mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

Du är inte gnällig, du pyser! Man måste få pysa ut om det som är jobbigt annars funkar verkligen ingenting alls.

Hur har ni det med släktingar? Mormor/farmor/syskon som kan sova hos er och hjälpa till? Eller om du kan ta med dottern och lämpa över henne hos nån som går på promenad med henne så du får sova själv på dagen? Jag tror att du behöver ett tyst hus att sova i, så att du kan stänga av alla varningstentakler, släppa allt ansvar och bara sova. Det är jätteviktigt! Och det är rätt självklart att du inte orkar vara den skojiga mamman hela tiden. Det tar massor ev energi att upprätthålla humöret.

Jag hoppas ändå att din sambo förstår vad som är viktigast i hans liv. Inget utanför familjen kan någonsin vara viktigare än din och dotterns hälsa. Det måste tydligen bankas in i huvudet på honom.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Jag gråter också en liten skvätt ibland när det blir för mycket, ffa med sömnen. Man stör ju kroppens insomningsmekanismer om om man gång på gång blir störd precis när man fallit till ro och ska somna. Du som har ett barn kanske kan försöka följa ditt barn ännu mer när det är så här. Så förstår sambon att han inte får träffa dig så mycket om han inte hjälper till.

*Delvis Kl*Min plutt har de senaste dagarna vaknat vid 22, strax innan jag varit på väg till sängs. Efter en stunds egentid med mamma och pappa har han gått och somna igen. Igår var han dock vaken till midnatt och var så arg över att få vara i sängen att jag fick gå upp med honom. Han sover alltså i min säng så han är inte ensam. Hade ingen storebror och pappa sovit i rummet intill hade jag inte tagit upp honom men jag kan ju inte väcka de och grannarna. Jag har svårt satt få honom att somna. Han använder varken napp, ammar eller snutte. Han vaknade före 7 i morse och tog 2,5 timmar att få att vila i förmiddags. Jjag tänker att det är fullmåne och att det är en period som går över. Jag har önskat sovmorgon i present när jag fyller år. De är svårt att få till då pappan måste gå hemifrån med. Honom för att inte väcka mig och då måste även storebror med för vaknar han en halvtimme senare måste jag ändå gå.upp. På det sättet saknar jag att ha hus. Men snart kan han nog sova hos mormor.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Nu funderar jag på dagis-start. Jag ska läsa sista terminen på sjukgymnast nu till våren, börjar i januari. Har vänner och föräldrar som ställer upp och hänger med Lo men har ju också planerat och sökt dagisplats. I början på terminen har jag rätt lite obligatorisk tid på skolan och mycket egenarbete och räknar nog med att Lo inte ska behöva vara på dagis så långa dagar men från och med mars går jag på en 8 veckor lång praktik och då är det heltid som gäller. Kan nog fortfarande pussla ihop det med vänner och föräldrar, som hänger med henne en del tid så hon inte behöver vara på dagis 7-16 varje dag men det blir iallafall längre dagisdagar då...

Men min fundering till er är mer, finns det sånt vi borde "öva" på inför dagisstarten? så hon är förberedd?
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Hej!
Det mesta behöver ju inte övas i förväg vid förskolan utan löser sig vid inskolningen. Det som kan vara bra att tänka på är att era mat- och sovtider stämmer överens med förskolans. De flesta förskolor har frukost 8, frukt och samling 9.30, lunch 11.30 och därefter vila. Vissa förskolor tillåter vila på förmiddagen för de som måste det och andra inte. Kolla detta innan och försök att anpassa era rutiner så att de passar med förskolans. Annars brukar allt lösa sig då barnet gör som de andra barnen. Lycka till!
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

*kl*

Nu har släkten börjat efterfråga önskelistor till födelsedag och jul, är det fler som börjat få önskemål om såna? Tycker det är jättesvårt att komma på nåt... Det ska fördelas ut på mor- och farföräldrar (som gärna köper mycket och dyrt) och två fastrar (billigare).

Såhär ser det ut såhär långt:

- bobbycar
- pulka
- docka från IKEA (där de som finns i tre hudtoner, lillan är tokig i dem)
- sängkläder
- pyjamasar
- sandlådesaker

Det är allt vi har kommit på... Eftersom födelsedag och jul blir samma säsong så försöker vi att tänka lite framåt också, vad hon kan tänkas vilja ha till sommaren. I prylväg då, kläder vet man ju inte hur mycket hon växer tills dess.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Kl.
Ett tag sedan man var här.
En fråga ang jobb, har hittat ett helg jobb som jag logiskt skulle kunna ta då tösen kan vara hemma med sin pappa och extra pengar skulle ju inte skada direkt, men vet ni om man kan göra det eller måste jag kolla med mitt jobb om jag får jobba någon annanstans? Funderar på att ringa och kolla med F-kassan med
Är det någon utav er som har koll på detta?
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Helt säker på att du måste meddela F-kassan men om du måste meddela ditt andra jobb vet jag inte...
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

En liten uppdatering från oss...
:love: Idag fyller Vidar 1 år! :love:
Han går för fullt och har även börjat intressera sig för vad saker "heter". Pekar på allt och säger "ädä?" Han gillar att dansa också ser sjukt kul ut :D
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Min lilla kille blev ett år igår! Han går också, sedan ca 2 månader tillbaka. Helst småspringer han! För tillfället är det mesta "vov, vov, vov" & "brum, brum, brum" - hundar och bilar tycks vara de stora intressena. Det är även mycket pekande & "titta" & "dääär".
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

*kl*

Vår tjej har passerat 13 månader! Hon går en del men tar till "fyrbensdrift" när det är bråttom. Men en fördel med att gå är att man kan bära saker, så hon bär mer eller mindre konstant omkring grejer.

Och när hon inte bär saker så pratar och pekar hon. Tatt (katt) och vovvov (hund) är stora favoriter, liksom essst (häst), titt-ti (tiger) och nininänä (lite välling). Titta används flitigt liksom oooooj och (t)ack ack. Senaste veckan har hon börjat peka på foton på sig själv och säga iiiija (Mira?). Hon älskar för övrigt att se sig själv på film :D

Andra saker hon gillar är leksaksspisen som man kan stoppa saker i ugnen på (tror ni jag skrattade när jag hittade Mumin-trollet där!?), sin Bobby-car och att åka pulka.

Hon är en liten plutt på 72 cm och 7910 gram vid 12 månader och 3 veckor.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Så kul nu när de är så med liksom. Vidar säger inte så många ord men ljud som "ä dä" och "a!" i olika tonfall verkar betyda olika saker... Han far omkring desto mer. Klossar i tvättmaskinen hör till vardagen och han gillar att lägga leksaker i en skål en och en och sen hälla ut alla och börja om... Bildarböcker är kul också, han kommer och "visar" dem ofta och vill att man ska "läsa" dem för honom :)
Har börjat jobba nu så han är hemma med sin pappa. Ibland tyckte jag det var lite jobbigt att vara hemma men nu saknar jag det. Men han har blivit otroligt pappig så tillfället att byta var ju optimalt :)
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Hejsan
Tråden verkar ha dött ut men jag hoppas ändå på något svar...
Tänkte höra hur ni som både föräldrar och hästmänniskor och heltidsarbetande gör för att få ihop/synka mattider. Vidar har ju fått sina tider nu när vi hela tiden har varit en hemma. Men nu i augusti börjar han dagis och både jag och mannen går tillbaks till heltid och så har jag ju min häst att sköta (uppstallad 10 min härifrån med bil). Tänkte ju främst på middagen. Vidar har ju vant sig vid att äta middag kl 18 men jag och mannen äter vid 20-20.30 när jag i regel kommer hem ifrån stallet och V sover. Känns tråkigt att inte äta samtidigt nu när han faktiskt äter den mesta "vuxenmaten". Men hur i all världen får man ihop det?? :confused:
Hämta på dagis 16.30, laga mat, äta middag och sen drar jag till stallet vid 19? Hemma vid 22? Kul - NOT :cry:.
Hämta på dagis, mellanmål, stallet, hemma vid 20, alla äter middag då och plutt jättesent i säng? Kul - NOT inte det heller :cry:
Hur f-n får man ihop det...??? :confused::crazy:
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Nu har jag ju inte häst längre, däremot jobbar både jag och sambon oregelbundna tider plus att det ska passas in hundträning och medryttarhäst. Men oftast äter Mira middag runt 17-17.30, tillsammans med någon av oss, vissa dagar till och med oss båda :D
Har vi lite kort om tid ser vi till att det finns något snabblagat hemma.
Jag skulle nog köra på ert första alternativ, men försöka pressa tiden både för matlagning och åtminstone vissa kvällar försöka vara mer effektiv i stallet.
 
Sv: mammor vinter 2010/2011

Jo det känns väl vettigast. Det gäller ju egentligen bara 2-3 vardagar i veckan då jag har medryttare 2-3 vardagar. Så det kanske inte är katastrof om man kör färdiglagat eller inte äter alla tillsammans de dagar det gäller... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 850
Senast: Saeta
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 815
Senast: Mirre
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 210
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 417
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp