Martingall borde vara obligatoriskt!

I

Italyme

Ibland undrar jag om det ändå inte vore för det bästa om man hade martingall som obligatorisk utrustning på hopptävlingar..... var och tävlade för nån dag sedan och då var det flera hästar som bara skickade upp skallen och skenade rätt över framridningsbanan... efter jag hade hoppat mina klasser så hoppade jag av min häst och spände av hans martingall, gick fram till en av tjejerna som red en av de hästar som var extra bråkig och gav henne den (hon hade precis blivit nockad så hon sa inte imot) Efteråt så kom hon fram till mig och tackade mig för att jag hade ryckt in..... hon sa att hon skulle åka och köpa en martingall samma dag!

Jag vet att det finns hästar som går bra utan martingall men eftersom den inte hindrar hästen så tycke jag att det skulle vara en bra säkerhets regel.

Diskutera fritt.... jag vill höra era åsikter:d
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Är det verkligen samma sak:confused: Har man en oupfostrad häst för att man använder martingall (Nyfiken:)) Eller kan det vara så att det används i säkerhetssynpunkt..... Remmen runt halsen har räddat mig ett antal gånger när hästen har gjort ett glädje skutt eller ett gigantiskt språng över ett hinder.....
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Ja, en häst som inte går att få stopp på utan martingal är ouppfostrad. Det TS pratade om (så som jag förstod det) var ju att hästarna skenade på framridningsbanan för att de inte hade martingal på. Samtidigt säger TS att martingalen inte hindrar hästen, men vad gör den då för skillnad?
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Det jag menade var att den hindrar inte hästen i ett normalt läge men om den går ur ett normalt läge (tex slänger upp huvudet) så hindrar den hästen från att nocka sin ryttare.... martingallens insats försvinner när hästen återgår till normal position......

P.S Jag hoppas att alla kan diskutera det här med lugn... alla är vi olika och alla har rätt till sin åsikt:idea:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

nej det tycker jag inte, min häst blir mycket ryckigare och höjer huvudet mer när hon har martingal, hon går mycket bättre utan. :)
Dock tycker jag att man borde vara lite smartare när man bedömer om ens häst behöver martingal eller inte :)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

då min häst blir spänd och gärna slänger med huvudet på tävlingar har jag på martingalen då, aldrig annars. men jag tycker att ryttaren ska avgöra om de behöver martingal eller inte.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Bra idé!! Jo du har naturligtvis rätt när det gäller att vissa hästar inte kan ha martingall..... det är ju en liten tyngd av ringarna och hästars som är känsliga kan säkert reagera på dem...... men vem ska säga till dem? ska överdommare ha rätten att kommentera utrustningen? Eller ska det vara ryttarens skyldighet? Tränaren? Just nu tycker jag att det är farligt med vissa ryttare.... min kompis häst blev totalrammad av en galen ponny som skickade upp skallen och stack med sin ryttare..... de sprang rakt in i min kompis och hennes ponny som blev hallt och var tvungen att stryka sig..... Ryttaren och föräldrarna tog inget ansvar:crazy:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Men vad är ett normalt läge? Där hästen går i det läget vi vill att den ska gå i? Jag anser att det är fullt normalt för en häst att kunna ha huvudet uppe i stjärnorna om den så vill, däremot är det kanske inte det jag vill när jag rider den, men det är ju en annan sak. Skulle vara intressant vad som är normalt och inte, det må jag säga ;)

Som svar på ditt P.S., ja självklart.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Just nu tycker jag att det är farligt med vissa ryttare.... min kompis häst blev totalrammad av en galen ponny som skickade upp skallen och stack med sin ryttare..... de sprang rakt in i min kompis och hennes ponny som blev hallt och var tvungen att stryka sig..... Ryttaren och föräldrarna tog inget ansvar:crazy:

Jag skulle också bli galen om jag blev riden av någon av de många ryttare som använder sporrar och spön helt galet, och som dessutom sliter och rycker hästen i munnen, allt för att vinna. Sådana ryttare ska uteslutas. Visst finns det hästar som sticker och har sig trots en bra ryttare, men då kanske man bör fundera på hur bra den mår och om den verkligen trivs med att vara tävlingshäst.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Normalt menar jag med när hästen lystrar på dina signaler och går med avspända steg och muskler..... när huvudet är i normal position gentemot dess extriör. Det ska ju till rätt mycket innan en martingall hakar i förutsatt att man har satt den korekt. Jag har som många vet en fullblodskille på 7 år.... han är full av energi och kan vara rätt galen ibland men bara av ren och härlig glädje... det är underbart att känna honom så upprymd när vi är på tävling men martingallen är ett måste för att inte tappa honom.... min häst är väldigt uppfostrad men också en fri själ som kan busa när han vill. Martingallen gör att jag kan ha kontroll på min stora häst även om jag nu är rätt liten.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Normalt menar jag med när hästen lystrar på dina signaler och går med avspända steg och muskler..... när huvudet är i normal position gentemot dess extriör. Det ska ju till rätt mycket innan en martingall hakar i förutsatt att man har satt den korekt. Jag har som många vet en fullblodskille på 7 år.... han är full av energi och kan vara rätt galen ibland men bara av ren och härlig glädje... det är underbart att känna honom så upprymd när vi är på tävling men martingallen är ett måste för att inte tappa honom.... min häst är väldigt uppfostrad men också en fri själ som kan busa när han vill. Martingallen gör att jag kan ha kontroll på min stora häst även om jag nu är rätt liten.

Men det ska väl inte behövas en martingal för det.. Alltså - jag anser nog att huvudet bör komma ner när hästen är avslappnad och lugn. Min häst har också en "fri själ", men det betyder inte att hon inte ska stanna närhelst jag ber henne om det, oavsett vad för utrustning jag har på henne. Det betyder inte att jag inte tycker om att hon tycker saker är roliga, och att hon är pigg och glad, för det gör jag. Men, ber jag henne stanna så ska hon stanna.

Jag vill inte känna att jag behöver en massa utrustning, och hjälptyglar (som det så fint kallas..) för att ens kunna få stopp på hästen. Jag ska ha full kontroll i alla lägen, om jag så inte har någon utrustning alls. Eller jag siktar mot det i alla fall. Jag skulle inte ens tänka tanken på att åka ut på tävlingsbanorna om jag inte visste att jag har kontroll på min häst, utan remmar och dyl.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

aldrig skulle jag sätta det på min häst, och jag har heller aldrig behövt det på någon tidigare. Kan förstå de som verkligen behöver, men att bara sätta för sakens skull är ju idioti.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

min häst kan inte ha martingal eller förbygel, han har så extrema framben att han fastnar i remmen mellan frambenen.
Sen är han lydig om man bortser från hans knäppar men de råder ingen martingal bot på.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Snarare borde det vara krav på att ryttaren kan rida sin häst på ett mjukt och trevligt sätt, så hästen slipper köra upp huvudet för att komma undan! Kan man inte det är man inte klar för tävling med den hästen.

Personligen tycker jag att förslaget är ett hån mot de som rider sina hästar väl. Varför ska de anpassa sig efter de som borde lära sig?!

Men du har en poäng i att det är vanligt förekommande, tyvärr.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Målet är ju att ridning ska vara mjukt och trevligt, men på vägen dit (under utbildningen av häst och/eller ryttare) så är det ju ibland långt ifrån perfekt. Och eftersom det inte går att träna på att tävla annat än på tävling, då händer det ju att ekipage ibland inte fungerar optimalt.
Likaså kan ju nerver spela in på både häst och ryttare.

TS har en poäng tycker jag, även om obligatorisk martingal inte ska vara tycker jag. Men som ngn påpekade att domare skulle kunna beordra viss utrustning känns ok.

Men jag tror tyvärr att martingalen har hamnat i "hjälptygelsfamiljen" för många nu på senaste tiden. Och av ngn anledning så är det ju i mångas ögon så jättefint att inte använda hjälptyglar, ryttaren anses ju då så enormt skicklig.
Personligen tycker jag det är larvigt, är man hjälpt av ngn viss utrustning som gör ridningen både säkrare, lugnare och hästen avspänd, varför inte använda den?

Min gammelpålle hade det varit löjligt med martingal på. Han var överbyggd och hade han behövt ngt mer än träns i "framänden" hade det varit ett sådant där uppkäk som travare har. :smirk:
Övriga hästar jag har haft/har har jag dock hoppat med martingal.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Instämmer.

Gör också tilläggaet att det finns en hel del hästar som blir extra tagagde på tävling. hemma kan de vara som kossor..;)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Men behöver du verkligen martingalen? Eller bara TROR du att du behöver den?? Du rider väl inte hästen på ett annat sätt med martingalen, så varför skall det inte funka utan? Martingalen är inte nån fiffig lösning på ouppfostrade hästar....

Tror många automatiskt tar på martingalen när dom skall hoppa, utan att tänka efter om man faktiskt behöver den. Jag red nästan alltid med martingal förut, helt till den gick sönder på framhoppningen en gång. Hästen hoppade varken sämre eller bättre, jag hade lika mycket kontroll, ridbarheten var lika bra, och vi vann också klassen. Altså martingalen hade ingen större betydning, och nu använder jag bara martingal på hästar som verkligen behöver det.

Hästarna som du såg på den tävlingen hade inte skenat mindre om dom fått på sig en martingal, men dom hade nog skenat mindre om ryttarna hade fått några dressyrlektioner...
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

(Ursäkta, jag är verkligen värdelös på att citera som man ska...)

"Målet är ju att ridning ska vara mjukt och trevligt, men på vägen dit (under utbildningen av häst och/eller ryttare) så är det ju ibland långt ifrån perfekt. Och eftersom det inte går att träna på att tävla annat än på tävling, då händer det ju att ekipage ibland inte fungerar optimalt.
Likaså kan ju nerver spela in på både häst och ryttare".


Det är klart att det är så, men isf bör man ju man inte gå upp i klass förrän man kan rida hästen mjukt och kontrollerat i de lägsta klasserna. Självklart har nerverna betydelse, men det är lite för vanligt för att man ska kunna ursäkta allt med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

martingalen är ett skydd för ryttaren. hindrar att man får näsbenet knäckt elelr som jag en loss slagen flisa i käkbenet.

hurvida hästen är het och på bettet inverkar den mindre på.

Martingalen hindrar en häst från att kasta upp huvudet så högt att ryttaren riskerar att skadas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp