Martingall borde vara obligatoriskt!

Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nu har jag läst alla fem sidor :) är ny här, tycker inte martingal ska vara obligatoriskt på tävling. Fick min häst för tre år sen och då hade hon blivit psykiskt misshandlad och väldigt illa riden, min häst har en överböjlig nacke och har gett mig näsblod en gång genom att hon kastade bak huvudet, min häst varken skenar eller bockar eller stegrar sig eller uppför sig på annat störande vis varken på tävling eller när jag rider ut eller hoppar, nu är hon en välriden häst och går i en bra form men kan ändå behöva använda martingal för att slippa få hennes huvud i mitt huvud. Hon störs inte av martingalen och den är rätt anpassad och jag änvänder den absolut inte för att stanna min häst, använder den bara för att jag inte vill bli nockad. En rätt anpassad utrustning är en bra utrustning sen är det många som använder martingal utan att behöva det. När jag fick Bambi så hade hon blivit söndersliten i munnen så hon kunde inte ha tvådelat eller tredelat bett eller något annat bett så red henne på hackamore i 9 månader sen provade jag med ett rakt bett vilket hon accepterar och är harmonisk på, alla hästar är olika och reagerar olika på olika utrustning. Men all utrustning som används fel är en säkerhetsrisk. Så martingal bör ej vara obligatoriskt för det passar inte alla, men är bra för de ryttare som vet hur man använder en korrekt anpassad martingal och varför.
/Emma och Bambini


Du får gärna utveckla det där med överböjlig nacke, har jag aldrig hört förut! :)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Men det ska väl inte behövas en martingal för det.. Alltså - jag anser nog att huvudet bör komma ner när hästen är avslappnad och lugn. Min häst har också en "fri själ", men det betyder inte att hon inte ska stanna närhelst jag ber henne om det, oavsett vad för utrustning jag har på henne. Det betyder inte att jag inte tycker om att hon tycker saker är roliga, och att hon är pigg och glad, för det gör jag. Men, ber jag henne stanna så ska hon stanna.

Jag vill inte känna att jag behöver en massa utrustning, och hjälptyglar (som det så fint kallas..) för att ens kunna få stopp på hästen. Jag ska ha full kontroll i alla lägen, om jag så inte har någon utrustning alls. Eller jag siktar mot det i alla fall. Jag skulle inte ens tänka tanken på att åka ut på tävlingsbanorna om jag inte visste att jag har kontroll på min häst, utan remmar och dyl.


Jag använder mitt martingall jämt när jag hoppar ,min tränar har givit mej råd om det och nu funkar det bättre.Min ponny är väldigt flack i vissa språng och höjer huvudet då hon inte ska och då hjälper martingallet ,jag använder inte martingall för min häst skenar iväg.
Och jag tycker dem som vill ska få ha martingall på sina ponnysar/hästar.Du behöver inte vara så negativ imot de...
bara för din häst inte "ska ha" martingall enligt din åsikt.Vi har hört det nu.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Ibland undrar jag om det ändå inte vore för det bästa om man hade martingall som obligatorisk utrustning på hopptävlingar..... var och tävlade för nån dag sedan och då var det flera hästar som bara skickade upp skallen och skenade rätt över framridningsbanan... efter jag hade hoppat mina klasser så hoppade jag av min häst och spände av hans martingall, gick fram till en av tjejerna som red en av de hästar som var extra bråkig och gav henne den (hon hade precis blivit nockad så hon sa inte imot) Efteråt så kom hon fram till mig och tackade mig för att jag hade ryckt in..... hon sa att hon skulle åka och köpa en martingall samma dag!

Jag vet att det finns hästar som går bra utan martingall men eftersom den inte hindrar hästen så tycke jag att det skulle vara en bra säkerhets regel.

Diskutera fritt.... jag vill höra era åsikter:d

Hmm.. många olika åsikter här. Jag tycker som flera andra att ryttaren borde kunna göra den proffessionella bedömningen om det behövs en martingal eller inte.

I början hade jag martingal på min häst.. det är sant - hon är lättare att ta tillbaka med martingal. MEN jag vill att hon ska vara lika lätt att ta tillbaka även utan martingal. Jag anser att en ryttare borde kunna ha ett så gott samarbete med sin häst att man inte behöver någon som helst hjälptygel för att hålla tillbaka/kontrollera den öht. Men det är bara vad jag anser :angel:

Sen när det gäller min häst, så hindrar martingalen henne från att söka sig neråt ordentligt, den hindrar mina tygeltag, och den hindrar hästen från att säga ifrån när jag gör något hon misstycker. Det går inte ut på att kontrollera hästen.

Det krävs mycket för att en människa ska vinna i en kamp mot en häst.

För mig handlar det om att samarbeta, hästen ska vara så lyhörd på ryttaren att ryttaren inte behöver dra och slita, sätta på martingal, graman, snodd eller annat.. Och framför allt ska man inte ta sig vatten över huvudet och ge sig ut på något som man egentligen inte är redo för. Vilket man tyvärr ser mycket utav på lokala tävlingar... Precis som du säger.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Jag tycker inte att det ska vara en obeligatorisk grej, det är upp till en själv om man ska ha det eller inte.. min ponny han drar bara ner huvudet när han har martingal och det är ju bara jobbigt.. eller ska jag säga jätte jobbigt.. altså drar hästen upp huvudet mycket när man hoppar så är det väll självklart att man sätter på en martingal? tycker jag.. att man tänker borde vara en obligatorisk grej. :angel:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

*Knapplån*

Till er som tycker att domaren eller överdomaren borde kunna säga ifrån, det kan dom. Om hästen inte går att kontrollera är den inte i tävlingsmässigt skick och kan alltså hindras ifrån att starta.

Och vad det gäller martingalen så är det väl ypperligt som det är idag, tillåten (med löpande ringar) men inte obligatorisk.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Nu har jag visserligen inte läst hela tråden, men...

Jag tror inte att obligatorisk martingal hade varit någon bra ide.
Vrf ska ryttare med hästar som inte behöver martingal behöva rida med den?
Vilken funktion skulle det uppfylla?
Nej, bättre grundridning ist för massa hjälptyglar tycker jag låter som en bättre ide.;)
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Tycker inte att det skulle vara obligatoriskt, Men kanske att ett ekipage inte får starta om de har en häst som slår upp med huvudet för mycket. Som min häst blir bara stressad av en martingall.:confused:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Den är ett väldigt milt hjälpmedel och fungerar det bättre med den på så använd den!



:eek:
Milt?
Vad tror du händer i hästens mun om ryttaren håller i tyglarna och hästen slår upp med huvudet med ett tvådelat bett i munnen?
Jo, den får en spets rakt upp i gommen.

Det kallar inte jag milt:crazy:
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Det skrev jag ingenting om, men jo det är klart att det blir samma sak även utan martingal, men vrf förstärka det?

Jag har sett många hästar som blivit ännu värre med martingal just för att det gör ont när den kastar upp huvudet, hur ska den då kunna slappna av?

Sen om allt det här med att bli knockad.
Om man som ryttare sitter i en bra stabil lodrät sits så ska man inte kunna bli knockad om hästen kastar upp huvudet, eller hur?


Men visst, sen finns det fall där martigal behövs, något annat säger jag absolut inte.
Men i många fall behövs inte martingal alternativt att med lite bättre ridning kan den plockas bort.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Har aldrig sett dig hoppa, men lodrät sists?
Jag och de flesta anra använder sig av tvåpunktssits eller möjligen trepunktssits.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Okey. Lodrät var fel ordval.

Jag menade ju vanlig sits såklart(som jag givetvis inte kommer på vad det heter nu bara för det), men även fältsits/lätt sits.
Om man sitter som man ska ska hästen inte kunna komma åt att knocka en.
Hamnar man i obalans dvs kommer för långt fram med kroppen så är det ju klart att man har större risk för att bli knockad.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Ryttarens längd spelar också in...

Se om du inte kan hitta ett foto på Ludger eller någon annan lång ryttare. De sitter i perfektbalans, men ändå inom riskzonen sas.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Då får man ju hoppas på att ryttaren har vett nog att välja en häst som passar ens kroppslängd.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Så du tycker att jag är orealistisk när jag tycker att man ska ha en häst som passar en?
Inte bara kroppsmässigt utan även temeramentsmässigt?
 
okey nu är vi ute och cyklar.....

KL

Lugn i stormen kära hästvänner! Det är ett faktum att hoppryttarens sits innebär en stor risk att bli knockad i vissa situationer! Många av oss har blivit det och altså är vi levande bevis på att sådant är fallet. Självklart kan inte alla ha martingall. De som är insatta i hoppvärlden vet att en martingall inte har något med ryttarens skicklighet att göra så den som vågar sig på att ifrågasätta en ryttares skicklighet pga av att den använder martingall idiotförklarar bara sig själv.

Nu till en fråga: Hur lyckas ni få er martingall att verka uppåt? Den måste vara superkort för att det ska funka! elr?

MVH ITALYME
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Men vad spelar det för roll om hästen kan hoppa om den är alldeles för liten för ryttaren?
Man kommer i obalans och då blir hoppningen inte bra oavsett hur bra hästen hoppar.
 
Sv: Martingall borde vara obligatoriskt!

Det skrev jag ingenting om, men jo det är klart att det blir samma sak även utan martingal, men vrf förstärka det?

Jag har sett många hästar som blivit ännu värre med martingal just för att det gör ont när den kastar upp huvudet, hur ska den då kunna slappna av?
Därför att hästen kan känna att martingalen sitter där utan att göra sig illa och då hålla huvudet mer still. Det finns gott om hästar som accepterar martingalen och som blir mycket mer stabila om man har en sådan på. Allting funkar inte på alla hästar utan man får ju anpassa utrustningen efter den häst man håller på med för tillfället.

Sen om allt det här med att bli knockad.
Om man som ryttare sitter i en bra stabil lodrät sits så ska man inte kunna bli knockad om hästen kastar upp huvudet, eller hur?
Nej, där har du fel. Med korrekt sits kan du bli nockad om hästen kastar upp huvudet. Även om du inte är för stor eller för liten för din häst. Hästar kan hitta på diverse akrobatiska övningar som man inte trodde var fysiskt möjliga... :crazy:


Men visst, sen finns det fall där martigal behövs, något annat säger jag absolut inte.
Men i många fall behövs inte martingal alternativt att med lite bättre ridning kan den plockas bort.
Av ren nyfikenhet då... När anser du att martingalen behövs? Sen är det ju faktiskt så, man behöver inte vara expert för att få rida, hästar är ganska förlåtande varelser. Och de flesta av oss har inte råd att byta häst om vi får problem, det är sånt som man får jobba sig igenom. Allt behöver inte vara perfekt (även om man såklart strävar efter det) och det är tillåtet att ta hjälp, även av en martingal!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 007
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp