Bukefalos 28 år!

Martingall borde vara obligatoriskt!

Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nej, martingal skall inte vara obligatoriskt på tävling.

En tanke är dock att domaren borde ha rätt att ta av ett ekipage från framhoppningen/banan om utrustningen i kombination med ryttarens framförande av hästen utgör en fara för hästen, ryttaren och/eller andra på området.

Fast en sådan regel kanste redan finns? (Kan inte de mörkaste hören av TR)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Lika ont som att slå huvudet i backen? Hamnar du med huvudet rätt i en sten så är det betydligt värre. Jag skulle isf föredra att bli nockad. Dessutom kan man bli nockad även om du har en martingal.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

På de flesta tävlinsbanor är det för det första relativt stenfritt.

Har du någonsin blivit nockad?

Man kan få hjärnskakning fast man har ridhjälm också men riskerna är betydligt mindre att det ska inträffa.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

jadå det har jag.
Stenfritt möjligtvis. Men asfalt är ju ganska hårt också. Bommarna är ju inte jättemjuka heller. Far du av med huvudet före ner i asfalten, eller för den delens skull någon annanstans utan hjälm är väl inte risken jättestor att du klarar dig.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Förstår du inte att det helt enkelt beror på hur man slår sig hurdana skadorna blir?


Trilla av utan hjälm går bra så länge man nte slår i huvudet tex.

Rejält nockad, krossat näsben, benflisa kan slås upp till hjärnan om det vill sig riktigt illa.

Vad är egentligen skillnaden?
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Rida utan martingal går bra så länge du inte kommer i framvikt. Risken att slå i käken när hästen slår upp huvudet om du sitter lodrätt är ju rätt så minimal...
Om det vill sig riktigt illa dör du om du slår i huvudet. Fick mig en rejäl nöt i julas när jag for av min 3-åring. Hade hjälm på mig och hästen är relativt liten, det var snö och mjukt där jag trillade. Fick en rejäl hjärnskakning och minns ingenting från vad som hänt innan jag vaknade upp. Har blvit nockad en del gånger och har då bla slått ur flisar ur tänderna. Det gör ont helt klart. Men inte som att slå huvudet i backen.

jag förstår dina argument men tycker fortfarande inte att det ska bli ett tvång.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nej rätt har ni i att Martingall inte borde vara obligatoriskt, men jävlar vad skakad och arg jag var efter den tävlingen..... Dressyr ryttare var det som skulle vara med och hoppa och hade bara enligt princip betsämt sig för att deras hästar inte behövde någon säkerhets tygel! haha vilket skitsnack!! Det var ändå dressyr hästar som är riktigt duktiga.... enligt mig har inte dressyrridningen med saken att göra... visst behöver du grunden men det är två olika sammanhang och hästen reagerar olika.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

På de flesta tävlinsbanor är det för det första relativt stenfritt.

Har du någonsin blivit nockad?

Man kan få hjärnskakning fast man har ridhjälm också men riskerna är betydligt mindre att det ska inträffa.

Faktum är att man troligen kan råka riktigt illa ut av att bli nockad. Enligt vad jag har hört (minna inte var) så kan ett slag mot näsan, snett underifrån orsaka att delar av näsbenet trycks upp i hjärnan... och att man tydligen kan dö.

Sanningshalten i detta är jag dock något osäker på... skall googla lite.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Näääää... hi hi *ler generat*... det visade sig att det när med näsben in i hjärnan är en vandringssägen... *korkad*
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nej, jag har inte sagt att det ska vara ett tvång.

Det enda jag argumenterat mot är att det är INTE en hjälptygel för att kntrollera hästen bä'ttre på något visl, utan snarare en skyddstygel som skyddar ryttaren
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Näsbenet skulle väl isf hamna i bihålorna.

Men krossad näsa, utslagna tänder, blåtiror och liknande kan göra fasen såont ändå:p
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Ibland använder jag martingal, men nästan aldrig på tävling då jag tycker den hindrar honom att sträcka ut ordentligt vid vissa tillfällen..
Jag tycker det är bra att man kan ta hjälp av en martingal, men jag tycker precis som jag tycker vad gäller alla hjälptyglar och skarpa bett: de kan vara bra hjälpmedel, men jag tycker ALLTID man ska sträva efter att kunna rida hästen utan så många hjälpmedel som möjligt...
Så jag tycker bara det skulle vara idiotiskt att tvinga alla att använda det, då tycker jag snarare att det borde vara tvång på att man ska lära sig rida sin häst ordentligt innan man tar ut den på tävling.. Och nu menar jag absolut inte att alla med martingal inte kan rida, men ibland ser man ekipag som inga hjälpmedel i världen skulle kunna hjälpa, det enda som behövs är träning..
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Obligatoriskt tycker jag inte att det ska vara.. Men överdommaren får jättegärna ha myndigheten att kunna stryka ekipage pga fara för andra (om dom nu inte redan har det).

Själv använder jag inte martingal vid dressyr/uteritt/markarbete. Men när hindrena blir över 1m och vid all hopptävling så åker den på. Ibland så slänger pålle upp med huvudet när han taggar lite extra (mest vid tävlingar) och då kan jag ändå med hjälp av martingalen rida på och behålla rymt/balans och hoppa hindret felfritt :) Då inte han gör någonting speciellt med huvudet så gör inte martingalen någonting med honom!

Jag tycker inte att martingalen betyder sämre ridning. Den är ett väldigt milt hjälpmedel och fungerar det bättre med den på så använd den!
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Om man inte klarar av hästen utan en martingal så bör man nog inte tävla

Jag kan inte hoppa min häst utan martingal, hon blir så jäkla laddad när hon ska hoppa, speciellt på tävling, så ibland flyger huvudet upp och skulle nockat mig om inte martingalen funnits där .
menar du att jag inte borde tävla då? ;)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

kl
Tycker martingal är en bra hjälp, då den inte inverkar något om hästen inte rycker med huvudet. Har alltid martingal på ponnyn när jag hoppar, upplever henne som stadigare och mindre skuttig mellan hindrena när hon har den.
När hon blir busig/pigg/taggad (är mkt framåt på hinder och extra taggad på tävlingsbanan) slänger hon på huvudet väldigt mkt, så gör hon även när hon busar ute i hagen. Då är det skönt att ha martingalen som en hjälp.

Det där med att domaren kan ha viss makt över vilken utrustning ett ekipage ska ha är en bra regel tycker jag. Tycker däremot inte att det ska vara obligatoriskt med martingal, det är ju onödigt att sätta på ett om det inte behövs :idea:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Självklart kan de var det, har själv en häst som är mycket ivrig och väldigt het...men många ggr, kanske inte alla.... kan man som ryttare reda ut det och lugna ner hästen utan hjälp av martingal eller andra hjälptyglar, genom att enbart rida mjukt och lugnt.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Men jag skriver ju att martingalen INTE är en hjälptygel i den bemärkelsen..
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Vad är det då om inte en hjälptygel. ett skydd för ryttaren eller? Klart man kan använda martingal om man är rädd för att få hästens huvud i sitt eget, men ja tror ändå att en häst inte slänger upp sitt huvud så högt så att den kan nocka ryttaren helt utan anledning, sen tycker jag att det är ganska lätt att känna av när det är på väg att hända. Kan bara se till min egen häst. Mycket het och framåt med kör inte med huvudet så länger ryttaren rider mjukt med mjuka händer. Håller man för hårt...ja då är det klart huvudet åker upp.

Vilket ju inte är konstigt, klart att hästen reagerar om man håller för hårt, skulle inte vilja använda martingal bara därför. Då man man ju slita och dra hur mycket som helst och hästen kan inte protestera för att den sitter fast(mer eller mindre):smirk:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

nu är hästvärlden långt ifrån svart/vit.

har suttit på hästar som fungerar super i msrkarbetet, men kastar med huvudet när det blir lite för roligt att hoppa.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Man kan slå i skallen lika mkt när man blir knockad som när man åker av hästen. En häst jag en gång skulle rida ställde sig på bakbenen samtidigt som den dängde huvudet rätt upp, träffade mig rätt på näsan och övriga ansiktet.
Jag åkte aldrig av, men fick däremot hjärnskakning.
Så ja, knockning kan göra lika ont!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp