Mankhöjd i USA????

M

Malin76

Jag har seta och titta på hästar i USA men jag har ingen aning om vad deras mått är!!! Är det någon som kan hjälpa mig? Hur mycket är en hh (hands)? Hur hög är en häst som är 15hh? Hjälp mig, snälla!!
 
Sv: Mankhöjd i USA????

Hur mycket är en hh (hands)? Hur hög är en häst som är 15hh?

Det är samma måttsystem i England. 1hh=4inches 1inch=2,54cm
15hh = 15x4 inches=60x2,54=152,4cm. nästa mått blir 15,1hh vilket blir 155 cm så det är ju ett mindre exakt mått än våra cm eftersom man inte säger att hästen är 15,05hh utan i hela inches, så det kan nog skilja några cm på 2 hästar som båda beskrivs som 15hh beroende på om man avrundat upp eller ner;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
679
Senast: Flixon
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 345
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 258
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 976
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp