Män som försörjer kvinnor?

Vi funderade på om det var så att de där männen hade någon sorts tillfredsställelse i att inte ha en jämbördig disskussionspartner i hemmet.

Egen erfarenhet: Det är fruktansvärt effektivt att plugga långa utbildningar eller doktorera om man vill skrämma bort "intresserade" män. Märker jättestor skillnad på mäns reaktioner beroende på om jag säger att "jag jobbar med ditt och datt" (extrajobb) eller "jag pluggar en 5-årig utbildning". När jag pratar om mitt jobb är det ingen big deal men om jag nämner mina studier försvinner de flesta som en avlöning.
 
Egen erfarenhet: Det är fruktansvärt effektivt att plugga långa utbildningar eller doktorera om man vill skrämma bort "intresserade" män. Märker jättestor skillnad på mäns reaktioner beroende på om jag säger att "jag jobbar med ditt och datt" (extrajobb) eller "jag pluggar en 5-årig utbildning". När jag pratar om mitt jobb är det ingen big deal men om jag nämner mina studier försvinner de flesta som en avlöning.
En bukefalist har ju vittnat om att det - i dejtingsituationer - varit bättre att säga att hen jobbar i vården än att berätta vilken utbildning och befattning hen verkligen har.

I min ungdom var det ett effektivt sätt att skrämma bort efterhängsna slem genom att berätta att jag jobbade som som ombudsman.

Jag hade väl hoppats att det skulle ändrats men kanske är det likadant fortfarande?

Ser jag mig omkring så är det en oproportionerligt stor andel ensamma högutbildade och högpresterande kvinnor. De är inte singlar för att de vill det utan för att män tydligen inte vågar/vill närma sig starka kapabla kvinnor. :(
 
Egen erfarenhet: Det är fruktansvärt effektivt att plugga långa utbildningar eller doktorera om man vill skrämma bort "intresserade" män. Märker jättestor skillnad på mäns reaktioner beroende på om jag säger att "jag jobbar med ditt och datt" (extrajobb) eller "jag pluggar en 5-årig utbildning". När jag pratar om mitt jobb är det ingen big deal men om jag nämner mina studier försvinner de flesta som en avlöning.
Märkte liknande när jag pluggade, och då ändå rörde mig i universitetskretsar. De jag träffade var märkbart mer intresserade om jag berättade att jag pluggade franska (gjorde det extra på kvällarna ett kort tag) jämfört om jag berättade att jag läste fysikprogrammet (vilket var mitt huvudämne).
 
@tanten Nej det har inte ändrats utan är likadant nu. Brukar också skrämma bort efterhängsna män på krogen med min utbildning. Ett NEJ FÖR FAN hörsammas ej men ett hotfullt intellekt funkar varje gång! :up:

Men det där med män och starka kvinnor är ju klassiskt. Skitmånga män säger att de vill ha "starka kvinnor" men ärligt talat ser jag det som en stor varningssignal. De som säger så vill ofta ha motsatsen.
 
Men det där med män och starka kvinnor är ju klassiskt. Skitmånga män säger att de vill ha "starka kvinnor" men ärligt talat ser jag det som en stor varningssignal. De som säger så vill ofta ha motsatsen.
För att fortsätta på det trista temat så jag själv märkt att en del män (i min närhet) säger att de verkligen gillar starka kvinnor. Men när de sedan möter en stark kvinna så skaver det. Det var inte lika kul som de hade föreställt sig.
 
Fakta från SCB 2014 som ger tecken på intresse för intellektuella aktiviteter: Kvinnor har en större andel högutbildade än män både bland in- och utrikes födda.
= Ett starkt bevis på de patriarkala strukturer som råder i samhället.
 
I min omgivning kryllar det av intellektuella och intelligenta kvinnor.
Jag sällar mig dock inte till den skalan även om jag väl kan följa diskussionerna. Vi pratar samhällsstrukturer, arbetsmarknad, kulturyttringar, bostadsmarknad, intressen - allt från trädgård till tv-spel. Kan väl kanske bero på att jag i mitt yrke ofta hamnar i samverkan med kulturfolket och att de flesta av mina yngre kvinnliga fritidsledarkollegor är mycket genusmedvetna och pålästa.
75% av de medelålders männen runt mitt jobb kan dock som mest prata initierat om idrottsresultat och musik. Gäsp! Dom yngre ger mig lite hopp dock.
 
För att fortsätta på det trista temat så jag själv märkt att en del män (i min närhet) säger att de verkligen gillar starka kvinnor. Men när de sedan möter en stark kvinna så skaver det. Det var inte lika kul som de hade föreställt sig.
Ja, det där är ett intressant fenomen! Vad de männen överhuvudtaget menar med uttrycket "starka kvinnor" är väldigt oklart. De menar i alla fall något helt annat än vad jag skulle mena.
 
Ja, det där är ett intressant fenomen! Vad de männen överhuvudtaget menar med uttrycket "starka kvinnor" är väldigt oklart. De menar i alla fall något helt annat än vad jag skulle mena.

Lite samma tema som män som hävdar att de "älskar kvinnor". Det innebär ofta ett objektifierande och piedestalsättande som effektivt omöjliggör ett riktigt möte. Kärlek är det sista jag skulle kalla det.
 
Märkte liknande när jag pluggade, och då ändå rörde mig i universitetskretsar. De jag träffade var märkbart mer intresserade om jag berättade att jag pluggade franska (gjorde det extra på kvällarna ett kort tag) jämfört om jag berättade att jag läste fysikprogrammet (vilket var mitt huvudämne).
Det har väl sin naturliga förklaring i att de flesta inte kan något alls om fysik, knappt ens vet vad det handlar om och skulle det mot förmodan vara någon som är insatt är det knappast ett ämne man har lust att prata om på en bjudning, franska däremot kan nog de allra flesta hitta flera saker de kan konversera om.
 
Egen erfarenhet: Det är fruktansvärt effektivt att plugga långa utbildningar eller doktorera om man vill skrämma bort "intresserade" män. Märker jättestor skillnad på mäns reaktioner beroende på om jag säger att "jag jobbar med ditt och datt" (extrajobb) eller "jag pluggar en 5-årig utbildning". När jag pratar om mitt jobb är det ingen big deal men om jag nämner mina studier försvinner de flesta som en avlöning.

Om det du säger stämmer, så är den troligaste förklaringen snarast att de tror att kvinnan ifråga inte är intresserad av någon som inte har en akademisk utbildning. Jag tror det togs upp innan i tråden att kvinnor med hög utbildning i större utsträckning väljer män med motsvarande än vad män gör. Varför kan man fråga sig? En hypotes är att de ser ned på män utan utbildning och jag tycker faktiskt man ser det skymta fram i några inlägg här också.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 924
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 522
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp