Malen har blivit stor!

Scandi

Trådstartare
Fick en mal av pappa till mitt akvarium, då var han pytteliten och jättesöt. Nu, mer tre år senare är det en rätt stor sak på närmare 25 cm, och växer gör han fortfarande... så nu har jag faktiskt bestämt mig för att stackaren Sayid äntligen ska få flytta hemmifrån!

Både glad och ledsen över att pojken ska flytta, men han kommer helt klart få det bättre hos djuraffären! Har själv ett 54 liter nu liksom, vilket är så sjukt för litet att det finns inte ord :(

Så nu undrar jag lite, folk som köper fiskar i den storleken? De är väl oftast lite kunnigare? Eller? Är orolig för hur han kommer få det frammöver nämligen, även om han knappast kommer få det sämre hos någon än han har det nu i sitt lilla skitakvarium... :/
 
Sv: Malen har blivit stor!

Det är nog en blandning av folk. En del kunniga, men tyvärr blir man inte kunnig bara för att man köper ett stort akvarium. Man hade kanske bara mer plats och pengar.
 
Sv: Malen har blivit stor!

Om det är en Gibbiceps-mal du har, så är de relativt vanliga och inte särskilt effektiva på att äta alger, och få djuraffärer tar in gigant-exemplaren eftersom de är svåra att sälja.
De riktiga mal-fantasterna brukar ha någon av L-malarna, som är ovanligare, och chansen att en sådan köper en Gibbiceps är ganska liten. Om någon köper den är det antagligen för att den "ser lite häftig ut". De flesta inser dock att den kräver lite plats, så förhoppningsvis kommer han till någon som har ett stort akvarium och tar hand om honom bra, även om de inte kan så mycket.
 
Sv: Malen har blivit stor!

Min är en L023, Pterygoplichthys pardalis, men det är väl samma sak där, äter dåligt med alger och är vanliga.
Djuraffären jag tänkte lämna min till sa att de faktiskt går åt rätt snabbt och tog gärna emot honom iallafall.
Men bra att du tror att han kommer få bra med plats hos sina nya ägare iallafall, det är viktigt för mig, ha ihjäl honom lär de ju knappast lyckas med efter allt han varit med om hos mig :'S

Med lite tur kankse han till och med får stanna i djuraffären, ihihihi...
 
Sv: Malen har blivit stor!

Nä det är sant :/
Jag tänkte att många köper små akvarium (såsom jag gjorde) runt 50-100 liter till att börja med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 050
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp