåp).
Fällor - ja får man en mus på hundra beten som de snor så ska man vara glad. Burar är bättre - men då måste man passa och kunna avliva snabbt. Och som @hemlig skrev så överlistas även de. Råttor och möss är smarta djur.
Gift är inte att tänka på i bostadshus, speciellt inte om man har barn. Även i stall etc så är gift ett problem eftersom det dabbar andra djur också (t ex hundar). Jag är dessutom osäker på om det är lika effektivt som katt. Oavsett är det ett plågsamt sätt för djuren att dö och - väsentligt - man vet inte var de dör! Inte så kul om det är i en vägg eller i bjälkläget. Eller om en hund, räv eller fågel tar den innan den dött.
Skillnaden mellan katt och de övriga är också att katten ser till att hålla möss och råttor borta från huset, de kommer inte ens in. Gift och fällor bygger på att mössen redan är inne.
Förtydligande: Vi skaffade inte katt för att bli av med mössen (det vara en slump att vi blev med katt). Men det var en mycket positiv bieffekt.

Elektromagnetisk puls?
 
Tror du på allvar att jag inte är medveten om det?
Tycker du det är OK att ta livet av grannarnas katter som får i sig förgiftade möss/råttor?
Det är ju grannens ansvar att se till att katten inte får i sig förgiftade möss. Bli uppäten av räven, påkörd av traktor/bil etc etc

Det finns så många faror ute för katter, jag fattar inte hur det kan vara försvarbart att bara släppa ut dom
Det är vanskötsel och det gör mig fly förbannad när jag ser det:rage:
 
Hos grannen, som har barn, katt och hund och därför inte vill använda gift (eftersom råttorna höll till särskilt hos hönsen samt att en av deras förra katter fick i sig råttgift från ett annat ställe i byn och var tvungenatt avlivas) så fungerade inte fällor. Råttorna var för smarta. Råttorna lärde sig även känna igen stegen från en annan granne som sköt dem.
Grannens egna katter gjorde några tappra försök men hade inte riktigt snitsen utan råttorna undkom.
Vår katt lyckas de dock inte undkomma. Senast igår kväll kom han med en råtta.
Grannarna har numera råttor i ladan, men inget problem längre.

Rädd för att vår katt ska bli påkörd? Ja, varje dag, äen om vi bor vid en mindre väg.
Rädd att räven ska ta vår katt? Jodå, har känt den rädslan med.
Kan vi tillgodose vår katts aktivitets - och jaktbehov inne? Nej, han skulle inte alls må bra då.

Med det sagt menar jag inte att vi inte älskar vår katt. Det gör vi, han är en del av familjen. Medveten om riskerna men vet att det här är ett toppenliv för honom ändå.
Att släppa ut en katt så är inte försvarbart tycker jag
Min York skulle säkert älska att springa lös här på gården komma och gå som hon vill hela dagarna

Tycker du det är försvarbart att släppa ut en liten hund vind för våg, med alla risker som finns, bara för att hon tycker det är kul?
 
Jag ser det exakt likadant med mina utekatter (även om risken för påkörning är minimal med tanke på hur lite trafik det är här). Dör de i förtid av en olycka eller pga räven har de levt ett bra kattliv.

Och om katten blir sjuk eller skadad och katten lider i flera dagar innan den dör var det ju värt det. För den hade ju ett så bra liv att den säkert tröstade sig med det när den låg där med smärtor och ångest...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 095
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 100
Senast: Qelina
·
Övr. Katt Sedan en vecka har jag en inneboende i stallet. Ett stycke katt som aldrig tidigare synts till i byn och inte tillhör någon av de andra...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
77 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp