Marsvin - Kön?

N

Nokkvi

Jag köpte från början ett marsvin, men insåg med tiden att ja itne kunde pyssla om honom så mycket som ja skulle vilja. Köpte därför ett till marsvin, en kille, trodde de iaf. De hade sett det då de var yngre, men nu hade de svårt att fastställa kön.
De har bott tillsammans i en månad, och det nya marsvinet Wiktor/Wiktoria har ökat kraftigt i vikt under den tiden. Speciellt i nedre magregionen.
Min fråga är om man på något sätt kan se eller känna om marsvinet är dräktigt. Vad bör jag göra? Kan de fortfarande bo tillsammans? Hur länge går ett marsvin dräktigt?
Vore tacksam för svar! Tack för hjälpen! // Marie
 
kan inte djurbutiken fast ställa kön??
hmm,inte bra inte bra.
vad gör du då om du får babyer?
man kan känna på magen om dom är dräktiga,vet ej hur jag skall förklara det,karnsje nån här på buke kan...
jag anbefaller dig att kontakta veterinär eller en marsvinsuppfödare för en koll både om hon är gravid eller vilket kön det är.låt dom bo tillsammans tills du har kollat dette,om det är olika kön är nog skadan redan skädd.
 
Ett marsvin är dräktig i ca 63 dagar. Om hon nu är dräktig så bör du skilja på dom. Annars kommer hanen att para sig med honan när ungarna är födda. Jag rekomenderar dig att gå till veterinären så fort som möjligt eller be en marsvinskunnig titta på dina marsvin. Vart i landet bor du?
 

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 379
Senast: _Taggis_
·
J
Däggdjur Hej på er! För 2,5 år sedan tog jag över ett litet stackars marsvin som blivit ganska illa behandlad. För det första hade hon bott...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: joseflin
·
F
Övr. Djur Hej! Jag har ett litet marsvin som är snart två år gammal. Hon bor ihop med en kaninhona och har gjort så i hela sitt liv. Jag "tog...
Svar
10
· Visningar
1 859
Senast: Flash
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 755
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp