Marianne vågar inte ha hästarna hemma på nyår

Tydligen fungerade det tillräckligt som ljudträning för mina hästar i alla fall. Hästarna verkade inte tycka att det var någon större skillnad.
Hur många som har rädda hästar har ens försökt att ljudträna dom? Det är förstås lättare att bara klaga på fyrverkerierna men det leder ju inte till en tryggare häst.
Mina hästar är totalt skott säkra. Dom bryr sig inte alls när det jagas precis utanför deras hage. Fyrverkerier är något helt annat. 2 får panik, den ena blir helt blockerad och slutar äta, kastar sig mot väggarna och skulle lätt kunna springa över en människa i den paniken. Hon är en väldigt ljudkänslig individ. En stereoanläggning kan inte likna det som smälls här. Att utsätta henne för det du beskriver varenda kväll i flera veckor är djurplågeri och inte alls förenligt med djurskyddslagen.
Jag gillar inte heller smällarna, är ljudkänslig och tycker dom är otäcka. Tanken att bli utsatt för detta varje gång jag ska äta på kvällen kommer sannolikt förstöra mer än hjälpa. Jag kan inte se att jag kommer vänja mig för det och jag är ändå människa som fattar vad som händer.
 
Mina hästar är totalt skott säkra. Dom bryr sig inte alls när det jagas precis utanför deras hage. Fyrverkerier är något helt annat. 2 får panik, den ena blir helt blockerad och slutar äta, kastar sig mot väggarna och skulle lätt kunna springa över en människa i den paniken. Hon är en väldigt ljudkänslig individ. En stereoanläggning kan inte likna det som smälls här. Att utsätta henne för det du beskriver varenda kväll i flera veckor är djurplågeri och inte alls förenligt med djurskyddslagen.
Jag gillar inte heller smällarna, är ljudkänslig och tycker dom är otäcka. Tanken att bli utsatt för detta varje gång jag ska äta på kvällen kommer sannolikt förstöra mer än hjälpa. Jag kan inte se att jag kommer vänja mig för det och jag är ändå människa som fattar vad som händer.

Att du förmänskligar dina hästar löser ju tyvärr inte problemet. KBT fungerar utmärkt även på människor även om mat i ditt fall kanske inte är rätt metod att motivera just dig till att utsätta dig för det du ogillar. Självklart kan man klaga på raketerna eller att man vill kunna fira nyår på annat sätt än i stallet men jag har faktiskt rätt stora problem när man inte själv aktivt försöker lösa problemet också.
 
Förbjud skiten istället.
Jag tycker det är så fruktansvärt onödigt att både tamdjur och vilda djur ska behöva lida och i många fall nästintill stressas ihjäl för att fulla människor ska ha något att titta på i fem minuter.
Och skjuta lite casual med i fler dagar före och efter. Gärna mot människor också. För varför inte.
Heder till de kommuner som valt att skippa sina fyrverkerier och ersatt dem med lasershower istället.

Och nej, vi har inga rädda hästar. Hälften sov och hälften stod och tuggade hö vid tolvslaget igår. Men bara för att man själv inte drabbas behöver man ju inte vara oförmögen att se att andra faktiskt gör det.
 
Att du förmänskligar dina hästar löser ju tyvärr inte problemet. KBT fungerar utmärkt även på människor även om mat i ditt fall kanske inte är rätt metod att motivera just dig till att utsätta dig för det du ogillar. Självklart kan man klaga på raketerna eller att man vill kunna fira nyår på annat sätt än i stallet men jag har faktiskt rätt stora problem när man inte själv aktivt försöker lösa problemet också.
Jag tror många gör vad dom kan för att förenkla för djuren. Jag med så klart. Det låter som att du inte själv någonsin befunnit dig i ett stall där det känts som andra världskriget pågått utanför.
Kbt funkar inte alltid på människor. Tex människor med demens.
Det handlar inte om att förmänskliga. Det handlar om att människor inte respekterar och håller sig till tolvslaget.
Det handlar om alla vilda djur som skräms till döds varje år.
Det handlar om pensionärerna som bor i stan och inte kan ta sig därifrån och blir rädda och kräver extra medicinering för att klara natten.
Det handlar om alla katter och andra djur som man inte kan ta från sina hem som skräms till döds.
Det handlar om skador och förgiftningar hos människor.
Det handlar om skador på byggnader.
Det handlar om brandrisken.
Det handlar om miljön och dess påverkan.
Det handlar om att ingen vill städa upp skiten efter sig utan låter den ligga kvar överallt.
Det handlar om medmänsklighet, smart framtida tänkande. Respekt för naturen, djuren, medmänniskorna och den värld vi lever i.
 
Man plockar in en större ljudanläggning i stallet och spelar en snutt med bomber och raketljud varje kväll i samband med fodring. Är de rädda för ljuset så kombinera med någon hysterisk blinkande lampa utanför. Gissningsvis inte en häst som bryr sig efter ett par veckor.

Själv har jag haft jägare som haft sin inskjutning av vapnen precis utanför min hage (de stod med ryggen mot hagen och sköt bortåt såklart). De tyckte hästarna var gulliga och matade dom med äpplen medan någon annan sköt. Ingen av mina hästar är det minsta rädd för höga ljud efter det. Kombinera det med att bo precis intill ett flygfält där det startar och landar JAS ett par gånger i veckan så är det där med att stallet skakar och det låter utanför inte direkt ovanligt.
Nu bor jag väl inte direkt där det är massivt raketskjutande men min unghäst låg och sov under tolvslaget.
Ett jättebra recept för att få hästar som lär sig att oavsett vad de gör kommer de utsättas för det hemska. Det bästa är att bara stänga av och stå ut. Inlärd hjälplöshet. Det trodde jag att folk hade lagt av med faktiskt. Så mycket forskning som finns inom ämnet så borde ingen ens tänka tanken att utsätta sina djur för den tortyr det innebär. På en häst som inte alls är rädd fungerar det säkert att sakta och försiktigt vänja dem vid diverse men en häst som är blockerad och vettskrämd kan ingen lära något positivt. Man kan inte jämföra med KBT heller. Ingen kastar in spindelfobikern i en låst bunker full med spindlar och kallar det för KBT för det är vad man får jämföra med om man satte in en stereo med raketljud och hysteriskt blinkande lampor i stallet.

Vi har både helikoptrar och flygplan som flyger lågt här. Reguljärflygtrafiken går här över och vi har en mindre flygplats en mil härifrån. Hängglidare som susar runt, luftballonger och en massa annat som i många hästars ögon är skumt. Det bryr sig inte mina om alls och har aldrig gjort. När en helikopter flög så lågt att vi trodde hen skulle krascha i grannens ladugård stod de kvar under ett träd och sov. Totalt åskoväder som bara kan uppstå vid stränder och intill berg, som ligger kvar och blixtrar och dundrar i timmar bryr de sig inte heller om. Inte heller jägare som skjuter men raketer....

En hysteriskt blinkande lampa och en stereoanläggningar kommer du ingenstans med. Du kan inte lära en hysterisk blockerad individ något positivt med det alls. Möjligtvis att du kan lära hästen att stallet är en hemsk plats och det vill inte jag att mina ska tycka.
 
Ett jättebra recept för att få hästar som lär sig att oavsett vad de gör kommer de utsättas för det hemska. Det bästa är att bara stänga av och stå ut. Inlärd hjälplöshet. Det trodde jag att folk hade lagt av med faktiskt. Så mycket forskning som finns inom ämnet så borde ingen ens tänka tanken att utsätta sina djur för den tortyr det innebär. På en häst som inte alls är rädd fungerar det säkert att sakta och försiktigt vänja dem vid diverse men en häst som är blockerad och vettskrämd kan ingen lära något positivt. Man kan inte jämföra med KBT heller. Ingen kastar in spindelfobikern i en låst bunker full med spindlar och kallar det för KBT för det är vad man får jämföra med om man satte in en stereo med raketljud och hysteriskt blinkande lampor i stallet.

Vi har både helikoptrar och flygplan som flyger lågt här. Reguljärflygtrafiken går här över och vi har en mindre flygplats en mil härifrån. Hängglidare som susar runt, luftballonger och en massa annat som i många hästars ögon är skumt. Det bryr sig inte mina om alls och har aldrig gjort. När en helikopter flög så lågt att vi trodde hen skulle krascha i grannens ladugård stod de kvar under ett träd och sov. Totalt åskoväder som bara kan uppstå vid stränder och intill berg, som ligger kvar och blixtrar och dundrar i timmar bryr de sig inte heller om. Inte heller jägare som skjuter men raketer....

En hysteriskt blinkande lampa och en stereoanläggningar kommer du ingenstans med. Du kan inte lära en hysterisk blockerad individ något positivt med det alls. Möjligtvis att du kan lära hästen att stallet är en hemsk plats och det vill inte jag att mina ska tycka.

Nej, det är inte inlärd hjälplöshet. Inlärd hjälpllöshet är det samma som den freeze som uppstår när fight eller flight är omöjligt. Man börjar självklart försiktigt på får på så sätt en gradvis uppbygnad av "oljudet", det är en helt annan biologisk mekanism och på sikt så blir det snarare att hästarna förknippar oljudet med mat. Rätt utfört blir det inte tvärt om. Det är inte nödvändigt att med flit misstolka saker folk skriver bara för att man inte håller med.
 
Nej, det är inte inlärd hjälplöshet. Inlärd hjälpllöshet är det samma som den freeze som uppstår när fight eller flight är omöjligt. Man börjar självklart försiktigt på får på så sätt en gradvis uppbygnad av "oljudet", det är en helt annan biologisk mekanism och på sikt så blir det snarare att hästarna förknippar oljudet med mat. Rätt utfört blir det inte tvärt om. Det är inte nödvändigt att med flit misstolka saker folk skriver bara för att man inte håller med.
Men hur ska din stereo kunna efterlikna problemet? Problemet är iallafall inte för mina fyrverkerier utan kriget. Ett smatterband i röven, tjutande raketer från vänster kraftiga smällar från höger tillsammans med ett dov konstant ljud av en bombmatta i bakgrunden. Detta tillsammans med blixtrande ljussken på himlen.
Mina står i uteboxar så enda sättet att stänga ute ljuset är att stänga luckorna. Luckorna har varit stängda ca 2 nätter per häst i samband med avvänjningen. Att stänga dem skulle med all sannolikhet resultera i att hästarna verkligen förstod att något konstigt var på gång.
I natt var det ett smatterband i röven (på 200-300m avstånd), jag höll ärligt själv på att hoppa ur kläderna när det small till. De tjutande raketerna från vänster lös med sin frånvaro och från höger var det bara några enstaka smällar men den dova bombmattan låg i bakgrunden. Årets resultat var 3 oroliga vandringar runt boxen för märren och några förskräkta studs för valacken + att de var spända. För ovanlighetens skull så åt de endel men mängden av eländet var ovanligt litet i år.
Ett enstaka fyrverkeri här eller ett skott tittar de upp för och undrar vad som lät mer är det inte. De är med andra ord inte skotträdda utan krigsrädda.
Nu är inte mina panikslagna på nivån man läst andra beskriva och det är jag innerligt tacksam för.
 
Men hur ska din stereo kunna efterlikna problemet? Problemet är iallafall inte för mina fyrverkerier utan kriget. Ett smatterband i röven, tjutande raketer från vänster kraftiga smällar från höger tillsammans med ett dov konstant ljud av en bombmatta i bakgrunden. Detta tillsammans med blixtrande ljussken på himlen.
Mina står i uteboxar så enda sättet att stänga ute ljuset är att stänga luckorna. Luckorna har varit stängda ca 2 nätter per häst i samband med avvänjningen. Att stänga dem skulle med all sannolikhet resultera i att hästarna verkligen förstod att något konstigt var på gång.
I natt var det ett smatterband i röven (på 200-300m avstånd), jag höll ärligt själv på att hoppa ur kläderna när det small till. De tjutande raketerna från vänster lös med sin frånvaro och från höger var det bara några enstaka smällar men den dova bombmattan låg i bakgrunden. Årets resultat var 3 oroliga vandringar runt boxen för märren och några förskräkta studs för valacken + att de var spända. För ovanlighetens skull så åt de endel men mängden av eländet var ovanligt litet i år.
Ett enstaka fyrverkeri här eller ett skott tittar de upp för och undrar vad som lät mer är det inte. De är med andra ord inte skotträdda utan krigsrädda.
Nu är inte mina panikslagna på nivån man läst andra beskriva och det är jag innerligt tacksam för.
Självklart är det svårt att helt efterlikna nyår helt men det är knappast nödvändigt heller. Alla hästar går säkert inte att hjälpa, det finns ju de individer som är extremt veka och ljudkänsliga, men det går i alla fall att förbereda hästarna lite. Har man gjort ett bra förarbete och gradvis ökat oväsendet så blir bara nyårsraketerna ett snäpp värre istället för att hästarna helt oförberedda ska utsättas för oljudet en gång om samtidigt som ägarna gör massor med konstiga grejer som aldrig görs annars. Det är mycket jobb, men att säga att det inte går att göra någonting själv för att underlätta är skitsnack.
 
Självklart är det svårt att helt efterlikna nyår helt men det är knappast nödvändigt heller. Alla hästar går säkert inte att hjälpa, det finns ju de individer som är extremt veka och ljudkänsliga, men det går i alla fall att förbereda hästarna lite. Har man gjort ett bra förarbete och gradvis ökat oväsendet så blir bara nyårsraketerna ett snäpp värre istället för att hästarna helt oförberedda ska utsättas för oljudet en gång om samtidigt som ägarna gör massor med konstiga grejer som aldrig görs annars. Det är mycket jobb, men att säga att det inte går att göra någonting själv för att underlätta är skitsnack.
Okej jag skulle gärna bli av med problemet. Hjälp mig med vad jag ska använda för utrustning. Var den ska placeras så jag får ljud från minst 2 håll, för ljud från ett håll reagerar de inte på. Hur jag löser att den måste stå utomhus i spöregnet som är vintertid.
Och tillslut vad kostar den här utrustningen? Jag är helt säker på att min lilla mesiga stereo inte förslår långt.
 
Tydligen fungerade det tillräckligt som ljudträning för mina hästar i alla fall. Hästarna verkade inte tycka att det var någon större skillnad.
Hur många som har rädda hästar har ens försökt att ljudträna dom? Det är förstås lättare att bara klaga på fyrverkerierna men det leder ju inte till en tryggare häst. Jag håller med om att det vettiga är att förbjuda fyrverkerier för privatpersoner men det är mycket mer av hänsyn till de vilda djuren.
Tror inte du har upplevt hur det är när det skjuts raketer precis ovanför stallet. Tjutandet, smattrandes och smällarna som bara pågår i timmar. Du jämför med skjuta gevär brevis hagen. Det går inte ens att jämföra, inte samma ljud eller styrka. Sedan att försöka få en vettskrämd häst att lära sig att det inte är farligt går inte. En livrädd häst lär sig ingenting, den vill bara fly.
 
Har en liten häst här hemma som inte vågade äta på hela eftermiddagen/kvällen/natten igår och inte rört höet idag heller :( De är stressade i flera dagar efteråt
 
Nej, det är inte inlärd hjälplöshet. Inlärd hjälpllöshet är det samma som den freeze som uppstår när fight eller flight är omöjligt. Man börjar självklart försiktigt på får på så sätt en gradvis uppbygnad av "oljudet", det är en helt annan biologisk mekanism och på sikt så blir det snarare att hästarna förknippar oljudet med mat. Rätt utfört blir det inte tvärt om. Det är inte nödvändigt att med flit misstolka saker folk skriver bara för att man inte håller med.
Inlärd hjälplöshet är när hästen ger upp. När hen inser att det kvittar vad hen gör, när hen stänger av för hen vet att hen kommer bli utsatt i vilket fall och väljer det minst smärtsamma. Tyvärr inte ovanligt bland hästar som tvingas till saker med våld och/eller tvång utan hänsyn till deras behov och deras känslor. Det är så man får vilda djur att visa konster. De har gett upp, stänger av och bara gör det som gör minst ont.

Hur börjar du försiktigt när hästen inte ens bryr sig förren det blir allvar? Nu vet jag inte hur min ena häst skulle reagera på raketljud/ljus som var artificiellt men hunden som är vettskrämd för både åska och raketer bryr sig inte alls om det är på tv;n.

Jag misstolkar inte ditt inlägg men jag undrar om du någonsin har sett en totalt vettskrämd häst? En vettskrämd häst går inte att få kontakt med, hen äter inte heller så hur ska du få hästen att förknippa oljudet med något positivt då?
 
Tydligen fungerade det tillräckligt som ljudträning för mina hästar i alla fall. Hästarna verkade inte tycka att det var någon större skillnad.
Hur många som har rädda hästar har ens försökt att ljudträna dom? Det är förstås lättare att bara klaga på fyrverkerierna men det leder ju inte till en tryggare häst. Jag håller med om att det vettiga är att förbjuda fyrverkerier för privatpersoner men det är mycket mer av hänsyn till de vilda djuren.

Men alltså var dina hästar rädda för fyrverkerier innan de blev "skottränade" då? Annars kanske de helt enkelt inte är rädda? Alla är ju inte det, men det betyder inte att ägarna till de som ÄR rädda inte vill ha en trygg och lugn häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Hästnyheter En kusk ska ha blivit sparkad i huvudet av en häst på Åby travbana under torsdagskvällen, enlig SOS Alarm. – Han blöder kraftigt från...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen larmades på tisdagskvällen om fyra lösspringande hästar som sprang mitt på vägen. Två av hästarna har blivit påkörda av en...
Svar
0
· Visningar
647
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp