Bukefalos 28 år!

minponny

Trådstartare
ja, hur roligt är det att ha marsvin egentligen?
har hört att temperamentet skiljer sig mellan de olika pälsvarianterna, vilken variant blir lättast tam?
ska man ha två honor eller två hanar(som har varit tillsammans sedan de var ungar)? - fördelar/nackdelar med det?

vad är roligt och vad är tråkigt med ett marsvin?
 
Sv: Marsvin?

alla marsvin blir ju tama beroende på hur mycket man håller på med dom!
jag har haft flera olika marsvin med olika pälsvarianter, men tycker att alla blir tama oavsett vad det är för pälsvariant på dom. Jag har aldrig märkt att en blir lättast tam för att den har en annan päls.
så jag tror nog att det är hur mycket man håller på med dom.
vi har två honor i samma bur. dom har inte varit tillsammans sen dom var ungar.
det gick hur bra som helst första gången dom träffades! :)
dom vill då i alla fall inte vara själv i en bur (inte mina) men det är väl kanske för att marsvin är flockdjur?
vet väl inte om det finns så många nackdelar med att ha två honor.
det kan väl kanske vara att dom är lite små bitchiga mot varandra.
har aldrig prövat att ha två hanar så vet inte hur dom är.
annars så är marsvin världens snällaste djur!
jag tycker aldrig att det är tråkigt att ha marsvin.
men jag tycker att det är lite roligare med kanin eller hamster.
nästan alla marsvin jag haft vill bara sitta och äta, men tja.. man kan ju gosa med dom! ;)
om man har ett riktigt fint marsvin kan man ju pröva att ställa ut!
 
Sv: Marsvin?

Marsvin är härliga små varelser :laugh: Jag har haft långhåriga, korthåriga, virvel och teddys och har inte märkt att det skulle finnas något gemensamt mellan temperament och päls, utan det är en personlighetsfråga. Vissa är lättare att få tama, andra tar mer tid på sig. Vissa är hyperaktiva, andra lata som satan. Några har varit väldigt framåt och andra blyga. Det enda gemensamma är att dom alla varit väldigt väldigt snälla och matglada :D

Jag har även haft både honor och hanar genom åren (har 2 gamla honor och 2 hanar just nu till och med) och nej, jag tycker inte det är någon skillnad. Det är varken lättare eller svårare med det ena än det andra. Ibland får folk för sig att hanar skulle vara svårare att ha ihop men det är än en gång en personlighetsfråga och de flesta jag haft har gått bra ihop med andra, bara dom fått lite tid att vänja sig. Min ena hane jag har nu härjade dock en del med en tidigare burkamrat men den "nya" (som är en 6 månaders hane) går han superbra ihop med, så felet låg helt enkelt i att båda var jävligt envisa och dominanta. Nog kan honor också tjafsa om dom vill, speciellt under "den där tiden på månaden" (:p), så låt inte kön styra. Du behöver heller inte ha ett par som vuxit upp ihop utan det går utmärkt att ta två vuxna som aldrig träffats och introducera dom för varandra. Jag har haft många omplaceringar och det funkar fint så länge det sker på en neutral plats, dvs stoppa inte in en ny vuxen till din andra vuxna gris i dennes bur utan låt dom träffas i ett rum där ingen varit förut.

Vad är roligt och vad är tråkigt? Det bästa är (förutom att dom är så jäkla söta ;)) att det alltid är en massa liv på dom små kräken. Det härjas efter mat och uppmärksamhet konstant och dom är utmärkt sällskap. Sätter man sig på golvet vid buren finns det alltid någon som är villig att snacka lite skit :p Det "tråkiga" är väl att dom inte är särskilt aktiva. Nog är det fart på ungarna alltid, men när dom kommit upp lite i ålder är det mest mat och lata dagar i hötussar som lockar mest.

Sorgligt nog så finns det hemskt många omplaceringar därute så jag tipsar om att du tar dig en titt på t ex Bl****t om du nu absolut inte måste ha ungar när du börjar leta grisar. Dom har mycket att ge även om dom passerat året :)
 
Sv: Marsvin?

Om man köper från en uppfödare som spenderat mycket tid med dem som små (istf djuraffär), tror jag inte pälsen spelar stor roll. De flesta marsvin jag träffat har varit mysiga, och de som inte varit det, då har de haft olika pälsar så någon slutsats har jag inte kunnat dra. Annars tycker jag frågan var bra, pälstyper och ibland t o m färger brukar ju ibland innefatta ett särskilt temperament.

Jag gillar marsvin just för att de inte är hyperaktiva utan mer som mig, gillar sova, äta och gosa.

Ha ute dem mycket på golvet (fast trampa inte på dem och ha inga farliga sladdar!) och låt dem vara med mycket. Då blir de som "roligast". Eller ha en stor hage där ni kan sitta och gosa. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvin?

Tack för svaren (& tråden) :).
Nu har vi hittat en annons på Bl****t där någon skänker bort sina marsvin. De är ungefär 1,5 år gamla. Det finns tre hanar och två honor där, så att man har ju även lite valmöjlighet eller så. :)
Hoppas att det går bra, XD
 
Sv: Marsvin?

Tack för svaren (& tråden) :).
Nu har vi hittat en annons på Bl****t där någon skänker bort sina marsvin. De är ungefär 1,5 år gamla. Det finns tre hanar och två honor där, så att man har ju även lite valmöjlighet eller så. :)
Hoppas att det går bra, XD

Åh vad härligt att ni funderar på omplaceringar! :bow: Jag tror det kommer gå superbra. Dyker det upp frågor är du väldigt välkommen att PMa (eller så kan man ju skapa en tråd förståss :p) 1,5 år är en toppenålder, då har dom passerat slyngel-tiden när det bara sprattlas i famnen ;)
 
Sv: Marsvin?

Okej, vad bra att åldern är bra! :) & tack så mkt, du får förbereda dig på PM-bombning. ;)
Det känns på något sätt lite bättre att ta emot omplaceringar. I djuraffären blir de söta små ungarna ändå sålda till slut. Men den här annonsen hade varit ute ett bra tag, för oftast vill väl barnen ha ungar och inte 1,5 år gamla marsvin. Men ja, man får hoppas att allting går bra nu. :)
 
Sv: Marsvin?

Generellt så säger man faktiskt att temperamentet skiljer sig lite främst mellan Abessinier och Teddy. Abysarna är oftast lite livligare och Teddy lite lugnare. Dock tror jag inte det har någon större inverkan på hur lätt de blir tama utan det är nog mera individuellt.
 
Sv: Marsvin?

*ett desperat försök till att hålla tråden levande* .

Ja, det har jag också hört; Teddys-lugna, Abessinier-livliga. Skulle jag få välja en ras skulle jag helt klart valt Teddy. De är sååå söta och verkar trevliga. Däremot har jag inte hittat någon uppfödare som bor nära mig och har Teddys.
De i djuraffären är ofta korsningar va? Ser mest långhåriga marsvin i vår djuraffär. Dessutom kostar de 400 kr/st, är van vid kaniner man kan få för 200:- :p
 
Sv: Marsvin?

marsvin e härliga!
vi har 2 honor tillsammans, dom har inte varit tillsammans sen små. den ena var över 1 år när vi tog den andra, som var ganska ung.det gick jättebra.
den enda skillnaden vad jag märkt på hanar o honor e att hanarna luktar mera, kisset luktar starkare..
 
Sv: Marsvin?

Längtar efter marsvin. Synd att de korthåriga verkar på väg ut. Skulle vilja ha riktigt klassiska dutchmarked, röda. Kollar oxo annonsen, men för mig är det bara drömmar eftersom pga sjukdom kan jag bara ha ett visst antal djur och jag har redan mitt "max"....

Kollade efter marsvin att ta hand om över folks semestrar men ingen hörde av sig.

I vår djuraffär köper de från uppfödare, så alla är olika raser. Innan brukade det mest vara virvelmarsvin de sålde.
 
Sv: Marsvin?

Jahapp, nu är man marsvinsägare då! Det blev de två hanarna, då honorna va lite tjurigare.
De är inte särskilt mycket hanterade och det märks tydligt. Visst var de inte sprattliga när hon hade fångat dem, men det var nog för att de var paralyserade.. Nu ligger de där under höet, hade de inte rört sig minimalt och andats hade jag trott att de var döda. Försökte locka med en morot, kunde likagärna ha lockat med en sten. De är vettskrämda med andra ord.
Är det här normalt marsvinsbeteende eftersom de är nyinflyttade?
Jag lämnar dem ifred, men hur länge ska jag göra det?

Vet inte riktigt vad de ska heta heller, men tänkte vänta lite med namnen när jag har sett dem i rörelse och deras personligheter.
 
Sv: Marsvin?

De är vettskrämda med andra ord.
Är det här normalt marsvinsbeteende eftersom de är nyinflyttade?
Jag lämnar dem ifred, men hur länge ska jag göra det?

Det är helt normalt att dom är lite rädda och avvaktande :) Dom känner ju faktiskt inte er och vet inte var dom är än. Ge dom lite tid och det ger sig. Dom kommer känna sig mer och mer trygga och så småningom börja utforska stället. Ge dom några dagars lugn innan ni börjar plocka med dom men sitt gärna bredvid buren och prata, läs en bok, surfa på nätet eller nåt utan att tvinga dig på dom eller ens röra. Jag lovar, marsvin är nyfikna kräk så dom kommer komma till dig utan att du behöver göra särskilt mycket, speciellt om du har något gott med dig ;):p Dom lär sig snabbt vem och vad som innebär mat också.

Har ni inte redan ett eller flera små hus till dom så föreslår jag att ni fixar fram det (lätt att bygga ihop själv med några plankor eller köpa i djuraffärn för några tior). Mina tycker om att ligga i dom när dom sover och självklart är det skönt att kunna gömma sig när något otäckt händer. Det blir en trygghet och känns nog bättre än bara en hötuss till skydd.

Lycka till med grisarna nu! Ni kommer upptäcka att dom är jättehärliga när dom väl börjat känna sig lite mer hemma och kommer igång :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvin?

Åhh, vad mysigt med små marsvin ^^ Sj har jag alltid haft sheltie korsningar, mest för att mamma tkr att korthåriga ser ut som råttor :P Men de är mysiga att borsta och fläta och så :) Min äldsta (5år) är väldigt tam och kan t.o.m. sitt namn, och ett trick (stå på bakbenen ;D) vilket jag sj tkr är en bedrift ^^ Det finns inget tråkigt med marsvin, eller kanske att städa buren om de inte har "toalett" hörna, vilket mina inte har lärt sig :P De bajsar mkt ... ;) Men annars är de urmysiga och supergosiga! :D
 
Sv: Marsvin?

Okej. :) Dom har ett hus, som liksom bara har tre väggar. Det stod någonstans att man skulle göra så, då marsvinen kan hålla koll på vad som händer. Nu på morgonen har de flyttat sig till huset, men blir helt stilla såfort de hör någonting. Jag kunde inte låta bli att ge dem en bit paprika. Den ena kom fram efter ett tag, men så fort han nuddade paprikan gjorde han en rivstart och försvann till andra sidan buren.
Men ja, det blir inget "kel" på några dagar nu då. Eftersom datorn står i rummet där de står, så är det ofta befolkat. :p

Den ena ligger faktiskt och småsover nu, inte helt vettskrämd kanske.
Ajdå, nu tryckte jag på mellanslag lite väl hårt och han vaknade! :p
 
Sv: Marsvin?

Jag har två hanar som har gått tilsammans väldigt länge nu och det går bra jag har inte märkt skillnad i temprament vare sig dom är korthår eller långhår fast alla marsvin har ju sina egna personligheter.
 
Sv: Marsvin?

Jag startar en ny tråd nu när jag har köpt marsvin! Har en del frågor så välkomna in till den tråden istället! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 767
Senast: Krumben
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
840
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp