marsvinsbok

M

moonlightgarden

såg en marsvinsbok på bokia idag, så jag bara lärade ställa mig å kolla i den.
gud vad underhållande det var, det var bilder på olika redskap man behövde, en bild på en flaskrengörare (det kan man ju behöva) och en bild på en mindre sådan som var till för att rengöra munstycket kan man ju lika gärna använda flaskrengöraren till (tycker iaf jag. å så var det bilder på handuk, balja, hink, sopborste å gudarnas vete fasiken allt såg ut som om att: du kan ju inte använda en handduk som reddan är inköpt som ni har haft ett tag, utan det såg ut som om att man skulle köpa alting nytt. var ju ganska underhållande, om jag får säga det själv.
å sen på grönsakssidan så stod det inget om vilka grönsaker som innehåller C-vitamin. å så var det en bild på en apelsin, som om att man sak ge de till ett marsvin dagligen och i större mängd, vilket man inte ska göra.
kan dom som gör böckerna om marsvin ingenting eller vad är det frågan om? trodde dom att man kunde ge ett marsvin massor me apelsin bara för att det är C-vitamin rikt, trots att dom kan dö av att äta mer än en liten bit, dom borde ju skaffa sig lite bättre koll än så om dom ska skriva böcker om dom. iaf så tycker man ju det iaf. :mad:
 
Jo, nog är det underhållande alltid och det skapar fördommar "hanar kan inte gå ihop" mm.
Just därför ska mamma skriva en marsvinsbok :D
 
Kan tala om att det finns veterinärer som inte vet hur marsvin ska skötas för att må bra *skrämmande*
 
Haha, apropå det, lånade en marsvinsbok på biblioteket en gång, där stod det att man kunde ge sitt förkylda marsvin en liten "hutt" whisky, oj va jag skrattade. Visserligen så var det en gammal bok, ungefär från den tiden då man tyckte att lite alkohol när man var sjuk var bra.
 
Ooo trevligt, den blir bra skulle jag tro.
hur mycke kommer den att kosta då?
 
tvi, vad hemskt, det kan ju inte vara bra det heller, man kanske borde ta å leta på en expert eller nåt innan någon av dom (förhoppningsvis inte) blir sjuk, så att man vet vem man kan gå till...
 
amen shit alltså, tur för boken att det var gammal då, skulle jag hitta den boken så skulle jag nog oxå haft mig ett gott skratt
 
Kanske lite felformulerat där...men nog borde väl det ingå i en veterinärutbildning att veta att inte ett marsvin själv kan producera C-vitamin samt att den inte tål vissa penicillinsorter :confused: Detta är jag inte ensam om att ha fått uppleva :mad:
 
kanske inte det, men borde då en veterinär verkligen ta å ens fundera på att behandla ett marsvin, med tanke på att dom har väldigt specifika behov om vad dom tål och om vad dom inte tål?
jag tycker att dom isåfall får ta å införskaffa en person i varje distrikt som dom kan prata med isåfall, så att dom inte felbehandlar det stackars djuret, för om man felbehandlar ett sjukt marsvin så kommer marsvinet antagligen inte att överleva.
 
jag är gladd för att jag har sluppit uppleva det, men desvärre så börjar det se ut som om att jag kommer at behöva uppsöka en veterinär, så då blir man ju lite nervös.
mit ena marsvin nyser och är i övrigt pigg, frisk och kry på alla sätt å viss. jag har byt underlag till ett som är helt damfritt och luktfritt, och jag har ett hö som är så damfrit som ett hö bara går att få, det är ett utav dom damfriaste hösorterna jag någonsin har sett, och jag har hållit på med hästar seddan morsan fick jobb på travet när jag var fem så man har ju hunnit se en del. vad tror du, finns det nå mer man kan kolla upp innan man tar henne till veterinären?
 
den där har jag. det är där det står att man inte får pussa sitt marsvin :mad:
 
Nu dör inte marsvin av mer än en liten bit apelsin ;)
Har man otur får dom dock munsvamp men inte heller alla marsvin får det.
Det är däremot jobbigt att få bort när dom väl fått det så därför så undviker man att testa om just det marsvinet man har tål större mängder eller inte.
Dvs om dom ens äter apelsin :angel:
Så rådet om apelsin som c-vitaminkälla är ju inte så bra pga svamprisken.
I USA vet jag att det finns dom som ger sina marsvin apelsin som c-vitaminkälla utan problem men då gäller det att ha ett marsvin som inte lätt får munsvamp också.

Stort sätt alla böcker har en del fel i sig när det gälller marsvins skötsel och också förövrigt andra smådjur det är därför det är så bra att ha kontakt med dom som har stor (helst lång) erfarenhet istället för att fråga.

Flaskrengörare kan man inte använda till att rengöra i pipen (den behövs också rengöras) utan då är det bättre med piprenasare eller dylikt.
Sist använde jag tops men skall införskaffa piprenasre istället då jag tror det är bättre (tops är på gränsen till för tjock).

Sa boken att man skulle köpa allt nytt?
För då är det fel annars anser jag att bilden på "saker att behöva" verkar vettig.
Jag har aldrig tolkat sådant att man måste ha som nytt bara för att det är nytt på bilden (vanligt att det är så i böckerna vare sig det gäller hund, katt, marsvin osv).

Förövigt har jag sopborste, en med långt skaft och en med kort till mina marsvin, jag har ingen balja med jag har en grovköksho i badrummet som jag använder istället, jag har en barnspade av större storlek när jag gör rent i burarna, jag har flaskborste och handdukar + många mera saker som jag behöver.

Man skall granska böcker kritiskt men jag tycker du har varit lite för kritisk i din granskning och övertolkat saker och ting.
När det gäller fel i texten som tex att hannar aldrig kan gå ihop tex eller att man skall ge frukt varje dag odyl så reagerar jag dock.

Dom som skriver böcker har heller inte alltid haft egna djur utan skriver ihop den informationen dom har fått av andra = har inte materialet till bild hemma.
Det är heller inte säkert att fotografen har marsvin själv och därför fått köpa in för att kunna fota det som författaren vill ha med.

Var någonstans har du sett att marsvin dör av större mängd apelsin :confused:
 
:eek: :eek: :eek:
Där kan vi prata om felinformation :crazy:
Jag pussar ofta på nosen och då kan jag tala om att jag har en sjukdom som ger mig konstant förkyldning och inga av mina marsvin har blivit dåliga pga det :angel:
Går det att motstå att pussa marsvinsnosar, det kan ialla fall inte jag :o
Tvingar dock inte dom marsvin som inte tycker om det ;)
 
jasså står det så,
har juförsig aldrig provat å pussa mina marsvin själv, men dom brukar ju inte bitas så det ska väll an gå bra...
brukar du pussa dina marsvin då?
 
på en diskus här på buke för någon månade sen tror jag att det var som jag såg att marsvin kan dö av en större mäng apelsin. jo jag vet att dom kan få svamp av det, därför så tycker jag att man kan undvika det överhuvud taget, tror inte att mina skulle äta det, dom är väldigt snickna av sig, dom gnagar faktiskt aldrig när dom är inne i buren oavset vad, å så e dom ganska snickna med vad dom äter oxå, så jag brukar oftast köpa hem det jag vet att dom äter å så köper jag hem någontinmg nytt åt dom lite då och då.
jo jag har märkt det, å det är ju hemskt synd att dom som kan hemskt mycket om marsvin inte skriver böckerna utan att det är någon som inte kan särskilt mycket om dom som gör det.
jasså e dom så tjocka, vet inte vad vi köper för sort, men våra topps är hemskt smala och inte alls mycke bommul på dom så de funkar bra, fast den nya flaskrengöraren jag köpte innehöl en piprensare inuti skaftet så man kan skruva av handtaget och använda den nu för tiden.
förstår vad du menar, emn det var det att den hadde en hel sida full med saker (kommer inte ihåg allt) som man behöver till sitt marsvin och det var mycke grejor som man inte alls behöver utan det räcker med en del grejor och det man har hemma. jasså du en barnspadde, har oxå tagit till den metoden men jag snicker mina föräldrars kattspade istället, iaf nu medens jag bor hemma.
den sa inte direkt men den indikerade på att man skulle köpa alla grejerna, vilket många barn kan mistolka och även vuxna. jo man kan ju behöva en soppborse men det beror ju på vad man har för uderlag, jag behöver den inte eftersom att jag använder pelleterad pappersmassa eller vad det är. ena marsvinet är lite känslig mot damm.
kanske det men jag blev bara så sur när dom påstod att man ska ge apelsin till marsvinen som en källa av C-vitamin.
 
Det var inte i detta forumet utan det måste ha varit någon annanstans det diskuterades (har kollat upp inlägg med ordet apelsin i för säkerhets skull).
Den enda nackdelen med stora c-vitaminkällor är att marsvinet kan få falsk skörbjugg om man går ner på en "normal" nivå av c-vitamingiva för snabbt :(
Det är den enda gång det kan vara "dödligt" men det är c-vitaminernas mängd och inte apelsinen som är boven då.
C-vitaminkälla är det däremot inte så bra pga att vissa grisar är lite känsliga och får munsvamp som är besvärligt att få bort, annars hade jag kunnat tänka mig det som en c-vitaminkälla faktiskt.


Kattspade är för lite tycker jag :D
Böcker innehåller ofta fel och ibland grova sådana (dom som inte skadar marsvin eller på något sätt får dom att må dåliga bryr jag mig inte om) och själv har jag aldrig tolkat att man måste ha nya saker och att det är tips på vad man kan behöva :)
Även zoo affärer informerar fel och dom skall dessutom ha en utbildning bakom sig :crazy:

Själv hade jag bara bur, skål och vattenflaska som tillbehör till mitt första marsvin för 10 år sedan trots att jag tittat i böcker innan ;)
Idag har jag massor av saker och dom blir bara fler :p

Förövrigt har jag inga dammkänsliga marsvin så dom står alla på kutterspån :)
Toalätt är dyrt och jag skulle ha köpt bränslepellets istället då jag får mycket mer för pengarna om jag inte kunnat använda kutterspån :cool:
Det är förörigt inte bara spån på mitt golv utan också hö som behövs sopas upp men jag har 9 marsvin vilket gör att det blir skräpigare, specielt när dom finns i två rum i lägenheten där vi är mycket aktiva :)
 
kanske va på lunarstorm då, där springer det ju runt en hel del tossar ibland...
tycker det funkar bra, eftersom att mina marsvin bara (oftast) skiter i rummet så går det bra att damsuga upp det hela, å dom lortar inte ner så himla mycke mer eheller eftersom att remisen håller sig ganska bra i buren.
höet håller sig mestadels i buren det oxå, är ofta så lite stora bitar så det går att damsuga upp det med, annars så tar man det för hand å slänger det i soppkorgen.
Jo kan tänka mig det, ska köpa sådant nästa gång jag ska dit, blir väll den här veckan skulle jag gissa på...
själv så har jag inte så mycket att slänga pengar på så oftast slänger jag ut pengarna på djuren hellre, tycker inte om modet för tillfället och det finns nästan inga grejer jag vill ha, å vill jag ha något så brukar det ganska ofta vara för dyrt för att jag ska slänga ut pengar på det (iaf just nu, man får väll se om några månader när pengarna bara växer :) kanske blir en änu större bur åt dom, den där värstingsburen man har sett på wiklunds kanske...)
 
Har du plats kan du göra en sådan bur som jag har som stor bur (184*92 cm) :D
Jag har 6 kompostnät (en på varje kortsida + två på varje långsida) och pressening som botten.
Man kan faktiskt gör den hur stor som helst om man har något som stadgar den i botten.

Funderar på att byta till dammduk istället när botten skall bytas ut.
Dammduken kostar 32 kr/m har jag för mig och kompostgallren 119 kronor styck (4 sidor) på det billigaste stället så den kostar inte en förmögenhet.
Lite besvärligare att städa men oj så stor bur att springa i och roliga saker man kan få plats i den ;)

Jag skall längre fram igenom ha en sådan bur till (övertygar maken att bokhyllor är jobbiga att damma och att det räcker med ett snyggt skåp istället = jag får mer plats för mina marsvin :angel: )
 
borde jag ha på ett ungefär iaf, marsvinsburen står på ett gammalt skrivbord just nu, det drar ifrån golvet så dom måste komma upp en bit ifrån det, men när jag inte har kvar hästen så ska jag flytta å då blir det dragfritt :), å då finns det ingen som kan klagga på hur stor bur man har :cool:.

ok, vad gör dammduken förnå, förutom att se till så att ströet inte dammar sig? jo kan tänka mig att det blir lite jobbigt men om man har den byggt buren så att man kan fälla bort ena långsidan och överdelen så bode väll det gå ganska bra eller tar jag fel då? har ju en styvfarsa som e ganska händig som kan hjälpa en med saker å ting :rofl:.

amen det är ju sant ju, bokhyllor är väldigt jobbiga å damma, iaf om man gör det ordentligt, vilket jag borde ha gjort för några månader sen :angel:.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp