Bukefalos 28 år!

Måla stallet (bilder)

_Runaway_

Trådstartare
Hjälp mig nu! I sommar ska vi bannemig komma till skott och måla stallet, inne alltså. Ja ute också men där blir det garanterat falurött ;) Nu behöver vi tips på fina färger. Vi kommer att ha/har redan tvådelat, och det lutar åt att bli vitt upptill och på detaljer. På den undre delen är jag sugen på att ha något i grått/grönt tror jag. Gärna olivgrönt, men jag vet inte. Kolla på bilderna och säg vad ni tycker!

boxarna på ena sidan

Andra sidan (gallrena är nedvikta nu)

in i en av boxarna

halva boxen utifrån

inifrån

en av boxarna samt väggen med redskap

Jag vet att någon här visade ett så fint stall som var olivgrönt och vitt, men kan inte hitta det när jag säker efter målade stall.
 
Sv: Måla stallet (bilder)

Här kommer en bild på en del av mitt lilla stall. Jag har målat det i någon olivgrön nyans nertill och upptill är det en matchande mycket mycket ljus grön som upplevs som vit (när man inte jämför med något annat kritvitt). Mina hästar har nu äntligen flyttat in och jag trivs alldeles utmärkt med denna gröna färg!

IMG_001620051120.jpg
 
Sv: Måla stallet (bilder)

:eek: Det var precis dina bilder jag letade efter :D :bow: Tycker ditt stall är så himla fint!
 
Sv: Måla stallet (bilder)

jag skulle hellre ha vart en klatchig(?) färg som står ut lite mera och ger mer ljus.. mörka "militärfärger" drar ner ljuset även om färgen känns ljus..
dock kan man ha mörkare färg i boxarna då det lätt blir skitigt där :)
 
Sv: Måla stallet (bilder)

Tackar så hjärtligt!!!:bow: :bow:

Som du kanske ser om du tittar ut genom fönstret så är det kväll när bilden tas, kanske därför det kan se lite mörkt ut...

Varför jag valde en "mörkare" färg (om man nu ska kalla den mörk) är för att det är så tråkigt när smutsen syns allt för väl. Sen i mitt förra stall så hade jag svart nertill, så jag har det endå ljusare nu än vad jag hade förut!
 
Sv: Måla stallet (bilder)

Jo men jag tycker det är en trevlig färg, och jag tror att den kan passa i vårt stall. ag tror inte den blir för mörk, vi har stort ljusinsläpp och en kort stallgång (6 meter). Ingen lång stallgång som blir märkare och mörkare liksom.
 
Sv: Måla stallet (bilder)

Hej!

Vi har ljusgråa boxar, avarta galler och vita stenväggar. Jättefräscht och fint tycker jag =) Jag föredrar att ha bara en färg på väggarna, då jag tycker tvådelat kapar av och gör att stallet ser mindre ut än vad det i själva verket är.

har tyvärr inga bilder...

Hoppas det blir bra, vad du nu väljer:)
 
Sv: Måla stallet (bilder)

Ja att ha en färg kanske förstorar lite. Men jag tror dessvärre inte att det blir så bra för att vi har två sorters väggar eller vad man säge. nertill någon slags skiva (heter väl nånting avancerat..) och upptill ett anant slags trä, så hur som helst blir det en liten skarv som syns. Men om man har en ganska ljus förg nertill så borde det ändå bli rätt luftigt och stort, känslan alltså.
 
Sv: Måla stallet (bilder)

Boxväggarna ser ut att vara i båtplyfa, alltså de där bruna skivorna. Var noga med valet av färg (inte kulören utan själva innehållet) så att det verkligen fäster på plyfa. Fråga i färghandeln så det blir rätt.

Angående kulörval så tycker jag att grönt och vitt/grått kan vara snyggt, för det lär ju inte bli mörkare än den färg du har nu. Men någonting som jag har lärt mig efter att ha jobbat i diverse olika stall i typ 700 år, är att färgen inte spelar någon roll för fräschheten om man inte håller efter och skrubbar bort smuts emellanåt, samt stryker på ny färg där den gamla blivit skrapats av. Det är otroligt hur fort ett nymålat stall kan börja se slitet och ofräscht ut om det inte hålls efter... :smirk: Jobbade i ett stall med 4 hästar som stod på torv, och jag tror att jag skrubbade väggarna 1-2 gånger per vecka för att hålla fläckar och torvdamm borta. (Varje gång hästarna fått torv på mulen och skrapade av det mot väggarna var det dags att skrubba igen!) Men stallet var skitsnyggt och såg alltid nymålat ut! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Det är dax att måla stallet och jag undrar om ni har lust att dela med er av vilka färgkombinationer ni har i ert stall? Gärna...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 685
Senast: Magnum
·
Anläggning Vi har tegelväggar i hela stallet. Någon gång i världen har det varit sånt där vitt på dem, vad heter det? Sånt där de lade på väggarna...
Svar
8
· Visningar
1 802
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Alltså..... boxarna ska upp i helgen.... och jag har ännu inte kunnat bestämma mig för vad för sorts material jag ska ha i stallet :eek...
Svar
5
· Visningar
1 351
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp