Bukefalos 28 år!

Marsvin tips!

Sv: Marsvin tips!

Tja, själv sålde jag mina för att jag helt enkelt varken har plats, tid eller öht lust att ta hand om 20 råttor. Jag sålde då till folk som efter utfrågning verkade kunniga och seriösa ang råttor öht och var noga med att råttorna inte skulle gå i avel, just genetikkunskap frågade jag inte om öht iom att de ändå inte ska gå i avel. Exempelvis var det en som ville avla men inte på de, hon blev nekad ändå för säkerhets skull. Sen kan det självklart hända olyckor men risken är ändå inte så stor att de faktiskt händer om man inte slarvar själv. Det är för övrigt inte en enda av mina köpare som fått någon tjuvparning som jag känner till, men så är det bara en köpare som haft flera kön vid köpet också. En annan köpare har skaffat fler råttor av annat kön efteråt men har inte fått någon tjuvparning och kommer inte få det efter mina heller då de dött för längesen.

Hur gärna man än vill så är det helt enkelt inte hållbart att ha för mycket djur.
 
Sv: Marsvin tips!

För att djur måste få ett hem? Man kan inte behålla alla hur söta dem än må vara! Har föräldrarna inte stamtavla kan ungarna inte ha det (om man inte gör en egen, men då måste nästan fler led finnas än mamman och pappan...). De flesta djuraffärer tar djur från grossister, som inavlar och har sig - har inte en tanke på stamtavla osv. Och på så vis sprids djur utan stamm, utan "bevis" på att de är friska osv.

Det som har reagerats mest på här, är kanske inte att hon ska para ett marsvin hon inte vet någonting om utan att hon inte verkar kunna något om djurarten. Vilket ju är ganska viktigt att kunna redan innan man skaffar sig ett djur. Och framförallt innan man avlar!

(Sen är det Trådskaparens föräldrar som borde sitta här och fråga saker om aveln egentligen eftersom det är de som har huvudansvaret för djuren tills 'ungen' är myndig.)
Det var ju precis det hon gjorde, frågade om råd innan hon parade. Dessutom, visst är det viktigt att kunna ngt om djurarten innan man skaffar den, men enligt mig inte alltid det viktigaste eller nödvändigaste. Jag har flera bekanta, ja även jag själv, som har tagit hand om oönskade och även vanvårdade djur utan någon särskild kunskap då. Man kanske tänker att djuret ska räddas och att man inte då har tid att plugga på några år innan,utan man gör det bästa av den situationen. Kaninuppfodare har frågat om råd innan, om man tycker hon är omogen, inte ska para, har dåliga individer o.s.v o.s.v. är av annan betydelse, hon har försökt att få kunskap innan, jag tycker fortfarande att det då är seriöst. Hur hon väljer att förvalta kunskapen är upp till henne, och hur hon då agerar efter den visar om hon är seriös eller inte i slutändan.
Jag menar att i tidigt skede skrev jag ( och även någon annan) att man inte kan para honor första gången för sent, de får inte vara för gamla. Om det nu visar sig att åldern på någon är okänd, ja, då kan man inte para. Om hon ändå skulle göra det, ja då är det inte seriöst.
Sedan är det skillnad på stamtavla och genetisk kartläggning av avsmassan.
Du har rätt med det där om föräldrarna, men det är ju inte givet att de vet om att tråden finns, eller planer på ev. parning, det vet ju bara kaninuppfodare.
 
Sv: Marsvin tips!

För mkt djur är aldrig hållbart, håller med, men jag har inte uppmuntrat henne till att skaffa hur mycket som helst, tvärtom, eftersom jag skrev att om man inte blir av med sina avkommer( till bra hem) så ska man helt enkelt inte betäcka mer. Sedan har det diskuterats genetik. Vad jag har förstått tror en del att det är samma som stamtavla. Men det menar väl inte du, det är ju inte alls samma sak. Jag vet att råttors gener är bra kartlagda delvis för att de används mkt till försök. Men det här med genkunskap på andra rasers uppfödning, det har jag inte kunnat hitta att det skulle användas i någon större utsträckning. Om vi köper en renrasig tjur, då får vi stamtavla men ingen information om dess gener. När vi körde suggan till galt, fanns stamtavla, men ingen kontroll av dess genuppsättning. En bekant föder upp teddys, de har stamtavla, men har ingen aning om generna i stammen och det finns inte i halvblodsaveln. Man betäcker, så vitt jag förstår, de flesta andra renrasiga raser på dess stamtavla, och går inte efter någon genetiskt karläggning av djuren. Det är först med en genetiskt kartläggning av djurets DNA, väldigt långt tillbaka, som man kan vara mer säker på slippa vissa oönskade individer och dess sämre egenskaper. Det är först då man kan ta hänsyn till oönskade receciva anlag. Genetisk kartläggning förekommer hos vissa hingstar med vissa färger där färgen är knuten till andra, då dödliga, egenskaper.
 
Sv: Marsvin tips!

Klart det inte är samma sak. Däremot har man nytta av stamtavlan när det kommer till att veta vilka gener som finns i bakgrunden när det kommer till färger, teckningar, hårlag osv. Resten får man snällt fråga uppfödaren om.

Skaffar man sen ett marsvin på exempelvis en zooaffär helt utan stamtavla, då vet man inte ens vilka färger som finns bakom, än mindre om det finns dåliga anlag. Är den dessutom från grossist så är det rätt otroligt att det är en bra bakgrund som finns där just pga deras kassa avel. Just kass avel utan någon som helst koll, som hos grossister och såna uppfödare, är knappast bra att spinna vidare på hur seriös eller oseriös man än är, om nu inte djuret har någon egenskap som kan vara väldigt bra att föra in i sina linjer - men det ska då ske av erfarna och kunniga uppfödare som vet vad de håller på med.
 
Sv: Marsvin tips!

Nu verkar det som det är du som inte vet vad du pratar om. Du har hela tiden pratat gener, att du har studerat dem i tre år och att det är så viktigt när man ska avla. Men nu verkar det som du hela tiden har menat stamtavla. En stamtavla som talar om namnet på djuret,när det är fött,ras, vilken färg, födelsevikt, tillväxtkurva och en del annat som man i regel kan se eller mäta. En stamtavla kartlägger inte djurets arvsmassa. Om man studerar genetik då går man in i arvsmassan och särskiljer olika DNA- sekvenser för att utröna exakt vad de betyder och vilken betydelse det skulle få vid avel.
Jag påstår inte att det är fel att köpa ett djur med stamtavla, men det betyder inte att man är fri från oönskade individer då man ändå kan ha receciva oönskade anlag som med viss kombination kan bli dominant på just individen.
 
Sv: Marsvin tips!

Om du läser vad jag skrivit så står det just att det inte finns garantier när det gäller djur, däremot kan man ge de olika stora förutsättningar :smirk:
 
Sv: Marsvin tips!

Om du läser vad jag skrivit så står det just att det inte finns garantier när det gäller djur, däremot kan man ge de olika stora förutsättningar :smirk:

Visst, förutsättningarna borde vara bättre med ett djur med stamtavla, som här marsvin. men då återstår ett stort problem, vem är den seriösa marvinsuppfödaren. Vet att även "seriösa", vid födseln, plockar bort, avlivar djur som inte håller ex önskad färg. Samt att, om de får andra fel på enstaka individer väljer att mörka, alltså plocka bort vissa.
Jag tycker fortfarande att om någon frågar som kaninuppfodare gjort, att det är bättre att råda på ett trevligt sätt än att idiotförklara henne. Vem vet, hon kanske tar åt sig och lyssnar även på fakta och därmed inser att kriterierna för att para sitt marvin inte uppfylls och där tycker jag inte att en ofullständig stamtavla hör till de råd som gör att hon måste avstå.
 
Sv: Marsvin tips!

Att kulla bort ungar med fel färg osv är inte det minsta seriöst enligt mig heller. Man vet ju aldrig om man kullar bort just de som visar att det finns ärftliga problem i linjen tex...

Förekommer sånt öht bland marsvin btw? :confused:
 
Sv: Marsvin tips!

Ho, ho fattar inte vad är btw, vet vad BWO är, inget mer. Men det är klart det mörkas. Om jag nu byter ras så är det problem inom hästavel där man kan åtgärde felställningar med operativa ingrepp, operera bort lösa benbitar och sedan ändå få igenom hingsten till avel.( Och även då avla på eller sälja stoet som attraktivt avelssto.) Varför? Jo, av den anledningen att det är sekretess på djurklinikerna. Man kan både operera defekter och behandla skador utan att någon annan får insyn i det hela.
 
Sv: Marsvin tips!

By the way - förresten :p

Ja sånt har jag hört en massa om. Visste bara inte att det förekom såna grejer bland marsvin också.
Sjukt iaf. Sånt folk borde inte få ha djur öht...
 
Sv: Marsvin tips!

Visst, förutsättningarna borde vara bättre med ett djur med stamtavla, som här marsvin. men då återstår ett stort problem, vem är den seriösa marvinsuppfödaren. Vet att även "seriösa", vid födseln, plockar bort, avlivar djur som inte håller ex önskad färg. Samt att, om de får andra fel på enstaka individer väljer att mörka, alltså plocka bort vissa.
Jag tycker fortfarande att om någon frågar som kaninuppfodare gjort, att det är bättre att råda på ett trevligt sätt än att idiotförklara henne. Vem vet, hon kanske tar åt sig och lyssnar även på fakta och därmed inser att kriterierna för att para sitt marvin inte uppfylls och där tycker jag inte att en ofullständig stamtavla hör till de råd som gör att hon måste avstå.
Finns sådana "seriösa" uppfödare i sverige, är du oansvarig nog att inte raportera det till SMF.
 
Sv: Marsvin tips!

By the way - förresten :p

Ja sånt har jag hört en massa om. Visste bara inte att det förekom såna grejer bland marsvin också.
Sjukt iaf. Sånt folk borde inte få ha djur öht...

Det visste inte jag heller, inte i Sverige iaf. Har då aldrig hörttalas om det.
 
Sv: Marsvin tips!

Finns sådana "seriösa" uppfödare i sverige, är du oansvarig nog att inte raportera det till SMF.

När jag skrev "seriösa" på detta sätt, menade jag att de antagligen inte är så seriösa egentligen, och anmäla vad? Herregud, det är ju sådant man har blivit tipsad o att göra av andra som föder upp marsvin, som de har berättat att de har gjort, inget jag har sett.
Jag tog nämligen kontakt men några när jag själv skulle betäcka och fick då detta råd, bl.a. om oönskade färgsättningar. Ingen av de tre jag pratade med behöll inte heller någon albino överhuvudtaget.
På de kullar jag tog fick jag 2 albinos, Albin o Albina, de sparade jag, och förresten så sparade jag de flesta. Även djuraffären, som en period födde upp egna, gjorde detsamma.
 
Sv: Marsvin tips!

Det visste inte jag heller, inte i Sverige iaf. Har då aldrig hörttalas om det.

Menar du det jag skrev om hästar? Om det är det du menar så har det inom halvblodsaveln varit en del diskussioner angående detta. Man har ex ingen statestik på hingstars avkommors defekter som behandlats på klinik p.g.a. sekretessen. Defekter som kan vara ärftliga där hingst borde tas bort ur aveln för att den nedärver vissa oönskade egenskaper, ja, eller då defekter.
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 714
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 490
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 363
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp