Bukefalos 28 år!

Mår ridskole hästar bra eller?

Ja vart är samhället på väg egentligen :D
Vad bättre förr i tiden :D :rofl:
 
Härlig att fler träffat sådana hästar.
Oftast får man bara höra att alla säger "åh stackars ridskolehästar" men vad är det egentligen för synd om dem?
Okej,en del kanske inte trivs,men de flesta trivs som fisken i vattnet.Iaf hos oss :)

Precis... man får alltid höra att ridskolehästar minsann e si o så... "Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att rida på ridskola""
Jag har ridit på iaf på fem ridskolor en längre tid o jag har inte upplevt att "ridskolehästen" är ett vanligt förekommande fenomen... (dvs helt skänkeldöda o hårda i munnen).

Jag var iof på kurs i mitten av Sverige o då var vi till ridskolan i samhället där o :angel: red o då fick jag iof ett sådant exemplar men detta var inte ridskolans hästar för de lånade in privathästar till verksamheten!!
Fast han var iof glad o så när man red så jag antar att det visar mer på dennes ägare/ryttare hade för kunskaper.

Oj, vad glad jag var o komma hem till min latis hemma som visseligen inte rör sig spec fort men då man ber om en ökning så får man en... (iof bara några steg om man inte ber om fortsättning... *asg*) :rofl: :p
 
Exakt.
Alla ridskolehästar mår inte alls så dåligt som alla säger.
På våran ridskola är hästarna pigga och glada.De brallar och busar och ser ut att mår bra.En del har dock ovanor i stallet,men det tas om hand! :)

Men en del hästar ska inte stå på en ridskola! :smirk:
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

jag vet åtminstone EN med stålpsyke, på min syrras ridskola. hon har stått där som ridskolehäst i åtminstone 7 år, är alltid tjock&glad oavsett om det är en liten knatte eller 90 kg nybörjarvuxen på ryggen och aldrig varit skadad. fattar inte hur hon gör! andra hästar bangar till höger o vänster, men inte den här fröken. ridskolechefen har upprepade gånger önskat sig att hon gick att klona:rofl:
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Hej!
Jag har ridit på en del olika ridskolor. Som barn red jag på ett ställe där det var trevlig stämning bland människorna och trevliga ridlärare. tyvärr var de flesta hästarna/ponniesarna inte så utbildade och många hadeen del hyss för sig på lektionerna. Dessutom kunde de ibland få gå fem lektioner på raken! Ännu värre var att många av dem var jättesura i spiltorna (de hade inga boxar) och bets och sparkades. En ponny hade skadat väldigt många, då satte de på honom munkorg! Jag kan nog tro att han skulle mått bättre i an annan miljö. Som vuxen rider jag nu på att annat ställe med välutbildade hästar och välutbildade ridlärare. En del av hästarna är jättetrevliga och man kan lära sig massor. En del står i box och andra i spilta, tråkigt nog har de minimala små hagar där de går ensamma några timmar om dagen.Tyvärr finns också där några hästar som är jättegriniga i stallet, och inte alls vill jobba på lektionerna - och då ska man gå på med spöt... :( De hästarna skulle antagligen må mycket bättre av att vara någon annanstans, där de slipper träffa massor med olika människor som dessutom försöker piska fram dem. Det verkar ju som om vissa hästar passar bätte på ridskola än andra (på samma ställe finns de som varit där i många år och verkar trivas). Jag tycker att de borde se till att sälja vissa hästar vidare om de inte fungerar (och det har varit så under lång tid). Självklart finns det också många privatpersoner som inte tar bra hand om sina hästar och det är hemskt, men en ridskola tar betalt för att lära folk att rida och att ta hand om hästar, så på dem borde man få ställa ordentliga krav! Jag har någon gång försökt säga till ridläraren om en av problemhästarna, vet att de är fler som gjort det, men inget händer. Resonemanget verkar vara: "det är inget fel på oss, våra hästar har det bra, X är jobbig och svårriden, så är det".
Den främsta anledningen till att jag reagerar är förstås att jag tycker synd om vissa av hästarna, men även av rent egoistiska skäl; känns helt värdelöst att försöka rida en häst som uppenbarligen inte vill vara där, och dessutom bli uppmanad att piska den!
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Så kan man inte säga. "Mår ridskolehästar bra eller" alltså.
Det är ju precis som man inte kan säga tex "mår privathästar bra", "mår fuxfärgade shettisar bra" osv.
Hur en häst mår, det beror ju helt på hur ägaren behandlar den! Det beror inte på vilket "yrke" hästen har.
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Det är uppenbart att de far illa, inte minst psykiskt!
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Faktum är ju att en ridskola som inte sköter sina hästar väl, den får ingen inkomst på hästen = konkurs.
En privatryttare som inte sköter hästen väl, den går sällan i konkurs.

En annan sak som jag undrar om du som tycker ridskolor är ok håller med om, det är att det är märkligt att så många ondgör sig över ridskolor, men de har själva lärt sig rida på en sådan en gång i tiden.
Och vart skulle ryttare lära sig rida om inte ridskolor fanns? Hur många av oss privatryttare skulle glatt låna ut våra hästar till "kreti och pleti"?
 
Sv: Re: Mår ridskole hästar bra eller?

frust_frust skrev:
över 3000 spänn per tremin


Hjälp, vilket pris!!

Jag betalar nu mindre än så för två lektioner i veckan för C-tränare med max 8/grupp (vuxna).

Inte ens på den dyra stadsridskola jag flyttat ifrån kostade ungdomslektionerna så mycket.
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Jag har en väldigt/ganska sträng ridlärare, jag tycker det är bra. Hon försöker lära oss mycket tycker jag. Hästarna på skolan kanske ibland går lite många lektioner och ganska många i spiltor-de ser lite dystra ut där. Stallet skall byggas om inom snar framtid. Hoppas alla får varsin box då. :)
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Jag tycker det låter som en dålig ridskola du varit på. På klubben jag tävlar för bedriv en ridskola och hästarna tycker jag är pigga och det är en av dem som har krubbiter, det gjorde han redan då han kom... annars är de fina i hullet, muskulatur osv. är pigga och galda att rida...
 
Sv: Mår ridskole hästar bra eller?

Ja, inte vet jag... Var på besök för några veckor sedan på en ridskola här i närheten och gick en sväng genom både ridskolans stall och privatstallet och läste på foderstaterna. Det som slog mig med häpnad var den lilla mängd grovfoder många av hästarna fick, det varierade i snitt mellan 2-4 kg om dagen!!!:eek: Och då snackar vi inte B-ponny utan relativt stora D-ponnyer och hästar... Nu vet jag inte hur deras hagar ser ut för tillfället, man kan ju bara hoppas att de är både stora och fulla med gräs.
//marti
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 131
Senast: Djurvän
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp