Bukefalos 28 år!

Marsvin utan talförmåga?

J

joseflin

Hej på er!

För 2,5 år sedan tog jag över ett litet stackars marsvin som blivit ganska illa behandlad.
För det första hade hon bott ensam under det år hon hade bott hos den första ägaren. För det andra hade hon hade endast fått cornflakes som mat den sista tiden den gamla ägaren hade henne, så hon var väldigt benig.
"När man kastar grejer på buren blir hon jätterädd" påpekades det även.
Eftersom den gamla ägaren tröttnat på henne ville hon bara släppa ut marsvinet eller avliva henne.

Det var då jag beslöt mig för att ta hand om henne och försöka göra det bästa av situationen.
Det krävdes 5 min på internetsökmotor för att upptäcka att marsvin aldrig ska vara ensamma. Köpte därför ett litet marsvin till och de har nu varit goda vänner sedan dess.

NU till saken! Marsvinet jag tog över har under dessa 2,5 år nästan på aldrig yttrat något ljud! Det enda som kommer ut från den lilla munnen är små väsningar om hon väl försöker stämma in med den andra tjejen när det till exempel vankas mat.
Men hon mår prima annars, äter bra, sover bra, ÄLSKAR kel och så vidare..

Kan det vara så att hon aldrig hunnit utveckla stämbanden eftersom hon inte hade någon kompis att prata med under hennes första levnadsår?

Någon annan som har varit med om samma sak? Någon som vet vad det kan bero på?
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Marsvin utan talförmåga?

Även marsvinsbebisar pratar ju. Kan ju vara så att hennes röst är sådan :p Vissa marsvin har väldigt hes röst. Annars får du väl lyssna efter ljud i lungorna eller något.
 
Sv: Marsvin utan talförmåga?

Jo det är ju sant det, fast det känns nästan som om hon verkligen försöker säga något, utan resultat. Hon ligger ju aldrig och pratar med sin kompis till exempel. Ibland formar hon läpparna som om hon vill säga något, men det kommer helt enkelt inget ljud. Vore ju konstigt att födas utan röst. :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 524
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 468
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp