Bukefalos 28 år!

Septicemia

Trådstartare
Finns det fortfarande bukefalister som pysslar med marsvin? Jag har för mig att det funnits trådar förr men kunde inte hitta någon marsvinstråd.

Har sedan ett par månader tillbaka tagit över ett par marsvinspojkar efter ett uppehåll på nästan 4 år utan grisar. Båda två är registrerade med stamtavlor så jag började göra lite efterforskningar och den äldste, tre år gammal har haft minst 6 ägare, inkluderat mig själv. Är det vanligt? Tycker det känns lite hemskt att de får flytta runt så mycket. :(
 
Jag har marsvin :love: Just nu är de 12st men den ena är inte min utan en hane jag har lånat in för att para en hona. Har sedan en, ev. två flickor på ingång när jag kan hitta transport och en av mina kasterade hanar ska flytta till min lillasyster så just nu händer det massor i marsvinsfamiljen.

Tyvärr får en del djur flytta runt så mycket som din kille men majoriteten flyttar inte så mycket. Vad är det för marsvin du har?

Mina är:
Lisen. Egenuppfödd merinohona på 6,5år.
i87796795._msw565h424_szw565h424_.jpg

Pruð. Egenuppfödd sheltiehona på 6år.

i87763398._szw1280h1280_.jpg

GuldPet Nightmare's Whomp. Kasterad coronethane på 4år. Pappa till Ai, Jai och Xíexie.
i89079213._msw565h424_szw565h424_.jpg

Multi GuldPet Trumpeta Garnet *Chache*. Tjeckiskfödd sheltiehona på 3,5år.
i89214117._msw565h424_szw565h424_.jpg

Multi GuldPet Yokan. Egenuppfödd kastrerad lakelandhane på 3,5år. Dotterson till Pruðs syster.
i89158864._msw565h424_szw565h424_.jpg

Lillhagas Spike. Kastrerad sheltiehane på 3år.
i94169615._msw565h424_szw565h424_.jpg

Bamiras Colourful Question *Inari*. Kasterad alpacahane på 3år.
i94935634._msw565h424_szw565h424_.jpg

Multi GuldKlippt Multi GuldPet Ai. Egenuppfödd coronethane på 2år.
i94933861._msw565h424_szw565h424_.jpg

Jai. Egenuppfödd kastrerad pethane på 2år. Flyttar till min lillasyster till jul.
i94965111._msw565h424_szw565h424_.jpg

Multi GuldPet Xíexie. Egenuppfödd coronethona på 2år. Sitter med hane nu :bump:
i91802924._msw565h424_szw565h424_.jpg

Isolde´s Mozza. Ridgeback rexhona på 1,5år.
10678760_755894274473817_4110027505815088492_n.jpg
 
Vilka ulltussar! :love:

Skönt att höra att de flesta ändå inte flyttar så farligt mycket, jag undrar hur det påverkar de i längden? Det är en lunkarya och en alpaca. Uppfödarnamnen är Smörblommans Zappo, lunka, och Milton, alpaca (som kommer från Divinitys innan det blev reggat i SMF om jag fattat rätt). Jag kallar de Newton och Darwin.

Lite bilder, båda är klippta. De hade inte speciellt rolig päls när de flyttade hit.

Darwin, alpaca, 2 år.
10409031_10152509222013932_2551571486300096067_n.jpg



Newton, lunkarya, 3 år.
1907914_10152509222108932_4243147010664169123_n.jpg
 
Sötnosar! Zappo känner jag till ja, men att han hade haft så många hem visste jag inte :(

Vissa får ju tyvärr flytta runt väldigt mycket. Speciellt avelsdjur. Min Spikes pappa vet jag inte längre var han finns, men han har också bott hos bland andra Divintys. Lillhagas Zpace heter han.

Jag vet inte hur det påverkar dem. Marsvin är ju extremt anpassningsbara djur men vissa individer tar naturligtvis mer skada än andra. Det beror också på vilket grundtemperament de har och vad de är vana vid. För marsvin som bara har bott hemma utan att komma ut på äventyr är det svårare att anpassa sig än djur som är vana vid att resa och flytta runt.
 
Vad roligt, det verkar som att marsvins-Sverige är relativt litet, lite "alla känner alla" :p. Men visst är det lite trist att han hunnit flytta mycket redan, när jag tog över honom och kompisen så hade de bott hos en barnfamilj som hade tröttnat sedan ett tag tillbaka. Han verkar ha varit rätt obrydd av flyttarna, är väldigt social och kelig. Däremot är Darwin lite mer reserverad, framför allt om det kommer folk han inte känner, men han värmer upp rätt fort. Över lag tycker jag att de har anpassat sig väldigt snabbt, jag har bara haft de i 1,5 månad och det tog inte många dagar innan de var pratiga, nyfikna och oblyga.

Nu har jag surfat runt rätt intensivt på uppfödarsidor efter information och känner igen namnet Zpace. Ska se om jag kan hitta något om honom...
 
dsc01266_5399b8b22a6b225a60d3fc02.jpg

Här är mina tre små grisar:)
Sam, Thor och Harry. 3 små mixade raser utan papper och så, men helt underbara ändå!
 
Vi startade med två marsvin för drygt ett år sen, hanar. De började slåss så mycket att vi gav upp, kastrerade dem och skaffade varsin tjej till dem från omplacering. Sen kunde jag inte motstå två damer till som behövde ett hem så vi byggde två stora, fina burar till dem. Tyvärr var vi tvungna att avliva ena tjejen nyss och det är så sorgligt. Vi kommer att skaffa en ny omplaceringstjej eftersom vi märkt hur bra marsvin trivs i flock. Sen har vi varit jourhem till en kille som bodde ensam utomhus med kaniner, han kastrerades och bor nu i en familj med en tjej. Just nu har vi en annan hane hemma som har kastrerats och så passar vi två vars ägare är på semester. Som mest hade vi 10 hemma, våra 6, jourkillen, de 2 semestrarna och 1 sjukling vi passade en helg då vanliga marsvinsvakten inte kunde medicinera. Underbara djur!
 
Åh vad söta! Marsvin är så roliga små djur. :)

Visste inte ens att det fanns marsvin med så lång päls. Måste de badas och borstas ofta?
 
Jag hade inte kunnat leva utan mina marsvin :heart Just nu har jag 14st och en hona som sitter med hane. Jag tror dock inte att det blir några ungar där då han inte väldigt korkad på just den biten. Honan är på honom och gosar och till och med juckar när hon brunstar och han sitter och ser ut som ett fån och undrar vad hon håller på med :banghead:

Av de som jag har listat upp i mitt gamla inlägg finns Pruð, Chache, Yokan, Spike, Inari, Ai och Xíexie kvar. Jai bor hos min syster och Lisen, Whomp och Mozza har tyvärr somnat in.

Nykomlingarna heter GP Amiras Cashewnöt *Mira*, WiRas Dirty Alice *Såfin*, Jet, Jackie, Abbylines Dominik, Polka Pigs Nattmara *Nathalie* och Bubbletrouble *Trubbel*. Ska fixa bilder på dem :)

Mina marsvin har inte alls lång päls om man jämför med dem som ställs ut. Här är tex en merino (bild från SMFs hemsida). För att få pälsen så lång så krävs det att man rullar den (har den i papiljotter), men hur ofta man ska bada och så har jag inte koll på då jag inte ställer mina i rasklass.
eternitys_gertrud.jpg

Mina marsvin som ställs ut badas inför varje utställning, vilket blir ungefär en gång i månaden. De som inte ställs ut badas vid behov, ungefär 3-6 gånger om året. Borsta gör jag nästan aldrig förutom i samband med bad och klipps gör de när pälsen är så lång att den börjar dras i golvet. Honorna behöver klippas oftare än hanarna då honorna har en förmåga att alltid lyckas pinka på pälsen :crazy:

Såhär klipper jag mina som inte ställs ut. De som ställs ut brukar ha lite längre päls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp