Mardröm blev verklighet när mopedist skrämde häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att inte tala om dem som får för sig att cykla i skogen och rätt vad det är kan komma på full rull ut i trafiken och buckla en stackars bil! :nailbiting:
Eller köra på en okopplad hund? En drivande jakthund i jaktsäsong fast varningskyltar om jakt var uppsatt. Trots bommar har cyklisten tagit sig ut i skogen...
 
Det är väldigt tråkigt att du blir så upprörd över detta men enklast är nog att låta det passera.

Jag är inte det minsta upprörd men jag är väldigt intresserad av att få svar på ditt påstående att jag är den enda som inte förstår, så kom igen nu och svara istället för att i all välmening? skriva att det är enklast att låta det passera.
 
Så enkelt är det inte, som markägare åsamkas jag skador som jag inte kan få ersättning för. Samma sak gäller det om en bil står parkerad och en häst rids förbi och plötsligt kickar till. Det behöver idag hästägaren inte ansvara för eftersom han/hon inte varit oaktsam utan bara ridit vägen fram. Med ett strikt ägaransvar vore det en annan femma. Då skulle hästägaren/hästens försäkringsbolag bära den kostnaden.
Det är sånt som man får räkna med när man kör bil och det brukar inte ta värre än att det blir en liten buckla eller repa, bara kosmetiskt och inget att fästa sig vid.
 
Mina inlägg tillför lika mycket/lite som dina och LBBs inlägg, tråden handlar om en hänsynslös mopedist som orsakar en olycka med vett och vilja, vad tillför dina inlägg till det? Inte ett skit enligt mig. O_o

Det visste jag innan, det är ju inte RÄTT användare, jag skrev såhär:

Det gäller för bilister, mopedister etc att sakta ner och köra försiktigt förbi, de borde lära sig när de tar körkort att grus, vatten skvätter o kan skrämma bara därför t ex . Jag ser inget problem - som bilist-att snigla förbi ryttare även om jag är fullt medveten att en del av dem slarvar med kontroll och uppsikt själva.

Kan det bli tydligare.....
 
Så enkelt är det inte, som markägare åsamkas jag skador som jag inte kan få ersättning för. Samma sak gäller det om en bil står parkerad och en häst rids förbi och plötsligt kickar till. Det behöver idag hästägaren inte ansvara för eftersom han/hon inte varit oaktsam utan bara ridit vägen fram. Med ett strikt ägaransvar vore det en annan femma. Då skulle hästägaren/hästens försäkringsbolag bära den kostnaden.

Ryttaren är ansvarig men det är som med andra småbrott, sådan du själv skrutit med att du utför, att ingen lägger resurser på att utreda och åtala.
 
Som man bäddar får man ligga är oftast applicerbart angående argumentationsteknik (eller snarare brist på sådan) i trådar med. Det var inte Lena H som la ribban och satte tonen direkt..

Där kan jag hålla med, det fanns annan användare innan som drog in en helt annan diskussion, men vad gäller övrigt så måste väl LBB tycka vad han vill tycka i första inlägget efter Gunnars post?
 
Glömde en liten detalj, vargen cyklar naturligtvis när den skrämmer den trafikfarligt framförda hästen med den omoraliske ryttaren genom att cykla om på höger sida. :laugh:

cyclingwolf.jpg
 
Det visste jag innan, det är ju inte RÄTT användare, jag skrev såhär:



Kan det bli tydligare.....
Ska jag svara med mitt första menar du då? Eller vad är det du försöker säga i resten av alla dina inlägg? Nej, det är inte ett dugg tydligt med andra ord.
 
Där kan jag hålla med, det fanns annan användare innan som drog in en helt annan diskussion, men vad gäller övrigt så måste väl LBB tycka vad han vill tycka i första inlägget efter Gunnars post?

Givetvis. Precis som Lena H får tycka vad hon vill. Det var mer att vara raljerande, håna osv jag åsyftade. Använder man sig av en sådan (brist på) argumentationsteknik i tråd efter tråd tills man blir bannad, så får man räkna med att tillslut bli bemött med samma mynt.
 
Och man måste som bilförare ta hänsyn till gångtrafikanter, mopedister, traktorer, EPA-traktorer, vilda djur, barn, halt väglag, dimma....osv osv osv Alla olika förhållanden som ofta kräver att man bromsar ner/sänker farten och kör under den högst tillåtna hastighetsbegränsningen. Som något redan påpekat så är det MAX den hastighet du får köra på vägen. Om förhållandena tillåter. Jag måste säga att jag föredrar ett hästekipage framför det mesta av det jag räknat upp ovan. De har oftast vett att försöka ta sig från vägbanan, medan de flesta andra typer av fordon (EPA-traktorer, cyklar, traktorer, mopeder) håller sig kvar utan att göra en ansats till att försöka stanna och/eller flytta på sig för att göra trafiksituationen säkrare. Men man läser så sällan om agg gentemot dem? Jag kan bli rent kallsvettig av tonåringar på mopeder, till exempel....:crazy:
Och det gör, att den lagstiftning jag pekar på inte existerar,,,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När en äldre häst skulle avlivas i Stockholmstrakten gick något fruktansvärt fel. En fullt frisk 4-åring avlivades i stället. Här...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Personal från Mariestads kommun gick in hästhagar för att kontrollera brunnar utan att först informera hästägaren. Hästarna blev rädda...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: Bufera
·
  • Artikel
Hästnyheter Malin Lindqvist bröt fotleden när hästen skrämdes av en fortkörare, som dessutom bara körde vidare. Ingen annan stannade heller för att...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter I går skrämde en hund två ekipage på Ekerö strax utanför Stockholm. Efter skräckfärden i skogen avlivades en av hästarna efter att ha...
Svar
1
· Visningar
1 075
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp