Bukefalos 28 år!

Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sa jag förbjuda? Jag har ju klart för mig att jag skrev begränsa. Lantbrukets tillgång till vägnätet är lika självklar som vägnätets tillgång till lantbrukets/skogsbrukets marker.

Sa jag att du sagt "förbjuda"?

Du anser alltså att det är skillnad på vilket långsamtgående fordon som har rätt att bromsa upp övrig trafik. Bönder OK. Hästar big no no. Cyklister? Motorcyklister? "Gubbe i hatt"? 4-hjulingar?
 
Hur vet du att ryttare som kortar tygel inte brukar lita på sin häst och signalerar varning?, jag ser det som synnerligen viktigt att man ska kunna korta upp tyglarna från långtygel utan att hästen reagerar med att tro att något ska hända, och dina mått har du valt själv, men det är ju såklart inte lätt att veta men skillnaden från helt långtygel till kontrollerande kort utan att ta i hästen är såklart mer än 10 cm och jo, det är skillnad i tid och jo, man kan på så vis rikta ev rädsla hos hästen åt mer rätt håll.

Du får försöka läsa igen, jag kan inte uttrycka mig tydligare än jag gjort. Vill man missförstå så kan man alltid det.
 
Ja här har du rätt, och utan att citera dig då du nämt det så är min uppfattning att hästar som orsakar skada pga undermåliga staket, staketens skick kontrolleras inte, summa summarum, hästägaren går/kan gå fri.

Om de kontrolleras beror på vad motparten hävdar. Det är ju inget som sker automatiskt men om en motpart i en tvist hävdar att staketen är undermånliga för att bla bla så måste den andra parten komma med motbevis. Och i slutänden avgör rätten (förutsatt tvisten tas dit). Det har varit uppe diverse olika stängseltyper till prövning. Med diverse sakkunnigutlåtanden.
 
Jag skriver under med "moderator" när jag skriver i egenskap av sådan så det behöver du inte ligga sömnlös över. :)

Och varför tror jag du är den enda som undrar. :)
Om en person i förtroendeställning yttrar sig så gör han eller hon det absolut inte om man flaggar som ex Stefan Lövfen Statsminister oberoende om han skriver under texten eller ej.
Men strunt sak samma, inlägget höll ju en vanlig hög nivå ;)
 
Vargfrågan. Glöm inte vargen.

Om vi kör en tråd med Varg bröt mot allemansrätten och skrämde häst, då sänker sig friden över resten av forumet. :)
Och vargfrågan har ju så extremt mycket med de försäkring o rättsliga frågorna kring hästolyckor i trafiken att göra. Men som sagt har man inga sakliga argument och har ett obetvingbart behov att yttra sig så tar man vad man kan hitta på ;)
 
Och vargfrågan har ju så extremt mycket med de försäkring o rättsliga frågorna kring hästolyckor i trafiken att göra. Men som sagt har man inga sakliga argument och har ett obetvingbart behov att yttra sig så tar man vad man kan hitta på ;)
Du menar att man behöver hålla sig till ämnet i en tråd, inte dra in en massa irrelevanta utvikningar? Det kom ju från rätt käft :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 182
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 078
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp