Bukefalos 28 år!

Mår ridskole hästar bra eller?

:eek: Den där ridskolan ska du omgående anmäla till djurskyddsnämnden i din kommun.
I övrigt är det som andra säger här också - det finns bra och det finns dåliga ridskolor precis som det finns bra och dåliga privatstall. Fördelen med ridskola är uppenbar - här kan man inte fuska med djurhantering som det gör i privatstall. Och inte minst måste man tänka på de tusentals ungar som inte har råd att ha egen häst, vad har inte ridskolan betytt för sveriges hästbestånd och ungars möjlighet att komma nära sina älskade hästar? Överlag tycker jag att vi kan vara stolta över våra ridskolor som sköts om ordentligt och som fostrat många duktiga ryttare genom åren.
Men tyvärr finns det stall som ser ut som du beskriver - och det är skamligt. Som alltid är det den mänskliga faktorn som spökar - förmodligen har den här ridskolan en chef som a) inte bryr sig eller b) mår väldigt dåligt eller c)har ekonomiska problem. Eller allt på en gång.
Vad än skälet är ska du anmäla. Ring kommunvxl och fråga efter djurskyddsnämnden, prata med dom. Du får vara anonym om du vill. Då har du åtminstone sett till att ngn därifrån kollar upp statusen på skolan och att man har fått ögonene på sig, det kan räcka för att det ska bättra sig!
 
Det beror ju HELT på vilken ridskola hästen hamnat på.
Kan säga att jag har sett MÅNGA fler privathästar fara illa än jag sett ridskolehästar fara illa genom åren... :smirk:

Så om JAG skulle sälja en häst som inte var en begåvad tävlingshäst, så är jag MKT säker på att den har större chans till ett bra liv om jag säljer den till en ridskola, än om jag säljer den till en privatperson!

Att ridskolehästen rids av nybörjare som kanske drar lite för mkt, driver lite för hårt osv, är ju ngt man MÅSTE acceptera!
För INGEN ryttare är ju erfaren det första den är! Som ryttare måste man ju lära sig, och då MÅSTE man ju sitta på en häst och göra det!
Så obehaget med okunniga ryttare, skulle ju vissa hästar få även om inga ridskolor fanns!
Men fördelen med en bra ridskola är ju att den MINIMERAR obehaget för hästen när den går med en nybörjare, genom att instruktören försöker lära eleven basic kunskaper så fort som möjligt!
En nybörjare som sitter hemma på stallbacken och "lär sig själv" kommer ju tillfoga sin häst MKT längre obehag!

Dessutom går ju inte ridskolehästen med BARA nybörjare!
Den får ju även mer erfarna ryttare.
Och återigen, om en nybörjare köper en egen häst och lär sig själv rida, så kommer ju den hästen BARA få gå med en skumpande individ som kanske rycker den i munnen... ;)

Dessutom så passar ju inte alla hästar som ridskolehästar.
Men väljare man de individer som trivs med det, så lever de ju ett bra liv!

Jag har faktiskt sett så många privathästar fara illa, då med en ägare som anser hästen är lycklig, då hästen i själva verket är både gravt uttråkad och felriden!
Många privathästar jag sett genom åren, lever ett liv jag hellre skulle slakta dem än låta dem säljas till! :crazy:
Visst, de får rätt mat, de går i hage, de får mockat. Men ingen motion, ingen stimulans för hjärnan, och rids det, så är det i fullkomligt fel form, och sedan då gärna med utrustning som inte passar för att ägaren har minsann inte råd att köpa ngn ny. Urrrk... :crazy:
 
Kan säga att jag aldrig träffat på en "ridskolehäst" som strålar av lycka. Det skulle vara på de större och mer välordnade ridskolorna(Strömsholm tex.). Men jag har aldrig vistats på en sådan så hur det är med de hästarna där vet jag inte.
Men jag ser sällan privathästar me den livsglädjen heller. Tyvärr. Tycker att hästmänniskor i allmänhet missförstår sina hästar och inte är uppmärksamma på vad hästen känner/mår.
När det gäller ridskolor så finns det säkert många som man önskar man aldrig kommit i kontakt med. Men här i Bålsta tycker jag ändå att vi har det ganska fint på våran ridskola. Visst, där finns brister, men de är måna om sina hästar. Och arbetar även med att förbättra deras villkor. Ska tillägga att jag adrig gått på den ridskolan då jag ridit på en privat ridskola hela mitt liv.

Det som jag tror är ett stort problem när det gäller hästar på ridskola är att det de får det som krävs, men inte allt de behöver. Man kan inte leva på rutiner, mat och motion.
Dessutom trivs inte alla hästar i stora stall med mycket folk och olika ryttare. Men det är ingen som frågar vad de vill. Man tar dem lite för givet. Förstår inte att de kan göras lyckliga/olyckliga. Eller man kanske helt enkelt inte har råd att se till deras speciella behov och känslor. För känslor har dem.
 
Lustigt, för att jag vet en ridskola som är liten, inte pyttiliten, men en 20 hästar sisådär, där de hästar som kom nya när jag började där, blev bättre hela tiden under det året som jag red där (har nu flyttat)

Visserligen så har ridskolan stram ekonomi, varierade elever, allt från nybörjare, till de som har egna kusar och tar extra lektioner.

Vad beror det hela på? Jag tror, att det är ridlärarna som gör det. Samt privatryttarna som skapar stämningen i stallet.
 
Nja, i så fall tror jag nog mer att det beror på hur man lägger upp lektionerna och hur mycket hästarna går. Hur mycket dom är ute och vad för rutiner man har inne i stallet. Deras vardag helt enkelt. Om hstarna inte går så ofta så tror jag att det gör mycket. Samt hur noga lärarna är med ryttarens ridning gentimot hästen.
 
Strömsholm är INTE en av de ridskolor jag anser bra!
De har ju för 17 inte ens vettiga hagar!
Och när jag för några år sedan skulle ta hästskötarexamen, så var hästarna uttråkade så de letade anledningar att få explodera och tramsa! Ett tecken på understimulerad häst enligt mig!

Dessutom var de stela som järnspett att rida...
 
det lät ju väldigt bra! Ridskolan finns inte händelsevis i stockholmstrakten? :smirk:(där bor jag och söker ev, en bra ridskola)
 
Har inte varit på någon ridskola där hästarna sett ut att trivas. Hästarna har sett pigga och glada ut när de har kommit som nya, men efter ca 2 månader så är de som vrak. Griniga och ovilliga till att bli ridna. grejen är ju att folk ser att hästarna ändrar humör. Men ingen gör något åt det.
Folk skriker, gapar, slår och rider hästarna på tok helt fel.
På min gamla ridskola så reds i stort sett alla hästarna med hjälptyglar av elever på alla nivåer! Nybörjare som inte ens hade en egen balans fick rida hästarna på graman, gummisnodd och vad som nu erbjöds. Speciellt de hästarna som hade nack eller ryggproblem gick med dessa.

Rider själv en häst nu som köptes från en ridskola för att hon skulle slaktas där. Anledningen till att hon skulle slaktas var att hon var så grinig i spiltan så folk kunde inte sadla henne.
Denna häst hade svår svamp på ryggen. Ändå skulle de på med den förbannade sadeln. Nu rids hon barbacka för hon blir helt svettig och nervös så fort någon närmar sig med en sadel.

Kan ju nämna att alla dessa ridskolor är mycket populära och folk tycker de är såå bra! :confused:

Undviker så gott jag kan att sätta min fot på ridkolor, eller röra mig ute bland ridskolefolk. För jag har inte sett annat en skit och jag vet inte om nån skulle kunna övertyga mig till något bättre heller. :cry:
 
Vi har på min ridskola i o f s också vid ett flertal tillfällen köpt hästar som blommat upp på ridskolan, blvit runda och fina, mindre stressade och fått glansig päls. En ridskola som låter en häst med svamp på ryggen stå obehandlad låter inte seriös i mina öron. Åk till en seriös ridskola någon gång så ändrar du nog uppfattning! :)
 
Precis så menar jag också!

Nej, tyvärr, ridskolan ligger långt ifrån Stockholm.
De hästar jag tänkte på just mest (de som var nya när jag kom) var en vallack, som kom och var mager, vinglig, med jättedåligt självförtroende, och hade aldrig hoppat. När jag slutade på ridskolan, var han i bättre hull än någonsin, positiv, och hade fått lära sig hoppa, och blev rätt duktig på det!
En annan häst som kom, var sur och ovillig, ok i dressyren, men vägrade så gott som på varje hinder. Efter ett tag så blev hon allt mer positiv, och hade börjat lägga av med vägrandet! Det gör mig oerhört imponerad. Aldrig tidigare har jag sett en häst som _slutar_ att vägra på varje hinder efter två terminer på en ridskola!
En annan kuse som kom, var klumpig och omusklad, trög och dragig. Han blev jättekul att rida sen, han fick muskler, kondis och blev känsligare.

De här hästarna gick faktiskt på alla lektioner, även nybörjare. Men det var de mera erfarna ryttarna som fick hoppa de på mera avancerade och "titt"-hinder, och rida till de i dressyren.

Egentligen så spelade det inte så stor roll vilken grupp man red i, nästan alla grupperna gjorde liknande övningar, men svårighetsnivån på övningarna kunde lätt anpassas till varje ryttare och häst.

Så kan det vara på en mellanstor ridskola
 
Sa att det kunde vara bättre där. Men la till att jag aldrig varit där och därför inte kan säga hur det är med hästarna där.
 
hästarna är inte hästar utan robbotar som gör att i en gammal vana...
Hästar vill ha rutiner och gör gärna saker i ren vana.

Måste även berätta för er alla om en häst som stått på min ridskola i måååånga år.Han togs tyvärr bort i höstas.. :cry:
Det är en connemaraponny som blev misshandlad och felhanterad som föl och unghäst.Han litade aldrig på människor mer i hela sitt liv.Han sparkade,bet och var allmänt "dum" av ren rädsla för människan.En man kunde absolut inte handskas med honom.Det gick helt enkelt inte. Denna hästen var långt ifrån en bra ridskolehäst,då många barn ska greja med honom och det går ju inte när han är så "aggressiv".Han försökte säljas flertalet gånger,men fick komma tillbaka då han inte kunde vara hos privatryttare.Han ville vara på våran ridskola och gå flera lektioner om dagen...Såå alla hästar trivs INTE bättre hos privatryttare.. :smirk:
 
Jag har också träffat FLERA sådana! Alltså sådana som inte passar ngn annastans än på ridskolan, där är de LAMM, medans de blir MONSTER som privathästar.
Kan ta ett par exemepl:

* Tävlingsponny. Ägaren blev 18 år, och slutade tävla sin
ponny. Ponnyn LED när den inte fick följa med och tävla,
blev sur, grinig och ledsen. Ägaren bestämmer sig för att
låna ut hästen. Hos första fodervärden skenade hästen i
skogen så fort fodervärden red ut. På nästa ställe
anföll (!!) hästen i boxen.
Hästen kom till ridskolan där jag red, där den blev ett
LAMM, som kunde ridas av ALLA! Även ensam i skogen.

* TVÅ ponnyer som hos ägaren ofta var sedd SKENANDE genom
ortens centrum. På ridskolan de bästa nybörjarhästarna.
Gick även utmärkt att rida ut själv på.
Olika ponnyer, olika ägare.
 
Ingenting är konstant! Givetvis finns det både bra o dåliga ridskoler o så allt där emellan.
Men om det är bra ägare, bra personal o hästarna har en bra miljö o vara i både inomhus som utomhus så drar detta givetvis oxå bra ryttare som kan rida hästarna rätt.
Självklart finns det andra lektioner där det inte krävs spec mycket av hästarna men om ovannämnda stämmer så tror jag att hästarna blir stimulerande o uppskattade o mår bra!
Det visar om inte annat sig efter det jobb de utför!
Tror den större delen av Sveriges ridskolehästar har det bra, men det kanske bara är min naiva sida...
 
Här där jag bor finns det en jättebra ridskola, det finns utbildade hästar och väldigt duktiga instruktörer.
Säger till när man sågar mm. Var där jag lärde mig att hästen ska jobba med bakbenen, hur man tar förhållningar, att hästen blir rädd för bettet om man har för rörlig hand och att man ska rida med magen mm.
De är väldigt noga med hur man rider där men då märks det vilka som rider där också, de är verkligen duktiga.
Hästarna där verkar må bra också, ingen är krubbitare eller står och vver vad jag vet och så är hästarna glada och snälla men de testar ju såna som är lite osäkra men det tycker inte jag räknas som att de vantrivs.
Sedan finns det en annan ridskola som jag red på i en halv termin, det var den värsta ridskolan jag varit med om!
Hästarna fick turas om att vara i hagen på dagen (finns inte tillräckligt med hagar) och hagarna är lika stora som 3-4 boxar.
Hästarna är avdankade travare som aldrig startat på travet och hästar som är magra och inte har muskler, de flesta kommer från hästhandlare. De har också felbyggda hästar och såna som biljarderar.
Hästarna är sura och bråkiga på lektionerna, skenar, bockar stegrar och i stallet kan dem rätt vad det är hugga tag i en eller så kan man få sig en lyckospark.
Men lektionerna var nog det värsta, ingen hade någon kontroll över någon häst heller, sedan när vi galopperade låg hästarna nästan i kurvorna för att de sprang så fort och man galopperade alltid på fyrkanten.
Första lektionen höll jag in hästen jag red lite men då sa ridläraren att jag skulle låta hästen få galoppera.
Sedan så sågade alla i mmin ridgrupp ner hästarna och ridläraren tyckte att jag hade för hög hand och ville att jag skulle ha den nere vid manen på hästen och att jag skulle "krama" (såga) på tygeln.
Sen så blir hästarna lätt halta och allt vad det nu är, får gallor och sånt där.
Ja usch, det finns verkligen dåliga ridskolor! Men så finns det ju bra också :D
 
Det låter som ett toppenställe.

Tyvärr anses dessa ridklubbar också vara väldigt bra i folks ögon. och det verkar som att de allra flesta blundar och kallar hellre hästarna för dumma och sparkar igång dom, istället för att se hur utslitna och ledsna de egentligen är. :cry:
 
Härlig att fler träffat sådana hästar.
Oftast får man bara höra att alla säger "åh stackars ridskolehästar" men vad är det egentligen för synd om dem?
Okej,en del kanske inte trivs,men de flesta trivs som fisken i vattnet.Iaf hos oss :)
 
jag tror att det är ridlärarna som det är fel på! eller.. egentligen är det inte dom utan det att dom har inte råd att förlora för mmånga elever.. bortskämda snorugar vill inte rida för en instruktör som säger att dom sågar hästen i munnen och såna saker.. därför vågar de nog inte säga ifrån!

jag kan ta ett exempel från en ridskola här..
en ca 13 årig flicka har en jättefin c-ponny som hon tyvärr rider väldigt fel. hon sågar, sliter, sparkar.. allt för att få stackars hästen att böja på nacken.. men ingen av de anställda instruktörena säger nåt! istället ger dom henne bra poäng vid klubbdressyr tävlingar osv.. som uppmuntrar henne att fortsätta denna hemska ridning...
när sedan klubben tog in en ny tränare (en utomståendde) så sa han genast åt henne att sådär kan man minsann inte rida! och hon blev så jävla arg så de e inte sant! efter det vägrade hon att träna för honom igen! hon tyckte att han hade väldigt konstiga ideer för sig...

men allt han gjorde var att försöka lära henne hur man rider på riktigt...
 
jag håller med de andra och jag håller med dig om lag på boxar!!
Alla hästar borde få ha box, tycker jag. Kan ju inte va kul att stå uppbunden i en spilta, inte kunna ligga ner.
 
En häst i spilta kan mkt väl ligga ner!
Om spilatn uppfyller måtten som en spilta ska ha förstås.


Varför är det så synd om hästar i spilta för?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 131
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp