Bukefalos 28 år!

Maria Gretzer: ”Lägg ner stridsyxan och visa varandra respekt”

"Vi alla som håller på med hästar borde gå samman och hålla ihop mer, vi är starka tillsammans och i grunden vill alla samma sak - hästarnas väl". Så skriver Maria Gretzer i den här gästkrönikan, och ser en ljusare framtid efter en turbulent tid av förändringar.
 
Jag gillar Anna Hassös engagemang inom hästvälfärdsfrågor som hur de hålls och rent allmänt tränas. Men trots att hon i många år drivit tex frågor om utevistelse med kompis och på lösdrift ganska hårt så är det ändå väldigt lätt för eliten att ducka det och fortsätta kasta skit på feta, håriga hästar i lösdrift som inte presterar.

Jag tycker faktiskt numera är det fasen "eliten" eller ja, motståndarna till forskningen som kommer som är mest trubbiga och hatiska i sociala medier. Förhoppningsvis betyder det att saker och ting börjar/kommer börja luckras upp mer och mer.
Jag tycker väl liiite att det verkar som yngre generationen elit/blivande elit har lite skönare hästsyn. Men samtidigt tränar ju de ofta för lite mer stelbenta tränare och okunskapen är väl tyvärr stor även hos elittränare kring hållbar träning, biomekanik och hästpsykologi etc. Så de bromsas väl ibland tyvärr, beroende på vem de tränar för.

Jag har ju sagt samma saker som nu på Buke i typ 15 år. Förut var det väl mest bara @fio som höll med. 😅
Nu är det betydligt fler som funderar över hur det står till med tävling/träning på ett annat vis.
Förut var det mer ”Ja, med de är ju bäst i världen och graman är väl inte dåligt”.
Att jobba för hand om man var tävlingsryttare var väl typ en handfull som gjorde, typ mina tränare och elever. Nu gör fler det och det läggs mer fokus på sjukgymnastik avsuttet etc med. Fler börjar trampa för hand etc.

Sen hagar och hur mkt man ska tävla tex kanske har en hel del kvar det med.
Hade en träningskompis som gjorde färre starter med sina 3 hästar än andra gjorde på en häst. Hon kvalade varje år alla hästarna till SM-final ändå.
Och vet hur mkt frågor/kritik mina tränare fick när de tackade nej till en massa clinics och shower för att hästarna skulle få vara hemma i hagen och vara hästar med sina kompisar med.
 
Ja, han är välkänd både bland tränare/ryttare och har varit med i tidningar, på tv, på Globen etc. Jag vet att även viss elit i Tyskland, Holland etc vet vem han är baserat på vad han är duktig på.
Men han är ju typ döpt till ”piaff-sitt namn”. Dvs det är liksom vad folk tar hjälp av honom med och tror är vad han kan i princip. Plus att man skickat dit de hästar alla andra gått bet på, ofta då farliga individer. Men folk fattar inte att varför piaffen etc funkar beror på att han gör sånt som förbättrar all ridning. Och väljer att bara ta hjälp med just samlingen och inte resten.
Han har väl bara tävlat t.o.m. Georg tror jag. Hans fru har tävlat t.o.m. GP. Hon är lika kunnig vad gäller utbilda folk och är utbildad på Strömsholm och av tränare som dömt Int GP i en himla massa år. Men hon väljer att lite grann hålla sig från att jobba med sådana som vill ha lite punkthjälp/quick fix. Hon har absolut elever som tex placerar sig på SM-finaler etc. Men hon vill jobba med de som helt kör systemet och tar hellre även grönare ryttare.
Båda tränade för Bent Branderup en sväng när herrn ville lära sig skolsprång. De var de första som red på någon nivå liksom och direkt tog 3 ringar i ridderskapet. Efter det fick de väl barock-stämpel som vissa rynkar på näsan åt.
Samtidigt var det Bent som var den som mest tryckte på att kvinnan skulle tävla. För att visa lösgjordhet och bärighet. Så även han verkar ju vilja minska polariseringen och öka kunskapsutbyte.
Men det blir svårt för TR-dressyrfolk att ta honom på allvar IOM hur han förpackar sin, faktiskt stora, kunskap. Det blir för konstigt med hur han sitter, fokuset på dåtid i utrustning/kläder ihop med att ha glidit iväg ännu mer mot ngt annat i ridningen också.
Det är synd!
Förlåt jag känner mig lite dum, men vem är det som fokuserar på dåtid och glidit iväg ännu mer mot något annat? :o Det låter som negativa egenskaper men samtidigt får jag intrycket att du pratar om din tränare så jag blir lite förvirrad 😅

Annars låter det som intressanta tränare, bägge två! Om jag red så skulle jag vara intresserad 😃
 
Förlåt jag känner mig lite dum, men vem är det som fokuserar på dåtid och glidit iväg ännu mer mot något annat? :o Det låter som negativa egenskaper men samtidigt får jag intrycket att du pratar om din tränare så jag blir lite förvirrad 😅

Annars låter det som intressanta tränare, bägge två! Om jag red så skulle jag vara intresserad 😃

Jag tolkade det som att det var Bent. Mycket kostymdrama.
 
Förlåt jag känner mig lite dum, men vem är det som fokuserar på dåtid och glidit iväg ännu mer mot något annat? :o Det låter som negativa egenskaper men samtidigt får jag intrycket att du pratar om din tränare så jag blir lite förvirrad 😅

Annars låter det som intressanta tränare, bägge två! Om jag red så skulle jag vara intresserad 😃
Sorry om det var oklart. Hade lite brådis. 😅

Nej, jag menade Bent. Och han har glidit iväg lite från hur han både red och instruerade folk till att rida från då han började komma till Sverige för 20-ish år sedan. Det var aningens mer likt TR-dressyr på vissa sätt förr.

Det blir svårt för grupper att närma sig om man inte ser någon gemensam nämnare.
När jag jobbade som problemlösare och kom ut tex till ett islandsstall var det väl sådär om jag kom med dressyrutstyrsel med Pikeur-loggor och prata om halvblodet jag hade. Då fick man bevisa sig mkt mer för att bli hörd. Om jag istället hade typ jeans och pratade om islandskorsningen till 4-gångare jag hade var jag en i gänget direkt och man lyssnade direkt.
Lite så blir det ju överallt inom olika grenar och filosofier inom häst. Det måste finnas en gemensam nämnare för att folk en ska vilja bry sig om att lyssna.

Bents brand fick väl också att en törn av vilka som red på hans clinics i Sthlmstrakten. Det sköttes av en bokare som ofta gav platser till sina elever och sig själv. Det var då främst väldigt gröna ekipage. Alltså sådana som knappt kunde rida hästen på tygeln öht.
Att de sen också hade utrustning och kläder som stack ut väldigt ur ett TR-perspektiv gav väl än mer ”vi och dom-känsla”.
Det var ju bara mina tränare som red på svårklassnivå och tex mannen gjorde skolsprång.
Då såg ju folk på övriga som red och antog att det var vad Bent kände var bra och vad han förmådde lära ut. Det blev liksom ingen kvalitetsstämpel mkt på grund av vad för folk som bokades in på clinics.
Sen upplever nog många att Bent tyvärr också blev väldigt pengastyrd och lite kränkt om han inte fick exakt som han ville med sitt riddarskap och allt alla skulle betala och göra löpande för att vara del i det.
Så väldigt många gick ur riddarskapet.
Bent besitter oerhörd kunskap. Men för att ta del av den måste man lite grann ta en del mindre kul också.
Plus att bäst blir det nog att kombinera hand tänk med lite annat som man hämtar på annat håll.
Men IOM paketeringen så kommer väl få kunna ta del av det bra som finns i den läran.
Och det blir väl lite så med alla som inte är helt TR. Ofta blir det för konstigt eller icke-komplett.
Det vore så kul med någon som har fötterna i fler läger och kan överbrygga gränser för att sprida kunskap!
 
Sorry om det var oklart. Hade lite brådis. 😅

Nej, jag menade Bent. Och han har glidit iväg lite från hur han både red och instruerade folk till att rida från då han började komma till Sverige för 20-ish år sedan. Det var aningens mer likt TR-dressyr på vissa sätt förr.

Det blir svårt för grupper att närma sig om man inte ser någon gemensam nämnare.
När jag jobbade som problemlösare och kom ut tex till ett islandsstall var det väl sådär om jag kom med dressyrutstyrsel med Pikeur-loggor och prata om halvblodet jag hade. Då fick man bevisa sig mkt mer för att bli hörd. Om jag istället hade typ jeans och pratade om islandskorsningen till 4-gångare jag hade var jag en i gänget direkt och man lyssnade direkt.
Lite så blir det ju överallt inom olika grenar och filosofier inom häst. Det måste finnas en gemensam nämnare för att folk en ska vilja bry sig om att lyssna.

Bents brand fick väl också att en törn av vilka som red på hans clinics i Sthlmstrakten. Det sköttes av en bokare som ofta gav platser till sina elever och sig själv. Det var då främst väldigt gröna ekipage. Alltså sådana som knappt kunde rida hästen på tygeln öht.
Att de sen också hade utrustning och kläder som stack ut väldigt ur ett TR-perspektiv gav väl än mer ”vi och dom-känsla”.
Det var ju bara mina tränare som red på svårklassnivå och tex mannen gjorde skolsprång.
Då såg ju folk på övriga som red och antog att det var vad Bent kände var bra och vad han förmådde lära ut. Det blev liksom ingen kvalitetsstämpel mkt på grund av vad för folk som bokades in på clinics.
Sen upplever nog många att Bent tyvärr också blev väldigt pengastyrd och lite kränkt om han inte fick exakt som han ville med sitt riddarskap och allt alla skulle betala och göra löpande för att vara del i det.
Så väldigt många gick ur riddarskapet.
Bent besitter oerhörd kunskap. Men för att ta del av den måste man lite grann ta en del mindre kul också.
Plus att bäst blir det nog att kombinera hand tänk med lite annat som man hämtar på annat håll.
Men IOM paketeringen så kommer väl få kunna ta del av det bra som finns i den läran.
Och det blir väl lite så med alla som inte är helt TR. Ofta blir det för konstigt eller icke-komplett.
Det vore så kul med någon som har fötterna i fler läger och kan överbrygga gränser för att sprida kunskap!

Vad tycker du om Horsevision (Christoffer Dahlgren)? Dom har ju lite bredare koncept iom en hel familj.
 
Sorry om det var oklart. Hade lite brådis. 😅

Nej, jag menade Bent. Och han har glidit iväg lite från hur han både red och instruerade folk till att rida från då han började komma till Sverige för 20-ish år sedan. Det var aningens mer likt TR-dressyr på vissa sätt förr.

Det blir svårt för grupper att närma sig om man inte ser någon gemensam nämnare.
När jag jobbade som problemlösare och kom ut tex till ett islandsstall var det väl sådär om jag kom med dressyrutstyrsel med Pikeur-loggor och prata om halvblodet jag hade. Då fick man bevisa sig mkt mer för att bli hörd. Om jag istället hade typ jeans och pratade om islandskorsningen till 4-gångare jag hade var jag en i gänget direkt och man lyssnade direkt.
Lite så blir det ju överallt inom olika grenar och filosofier inom häst. Det måste finnas en gemensam nämnare för att folk en ska vilja bry sig om att lyssna.

Bents brand fick väl också att en törn av vilka som red på hans clinics i Sthlmstrakten. Det sköttes av en bokare som ofta gav platser till sina elever och sig själv. Det var då främst väldigt gröna ekipage. Alltså sådana som knappt kunde rida hästen på tygeln öht.
Att de sen också hade utrustning och kläder som stack ut väldigt ur ett TR-perspektiv gav väl än mer ”vi och dom-känsla”.
Det var ju bara mina tränare som red på svårklassnivå och tex mannen gjorde skolsprång.
Då såg ju folk på övriga som red och antog att det var vad Bent kände var bra och vad han förmådde lära ut. Det blev liksom ingen kvalitetsstämpel mkt på grund av vad för folk som bokades in på clinics.
Sen upplever nog många att Bent tyvärr också blev väldigt pengastyrd och lite kränkt om han inte fick exakt som han ville med sitt riddarskap och allt alla skulle betala och göra löpande för att vara del i det.
Så väldigt många gick ur riddarskapet.
Bent besitter oerhörd kunskap. Men för att ta del av den måste man lite grann ta en del mindre kul också.
Plus att bäst blir det nog att kombinera hand tänk med lite annat som man hämtar på annat håll.
Men IOM paketeringen så kommer väl få kunna ta del av det bra som finns i den läran.
Och det blir väl lite så med alla som inte är helt TR. Ofta blir det för konstigt eller icke-komplett.
Det vore så kul med någon som har fötterna i fler läger och kan överbrygga gränser för att sprida kunskap!
Skulle nog krävas många år att kunna samla olika bra kunskaper från olika läror och dessutom förstå dem tillräckligt bra för att lära ut dem vidare. Frågan är väl lite grann om det är möjligt 😅

Och tack för förklaringen! :up:
 
Vad tycker du om Horsevision (Christoffer Dahlgren)? Dom har ju lite bredare koncept iom en hel familj.
Jag har inte haft att göra med någon häst/ryttare de utbildat på ca 10 års tid och inte heller de själva på den tiden. Så jag kan inte riktigt uttala mig.
Det finns säkert bra och dåligt där med. Jag gissar att de lärt sig mycket mer allihop sedan jag, sambo, tränare, kompisar etc korsat vägar med dem/hästar de jobbat/ryttare de utbildat.
Jag personligen vill nog ha en liten annan känsla. Jag vill att hästarna sitter ihop mer i kroppen.
Men tycker absolut att viss AR-ridning känns mindre osund än vissa försök till tävlingsridning där det blir styrkeridning tex. Visst kanske jag upplever att många AR-ekipage inte sitter ihop och därav inte förmår bibehålla bärigheten genomgånde, inte bara i vissa moment/stegmoment etc. Men jag tror mer att fart och spänning dödar än om det är slappt tex.
 
Skulle nog krävas många år att kunna samla olika bra kunskaper från olika läror och dessutom förstå dem tillräckligt bra för att lära ut dem vidare. Frågan är väl lite grann om det är möjligt 😅

Och tack för förklaringen! :up:
Ja, det tar tid.
Jag tror att en hel del av oss som sysslat med problemlösning kan ha dragit nytta av att jobbat med många olika typer av hästar inom olika inriktningar.
Sen om man ser till min ena tränare så har han börjat som hopp- och fälttävlans-ryttare. Och också ridit lite galopp-träning(ej tävlat iom för stor). Sen klassisk dressyr och skolsprång. Han är också hovslagare.
Jag började med vanlig ridning, sen var jag på travet, sen höll jag på med frihetsdressyr, hästspsykologi/problemlösning/miljöträning etc. Jag gled in på rehab iom att många problemhästar hade smärtproblematik. Iom det lärde jag mig mer om dressyr och gled in på det.
När jag var på travet var jag hos en av våra största. Stallchefen där var oerhört skiklig på trav, hade tidigare tävlat fälttävlan på rätt hög nivå och var suverän på unghästar och att sko.
Min mentor inom problemlösning, inridning, trickträning/frihetsdressyr, hantering etc har både sysslat med trav, körning a la jobba med häst i skog, ridit western, ridit islandshäst och engelskt.
De är alla de som är bland den handfull bästa i landet på sin grej. Det de alla har gemensamt är väl att de varit runt i flera olika läger så att säga. Och har hämtat kunskap. Och de har trots olika bakgrund varit rörande överens om det mesta. Häst är häst oavsett gren liksom.

Fattar man hästens natur, fattar biomekanik, fattar inlärning etc så fattar man rätt fort andra grenar också på en godtagbar nivå. Så första puckeln är väl värst att ta sig över och tar mest tid, dvs att lära sig ovan nämda saker. Resten går fortare, olika grenar/filosofier etc.

Jag har en kompis som har så där överjävligt bra hästfeeling. Hon har inte direkt haft någon större ridutbildning. Mamman höll på med trav och ungen fick en häst som inte höll för trav. Hon lyckades få hästen frisk och fungerande. De höll mycket på med frihetsdressyr och trick etc. Fantastiskt fin relation de hade! Det som var roligt var att hon beskrev något ibland som hon hade gjort som hon upplevde gymnasticerade och förbättrade hennes häst. Det var övningar som funnits sedan minst barocken. Men hon hade aldrig hört om dem och mer kört på känsla och provat lite.
Vissa saker funkar liksom. Och det märker man om man har feeling och lite hjärna som henne.
 
Ja, jag tror det.
Låt oss göra det då. Vi ska lämna de stackars proffsen i fred.

Ingen köper och säljer hästar av eller till dem. Ingen rör de produkter de gör reklam för - och vi kan underlätta genom att meddela sponsorerna detta. Ingen intresserar sig för deras sociala medier. Ingen är publik. Ingen tränar för dem.

Men nej, som vanligt handlar det om att de ska de få vara ifred men pöbeln/massan ska stå för fiolerna :/
 
Låt oss göra det då. Vi ska lämna de stackars proffsen i fred.

Ingen köper och säljer hästar av eller till dem. Ingen rör de produkter de gör reklam för - och vi kan underlätta genom att meddela sponsorerna detta. Ingen intresserar sig för deras sociala medier. Ingen är publik. Ingen tränar för dem.

Men nej, som vanligt handlar det om att de ska de få vara ifred men pöbeln/massan ska stå för fiolerna :/
Precis det jag tänkte på när jag läste det Maria skriver. Vi hobbyryttare ska inte ifrågasätta proffsen, men gärna betala pengar för att kolla på tävlingar, köpa saker hos sponsorer och träna för dom!
 
Jag tänkte skriva ett långt inlägg, men det behöva inte. Ni har fått med allt jag ville ha sagt. :bow:
 
Jag reagerar mest på "Vi från sportfalangen har ytterst sällan hoppat på dem som vill ha hästar på annat sätt än att ha dem delaktiga i sporten. Vi har sällan onda ord om dem. Jag skulle aldrig gå in i deras forum och säga något negativt. "

Det handlar väl inte om "låter vi er vara så lämnar vi er i fred" utan att folk ogillar inriktningen framförallt på dressyr där mindre trevlig ridning belönas.

Fast dom säger ju hela tiden att alla som inte tävlar GP ska hålla käften typ, i varenda eviga tråd. Så jo dom säger ju bara negativa saker.
Vad tycker du om Horsevision (Christoffer Dahlgren)? Dom har ju lite bredare koncept iom en hel familj.
Det jag sett för 10 år sedan typ har varit skräckscenario.
 
Fast dom säger ju hela tiden att alla som inte tävlar GP ska hålla käften typ, i varenda eviga tråd. Så jo dom säger ju bara negativa saker.
Men du varför inte citera artikeln när det är det som står där som du kritiserar? Jag har då inte skrivit att de inte säger negativa saker, bara citerat det och kommenterat en annan närliggande aspekt.
 
Det undrar jag också. Jag har vänner som åker dit regelbundet och det verkar ändå vara ok. De är ju ett team som koncentrerar sig på olika sätt att träna, någon till häst och andra mer frihetsdressyr. Jag hade nog kunnat tänka mig att prova men det är långt att åka.
 
Det jag skrev. Otroligt dålig ridning för ca 10 år sedan. Fick ont i hela kroppen när jag såg hur dom stackars hästarna gick.

Jag menar mer specifikt, vad är det du anser är dåligt med det? Det är ju klassisk barockridning, brukar vara jätteeffektivt för att rehabba hästar. Man måste ha en otroligt stark häst för att klara av skolhalt och skolsprången?

Eller menar du att dom red på något annat sätt än den officiella akademisk ridkonst?

Själv tycker jag att avknoppningen Kraftskapande Ridkonst ofta är i rejäl spänning och stress, och jag känner till en tränare som är oerhört hård med en del P+ i hanteringen, men ridningen i sig är det inget större fel på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 401
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 398
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 550
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp