Bukefalos 28 år!

Martingall borde vara obligatoriskt!

Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Målet är ju att ridning ska vara mjukt och trevligt, men på vägen dit (under utbildningen av häst och/eller ryttare) så är det ju ibland långt ifrån perfekt. Och eftersom det inte går att träna på att tävla annat än på tävling, då händer det ju att ekipage ibland inte fungerar optimalt.
Likaså kan ju nerver spela in på både häst och ryttare.
Det är klart att det är så, men isf bör man ju man inte gå upp i klass förrän man kan rida hästen mjukt och kontrollerat i de lägsta klasserna. Självklart har nerverna betydelse, men det är lite för vanligt för att man ska kunna ursäkta allt med det.

Då får nog större delen av världseliten börja rida på 0,90 nivå.

Återigen. Martingalen är ingen hjälptygel i den bemärkelsen. Den är mer en "skyddstygel"
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Mja... Delade åsikter från mej. Men visst är martingalen en bra säkerhetsgrej.

Men om jag jag skulle ta på min dam en martingal hade det nog bara blivit värre.
Visst slår hon med huvudet när hon vill iväg men hon blir mer stressad när huvudet "sitter fast".
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Ja, i vissa fall gör den det, och på dom hästarna som har tendenser att slänga så kraftigt med huvudet använder också jag martingal. Men nån 100 %-ig skyddstygel är det inte, en "liten" martingal kan inte hindra en 600 kg häst att slänga med huvudet om den nu får för sig det. (Förutsatt att man fäster martingalen normalt, och inte fast i nosgrimman och lignande.)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Min gammelpålle hade det varit löjligt med martingal på. Han var överbyggd och hade han behövt ngt mer än träns i "framänden" hade det varit ett sådant där uppkäk som travare har. :smirk:
.

Haha, jag känner igen mig :p
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag förstår din poäng men jag tycker absolut inte att det ska vara obligatoriskt.

Sjäv har jag en väääldigt het häst men hon är också väldigt känslig så den säkraste utrustningen för vår del är ett vanligt tränsbett och en mjuk hand så varför slänga på en matringal i onödan? För vår del har den mer stressande effekt än lugnande.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

jag tycker martingal är bra att ha.. tävlat många hästar som slår upp huvudet framför hinder och de kan man inte förhindra genom att tex stanna den.. dom hästar jag tävlat har vart riktigt lydiga och stannat när jag vill men jag hade inte martingal en gång och hon slog upp huvudet presis innan hoppet och nockade mig..
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag ser ingen anledning till att ha det som obligatorisk utrustning då den visst kan vara i vägen. Som på min häst tex, jag måste kunna inverka med bettet som jag vill och vill inte att inverkan från min hand bara ska komma från en riktning som martingalen gör.

Mpnga hästar fungerar mycket bättre utan martingal, jag tycker folk ska rida bättre istället om hästen bara drar över framridningen. :crazy:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jo martingal hindrar hästen. Många hästar känner sig fastlåsta av den. en martingal hjälper ju knappast ryttaren att få stopp på hästen, enligt min mening:smirk:

Bättre uppfostran och dressyr på hästen. Frågan är ju varför hästen sätter upp huvudet och springer. För hård hand, fel tillpassat bett, olater:confused:

Rider alltid min häst utan martingal, hoppar inte bra om jag hr den på, känner sig fast.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Hur sätter du martingalen om du bara kan inverka i en riktning?

Jag kan iaf inverka i alla riktningar utom just uppåt och där sitter som sagt min näsa..:p
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Det BEHÖVER inte vara dålig ridning som gör att hästen kastar med huvudet. De kan helt enkelt vara taggade och lite extra på när det gäller tävling.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

jag tycker det är från ryttare till ryttare, vill man ha martingal så har man, annars struntar man i det.
Jag vet många hästar som skenat iväg med martingal , jag ser bara martingalen som ett skydd från att få tänderna utslagna om hästen slänger med huvudet .
skulle min häst få för sig att skena hade hon gjort det med eller utan martingal .
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Givetvis ska man inte gå upp i klasserna om man inte är mogen för det! Det håller jag helt med om!

Men i de lägsta klasserna (0,90 och 1,00) så är det MKT nerver på vissa ekipage tycker jag! Största flertalet är ju mjuk och fin ridning, men en och annan har ju stora nervproblem eller hur man säger! Och då kan ju viss utrustning hjälpa till att stabilisera det hela litegrann tills häst och/eller ryttare får mer rutin.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag menade mjuk och fin ridning i allmänhet och extrautrustning (annat än sadel och träns) i allmänhet.

Även jag anser att martingalen är för att inte knocka ryttaren och inte ngt avancerat hjälpmedel som man ska försöka träna bort behovet av.
En ryttare på lägre nivå tex jag skulle ju helt komma av mig i ridningen om momentet "akta så du inte blir skallad" även skulle ingå i det jag måste tänka på under en ritt på hoppbanan.

Dessutom tycker jag att en häst blir på ngt sätt inramad med en graman, den blir stadigare framåt och "vinglar" ofta markant mkt mindre i sidled eller hur man säger.
Vilket i mina ögon gör martingalen värdelös i dressyrarbetet, då blir den ett hinder och hindrar kommunikationen.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag forstod vad du menade.

Det inlägget (jag antar) att du svarar på, så hade jag egentligen citerat någon annan som hade citerat dig. Rörigt..

Vet inte varför det står att jag citerade dig ? Blev något knasigt.


Lillsyrran var det jag skule svara till.

Annars tror jag att jag är inne på din linje i det stora hela.:D
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nej, det tycker jag inte.

Vissa hästar trivs inte ens med maringal.

Obligatoriskt skulle snarare vara med väluppfostrade hästar istället.

Var medryttare på en ponnu för ett tag sedan. Jobbade man lite med den så kom den ner i halsformen och sökte sig neråt (gick gärna högt med huvudet som sin egna frivilga form). När den som "ägde" ponnyn började rida med martingal blev ponnyn genast slängig med huvudet så fort den börjat komma ner med hals å huvud till en bättre form. Å man fick konstant börja om genom hela ridturen.

För att diskutera det här med att ringen runt halsen har rädat ryttare otaliga gånger. Kan man inte ha någonting runt halsen utan att det prongt måste vara en martingal?

Nej, fram med bättre uppfostrade hästar i stället, vissa kan dick behöva. Men då beror det ofta på att dom har haft martingalen så pass länge.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Klarar man inte av hästen ordentligt utan att det blir en säkerhetsrisk utan en martingal så har man väl inget på en tävlingsplats att göra...
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Tycker du att det är jämförbart? Om man inte klarar av hästen utan en martingal så bör man nog inte tävla, du är ju då en fara för dom andra ryttarna! (dessutom vad säger att dom klarar av hästarna med en martingal?) Att inte använda hjälm är en risk för din egen del. Martingal är en hjälptygel. Hjälm är en säkerhetsgrej. Det känns ungefär lika bra som somligas argument till att ha skarpa bett "får inte stopp på han/hon annars.."
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Hästar som skenar på framhoppningen kanske en obligatorisk dressyrträning varje vecka är mer lämplig än en martingal? Och till den lektionen en 15-20 min obligatorisk teori där man går igenom en hästs alla utrustningar.

En martingal använder man för man själv inte ska bli nockad, jag använder martingal för att ha nått att suga tag i så jag inte åker i backen ;)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

martingalen är en säkerhetstygel då den hindrar hästen från att nocka ryttaren.

Vilket gör precis lika ont som att slå huvudet i backen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 427
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp