marsvinsbok

Dammduk är något som du har i botten när man bygger utedammar som man tex har fiskar i :D
Tror den håller vätan från ev vattenflaska dropp och kiss från golvet bättre än pressening.
Man kan klippa av (med et lämpligt verktyg) en bit på ena sidan så det är lättare att komma in (annars går det också bra om man har långa ben :angel:) och jag har satt fast presseningen på insidan av gallret med hjälp utav buntband som jag också använde till att sätta fast gallrena med.
Jag kan se om jag kan få upp lite foton på min bur så kan du få se hur den ser ut :cool:
 
okej på så viss, blir lättare å hålla buren fräsh eftersom att pisset inte fastnar på träet.
skulle vara trevligt, kan man jämföra med hur jag hadde tänkt bygga min bur. :d
 
jasså står det så,
har juförsig aldrig provat å pussa mina marsvin själv, men dom brukar ju inte bitas så det ska väll an gå bra...
brukar du pussa dina marsvin då?

vah! har du inte pussat på dom!! :eek: det har jag gjort :angel: dom är juh sååå söta dina tjockisar :D
 
jag är rätt små förkyld året runt även på sommaren och inte mår mina marsvin dåligt av det, de mår snarare sämmre av att bo i bur eller något sådant. nejdå, mina marsvin gillar att bli kladdade på så här fortsätts det pussas på.
 
jasså står det så,
har juförsig aldrig provat å pussa mina marsvin själv, men dom brukar ju inte bitas så det ska väll an gå bra...
brukar du pussa dina marsvin då?

mina marsvin är som små gosedjur, de bara vandrar runt ifrån folks sängar å knän och gosar och spretar med tassarna åt alla håll. Vet inte om det kanske är så att du föder upp utställnigns marsvin och har väldigt många eller så? kan förstå om man inte sitter och gullar lika mkt med varje enskilt marsvin då.
Att de inte skulle bitas.. hmm.. flera av mina marsvin har haft lite underlig syn på rang och vad man får och inte och har bitits, men de har alltid gillat att man sitter och kliar på dem, klappar och pussar. Vad man inte fått med de som bits är att störa dem eller ta upp dem när de inte känner för det..
 
Marsvin med lite sämre temperament bits och möjligen små marsvin som inte blivit vuxna än men då pratar vi om att nafsa.
Det gör ju dom flesta djurungar så det är normalt.
Här bits inget marsvin om jag så skulle rycka upp dom ur sömnen (det är dock knappt möjligt då dom vaknar om dom ser en lätt rörelse bara) och skulle aldrig avla på någon som bet heller.
Här kan man plocka upp, röra och hålla marsvin och det enda man behöver vara rädd för är att bli blöt :o så därför har vi ofta handduk under marsvinet :D

Förövrigt har jag uppfödning men pussar mina marsvin på nosen ialla fall :angel:
 
nä jag har aldrig provat, har bara inmte blivit så, helt enkelt.
 
nä, föder inte upp marsvin, har två stycken som jag sitter å gossar med å pyslar med å så, men jag har faktiskt aldrig provat på att pussa på dom, har aldrig kommit på tanken bara. men vänta du bara kommer nog snart det oxå...
 
Marsvin med lite sämre temperament bits och möjligen små marsvin som inte blivit vuxna än men då pratar vi om att nafsa.

hmm.. jag har råkat ha såna som bitits lite hela livet.. :angel:

Här bits inget marsvin om jag så skulle rycka upp dom ur sömnen (det är dock knappt möjligt då dom vaknar om dom ser en lätt rörelse bara) och skulle aldrig avla på någon som bet heller.
tom mina snällaste skulle nog säga ifrån då! hjälp!

Här kan man plocka upp, röra och hålla marsvin och det enda man behöver vara rädd för är att bli blöt :o så därför har vi ofta handduk under marsvinet :D
Nått de flesta av mina marsvin däremot inte gör.
 
Då har dom inte bra temperament :crazy:
Jag har haft guldhamstrar (haft över 50 stycken allt som allt) med bättre temperament :angel:

Jag avlar fram marsvin och jag kan ju säga som så att det marsvinet som bits åker ur mitt avelsprogram mycket fort...eller snarare dom kommer inte in i det ens :p
Det finns ingen kompromiss där alls.
Inte ens en 100 p skulle komma in i mina kommande linjer om den hade taskigt temperament.
Ingen av mina grisar skulle bitas om man tog upp dom när dom mer eller mindre sov.
Vissa orkar knappt ta upp huvudet ens :D

Det är oftare zoo marsvin som inte har avlats på temperament som bits förövrigt :angel:
 
Måste bara varna dig...när man väl börjat pussa marsvinsnosar så är det svårt att sluta :o
Man blir lite beroende av det för dom är såååå goa :love:
Kanske skulle ta upp och pussa Milou :d
 
Måste bara varna dig...när man väl börjat pussa marsvinsnosar så är det svårt att sluta :o
Man blir lite beroende av det för dom är såååå goa :love:
Kanske skulle ta upp och pussa Milou :d

ooh ja, har man en gång börjat är man fast! lurvigare å gladare djur finns säkert inte. Mitt senaste marsvin som har svårt att vara tyst (pratar ständigt och högt.. överröstar tv:n..) kan ifrån att prata högt och ljudligt svänga om till tysta små glada kuttranden. De är vädligt facinerande, vet inte vad som utlöser dessa ändringar riktigt ibland..
 
Då har dom inte bra temperament :crazy:
nääee.. mina är lite ojämna i tempramentet och flera har avrit lite agressvia.. men jag älskar dem ändå så..

Jag avlar fram marsvin och jag kan ju säga som så att det marsvinet som bits åker ur mitt avelsprogram mycket fort...eller snarare dom kommer inte in i det ens :p
Förståndigt, skulle heller inte ta kullar på mina marsvin tror jag.. skulle nog inte bli alltför lyckat, tror att flera av dem skulle vara dåliga mödrar med.

Ingen av mina grisar skulle bitas om man tog upp dom när dom mer eller mindre sov.
Vissa orkar knappt ta upp huvudet ens :D
kan hälsa att mina är klart livligare, den lungnaste nu (långhårens om bara tänker på mat) skulle tom bli väldigt
upprörd om man störde henne..

Det är oftare zoo marsvin som inte har avlats på temperament som bits förövrigt :angel:
mina kommer ifrån ett sådant ställe så :angel:
 
nääee.. mina är lite ojämna i tempramentet och flera har avrit lite agressvia.. men jag älskar dem ändå så..

Jag hade en råtthanne som inte accepterade andra människor än hans familjemedlemmar i hans bur :o
Gissa hur han var uppfödd :D
Han var ialla fall mycket älskad av familjen (och burkompisen) :love:

kan hälsa att mina är klart livligare, den lungnaste nu (långhårens om bara tänker på mat) skulle tom bli väldigt
upprörd om man störde henne..

Nja, jag har livliga marsvin jag med (klister önskas ibland :devil:) men mest som myror i häcken :D

Det är oftare zoo marsvin som inte har avlats på temperament som bits förövrigt :angel:
mina kommer ifrån ett sådant ställe så :angel:

Misstänkte det :angel: :D
 
Själv tycker jag att de marsvin som bitts är av en speciell ras eller färg.
Abessinier, non self black himalaya (hanar) och non self sobel (hanar) är bitiga och spattiga, mina är det iafl.
Sen har vissa satiner samma temperament. Men mest mina soblar, de är överaktiva våldtäcktsmarsvin (juckar på småhanar och dyrligt)
 
Du vet väl att temperament är ärftligt ;)

Använder du såpass hormonstinta hannar i avel så får du bara fram flera sådana det är du väl medveten om :p
Temperament sitter inte i färggener eller dom gener som styr hårtyp :angel:
 
kanske det, har ju inte provat än så de e lite svårt att veta...
jo mina e jätte mysiga, köpte dom direkt av uppfödaren, men min kompis har ett marsvin som hon köpte på zoo å den bits hur mycke som helst den, undrar om det har att göra med att hon bara köpte en istället för att köpa två?
 
temprament har väll ändå inte så mkt med ras och färg att göra?

mitt argsintaste marsvin har vait en korsning peruan/korthår som var i goldenagouti / golden /vitt.
Säger det dig mkt om hur hennes temprament skulle ha blivit..?
 
Röda cockerspaniels är spattigare än svart vita.
Det kan ju ligga bakom djuret också eller så har man bara avlat på redan spattiga djur.
 
fast i mina fall så har det iallfall knappast något med rasen att göra. alla mina kommer ifrån zoo butiker utan någon som helst ordning på vad det är för föräldrar eller raser. Och de flesta har nog rätt taskiga temprament och jag tror att de som är vana med små snälla teddy björnar ogillar mina mera "vakna" marsvin i huvudet.. hmm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp