Marianne vågar inte ha hästarna hemma på nyår

Varför försöker hon inte vänja dom successivt vid det istället? Vill minnas att det var någon här som gjorde så. Det kommer inte direkt som någon överraskning med raketer på nyår, tyvärr.
 
Varför försöker hon inte vänja dom successivt vid det istället? Vill minnas att det var någon här som gjorde så. Det kommer inte direkt som någon överraskning med raketer på nyår, tyvärr.
Det beror ju helt och hållet på vad man har för hästar också. Alla djur är inte mottagliga för träning som räcker till smällandet som blir vid nyår tyvärr.
Problemet här var väl bland annat allt smällande innan och efter. Om folk ändå kunde respektera och hålla sig till nyår.

Nä förbjud skiten!
 
Varför försöker hon inte vänja dom successivt vid det istället? Vill minnas att det var någon här som gjorde så. Det kommer inte direkt som någon överraskning med raketer på nyår, tyvärr.
Det är lättare sagt än gjort. Min ena har aldrig reagerat på raketer förut. Hon har bott här i tio år. Ingen av mina har reagerat mer än att rycka till lite om vi är ute och rider och skott hörs nära men igår... Fy fan säger jag :cry: Båda totalt vettskrämda. Den ena lugnade sig snart när hon kom in i stallet och de värsta dränktes av radio på hög volym medans den andra var totalt vettskrämd, skakade, hyperventilerade, försökte klättra, sparka, gräva och bita sig ut. Jag är bara så tacksam för att min närvaro lugnade honom något. För att jag har rejäla boxar med rejält galler som jag kan stänga för helt så att han inte kunde hoppa ut och att vi inte bor där de värsta infernona var. Helst ville han krypa in i min famn så snart det blev tyst en sekund men jag vågade inte ha boxdörren öppen då han kastade sig handlöst vid nästa smäll. Att vänja en så totalt vettskrämd häst innebär att du måste skrämma tills de slutar bry sig. Inlärd hjälplöshet. Vem har hjärta att göra det? En sådan rädsla går inte att träna bort på ett schysst sätt. Nej förbjud de idiotiska raketerna. Det finns ingen anledning att skrämma både människor och djur. Att någras privata nöje går ut över så många andras välmående är helt enkelt inte okej. Det är inte andra som ska vänja sig vid deras dumheter utan de som ska lära sig att visa hänsyn.
 
Jag röstar också för ett förbud, den omfattning nyårssmällandet och fyrverkerierna tagit, även på landsbygden är helt orimligt, inte bara för hästar utan även andra djur, inklusive människor.
 
Varför försöker hon inte vänja dom successivt vid det istället? Vill minnas att det var någon här som gjorde så. Det kommer inte direkt som någon överraskning med raketer på nyår, tyvärr.
Fast hur ska man göra det?
Man får bara smälla vid vissa tillfällen, och då smäller alla.
 
Det är lättare sagt än gjort. Min ena har aldrig reagerat på raketer förut. Hon har bott här i tio år. Ingen av mina har reagerat mer än att rycka till lite om vi är ute och rider och skott hörs nära men igår... Fy fan säger jag :cry: Båda totalt vettskrämda. Den ena lugnade sig snart när hon kom in i stallet och de värsta dränktes av radio på hög volym medans den andra var totalt vettskrämd, skakade, hyperventilerade, försökte klättra, sparka, gräva och bita sig ut. Jag är bara så tacksam för att min närvaro lugnade honom något. För att jag har rejäla boxar med rejält galler som jag kan stänga för helt så att han inte kunde hoppa ut och att vi inte bor där de värsta infernona var. Helst ville han krypa in i min famn så snart det blev tyst en sekund men jag vågade inte ha boxdörren öppen då han kastade sig handlöst vid nästa smäll. Att vänja en så totalt vettskrämd häst innebär att du måste skrämma tills de slutar bry sig. Inlärd hjälplöshet. Vem har hjärta att göra det? En sådan rädsla går inte att träna bort på ett schysst sätt. Nej förbjud de idiotiska raketerna. Det finns ingen anledning att skrämma både människor och djur. Att någras privata nöje går ut över så många andras välmående är helt enkelt inte okej. Det är inte andra som ska vänja sig vid deras dumheter utan de som ska lära sig att visa hänsyn.
Precis!!!
Har det likadant här, det är helt fruktansvärt att se sina hästar så vettskrämda. Har börjat HATA nyår. Värsta dagen på hela året. Spenderar hela natten i stallet på nyår nuförtiden för det hjälper mycket att jag är där. :(
 
Jag hatar också nyår.
Hela kvällen består av oro och stress, med kulmen runt tolvslaget.

Min ena häst mår så himla dåligt av fyrverkerierna, han är sönderstressad/förstörd sen tidigare och reagerar starkt på allt smällande.
I år gick det ändå bra, han hade bomull i öronen och jag stod med honom ute. Hade jag stängt in honom hade han panikat och rivit sönder stället.. nu blev han bara svettig och skakig. Inga skador tack och lov.

Förbjud skiten, de för så mycket elände med sig.
 
Jag är så tacksam för att det var mulet igår med äckligt snöblandat regn. Det gjorde dels att det inte lystes upp på himlen och att det inte smällde lika mycket då många smällde av allt direkt.

För första gången sen jag köpte mitt sto (vi firar tio år snart) var hon lugn ute i lösdriften och åt sitt hö. Då hade jag dock planerat hela dagen utifrån att det skulle bli så optimalt som möjligt. Dvs ganska hungriga hästar som fick massor med foder 23:45.

Skulle vara skoj att fira nyår med vänner nåt år...
 
Fast hur ska man göra det?
Man får bara smälla vid vissa tillfällen, och då smäller alla.
Man plockar in en större ljudanläggning i stallet och spelar en snutt med bomber och raketljud varje kväll i samband med fodring. Är de rädda för ljuset så kombinera med någon hysterisk blinkande lampa utanför. Gissningsvis inte en häst som bryr sig efter ett par veckor.

Själv har jag haft jägare som haft sin inskjutning av vapnen precis utanför min hage (de stod med ryggen mot hagen och sköt bortåt såklart). De tyckte hästarna var gulliga och matade dom med äpplen medan någon annan sköt. Ingen av mina hästar är det minsta rädd för höga ljud efter det. Kombinera det med att bo precis intill ett flygfält där det startar och landar JAS ett par gånger i veckan så är det där med att stallet skakar och det låter utanför inte direkt ovanligt.
Nu bor jag väl inte direkt där det är massivt raketskjutande men min unghäst låg och sov under tolvslaget.
 
Mina hästar reagerar inte alls men de är ju å andra sidan vana vid skjutglada gubbar :angel:
Dessutom bor jag på landet så det skjuts inga raketer i omedelbar närhet, som inne i stan. Har också fått för mig att det är raketer som piper och viner som skrämmer djuren mest.
 
Man plockar in en större ljudanläggning i stallet och spelar en snutt med bomber och raketljud varje kväll i samband med fodring. Är de rädda för ljuset så kombinera med någon hysterisk blinkande lampa utanför. Gissningsvis inte en häst som bryr sig efter ett par veckor.

Själv har jag haft jägare som haft sin inskjutning av vapnen precis utanför min hage (de stod med ryggen mot hagen och sköt bortåt såklart). De tyckte hästarna var gulliga och matade dom med äpplen medan någon annan sköt. Ingen av mina hästar är det minsta rädd för höga ljud efter det. Kombinera det med att bo precis intill ett flygfält där det startar och landar JAS ett par gånger i veckan så är det där med att stallet skakar och det låter utanför inte direkt ovanligt.
Nu bor jag väl inte direkt där det är massivt raketskjutande men min unghäst låg och sov under tolvslaget.
Vad har inskjutning av jaktvapen med ljudet av fyrverkerier?

Av mina har 2 inte brytt sig om fyrverkerier
1 vandrade lite och blåste vid fyrverkerier som mer fräser än smäller
1 gick hyfsat i år (hög musik, skivor för fönster, skummgummi i öronen, herr lugn att dela box med och morotskalas vid 12 tiden), henne skulle det bli dyra vet räkningar och stort lidande för henne om hon skulle utsätt henne för tortyren att bli van.
Ingen av dessa bryr sig när vi skjuter in jaktvapnen.
 
Vad har inskjutning av jaktvapen med ljudet av fyrverkerier?

Av mina har 2 inte brytt sig om fyrverkerier
1 vandrade lite och blåste vid fyrverkerier som mer fräser än smäller
1 gick hyfsat i år (hög musik, skivor för fönster, skummgummi i öronen, herr lugn att dela box med och morotskalas vid 12 tiden), henne skulle det bli dyra vet räkningar och stort lidande för henne om hon skulle utsätt henne för tortyren att bli van.
Ingen av dessa bryr sig när vi skjuter in jaktvapnen.

Tydligen fungerade det tillräckligt som ljudträning för mina hästar i alla fall. Hästarna verkade inte tycka att det var någon större skillnad.
Hur många som har rädda hästar har ens försökt att ljudträna dom? Det är förstås lättare att bara klaga på fyrverkerierna men det leder ju inte till en tryggare häst. Jag håller med om att det vettiga är att förbjuda fyrverkerier för privatpersoner men det är mycket mer av hänsyn till de vilda djuren.
 
Mina går ute på lösdrift och reagerar inget direkt på fyrverkerier. Höll koll så lillbebisen inte blev orolig men när de andra höll sig lugna så höll han sig lugn, drog en liten repa i hagen men sen var det att stå och äta hö som gällde :D
 
  • Gilla
Reactions: fio

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Hästnyheter En kusk ska ha blivit sparkad i huvudet av en häst på Åby travbana under torsdagskvällen, enlig SOS Alarm. – Han blöder kraftigt från...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen larmades på tisdagskvällen om fyra lösspringande hästar som sprang mitt på vägen. Två av hästarna har blivit påkörda av en...
Svar
0
· Visningar
647
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp