Bukefalos 28 år!

Mår ridskole hästar bra eller?

charmant

Trådstartare
Var på en av våra ridskolor härom dagen och skulle titta på när min hästs(kanske nya skötare red)Usch...vad fick ja se.Ryttarna satt och slet och sågade hästarna i munnen,bankade dom i magen,satt på fel sitt ben mm.Dessa ryttare skulle ha ridit i mellan 6-8 år!!!Varför säger inte ridläraren till när ungarna gör fel???Hon stod bara i mitten och glodde mer eller mindre.Sen i stallet så hade väldigt många av hästarna krubbitar ringar runt halsen,en häst stod och vävde och en annan stod och drog i en planka så spikarna blottades bakom den,,,,jag sa till en tjej som jobabde där vad hästan höll på med och det svaret jag fick var att hästen brukar göra så????Det såg inte ut alls som att hästarna trivdes i vare sig ridningen eller stallet.Varför är dfet så här på många ridskolor??Vi har två ridskolor här och den ena ska vara såååå bra men jag tycker att hästarna ser ut som robotar....dom tillåter precis vad som helst från ungarna osv.Dom står där in bankade i sina spiltor osv.Och själv är man jätte noga med att ens egen häst ska få vara ute minst 8 timmar per dygn,få maten på ungefär samma tider varje dag,ridas på ett så skonsasmt sätt som möjligt,få vara i fred när den äter,inget ska skava eller ligga fel på den osv osv.....
Jag säger bara ,....ridskolehästar måste ha psyke av stål eller så lyckas dom stänga av totalt.Det är klart det är bra att det finns ridskolor men skulle dom inte kunnas bättre för hästarna,lag på box tex??Vad tycker ni?
 
Där min mamma rider är det iaf jättebra, alla hästarna ser ut som tävlingshästar, jättefina i hull och bra musklade. Välutbildade, snälla och samtliga går i form. Skulle hellre sälja min häst til dom än till väldigt många "privata"!!

Låter som en himla dårlig ridskola du varit på!! :crazy:
 
Alltså de flesta hästar mår bättre av att bo på en ridskola,där de dagligen får mat,motion,de flesta har utevistelse,bli omskötta,älskade,skodda,oftast är det kunning personal, de blir inte:
sålda så fort ungen har tröttnat,växt ur ponnyn. de hoppar inte mellan hem och me,utan de bor på ridskolan ett bra tag,oftast till de blir penisonärer.
Dessutom,vad är inte höjden egentligen att få gå bakom den andra hästen på ridskolan,gå svans i svans? :D
ärligt talat de är nästan aldrig ensama,de gå oftast med andra hästar på lektionen,de får mat regelbundet,jag menar vad är det för något att klaga på egentligen?
Visst ibland kan en del hästar kanske tycka att det för mycket männiksor,men det är typ enda negativa jag ser på det hela,plus att det är då tyvärr för många människor per häst som rider den varje vecka, men egentligen tycker jag att ridskolorna är bra,både för hästarna och för oss människor.
Jag tycker ridskolorna här hemma är jätte bra.
 
Det måste verkligen vara en dålig ridskola det där... :mad:

Vissa hästar passar mer som ridskole hästar än andra. Har själv lånat ut min pålle över vintern till en ridskolan och han stormtrivs där, då han få daglig motion, alla barnen pyssla och mysar :smirk: med honom och dessutom har de välutbildat och duktig personal :D
Tror som sagt att det finns många bra och fina ridskolor där många hästar har det bättre än många andra har som står hos privat personer, men självklart finns det mindre bra ridskolor som får en att tänka efter om vissa saker ;)
 
Verkar vara en väldigt dålig ridskola du varit på, som de andra sagt.

Våra ridskolehästar mår iallafall jättebra. Och som någon tidigare sa; Hästlivet på en bra ridskola är faktiskt jättebra. De blir fodrade regelbundet, de får motion, de får gå med samma kompisar hela tiden och går alltid (med undantag för typ privatlektioner) i flock. Plus att iallafall på medelstora-stora ridskolor så går det lixom inte att missköta hästarna/skötseln av dem för att det märks. Det går inte att ha en sjuk/halt häst i verksamheten, det går inte att låta dem gå skitiga på lektion, det går inte att ha dem magra osv. Inte för att man vill det, men det syns lixom om hästarna inte mår bra på en ridskola! Jämfört med folk som har sina hästar på sin egen tomt och ingen hästkunnig människa ser dem, de kan må hursomhelst. De kan bli ridna halta i veckor utan att nån märker det.

Sen kan man diskutera tex. spiltorna, som de flesta ridskolor har. Även ridskolorna i städerna som inte har några hagar etc. Hos oss står alla i box och alla är ute i stor hage varje dag! :)

Det där med att ridskoleponnyerna ser ut som robotar; Våra ponnyer är så fruktansvärt snälla med barn. När de går med de minsta så vet dom att dom måste vara försiktiga. Då lunkar de bara runt och sover ungefär, men sen lektionen efter kanske en mer erfaren ryttare sitter upp så blir det en helt annan häst. Det är ju en jättebra egenskap för en ridskolehäst. Att den sparar på energin när den bara ska skritta runt.
 
Jag skulle nog vilja säga att de stänger av totalt.

Har också bara varit med om riktigt dåliga ridskolor eller så är det standarden, vilket har bidragit till att jag håller mig så långt bort jag kan från alal ridskolor. :crazy:
 
Det är ungefär den erfarenheten jag har av ridskolor:

Uttråkade, avtrubbade hästar som går år ut och år in i samma manege, dag ut och dag in.

Skulle aldrig sälja häst till ridskola!
 
På "min" ridskola är det inte alls så!
Jag förstår inte hur en ridlärare bara kan stå inne i mitten och glo på ifall man skulle göra så när man red på antingen deras hästar eller om man skulle göra så mot sin egen när man hade den med sig in för att rida skulle då skulle dom naturligtvis tala om för ryttaren att han/hon gör fel!
en gång för några år sedan,jag kan väll ha varit runt 10 lite äldre kanske då jag var med på en ridkurs så skulle vi gallopera på volten en och en och då såg ridräraren att jag höll händerna fel och då sa han till mig men jag höll fel även då. Så då sprang han brevid och höll händerna rätt åt mig. :o :o det måste ha varit jobbigt.
Han är en tuff tränare men jätte bra, har visserligen inte tränat för honom så jätte många gånger.
 
Det låter ju inte bra...

"Min ridskola":

Hästarna går ute från 9-14 vardagar mån-fre 9-15/16 lör+sön beroende på väder.
Får mat 4 ggr/dag m hö vid varje måltid.
Hästarna går max 2 lektioner per dag.
Dom har regn- och vintertäcken på sig, blir omskötta varje dag, får sina vacciner och skoningar.
Dom står i spiltor o trivs m det, är någon häst dålig sätts den i sjukboxen.
Vid 14-15 säljs hästarna, passar inte hästen säljs den. Vi har ridskolehästar från 6-14 år just nu.

Kram Favina :bump:
 
usch ja.

vet iaf en ridskola med bara vuxen ryttare, har sett deras hästar ute på tävling och dom ser så snygga och välridna ut.
 
Håller med dig,, jag tycker att nästan alla ridskolor behandlar sina hästar alldeles för dåligt,, och även privatryttare,, de löjlar sig enormt med hästarna när de är på marken och beter sig som om man kan ändra en häst naturliga beteende hur som hällst,, och när de rider så är allt löjleri borta då är det muskler som gäller, slit i munnen och sparka bennen trötta mot hästens mage,, rider med sporar, inspänningstyglar och skarpa bett.. :devil:

när jag gick på ´gymnasiet (hästhållning) så behendlades hästarna enligt "konstens alla regler" och vi hade hippologer och st:geord ryttare som lärare,, men inte fan hade hästarna det bra,, jag är oerhört besviken på vad vi fick lära oss.

Desutom tycker jag att de flästa ridskolor LURAR av eleverna pengarna, för undervisningen inte är värd de pengarna som de lägger ned,, skulle inte villja rida på någon sv sthlms STORA ridskolor även fast jag fick pengar för det,, (det missatget har jag redan gjort)

självfalet så finns det även bra ridskolor,, men de är välldans få,, jag har tur som jobbar på två BRA ridskolor :D
 
Det är nog väldigt olika hur ridskolorna ser ut.

Jag jobbade tidigare på en ridskola och där stod samtliga hästar och ponnyer i stora boxar bäddade med halm. De utfodrades 4 ggr/dag, med hö alla gånger och individuellt uppmätt kraftfoder 3ggr/dag. Utevistelsen var på vardagar mellan 07.00-15.30 (ponnyerna) och 07.00-16.00. De hästar/ponnyer som inte skulle gå lektion den dagen fick gå in från hagen mellan 17.00-18.00. De hästar/ponnyer som behövde täcke hade det, såväl inne som ute.

Varje häst/ponny gick absolut max 2 lektioner ca 4-5 dagar i veckan. På varje lektion var det 5 ekipage.

Ponnyerna som var från A-ponny till D-ponny gick samtliga minst LA dressyr och LB-hoppning. A-ponnyn gick väl LB dressyr. Hästarna var alla utbildade Msv i både dressyr och hoppning, några har även gått svår klass tidigare. Hästarna låg runt 14-23 år och har tidigare varit tävlingshästar. De har fått sin "pension" på en mycket välskött ridskola där hästarn trivs!

Genom att ponnyer och hästar var så välutbildade och dessutom gick lagom med lektioner så var de pigga och glada i ridningen.

När jag började jobba där och skulle prata om grupperna jag skulle få undervisa blev jag minst sagt överraskad. Jag hade 8 ridgrupper/veckan. Med 5 elever i varje. Åldern på ryttarna var från 8 år och upp till 18 år. Den yngsta gruppen på 8-9 år hade ridit i ca 1-2 år. De kunde skritt, trav, galopp, hoppa själva. Utöver det hade de börjat med förvänd galopp, ställande och lite smått börjat gå igenom skänkelvikning. :eek: Gruppen som var 10-12 år kunde redan grunderna i skänkelvikning, förvänd galopp, öppna och sluta.

Detta tack vare att skolan satsade på erfarna, duktiga hästar/ponnyer och att de bara var 5 st /grupp. Man hann med att hjälpa massor. Jag som trodde jag skulle få traggla sittben och att hitta takten i lättridningen. :smirk:
 
På våran ridskola mår hästarna jättebra.

Att hästarna blir dragna i munnen och sparkade i sidorna händer väl nån gång ibland, men det är klart om ridläraren ser det så säger hon till.
Våra hästar trivs på ridskolan, dom får vara ute i hagen ca 5 h om dagen och vissa blir helt galna om dom inte får ut och jobba.
En dam på 22 år blir helt hysterisk om hon inte får gå ut på lektion med sina kompisar, spränger boxdörren och håller på. Det är många hästar som verkligen älskar sitt jobb, att lära barn att rida.

På ridskolan där jag rider och jobbar så står alla hästar i boxar, får gå ut i hagen varje dag, blir borstade varje dag och får mat på samma tid alla dagar i veckan. Jag tycker att alla hästar borde få ha det lika bra som hästarna på den ridskolan jag rider på har det. :) (Jag är inte hemmablind, jag lovar.)
 
jag har min häst upstallad på en ridskola, fast som privathäst(finns ca 6 andra privathästar där också) hon trvis jättebra där och verkar tycka om när det är folk runt henne. iofs är det bara en lite ridksola med ca 3-4 lektioner måndag-torsdag och med 8 hästar. dessa verkar må bra fakiskt. tycker jag synbd om dom som står i spiltor men om man tänker efter har dom det bra. dom får mat tre-dag. får gå ute om dagarna och har skötare som tar hand om dom på helgen.
 
Jag vet vilken du menar. Deras hästar ser jättebra ut & duktiga är de oxå.

Det är kul att se att de är ute o tävlar så mycket. Verkligen bra pr för ridskolan.
 
Det finns ridskolehästar som mår bra och det finns sådana som mår dåligt, precis som hos privathästar.

Alla passar inte på ridskola och dessa bör ju såklart säljas vidare!
 
jag har precis lika erfarenheter som du...
hästarna är inte hästar utan robbotar som gör att i en gammal vana...
en häst ska inte behöva gå flera ggr om dagen med olika ryttare, köpte en gammal ponny från en ridskola (20 år var han då) han hade varit den bästa barnponnyn som alla rädda barn hade fått ridit, men när han kom hem till mig på landet så busade han som en unghäst och skenade praktiskt taget på varje ridtur i rena glädje yran...
så ridskolor i hela landet, se till att hästarna har det bra och är motiverade och byt ut hästarna efter3-4 år.
(det finns säkert bra också men jag har inte träffat på någon) :(
 
så där anser jag att det inte ska vara på en ridskola alls, tycker att du borde anmäla den för närmare tittande på hur hästarna behandlas. själv har jag (tack o lov för de) aldrig sett en riskola som haft så taskiga ridskolelärare och sskötare å så vidare...
 
... och så än en gång... *suck* - vad finns det för anledning, hur motiverar du intervallet på just 3-4 år?! Vem ska ta över de hästar som gått sin period på ridskolan? I vilken ålder borde de då vara när de kommer till ridskolan?
Självklart ska ridskolorna se till att behandla sina hästar väl - inte bara ridskolor, utan ALLA bör behandla sina hästar väl och ge dem ett rikt & varierat liv. Bara för att hästen finns på en ridskola behöver inte livet vara trist? Hur kul har många privathästar exv under vinterhalvåret då underlaget oftast är uselt och det skrittas, halkandes, kväll efter kväll i mörkret? Jag vägrar tro att alla ridskolor gör robotar av sina hästar!
Om din ponny levde upp & skenade omkring kanske en bidragande orsak var mer mat & mindre motion än vad han varit van vid tidigare? På ridskolan hemma finns det halvblod som alltjämt beter sig som unghästar TROTS att de levt hela sitt liv på ridskolan och nu närmar sig 30-strecket: still going strong! Exv denna herre .
 
Jag red på ridskola i mina första ridår. Nu när jag ser tillbaka både på minnen och bilder så märker jag att en sak som dom saknade där är att säga till! Ex. Jag red ständigt med för korta stigläder och gjorde då att jag fick benen för högt och kunde inte sitta ner ordentligt i arbetstraven. När man inte fick saker att fungera och gjorde andra fel ibörjan dom sa inte till! :mad:
Hur ska man annars lära sig?? :confused:
Betalar ens föräldrar över 3000 spänn per tremin så får dom väl ändå se till att rätta till saker som eleven inte kan eller gör fel eller kan göras på ett bättre sätt, jag fattar inte det dom är ridläraren och eleverna kommer inte bara till en ridskola för att få rida utan för att få lära sig rida och sköta hästar på rätt sätt, men där jag red verkade inställningen mer nu när jag tänker på det att bara "låta ungarna åka runt på (uttråkade) ponnyer"i ett ridhus i 45 min.
Den som håller lektionen måste säga till! Läraren kan inte vara rädd att göra eleven ledsen och/eller läraren får inte heller känna att han/hon tar upp "små petiga saker som man kan vänta med" :mad:
Även om en ex 7-åring blir ledsen så kommer han/hon bli gladare att få lära sig det och kunna det i framtiden än att bara undvika att lära eleven det bara för att inte göra eleven ledsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 131
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp