Bukefalos 28 år!

mankhöjd!

V

ValsVind

Viste inte vart jag skulle lägga dena men det belv att jag la den här. Jag har hört att om man sträcker ut armen över hästens mankhöjd skall armen vara rakt fram och vila mot hästens manke. Armen skall alltså inte vara lite ner eller lite upp utan rak. Är det någon som sa så till mig. Jag tror inte själv på det men är det så här man gör? Eller hur skall man kolla det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mankhöjd!

Har också hört detta en gång för länge sen.. Men om det skulle vara så får man endast rida små hästar ;)
 
Sv: mankhöjd!

Kanske har man sagt så förr, men jag tycker att man kan rida på häst av valfri storlek, så länge det känns okej och hästen inte är alltför taning (om den är "för liten") eller för stor och stark (om den är "för stor".)
 
Sv: mankhöjd!

Det är ens ridkunskaper som avgör vilka hästar man kan rida, inte storlek på vare sig häst eller ryttare.
 
Sv: mankhöjd!

Det finns de som menar att hästens mankhöjd ska vara tio centimeter lägre än din egen längd, då blir proportionerna rätt.

Immer
 
Sv: mankhöjd!

Min hästs mankhöjd är just nu ca 3 cm mindre än vad jag är lång (men fortfarande är hon högare bak) och det tycker jag är rätt lagom :p
 
Sv: mankhöjd!

Jag och mitt sto är lika höga, men hon känns jättestor :cool:

F ö tror jag inte att det handlar så mycket om mankhöjden, jag har suttit på 175-hästar som jag upplevde som små och 150-hästar som kändes jättestora.

Immer
 
Sv: mankhöjd!

vad mennar du med det?

tar mej friheten att svara :angel:

antagligen att det är små hästar som vuxna ofta rider på... man får vara bra lång för att ha armen rakt ut på manken på en häst som är 160 ;)
 
Sv: mankhöjd!

min hästs mankhöjd är ca 1-2 cm lägre än vad jag är. han känns nästan liten ibland:p men är alldeles lagom:D

däremot om jag rider mammas häst så blir mankhöjden ca 7-8 cm högre än vad jag är lång och jag tycker att jag passa bra på han också även om jag ser liten ut. så om det skulle stämma det där med armen så skulle han väl vara ca en halv meter för stor för mig:p
 
Sv: mankhöjd!

Viste inte vart jag skulle lägga dena men det belv att jag la den här. Jag har hört att om man sträcker ut armen över hästens mankhöjd skall armen vara rakt fram och vila mot hästens manke. Armen skall alltså inte vara lite ner eller lite upp utan rak. Är det någon som sa så till mig. Jag tror inte själv på det men är det så här man gör? Eller hur skall man kolla det?

Det där försökte alla tuta i mig när jag var liten. Det var det enda dom tjatade om eftersom jag var knappt 1.60 och min häst var en stor bruksnordis på 1.66. Alla utom jag tyckte att hon var för stor :p Jag hade inga som helst problem att hantera henne
 
Sv: mankhöjd!

Det har jag hört som nedre mått.

kan vara bra att ha att dra till med när ponnytjejerna envist försöker rida för små hästar.:p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
410
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
327
· Visningar
44 497
Senast: Tranan
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 865
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp