Män som försörjer kvinnor?

Då blir det två följdfrågor för mig. Varför förutsätter du att männen ser ner på kvinnorna? Hur kommer det sig att kvinnor oftare lyckas bli ihop med män som man beundrar?
Mitt material är litet. Men de män jag känt har haft en rätt beskyddande attityd mot sina partners. Som att de inte begriper bättre och behöver hjälp... Den svaga kvinnan. Inte den jämbördiga.

Och jag tror att det handlar om smicker och just beundran. Om någon som är i en högre liga än man själv visar stort intresse så är det lätt att bli smickrad och - förstås - kär.

Men som sagt - mitt material är litet . Om än väldigt samstämmigt.
 
När man sitter och bestämmer åt andra vad dessa gör och varför så är det inte så svårt att få en teori att stämma.

Jag bestämmer ingenting åt nån annan. Jag har dragit en slutsats av beteende jag ser omkring mig som jag presenterade på ett raljerande sätt. Om jag har rätt vet varken du eller jag. Har du nån annan teori för att förklara fenomenet så kan du ju presentera den?
 
Jag kan tänka att det är lättare att leva med någon man beundrar än att leva med någon man ser ner på?
Ser ned på? Då var de knappast så briljanta som du uppfattade dem.

Och var fick du det ifrån, att de såg ned på sina fruar? Låter ju helt sjukt.
 
Ser ned på? Då var de knappast så briljanta som du uppfattade dem.

Och var fick du det ifrån, att de såg ned på sina fruar? Låter ju helt sjukt.
För att det är ramverket man väljer, då passar allt ihop i bilden om hur maktbalansen är. Beroende på hur man väljer att spinna sina gissningar så kan man få dessa att passa in i en viss bild av verkligheten.
 
Mitt material är litet. Men de män jag känt har haft en rätt beskyddande attityd mot sina partners. Som att de inte begriper bättre och behöver hjälp... Den svaga kvinnan. Inte den jämbördiga.

Och jag tror att det handlar om smicker och just beundran. Om någon som är i en högre liga än man själv visar stort intresse så är det lätt att bli smickrad och - förstås - kär.

Men som sagt - mitt material är litet . Om än väldigt samstämmigt.

Jag kan känna igen mig själv i det. Dock ska jag vara ärlig och medge att jag ser ner på de flesta kvinnor rent intellektuellt. Intellektuella kvinnor är extremt ovanligt.
 
Mina tankar utifrån både egen erfarenhet och personer jag ser i min omgivning:

Männen är gärna "generösa" när man lever tillsammans, sålänge de får ut något av överenskommelsen. Jag skriver "generösa" eftersom de faktiskt verkar tycka att de ger något fantastiskt till den stackars kvinnan som slavar i hemmet samtidigt som det här ofta är en ytterst ytlig givmildhet. Det är liksom inte genuint, utan ligger på ytan som en del i en fasad. I de här kretsarna brukar just fasaden vara jätteviktig. Man verkar på allvar tro att man ger något stort och viktigt till kvinnan eftersom hon får bo i hans fina hus (eller på hans fina gård), köra hans fina bil osv. Det är inget man pratar högt om, men det ligger liksom där mellan raderna.
Mannen har noll respekt för kvinnan som individ, jämställdheten ligger typ 500 år bakåt i dessa relationer. Han har heller ingen respekt för det oavlönade arbetet hon bedriver hemma, det är liksom bara något som ska ske. Typ som tack för att hon får lov att bo i det fina huset och köra den fina bilen. Sålänge allt går bra mellan dem skulle han säkert kunna uttrycka en ytlig tacksamhet för att hon tar hand om hem och barn medan han håller på med karriären, men även här är det ytterst ytligt. Det är liksom bara så det ska vara.
När det väl tar slut så har mannen (i sitt egna förvridna sinne) gett kvinnan såååå mycket, och han har inte fått något tillbaka. Han har försörjt henne, och nu är hon i hans värld typ skyldig honom pengar för alla år tillsammans.
Som sagt, allt jobb hon har lagt ner på hem och barn räknas liksom inte i slutändan. Det förväntas av henne eftersom hon är kvinna bara.

Det här är ju ingenting som någon skulle yppa högt mer än mellan stängda dörrar, men min erfarenhet är att det kommer fram om man gräver lite. Människosynen är kass i grunden.

Jag har levt med en lantbrukare och har många vänner i den "kulturen", och där lever ju fortfarande mkt av detta kvar. Tyvärr.
Exakt så hade min vän det. Fast han är bilmekaniker, inte bonde. Hennes uppvaknande blev brutalt. Hon insåg att allt hon gjort i 25 år var inte värt ett piss för honom och att han såg ner på henne något fruktansvärt.
 
Exakt så hade min vän det. Fast han är bilmekaniker, inte bonde. Hennes uppvaknande blev brutalt. Hon insåg att allt hon gjort i 25 år var inte värt ett piss för honom och att han såg ner på henne något fruktansvärt.
Och hon hade hela tiden lönearbetat men i låglönejobb. När sanningen gick upp för henne och hon sa till honom att nu fick han ta sig i kragen och respektera henne och vad hon ville så sa han att hon aldrig skulle klara sig utan honom. Tji fick han.
 
Lantbrukare gör karriär?

En källa till missförstånd är att många inte inser hur mycket arbete som kan ligga bakom en gård, ofta flera generationers slit och strävanden, och det är klart att den har en central betydelse i en lantbrukares liv.
 
Jag kan känna igen mig själv i det. Dock ska jag vara ärlig och medge att jag ser ner på de flesta kvinnor rent intellektuellt. Intellektuella kvinnor är extremt ovanligt.

Konstig tanke att se ner på någon öht där man själv anser vissa andra ha mindre bra intellekt än man själv har.... :cautious:
...btw...jag har förstått att du inte heller var så smart som du trodde:laugh:....du kanske saknar insikt om både dig själv o andra?;):meh:
 
Jag kan känna igen mig själv i det. Dock ska jag vara ärlig och medge att jag ser ner på de flesta kvinnor rent intellektuellt. Intellektuella kvinnor är extremt ovanligt.
Forskare har bevisat att det är jättevanligt att män tror att dom är bättre än vad dom egentligen är så det finns många män med samma problem som du har! :) Hybris gör att män oftare drunknar och att män överskattar sin körförmåga, att män tror att dom springer snabbare än vad dom gör, att män tror att dom är smartare än vad dom är och överskattar sin intelligens på tester och så vidare och så vidare --> manlig hybris är jättevanligt på alla möjliga områden!! Men det går kanske få hjälp om du söker och sök hjälp för sexismen också för den hänger mycket troligt ihop med hybrisen :up:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Myrten
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 931
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 535
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp