Män som försörjer kvinnor?

Ang varför det inte är lika vanligt med det omvända..
Det finns nog en hel hög kvinnor som försörjer män, men det blir troligen lute annorlunda.
Kvinnor "ska" ju vara generösa, omhändertagande och givmilda. Jag tror inte att de lika ofta agerar ut i bitterhet efter att relationen slutat. Och kanske inte heller ställer samma krav på männen som blir försörjda?
Hur många av dessa män är sk hemmamän inkl hårt arbete m hus och barn? Och hur många lämnar en stor del av arbetet till kvinnan även fast atg hon står för hela inkomsten?

Jag vet inte, vet du? Vet du hur och varför det görs på det sätt som det görs?
 
Jag vet inte, vet du? Vet du hur och varför det görs på det sätt som det görs?
Jag har inte statistik nej men jag har en tydlig uppfattning i frågan iaf. Jag TROR att det är vanligare att kvinnor som blir försörjda också sköter all markservice än att män som blir försörjde gör det. Jag tror att det finns en andel kvinnor som både står för försörjning OCH sköter barn och hem medans männen typ.. kollar på fotboll?
 
Men det är väl samma sak?
Han var hemma och skötte allt medan jag var den som åkte till ett arbete.
Jag behövde dock inte försörja honom då han hade egna inkomster.
Fast jag skrev ju om män som blir försörjda/kvinnor som försörjer män. Och jag har aldrig påstått att alla dessa män/kvinnor beter sig lika, självklart finns variationer.
 
Är inte en grej lite det att sålänge relationen håller så är det helt okej för mannen att stå för allt och få allt servat mm. Men sen när det tar slut och det ska delas på, då är det inte lika kul längre. Speciellt inte om frun hittat en ny (kanske ännu bättre hemska tanke) och alltså ska gå därifrån med hälften av HANS (deras) pengar/egendom + en bättre/annan man.

Lite som att man tex startar ett företag, medan det fortfarande finns potential är det kul att pumpa in pengar, när det avvecklas/går i konkurs, då är det nog inte lika kul längre och det känns nog rätt surt att ha satsat på fel häst.
 
Fast jag skrev ju om män som blir försörjda/kvinnor som försörjer män
Men det var samtidigt den patriarkala strukturen fast omvänt.
Vi bodde då i mitt hus, på min gård och han betalade inget för det men handlade maten till oss alla för sina pengar.

(Vi turas om med att göra olika saker.)
 
Jag har inte statistik nej men jag har en tydlig uppfattning i frågan iaf. Jag TROR att det är vanligare att kvinnor som blir försörjda också sköter all markservice än att män som blir försörjde gör det. Jag tror att det finns en andel kvinnor som både står för försörjning OCH sköter barn och hem medans männen typ.. kollar på fotboll?
Jag tror inte att det är lika vanligt att kvinnor försörjer män. Jag tror att det är mycket vanligare att en kvinna som blir försörjd av en man är en kvinna helt utan utbildning eller större karriärsmöjligheter eller ambitioner än män som blir försörjda.

Dvs det är mycket vanligare att den rika mannen försörjer kassörskan från ica än att den rika kvinnan försörjer kassören från ica.

Oavsett vilket som är vanligast så är det trots allt mellan två vuxna människor och förhoppningsvis utan tvång.
 
Jag tror att det är mycket vanligare att en kvinna som blir försörjd av en man är en kvinna helt utan utbildning eller större karriärsmöjligheter eller ambitioner än män som blir försörjda.
Ja så är det nog.
Min sambo har en betydligt bättre utbildning än vad jag har, men han ville vara hemma så då fick han det.
Jag ville jobba och fick då göra det.
Alla glada och nöjda.
 
Jag har också haft hemmaman, väldigt nice. Alla män jag levt med har varit stjärnor i köket o därmed stått för all matlagning.
 
Jag tror inte att det är lika vanligt att kvinnor försörjer män. Jag tror att det är mycket vanligare att en kvinna som blir försörjd av en man är en kvinna helt utan utbildning eller större karriärsmöjligheter eller ambitioner än män som blir försörjda.

Dvs det är mycket vanligare att den rika mannen försörjer kassörskan från ica än att den rika kvinnan försörjer kassören från ica.

Oavsett vilket som är vanligast så är det trots allt mellan två vuxna människor och förhoppningsvis utan tvång.
Liten utvikning.

jag känner flera män - för många för att det ska kännas som en tillfällighet - som är välutbildade och välbetalda och som är tillsammans med vackra men inte lika välutbildade kvinnor. Kvinnor som dessutom står för all markservice.

Kamratgänget diskuterade det mer än en gäng. Vad dessa briljanta personer kunde ha gemensamt med de kvinnorna. De samtal vi observerade var dessutom helt andra än de vi normalt förde i kamratkretsen. Samtalet med kvinnan var ...enklare, inte lika djuplodande. Vi funderade på om det var så att de där männen hade någon sorts tillfredsställelse i att inte ha en jämbördig disskussionspartner i hemmet.
 
Liten utvikning.

jag känner flera män - för många för att det ska kännas som en tillfällighet - som är välutbildade och välbetalda och som är tillsammans med vackra men inte lika välutbildade kvinnor. Kvinnor som dessutom står för all markservice.

Kamratgänget diskuterade det mer än en gäng. Vad dessa briljanta personer kunde ha gemensamt med de kvinnorna. De samtal vi observerade var dessutom helt andra än de vi normalt förde i kamratkretsen. Samtalet med kvinnan var ...enklare, inte lika djuplodande. Vi funderade på om det var så att de där männen hade någon sorts tillfredsställelse i att inte ha en jämbördig disskussionspartner i hemmet.

Samma tillfredställelse gäller väl isf för kvinnorna? Vad har kvinnorna gemensamt med mannen?
 
Liten utvikning.

jag känner flera män - för många för att det ska kännas som en tillfällighet - som är välutbildade och välbetalda och som är tillsammans med vackra men inte lika välutbildade kvinnor. Kvinnor som dessutom står för all markservice.

Kamratgänget diskuterade det mer än en gäng. Vad dessa briljanta personer kunde ha gemensamt med de kvinnorna. De samtal vi observerade var dessutom helt andra än de vi normalt förde i kamratkretsen. Samtalet med kvinnan var ...enklare, inte lika djuplodande. Vi funderade på om det var så att de där männen hade någon sorts tillfredsställelse i att inte ha en jämbördig disskussionspartner i hemmet.

Det där har jag också funderat på ibland. Det är väl samma visa som vanligt, de här männen ser inte kvinnor (åtminstone inte deras partner) som människor, vänner, utan som just Kvinnor, nåt som man ska ha. Kvinnan är ingen samtalspartner i djupa diskussioner utan nån man delar huset med, som fixar med mat och som man ligger med ibland och skaffar barn med - allt det där praktiska och jordnära. Hon varken behöver eller bör ha nåt intressant att säga. Samtal har man med andra, företrädesvis män.
 
Det där har jag också funderat på ibland. Det är väl samma visa som vanligt, de här männen ser inte kvinnor (åtminstone inte deras partner) som människor, vänner, utan som just Kvinnor, nåt som man ska ha. Kvinnan är ingen samtalspartner i djupa diskussioner utan nån man delar huset med, som fixar med mat och som man ligger med ibland och skaffar barn med - allt det där praktiska och jordnära. Hon varken behöver eller bör ha nåt intressant att säga. Samtal har man med andra, företrädesvis män.
Det är bra att ni bygger patriarkatet åt männen! Det kanske inte är så konstigt att männen oftast inte hittar nycklar till huset som patriarkatet byggde när byggherren(kvinnan) är en annan!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 931
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 535
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp